Ny installation av Windows på ny SSD

Permalänk
Medlem

Ny installation av Windows på ny SSD

Hej,

Jag har en installation av Windows på en gammal ssd. Köpte i dagarna en ny ssd och tänkte då ta bort Windows från min gamla ssd och installera ett nytt Windows på Min nya ssd.

Ska jag då ta bort eller formatera eller partitioner på enhet 0 innan jag startar en installation på enhet 1? Och vill jag ta bort eller vill jag formatera de olika partitioner a på enhet 0, isf vilka ska jag göra vad med? Jag vill använda min gamla ssd som ren extra lagring för datorn.

Tack för hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Windows kommer sannolikt lägga vissa partitioner på enhet 0, åtminstone om den är tom, men kanske oavsett.

Om du alltså inte har någon data som du vill ha kvar på någon disk så är det säkraste kortet att ta bort alla partitioner du ser där, skapa en ny heltäckande partition på lagringsdisken (så slipper du göra det sen), och sedan stänga av datorn och ta ur lagringsdisken, och installera Windows på systemdisken sen.

Ett alternativ är att ta bort alla partitioner, skapa lagringspartitionen, sen välja den tomma systemdisken ("oallokerat utrymme") och trycka Nästa och hoppas att den låter lagringsdisken vara i fred. Du kan kolla i Diskhantering efter installation om allt blev rätt.
Det du vill se då är att lagringsdisken bara har en partition (och disken med Windows högst sannolikt flera, om du kör en modern dator åtminstone).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Koppla ur den gamla och in med den nya.
Installera Windows på den.
När du e färdig kopplar du in den gamla igen och går igenom mappar osv o kikar så du inte glömt några viktiga filer eller liknande.
Sen formaterar du bara den i diskmanager...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Windows kommer sannolikt lägga vissa partitioner på enhet 0, åtminstone om den är tom, men kanske oavsett.

Om du alltså inte har någon data som du vill ha kvar på någon disk så är det säkraste kortet att ta bort alla partitioner du ser där, skapa en ny heltäckande partition på lagringsdisken (så slipper du göra det sen), och sedan stänga av datorn och ta ur lagringsdisken, och installera Windows på systemdisken sen.

Ett alternativ är att ta bort alla partitioner, skapa lagringspartitionen, sen välja den tomma systemdisken ("oallokerat utrymme") och trycka Nästa och hoppas att den låter lagringsdisken vara i fred. Du kan kolla i Diskhantering efter installation om allt blev rätt.
Det du vill se då är att lagringsdisken bara har en partition (och disken med Windows högst sannolikt flera, om du kör en modern dator åtminstone).

Skrivet av Homer_S1:

Koppla ur den gamla och in med den nya.
Installera Windows på den.
När du e färdig kopplar du in den gamla igen och går igenom mappar osv o kikar så du inte glömt några viktiga filer eller liknande.
Sen formaterar du bara den i diskmanager...

/Homer_S

Tack för svaren!

Finns det inget säkert sätt att göra utan att behöva koppla ur den gamla ssd disken?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bratten:

Tack för svaren!

Finns det inget säkert sätt att göra utan att behöva koppla ur den gamla ssd disken?

Windows verkar lite hopplöst på detta tyvärr. Men den andra metoden jag nämnde skulle jag tro fungerar, den bör ju inte ta bort partitionen utan att fråga åtminstone, och jag tror inte att den heller ändrar storlek/flyttar på existerande partitioner.

Men i värsta fall isåfall kan du ju bara installera om på nytt, det tar ju bara typ 20 minuter att märka om det gick bra eller inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Windows verkar lite hopplöst på detta tyvärr. Men den andra metoden jag nämnde skulle jag tro fungerar, den bör ju inte ta bort partitionen utan att fråga åtminstone, och jag tror inte att den heller ändrar storlek/flyttar på existerande partitioner.

Men i värsta fall isåfall kan du ju bara installera om på nytt, det tar ju bara typ 20 minuter att märka om det gick bra eller inte.

Ok så enhet 0 gör jag till lagring utrymme genom att ta bort alla partier och sen formatera det som blir kvar då? Och sen testar jag installer på enhet 1 och ser om allt blev som jag tänkte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bratten:

Tack för svaren!

Öppna cmd med shift+f10 och skriv
diskpart
select disk 0
offline disk
Kanske funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Öppna cmd med shift+f10 och skriv
diskpart
select disk 0
offline disk
Kanske funkar.

Ok kan ju vara värt att testa! och sen när jag installerat, hur aktiverar man den igen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bratten:

Ok kan ju vara värt att testa! och sen när jag installerat, hur aktiverar man den igen då?

online disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tog bara bort alla partitioner på disk 0 och valde disk 1 för att installera. Det verkar ha funkat, så tack så mycket!

Nu när jag är inne i Windows igen betyder följande bild att inga delar hamnade på fel disk?

Och ska jag i diskhanteraren nu då skapa "ny enkel volym" och sen är den fullt tillgänglig som lagring?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bratten:

Jag tog bara bort alla partitioner på disk 0 och valde disk 1 för att installera. Det verkar ha funkat, så tack så mycket!

Nu när jag är inne i Windows igen betyder följande bild att inga delar hamnade på fel disk? <Uppladdad bildlänk>

Ja, det ser bra ut.
Nu är det bara att högerklicka det oallokerade och skapa + snabbformatera en ny NTFS-partition så har du lagringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, det ser bra ut.
Nu är det bara att högerklicka det oallokerade och skapa + snabbformatera en ny NTFS-partition så har du lagringen.

Super tack så mycket för all hjälp!
Betyder det då att jag skapar en ny NTFS-partition genom att klicka "ny enkel volym"?

Och kan man installera typ spel på den enheten och köra dem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bratten:

Super tack så mycket för all hjälp!
Betyder det då att jag skapar en ny NTFS-partition genom att klicka "ny enkel volym"?
<Uppladdad bildlänk>

Och kan man installera typ spel på den enheten och köra dem?

Ja och ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja och ja.

Ok grymt! Tack som fan för all hjälp!!