Förklara Intels problem med 13- & 14-serien för en idiot?

Permalänk

Förklara Intels problem med 13- & 14-serien för en idiot?

Hej,

Jag sitter själv med en 14900K och har Googlat och "promptat" men blir inte klokare. Kan någon vänlig själ förklara vad allt handlar om, så en som jag fattar? 😇
Själv har jag inte haft krascher, men tror mig sett mycket throttling i Intel ETU (Current/EDP Limit Throttling) - men jag är inte säker.

PS. Har ett Gigabyte X790 och iom näst senaste BIOS (F10) Skriver dom; Optimize CEP and power settings. Har det med det här att göra?
I senaste BIOS (F11c) som jag nyligen uppdaterade till skriver dom; Introduce the "Intel Default Settings" and enabled as default, user needs to disable it first to use GIGABYTE PerfDrive profiles. Har det med det här att göra?

PS2. Jag har inte överklockat CPUn.

Tack på förhand

Håkan

PS2 + Rubrik
Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Det är två relaterade problem som Intel har haft.

Dels så har de haft en bugg i de flesta av 13k och 14k processorerna som gjort att de i en del fall använt högre spänningar internt än vad de borde, och då högre än vad de är inställda på.

Dels så har många moderkortstillverkare använt alldeles för generösa standard inställningar i BIOS vilket gjort att moderkorten ofta levererat högre spänningar och mer ström en processorerna egentligen är gjorda för. I princip så överklockar de processorn utan att du gör någonting själv.

När båda problemen yttrar sig samtidigt så blir det troligen ännu värre effekter än med bara ett av dem.

Med för höga spänningar och strömmar så åldras processorerna mycket snabbare än de borde. De går helt enkelt sönder på insidan efter en tid.
Det brukar resultera i instabilitet och konstiga krascher efter en tid. Ju längre tiden går, desto värre blir problemet.

De fixar som finns (från moderkortstillverkare) och kommer att komma (från Intel) löser grundproblemen med för höga spänningar, men har din processor redan tagit skada går det inte att reparera.

De BIOS uppdateringar du talar om ser ut att vara till för att lösa problemet med att moderkortet som standard hade för generösa inställningar.
Fixen från Intel för dera intera CPU bugg finns inte tillgänglig ännu, men väntas komma snart - och då i form av nya BIOS uppdateringar från moderkortstillverkare.

Permalänk
Medlem

En kortare version är att Intel pressade på gasen och blundade för problemen som uppstod när processorerna de tillverkade inte klarade samma prestanda som AMD. Istället för att backa, analysera den nuvarande situationen och satsa på ny arkitektur så pressade Intel den nuvarande tekniken bortom vad den klarade.
När Intel "löser" problemet och inte längre låter processorerna gå bortom deras specifikation så kommer processorerna samtidigt förlora någonstans mellan 10-25% prestanda.
Dessa förlorade 10-25% finns det en risk att Intel sedan skyller på moderkortstilverkarna eller någon annan.
Intel har verkligen ställt till det den här gången.

Permalänk

Wow, 1000 tack @Erik_T! 🙏

Visa signatur

Permalänk

Hm, fan va tråkigt @LeifSandvik. Kortsiktiga (läs: kvartal) lösningar för högre aktiekurser. 😠 Här ute i betongdjungeln används ordet "barn till prostituerad" av ungdomarna, fast i en fulare form.. det är kanske något vi kommer se än mer av i den tuffa internationella ekonomin vi har nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det har varit två olika fel.

Ett oxideringsproblem där det var fel i tillverkningen så vissa processorer kan oxidera. (Blev löst, men finns massor där ute som kan lida av det)

Sen detta andra som handlar om att Intels mikrokod skickar för hög volt till processorn vilket kan orsaka diverse fel. Samt minska livslängden. (Ska komma officiell fix i augusti)

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk

@Ryzer då är oxideringsproblemet hårdkodat(lött) för vissa tidiga köpare? Dom borde kunna byta sin CPU?
Mikrokoden får vi vänta och se alltså?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Utöver processordefekterna handlar mycket av diskussionen också om hur Intel har agerat. De har under lång tid varit ovilliga att publikt tala om problemen, har försökt förskjuta ansvaret till andra parter och har hållt så mycket som möjligt dolt istället för att kommunicera ärligt med sina kunder, både stora partners och vanliga slutanvändare.

Eftersom Intel varit tysta om sådant som omfattning, hur felen yttrar sig, hur man skall agera som kund och hur Intel kommer agera för att hålla sina kunder skadelösa kommer istället uppgifter från tredje part - ofta större företag som använder stora volymer. Inte sällan är det anställda hos dessa företag som med olika grad av anonymitet delat information, eftersom företagen i egenskap av kund till Intel har svårt eller är ovilliga att uttala sig officiellt. Det leder både till vilda spekulationer, som @LeifSandvik uppgifter om prestandatapp (inga officiella uppgifter finns ännu) ovan, uppgifter om omfattningen av problemen (som varierar mellan att enstaka procent och uppåt 50% av Intels processorer skulle vara drabbade) och mer exakt vilka processorer som riskerar vara drabbade av vilket problem.

Allt detta är resultatet av Intels ointresse av kommunikation, vilket då förstärker den publika reaktionen eftersom Intels kunder inte vet om problemen kommer lösas eller om de drabbade kommer ersättas. Väldigt mycket är alltså oklart, och det är Intel som själva orsakat den situationen då de redan långt tidigare kunde varit mer öppna.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeifSandvik:

En kortare version är att Intel pressade på gasen och blundade för problemen som uppstod när processorerna de tillverkade inte klarade samma prestanda som AMD. Istället för att backa, analysera den nuvarande situationen och satsa på ny arkitektur så pressade Intel den nuvarande tekniken bortom vad den klarade.
När Intel "löser" problemet och inte längre låter processorerna gå bortom deras specifikation så kommer processorerna samtidigt förlora någonstans mellan 10-25% prestanda.
Dessa förlorade 10-25% finns det en risk att Intel sedan skyller på moderkortstilverkarna eller någon annan.
Intel har verkligen ställt till det den här gången.

Det är en äldre version, inte en kortare. Det där täcker bara upp de sakerna som de trodde gällde förut, alltså att moderkortens höga effektgränser var huvudproblemet. Men det har visar sig att det inte var så, utan som Ryzer skriver är det dels (och främst) buggen i mikrokod som varit huvud-boven, samt problemen med oxiderade vias vid tillverkningen som påverkade 13000-serien (och potentiellt tidigare serier?) till någonstans under 2023.

Att moderkorten drar på med extrema gränser lär definitivt inte ha hjälpt, men felet går inte längre att främst skylla på dem nu när Intel själva tagit på sig skulden för både mikrokodsbuggen och oxideringen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

OT.
Jag läste en artikel (eller var det YT?) där en Amerikanare var fly förbannad på MB-tillverkarna som "eggade" gamers att köpa deras premium kort med X-chipset och K-processorer med löfte om att kunna överklocka till himmelska höjder. (han pratade inte om nån Intel-bugg dock) Som istället slutade med svindyra riggar och långt under utlovad prestanda.

Känner mer och mer att OC inte är min grej..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej,

Jag sitter själv med en 14900K och har Googlat och "promptat" men blir inte klokare. Kan någon vänlig själ förklara vad allt handlar om, så en som jag fattar? 😇
Själv har jag inte haft krascher, men tror mig sett mycket throttling i Intel ETU (Current/EDP Limit Throttling) - men jag är inte säker.

PS. Har ett Gigabyte X790 och iom näst senaste BIOS (F10) Skriver dom; Optimize CEP and power settings. Har det med det här att göra?
I senaste BIOS (F11c) som jag nyligen uppdaterade till skriver dom; Introduce the "Intel Default Settings" and enabled as default, user needs to disable it first to use GIGABYTE PerfDrive profiles. Har det med det här att göra?

PS2. Jag har inte överklockat CPUn.

Tack på förhand

Håkan

Om du har HWinfo64 uppe, låt pc'n vara i idle en kvart ca. Sedan kör du en runda med Cinebench R23. Ta en bild av hela fönstret av hwinfo64 så skall jag visa dig. OBS: Det har ingenting med OC att göra alls.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det är två relaterade problem som Intel har haft.

Dels så har de haft en bugg i de flesta av 13k och 14k processorerna som gjort att de i en del fall använt högre spänningar internt än vad de borde, och då högre än vad de är inställda på.

Dels så har många moderkortstillverkare använt alldeles för generösa standard inställningar i BIOS vilket gjort att moderkorten ofta levererat högre spänningar och mer ström en processorerna egentligen är gjorda för. I princip så överklockar de processorn utan att du gör någonting själv.

När båda problemen yttrar sig samtidigt så blir det troligen ännu värre effekter än med bara ett av dem.

Med för höga spänningar och strömmar så åldras processorerna mycket snabbare än de borde. De går helt enkelt sönder på insidan efter en tid.
Det brukar resultera i instabilitet och konstiga krascher efter en tid. Ju längre tiden går, desto värre blir problemet.

De fixar som finns (från moderkortstillverkare) och kommer att komma (från Intel) löser grundproblemen med för höga spänningar, men har din processor redan tagit skada går det inte att reparera.

De BIOS uppdateringar du talar om ser ut att vara till för att lösa problemet med att moderkortet som standard hade för generösa inställningar.
Fixen från Intel för dera intera CPU bugg finns inte tillgänglig ännu, men väntas komma snart - och då i form av nya BIOS uppdateringar från moderkortstillverkare.

Alltså: CPUn får för mycket ström = Dåligt.

Permalänk
Medlem

CPU ber om för mycket ström vid vila/liten last är det riktiga. Onödigt mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem

Hardware Unboxed la upp en sammanfattningsvideo precis nyss om man vill ha en längre och sammanfattning (c:a en kvart), inför Ryzen 9000-recensionerna som kommer imorgon (9600X och 9700X).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Alltså: CPUn får för mycket ström = Dåligt.

Jo. Det gäller ju i princip allting annat också. För mycket ström = Dåligt.

Permalänk

Skit också..

..och NU har min rigg börjat krascha när jag kör spel. Kan köra BF2042 i 5 till 15 minuter, sen kraschar spelet - dock inte Windows.
Har tok-övervakat load och temp, men det ser inte farlig ut alls - men det säger ju inte allt heller.
F*CK! 😒

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en 13900KS har satt Intel Recommended power settings i bios när jag byggde burken, ej haft några problem men bör man fort uppdatera bios ?

Sitter med moderkort i sign.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

Har en 13900KS har satt Intel Recommended power settings i bios när jag byggde burken, ej haft några problem men bör man fort uppdatera bios ?

Sitter med moderkort i sign.

Ja, när det är släppt bör du uppdatera. Även om du inte märker av några problem så är det klart möjligt att den får spikar till för hög spänning, som sliter på den i längden.

Beta finns ute nu, så om du vill kan du uppdatera nu; det skulle jag ha gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, när det är släppt bör du uppdatera. Även om du inte märker av några problem så är det klart möjligt att den får spikar till för hög spänning, som sliter på den i längden.

Ja precis...

Själva grejen är ju att problemet är lömskt i det att under tiden som processorn förstör sig själv så märks inte nödvändigtvis problemet... först när det gått så långt att saker blivit instabila märks det, och då är det för sent att ogöra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

roger that, får fixa det. tack.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur uppdaterar man?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pwoblem:

Hur uppdaterar man?

Det varierar lite mellan moderkortstillverkare, men här är Asus:
https://www.youtube.com/watch?v=BecIqvqJzPw

Skulle rekommendera att du gör uppdateringen i BIOS (och inte med program från Windows) oavsett tillverkare dock.

I korta drag hittar du BIOS för exakt rätt moderkort (åtminstone Asus har olika BIOS för moderkort med och utan Wi-Fi, till exempel), lägger det på USB-minne utan att det är zippat, startar om till BIOS och letar upp typ "EZ Flash", "Qflash" eller nåt liknande namn och pekar den till den filen.

Kan vara värt att köra "load optimized defaults" både före och efter flashningen, sen ändra ev inställningar du behöver (t ex slå på XMP, och ladda nån effektprofil som inte ger typ 4096 W).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det varierar lite mellan moderkortstillverkare, men här är Asus:
https://www.youtube.com/watch?v=BecIqvqJzPw

Skulle rekommendera att du gör uppdateringen i BIOS (och inte med program från Windows) oavsett tillverkare dock.

I korta drag hittar du BIOS för exakt rätt moderkort (åtminstone Asus har olika BIOS för moderkort med och utan Wi-Fi, till exempel), lägger det på USB-minne utan att det är zippat, startar om till BIOS och letar upp typ "EZ Flash", "Qflash" eller nåt liknande namn och pekar den till den filen.

Kan vara värt att köra "load optimized defaults" både före och efter flashningen, sen ändra ev inställningar du behöver (t ex slå på XMP, och ladda nån effektprofil som inte ger typ 4096 W).

Tack snälla!
Kikade och hittade en beta till mitt moderkort. är det safe att uppdatera till en betaversion? Eller blir det som iOS beta att typ bankid slutar funka? Haha..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pwoblem:

Tack snälla!
Kikade och hittade en beta till mitt moderkort. är det safe att uppdatera till en betaversion? Eller blir det som iOS beta att typ bankid slutar funka? Haha..

I min erfarenhet brukar det fungera, tror inte att jag fått in ett BIOS jag behövt byta pga buggar/problem på så vis.
Har den microcode 0x129 (eller att det står nåt att det ska fixa detta problemet och den är släppt senaste veckan) så skulle jag nog dra in den åtminstone.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja precis...

Själva grejen är ju att problemet är lömskt i det att under tiden som processorn förstör sig själv så märks inte nödvändigtvis problemet... först när det gått så långt att saker blivit instabila märks det, och då är det för sent att ogöra.

Ska man hårdra det, så är det för sent att göra helt ogjort redan efter första gången man tagit processorn till ett driftläge där strömmarna blir skadligt stora och processorn skadas permanent. Det bästa man kan hoppas på är att uppdateringen bromsar vidare degradering till en mer normal takt, och att den inte når gränsen där den blir instabil innan det är dags att pensionera den. Skadad kommer den dock fortfarande vara, oavsett att den inte visar några symptom än.

Ni som jagar UEFI-uppdatering letar efter något i stil med "Intel microcode 0x129" i changelogen.

Betaversioner brukar vara helt lugnt att köra med, aldrig varit med om att någon mjukvara typ BankID skulle sluta fungera. Skillnaden är väl bara att de inte är lika väl testade som skarpa releaser. Skulle det stöka av något annat skäl kanske man hellre lever med det tills en skarp release kommer än att riskera vidare permanenta skador på processorn.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Intressanta i det hela är sen när cpuer börjar rulla in på löpande band hur snälla Intel är. Med tanke på att många kör 6000mhz eller snabbare minnen och i sånt fall kan Intel eventuellt neka alla som haft xmp igång då det tekniskt sätt är överclockning som gör att garantin försvinner.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Intressanta i det hela är sen när cpuer börjar rulla in på löpande band hur snälla Intel är. Med tanke på att många kör 6000mhz eller snabbare minnen och i sånt fall kan Intel eventuellt neka alla som haft xmp igång då det tekniskt sätt är överclockning som gör att garantin försvinner.

Se till att inte glappa när du reklamerar så ligger bevisbörda på Intel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Observera att den nya koden och dess limitationer av för hög volt enbart gäller profilerna till Intel. Ändrar man till moderkortets profiler så är det tillbaka till vad det var innan. Man får också varningar om detta.
Det allra säkraste är att ge fasen i de höga boostfrekvenserna, och hellre sätta en fast frekvens, med fast volt på både vrm och svid.
Man får precis samma prestanda i flertrådat, men lite mindre fps i att läsa aftonbladet. Men MYCKET lägre totaleffekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En äldre herre frågade mig en gång varför en glödlampa hade gått sönder. Jag blev lite ställd över att försöka förklara något så "självklart" för honom. Det blev inte bättre av att han dessutom var född med fotogenlampans fagra sken där man helt enkelt skruvade upp veken när ljuset blev för svagt.

Liksom för glödlampan så handlar Intels problem om ren fysik. En tråd (ledare i processorn) kan leda en svag ström utan bekymmer, ökar du spänningen, strömmen eller minskar ledarens area (nod-krympningar) så kommer mer värme att avges som förlust i överföringen. (Fick tänka till lite här, processorer drar ju mindre effekt när noderna krymper, svaret är sänkt spänning och ny teknik.) Denna värme accelererar åldrandet. AMD har ju sagt att det inte är någon fara att köra deras processorer i temperaturerna de uppger, men någonstans i designen har man säkert räknat på åldrande baserat på de ledarareor de byggt in i kretsen, kanske värt att googla på och se om svar finns för äldre noder.

Trådar (ledare) åldras helt "enkelt". Enkelt? Vad är det som sker, beror det på värmen, oxidation, eller andra fysiska fenomen? Exempelvis Sublimation där tråden sakta "förångas" och avges till omgivningen. Inget material är helt tätt, jämför en cykelslag som inte håller lufttrycket i evighet även om ventilen försluts hermetiskt. Diffusion

Motsvarande finns i belysning, både för glödlampor och lysdioder. Med en väl definierad spänning så håller dessa väldigt länge, men ökas effekten för att få mer ljus så kommer livslängden att förkortas. Egentligen borde aldrig en lysdiod gå sönder, men för att få ett ökat ljusutbyte så "bränner man på" lite extra, dessutom vill de ju sälja nya LED-lampor!
Betänk också den korta livslängden på projektorlampor (1000-2000 timmar) där man prioriterar högt ljusutbyte.

Intel har, p.g.a. samverkande olyckliga omständigheter (Egen bug + moderkortstillverkarnas girighet (jakt på prestanda och stabilitet utan urskiljning)) tagit klivet ut i ett kärr där de absolut inte hade planerat att vara. Men nu står de där med användarna i gyttjan. Frågan är om de kan få hem alla torrskodda ur träsket, eller om vissa får ta sig hem på egen hand.

Några protester mot det (alltför) utvikade resonemanget?