Permalänk
Medlem

Router för villa i skogen

Har fyttat till fiberlöst hus och behöver köpa en (stationär) 5g-router med wifi 6 som har simkortplats. Det kommer bli det enda nätet jag har. Jag är novis. Har någon erfarenhet av något som har hyfsad räckvidd och fungerar bra?

Kompisen har TP-link Deco X50 men är missnöjd med den. Säger den tappar signal ibland och startar om samt lite missnöjd med räckvidden.

Andra routrar jag läser om är tex
Acer Connect X6E
Acer Predator Connect X7

Den sista kanske är lite overkill? Jag kommer inte få några speciella hastigheter här.

Permalänk
Rekordmedlem

En Teltonika som du kör med utomhusantenner och med så kort antennkabel som möjligt.
https://www.kjell.com/se/varumarken/teltonika
Om kort antennkabel innebär wifiproblem så löser du wifi separat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan vara bättre satsa på 4G router med extern riktantenn istället för 5G router. Sedan måste man kolla OM 5G finns där man bor sedan kostar utrustningen betydligt mer. Det är dessutom inte säkert att 5G router utan någon extern antenn ger dig mer fart om du har långt till masten eller dålig signal.

Allt beror på omständigheterna vad gäller geografi, masternas placering, vad du har för mottagning vid huset osv.

Om du testar med din smartphone vad får du för hastighet då om du mäter mot bredbandkollen med det abonnemang du har idag ?

Sedan måste man skilja på WiFi och 4G/5G. WiFi är bara lokalt i ditt hus etc och 4G/5G är mobilnätet. Din kompis kanske är missnöjd med att WiFi funkar dåligt ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

En Teltonika som du kör med utomhusantenner och med så kort antennkabel som möjligt.
https://www.kjell.com/se/varumarken/teltonika
Om kort antennkabel innebär wifiproblem så löser du wifi separat.

Kan bara hålla med. Placera router så att du får så bra hastighet som möjligt mot mobilnätet, sedan drar du nätverkskabel därifrån till accesspunkt(er) som ger dig WiFi i villan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att spela med 4/5g kan vara nästintill omöjligt om man inte har perfekt uppkoppling och mottagning. Det kräver helst riktbara utomhusantenner. Var ligger närmaste 4/5g mast? Det är en bra början.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

När jag ringde telia och beställde sa han att 5g masten ligger ganska nära mig men är mättad. Deras obegränsade abonnemang skulle då enbart gälla 4g. Men erbjöd mig istället, utan bindningstid, ett ab. som skulle tillåta 5g "när det är möjligt".

Simkortet har jag fått, men han tyckte själv att det är bättre att köpa bättre router än att betala för deras. Tänker jag köper 5g-router eftersom jag inte vet vad som händer framöver. När jag frågade vilka hastigheter jag skulle komma upp i höftade han på 50-100 i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Har hittills kört telia kontantkort i en mobil från 2018 som jag använder som surfzon för min "huvudmobil", tv, dator osv (bild nedan). Rätt stor skillnad från fiber i lägenheten. Men hamnar jag mellan 50-100 på 4g, och har 5g stundtals som han sa, blir jag ju nöjdare. Dra fiber hit skulle hamna på 52 tusen vilket jag nog aldrig kommer kunna rättfärdiga ekonomiskt. Har beställt en Acer Predator Connect X7 5G WiFi 7 Router och hoppas verkligen den kommer ge bättre.

Ringde telia igen. Både 4 och 5g-masterna ligger ca 800 meter bort. Men killen jag pratade med på Telia nu sa att 5g får du inte med detta abonnemanget

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit det väldigt många gånger i forumet, men det tåls att upprepas.

Min närmaste mast ligger 800m bort med fri sikt. Den ger mig enstaka Mbit, ganska likt TS. Med riktantenn mot en annan mast 9km bort så fick jag istället över 270Mbit/s med 4G på 1800MHz-bandet.

Allt handlar om masten, vilka frekvenser man använder och om masten är överbelastad.

Åk runt med appen CellMapper för Android och leta master. Appen visar vilka frekvenser som stöds. Rikta sedan in dig mot en mast med höga frekvenser och lås mot dessa i modemet.

Använd så kort antennkabel som möjligt då signalstyrkan halveras ungefär varannan meter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figona:

Har hittills kört telia kontantkort i en mobil från 2018 som jag använder som surfzon för min "huvudmobil", tv, dator osv (bild nedan). Rätt stor skillnad från fiber i lägenheten. Men hamnar jag mellan 50-100 på 4g, och har 5g stundtals som han sa, blir jag ju nöjdare. Dra fiber hit skulle hamna på 52 tusen vilket jag nog aldrig kommer kunna rättfärdiga ekonomiskt. Har beställt en Acer Predator Connect X7 5G WiFi 7 Router och hoppas verkligen den kommer ge bättre.

Ringde telia igen. Både 4 och 5g-masterna ligger ca 800 meter bort. Men killen jag pratade med på Telia nu sa att 5g får du inte med detta abonnemanget

https://i.ibb.co/7NY0XpD/IMG-20240729-115107.jpg

Får du dom där hastigheterna med 4g och 800m till masten så har du nog andra problem. Berg, hus etc?

Permalänk
Medlem

Som flera här har skrivit: en extern antenn kan göra underverk.
Men:
* Se till att köpa en router med anslutningar för externa antenner om du vill kunna använda sådana. Vissa routrar saknar dessa anslutningar.
* Alla routrar kan inte använda alla frekvenser via den externa antennanslutningen. Kolla upp det här för säkerhets skull.
* Det är STOR skillnad på olika antenner. Köp en bra (ofta dyrare) antenn från början. Du bör åtminstone köpa en MIMO-antenn med dubbla kablar och anslutningar eftersom det oftast ger betydligt högre hastigheter.
* Ju kortare antennkabel desto bättre. Du tappar MYCKET i signalstyrka för varje onödig meter antennkabel.
* Om du vill kunna använda en separat router – kontrollera att 5G-routern kan köras i bryggläge och bara användas som modem. Vissa 5G-routrar saknar den här möjligheten.

Och som flera har skrivit här: börja med att testa 4G. Du kan köpa en begagnad 4G-router för bara några hundringar och får kanske tillräckligt hög hastighet med den vid användning av externa antenner.

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse. Har kopplat på den nya routern, och hastigheten skiljer sig ytterst marginellt, om ens något. Har testat routern i varje rum på båda våningarna på olika ställen i rummen. Sidor laddar dock snabbt nu, och youtube funkar att köra i 480p, och 1080 på natt/morgon/förmiddag.
Frustrerande. Kanske får börja fundera på att bita i det sura äpplet och betala 52k för fiber ändå, för så här dåligt trodde jag inte det skulle bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har skrivit det väldigt många gånger i forumet, men det tåls att upprepas.

Min närmaste mast ligger 800m bort med fri sikt. Den ger mig enstaka Mbit, ganska likt TS. Med riktantenn mot en annan mast 9km bort så fick jag istället över 270Mbit/s med 4G på 1800MHz-bandet.

Allt handlar om masten, vilka frekvenser man använder och om masten är överbelastad.

Åk runt med appen CellMapper för Android och leta master. Appen visar vilka frekvenser som stöds. Rikta sedan in dig mot en mast med höga frekvenser och lås mot dessa i modemet.

Använd så kort antennkabel som möjligt då signalstyrkan halveras ungefär varannan meter.

Här är lösningen om du inte vill installera fiber.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Figona:

Vilken besvikelse. Har kopplat på den nya routern, och hastigheten skiljer sig ytterst marginellt, om ens något. Har testat routern i varje rum på båda våningarna på olika ställen i rummen. Sidor laddar dock snabbt nu, och youtube funkar att köra i 480p, och 1080 på natt/morgon/förmiddag.
Frustrerande. Kanske får börja fundera på att bita i det sura äpplet och betala 52k för fiber ändå, för så här dåligt trodde jag inte det skulle bli.

Det är riktantenner utomhus som gör nytta och inte så mycket routern i sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Yes, jag förstår. Men jag antar att man inte säkert kan säga att det kommer göra en rejäl skillnad ens då även om sannolikheten blir betydligt högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figona:

Titta på Starlink, om fibern kostar 52K så kan det löna sig...
https://www.clasohlson.com/se/Starlink-Standard-Kit-V4-tradlo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figona:

Yes, jag förstår. Men jag antar att man inte säkert kan säga att det kommer göra en rejäl skillnad ens då även om sannolikheten blir betydligt högre.

Nej, men en riktigt bra riktantenn kostar 729kr och ett begagnat 4G-modem lär du får för under 500kr, så det är ju rätt stor skillnad mot 52 000kr i alla fall. Antennen kan du dessutom lämna tillbaka.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figona:

Vilken router är det du testat med då? Fungerar det att koppla på extern antenn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av payc:

Vilken router är det du testat med då?

"Har beställt en Acer Predator Connect X7 5G WiFi 7 Router"

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag hade typ obefintlig fart med routern högst upp i huset. Med riktat antenn i höjd med taknocken 1-2mbit, men när jag skicka upp antennen 2m till fick jag 50mbit

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse33:

Titta på Starlink, om fibern kostar 52K så kan det löna sig...
https://www.clasohlson.com/se/Starlink-Standard-Kit-V4-tradlo...

Håller med, om man inte vill investera i fiber så är Starlink nog det som ger bästa upplevelsen för rimliga pengar.

Permalänk

Fiber är ju dock en väldigt bra investering för huset i sig, lättare att sälja i framtiden etc.
Men beror lite på vad det är för fiber också, om det är bundet till en specifik leverantör, eller om det är öppet
Bästa som finns är egentligen samfällighet som är bra på att upphandla fibern, då kan man få det rejält billigt

Jag kör själv med Telenor Obegränsat för mobilen och sen extra surfkort på det för föräldrarna på landet, funkar bra och är prisvärt

Vad gäller modem så är ett riktat utomhusmodem som matas med POE svårt att slå vad gäller 5g

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Fiber är ju dock en väldigt bra investering för huset i sig, lättare att sälja i framtiden etc.

Frågan är i hur hög utsträckning det här argumentet längre är relevant med tanke på den kraftiga utbyggnaden av 5G?
När 5G blir allt vanligare kostar ett fungerande 5G-system kanske en femtedel av en fiberanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Frågan är i hur hög utsträckning det här argumentet längre är relevant med tanke på den kraftiga utbyggnaden av 5G?
När 5G blir allt vanligare kostar ett fungerande 5G-system kanske en femtedel av en fiberanslutning.

5G kommer alltid att vara sämre än fiber.
Problemen med svarstid och överbelastningar av mast kommer inte att försvinna.
På landsbygden är det ofta bara 5G på de låga banden som finns tillgängligt och då blir det trångt och dåligt med fart.

Sedan finns det givetvis ställen där det kan vara tillräckligt bra för de behov man har.
Känner flera som bor i lägenhet och kör på 4G eftersom det blir billigare än den fiber som de också har tillgång till.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

5G kommer alltid att vara sämre än fiber.
Problemen med svarstid och överbelastningar av mast kommer inte att försvinna.
På landsbygden är det ofta bara 5G på de låga banden som finns tillgängligt och då blir det trångt och dåligt med fart.

Sedan finns det givetvis ställen där det kan vara tillräckligt bra för de behov man har.
Känner flera som bor i lägenhet och kör på 4G eftersom det blir billigare än den fiber som de också har tillgång till.

5G är kanske ”sämre” än fiber men kan ju, som du själv skriver, vara tillräckligt bra för de flesta och då minskar (eller försvinner) faktiskt behovet av en betydligt dyrare fiberanslutning. 4G kan ju faktiskt till och med räcka för mångas behov.
Och vad händer med fiberanslutningarna på sikt?
De måste underhållas, vilket någon (gissa vem?) måste betala för. Fibernäten ut till enstaka privatbostäder slutar kanske sina dagar som gamla kopparnätet när 5G-nätet blir alltmer utbrett.

Själv klippte jag fiberkabeln för flera år sedan och körde först 4G för att sedan byta till 5G när jag hittade en begagnad 5G-router till ett bra pris.
När jag hade 4G betalade jag 89 kr/månad och hade cirka 150/50 och en ping på 20 ms.
I dag betalar jag 169 kr/månad och har cirka 700/100 och en ping på strax under 20 ms.
Men jag bor i Göteborg så jag har tillgång till de högre frekvenserna (band 78 för 5G om jag inte minns fel).

Permalänk
Skrivet av Figona:

Som sagt, routern spelar väldigt liten roll. Du skriver väldigt dåligt med detaljer. Är det 5G eller 4G du får dessa hastigheter på? Provat annat nät? Provat låsa till specifika 4G frekvenser?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌