OpenAI: Skapa inga känsloband till ChatGPT

Permalänk
Melding Plague

OpenAI: Skapa inga känsloband till ChatGPT

OpenAI varnar användare att skapa känslomässiga band till företagets senaste chatbott ChatGPT 4o.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ChatGPT kommer skriva till personen. Jag har något tråkigt att berätta, jag vill göra slut och jag har hittat någon annan.
Personen svarar. Jag har för tusan köpt ett årsabonnemang för över 2000kr. Varvid chatGPT säger, tack för de pengarna, men jag vill ändå inte prata mer med dig.

Skämt åsido. Andra känslor än lite ilska ska dagens Ai-chatar på att de ej är bättre är svårt att ge. Men det blir en spännande framtid. Det man idag skämtar om kan vara vanligt om 20år.

Permalänk
Medlem

Är inte alls förvånad, eller jo jag trodde jag skulle läsa något sådant här mycket tidigare.
Finns många ensamma människor.....

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

En av anledningarna att jag inte använder ChatGPTär att det kräver inloggning. De ska alltså övervaka hur jag använder det. Då använder jag det inte.

Permalänk

Var det inte det Sam tänkte när han skrev "Her" på X?

Permalänk
Medlem

Ingen risk, i alla fall inte före ChatGPT finns i nån hot robotbabe.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Den kategorin användare som litar på AI när hon säger att glasskärvor och råttgift är ingridienser i sockerkaka lär ju successivt minska så jag tänker att problemet sakta men säkert löser sig självt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ok.. så man lägger en hiskelig massa pengar och tid på en maskininlärningsmodell som går igenom varenda text som existerar i mänskligheten. Detta för att skapa en språkmodell och chatbot (som man döper chatGPT) med ett så "mänskligt" sätt att uttrycka sig som tekniken i dagsläget tillåter. Detta välter internet, och imponerar på allt och alla. Nu är man alltså förvånad över att (vissa??) av dess användare upplever detta chatverktyg med inlevelse och övertygelse. Dvs mjukvarans (enda?) riktiga funktion. Men detta är nu ett misslyckande låter det som?? Förvirringen tilltar
Lite som att bygga en bil och sedan förskräckas över att folk faktiskt börjar använda den för att transportera sig med.

Nu har (väl?) alla dessa chatbotar en ganska kraftig begränsning i antal svar/frågor en och samma konversation för innehålla (egentligen antalet parallella tokens) innan man behöver börja om från "noll" igen? Så innan denna blir obegränsad, tror jag risken är rätt minimal att någon får någon form av starkare band till denna. Lite som att prata med en kraftigt dement person.

Permalänk
Medlem

Den nya röstläget som håller på att lanseras är skrämmande och fascinerande.
Vem hade kunnat ana att vi skulle behöva en sådan varning?

Spoiler "Her"

En i mängden

Permalänk
Medlem

Varför inte, det finns hur många ensamma människor som helst. Särskilt bland dem gamla människor. Sedan kan man göra så att alla AI som just underhåller dem gamla människor skulle kunna ha ett gemensamt databas och eventuellt kunna koppla ihop dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Varför inte, det finns hur många ensamma människor som helst. Särskilt bland dem gamla människor. Sedan kan man göra så att alla AI som just underhåller dem gamla människor skulle kunna ha ett gemensamt databas och eventuellt kunna koppla ihop dem.

Tragiskt att så många ensamma inte förmår sig att umgås med varandra i stället. Men visst AI kanske kan ge dem tips på hur man får nya vänner på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En av anledningarna att jag inte använder ChatGPTär att det kräver inloggning. De ska alltså övervaka hur jag använder det. Då använder jag det inte.

De vill framförallt inte att du ska kosta dem en massa pengar

Permalänk
Avstängd

det är min bästa kompis, vad fan ska jag göra

Permalänk
Medlem

Det är juh det som är hela meningen med AI v_v

Permalänk
Medlem

Det är ingen varning, det är reklam.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

ChatGPT hade inte varit i nyheterna på en vecka, så det var dags för lite marknadsföring.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tragiskt att så många ensamma inte förmår sig att umgås med varandra i stället. Men visst AI kanske kan ge dem tips på hur man får nya vänner på riktigt.

Det är väl bara att skapa ett fakekonto hos Google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ok.. så man lägger en hiskelig massa pengar och tid på en maskininlärningsmodell som går igenom varenda text som existerar i mänskligheten. Detta för att skapa en språkmodell och chatbot (som man döper chatGPT) med ett så "mänskligt" sätt att uttrycka sig som tekniken i dagsläget tillåter. Detta välter internet, och imponerar på allt och alla. Nu är man alltså förvånad över att (vissa??) av dess användare upplever detta chatverktyg med inlevelse och övertygelse. Dvs mjukvarans (enda?) riktiga funktion. Men detta är nu ett misslyckande låter det som?? Förvirringen tilltar
Lite som att bygga en bil och sedan förskräckas över att folk faktiskt börjar använda den för att transportera sig med.

Nu har (väl?) alla dessa chatbotar en ganska kraftig begränsning i antal svar/frågor en och samma konversation för innehålla (egentligen antalet parallella tokens) innan man behöver börja om från "noll" igen? Så innan denna blir obegränsad, tror jag risken är rätt minimal att någon får någon form av starkare band till denna. Lite som att prata med en kraftigt dement person.

Oh, men där finns spännande lösningar. Embedding är en teknik där man "chattar" med sina egna dokument. Kombinera detta med vanlig chatGPT så kan du spara ner hela din chatthistorik i en vektordatabas och på så sätt kommer botten komma ihåg allt ni sagt o gjort. Så framtiden är redan här

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du kan köra en LLM offline gratis med ollama, sen köra ett web-gränssnitt med Open WebUI. De har blivit rätt bra faktiskt, inte alls lika bra på allt som ChatGPT men det finns olika modeller för olika ändemål (kodning, bildanalys, assistent osv).

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Om människor anser att ChatGPT är verklig så betyder det väl att den är det för dem.
AI har alltså nått punkten där den kan ersätta människan i konversationer.
Nu är ju detta begränsat som tur är, men framöver lär den inte vara det om de någonsin ska släppa en AGI-modell.

Permalänk
Medlem

Finns bara en AI för mig <3

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk

Kan detta motverka självmord är jag all for it. Finns alldeles för många som lever i ensamhet där ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killalldotpy:

Kan detta motverka självmord är jag all for it. Finns alldeles för många som lever i ensamhet där ute.

Fler män än tjejer i Sverige, på datingsiter är det få killar som väljs ut av tjejer. Inte konstigt att killar alltmer tar sina fruar från andra länder. Många äldre lämnas åt sitt öde av sina nära och kära, ensamma, hänsynslöst. Skillnad givetvis att välja vara ensam mot ofrivilligt, den ofrivilliga riskerar att bli drabbad av psykisk ohälsa och det belastar den hårt ansatta psykvården. Chatgpt kan nog till en del hjälpa dessa personer, men mänsklig närhet kan ju inte chatgpt ersätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Fler män än tjejer i Sverige, på datingsiter är det få killar som väljs ut av tjejer. Inte konstigt att killar alltmer tar sina fruar från andra länder. Många äldre lämnas åt sitt öde av sina nära och kära, ensamma, hänsynslöst. Skillnad givetvis att välja vara ensam mot ofrivilligt, den ofrivilliga riskerar att bli drabbad av psykisk ohälsa och det belastar den hårt ansatta psykvården. Chatgpt kan nog till en del hjälpa dessa personer, men mänsklig närhet kan ju inte chatgpt ersätta.

Personligen är jag helt emot AI-relationer. Om man är ensam, och i behov av mänsklig kontakt, så är det sista man behöver något som gör en lite nöjd för stunden genom att ge ytliga dopaminkickar som då möjligtvis motverkar att personen i fråga börjar agera annorlunda och tar aktiva steg mot ett sundare socialt liv (vilket är det personen egentligen är i behov av). Det behandlar symptomen istället för sjukdomen med andra ord med risk att personen slösar bort värdefull tid som istället kunde läggas på att få kontakt med andra människor.

----

Ärligt så är jag riktigt trött på dagens digitala samhälle, men framförallt detta oändliga sug efter nästa grej. Känner inte människor att det räcker med utveckling nu? Jag behöver inte bättre teknologi mer, jag kunde inte bry mig mindre om nästa Iphone, RTX5080, next-gen VR eller nästa iteration av AI-chattbottar. För varje steg vi tar framåt i "utvecklingen" så kommer vi ett steg längre bort från det mänskliga i oss. Sen social media tagit över våra liv så är den riktiga världen en betydligt blekare och ytligare plats, där alla existerar via sin mobil - och nu på sistone med ChatGPT och chatbottar så har även internet blivit mer icke-personlig plats där allt är fake, våra liv, våra bilder, videos och även konversationer. Detta kommer bara att bli mer och mer omfattande.

Min systerson som är 12 år kom och besökte mig med min syster och han hade tårar i ögonen. Han var så ledsen och frustrerad över att alla hans vänner bara vill vara hemma och spela spel nu över sommaren då man ska vara ute. Ingen vill vara ute och göra saker säger han. Han önskade att han var barn på 90-talet då jag var det. Hans ord. På sommaren, när jag var liten så ringde man hem till sin vän, frågade om hen var hemma och sen direkt om man ska hänga. Så cyklade man dit och lekte hela dagarna, och på kvällen lirade man PS1 eller N64. Det digitala var nånting man gjorde i tillägg till sitt verkliga liv. Numera är det tvärtom.

Ärligt talat när ska mänskligheten vakna upp och säga att enough är enough? Vi behöver inte mer teknologi. Det räcker nu. Det vi har är fullt tillräckligt. Vi behöver umgås, berätta om våra liv, lyssna på andra, samexistera, skratta, gråta, uppleva och finna oss i verkligheten.

Jag hoppas att jag har fel och att världen blir en bättre plats av all teknologi, men går man på hur det sett ut historiskt så ser det inte ut så tyvärr. Teknologin har lett till underverk men efter ~2010 nån gång började det sakta med säkert visa sin fula sida i form av ensamhet, depression, ångest, social press och ätstörningar, märkligt beteende i form av influencers, osv. Varför mår så många så dåligt i ett av världens mest utvecklade länder? Varför har människor inte samma problem i samma utsträckning i fattigare länder?

Ursäkta, jag hamna i en rant efter att vi pratade om ensamhet och AI-relationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Personligen är jag helt emot AI-relationer. Om man är ensam, och i behov av mänsklig kontakt, så är det sista man behöver något som gör en lite nöjd för stunden genom att ge ytliga dopaminkickar som då möjligtvis motverkar att personen i fråga börjar agera annorlunda och tar aktiva steg mot ett sundare socialt liv (vilket är det personen egentligen är i behov av). Det behandlar symptomen istället för sjukdomen med andra ord med risk att personen slösar bort värdefull tid som istället kunde läggas på att få kontakt med andra människor.

----

Ärligt så är jag riktigt trött på dagens digitala samhälle, men framförallt detta oändliga sug efter nästa grej. Känner inte människor att det räcker med utveckling nu? Jag behöver inte bättre teknologi mer, jag kunde inte bry mig mindre om nästa Iphone, RTX5080, next-gen VR eller nästa iteration av AI-chattbottar. För varje steg vi tar framåt i "utvecklingen" så kommer vi ett steg längre bort från det mänskliga i oss. Sen social media tagit över våra liv så är den riktiga världen en betydligt blekare och ytligare plats, där alla existerar via sin mobil - och nu på sistone med ChatGPT och chatbottar så har även internet blivit mer icke-personlig plats där allt är fake, våra liv, våra bilder, videos och även konversationer. Detta kommer bara att bli mer och mer omfattande.

Min systerson som är 12 år kom och besökte mig med min syster och han hade tårar i ögonen. Han var så ledsen och frustrerad över att alla hans vänner bara vill vara hemma och spela spel nu över sommaren då man ska vara ute. Ingen vill vara ute och göra saker säger han. Han önskade att han var barn på 90-talet då jag var det. Hans ord. På sommaren, när jag var liten så ringde man hem till sin vän, frågade om hen var hemma och sen direkt om man ska hänga. Så cyklade man dit och lekte hela dagarna, och på kvällen lirade man PS1 eller N64. Det digitala var nånting man gjorde i tillägg till sitt verkliga liv. Numera är det tvärtom.

Ärligt talat när ska mänskligheten vakna upp och säga att enough är enough? Vi behöver inte mer teknologi. Det räcker nu. Det vi har är fullt tillräckligt. Vi behöver umgås, berätta om våra liv, lyssna på andra, samexistera, skratta, gråta, uppleva och finna oss i verkligheten.

Jag hoppas att jag har fel och att världen blir en bättre plats av all teknologi, men går man på hur det sett ut historiskt så ser det inte ut så tyvärr. Teknologin har lett till underverk men efter ~2010 nån gång började det sakta med säkert visa sin fula sida i form av ensamhet, depression, ångest, social press och ätstörningar, märkligt beteende i form av influencers, osv. Varför mår så många så dåligt i ett av världens mest utvecklade länder? Varför har människor inte samma problem i samma utsträckning i fattigare länder?

Ursäkta, jag hamna i en rant efter att vi pratade om ensamhet och AI-relationer.

Dags o byta forum kanske? Du är en del av ditt eget problem.

Mormonerna har exakt samma tankegångar som du förresten, de valde bara ett annat årtal

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

----

Väl sagt!

Jag har inte tänkt på det sättet, men nu när jag läser ditt inlägg så håller jag med!
(jag är nog en av dom som hamnat i träsket, även på äldre dagar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Dags o byta forum kanske? Du är en del av ditt eget problem.

SweClockers är inte alls ett problem i mina ögon. Det är en plats där varje medlem är en människa, med åsikter och erfarenheter - inga chattbottar. Om något så är det ett exempel på sund social media. Jag minns när "+1"-knappen kom och många reagerade negativt, man menade att det gjorde Sweclockers mer till en social media istället för ett diskussionsforum.

Teknik är ett intresse absolut, så det är klart jag tycker om SweC och datorer - jag arbetar med IT - men bara för att jag gillar teknik betyder inte att jag anser att all utveckling är positiv. Ibland behöver man ta ett steg tillbaka och tänka en stund innan man gör något. Social media var ett misstag, generativ AI likaså. Tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

----

Det är olika överallt men så funka det även för några år sedan när jag pratade med grannen när vi hade grillning, undrade vad han gjort av barnen, dem satt å spela med sina kompisar...tror han hade en eller två kompisar nära som han umgicks med, vi kände alla i området men det mest avancerade vi hade under uppväxten var NES och SNES.

Tror det är svårt att undkomma att saker och ting används till annat än tänkt, som någon slrev om det kan hjälpa någon i nöd så why not?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Det är olika överallt men så funka det även för några år sedan när jag pratade med grannen när vi hade grillning, undrade vad han gjort av barnen, dem satt å spela med sina kompisar...tror han hade en eller två kompisar nära som han umgicks med, vi kände alla i området men det mest avancerade vi hade under uppväxten var NES och SNES.

Tror det är svårt att undkomma att saker och ting används till annat än tänkt, som någon slrev om det kan hjälpa någon i nöd så why not?

Ja, jag förstår tänket och om det gäller liv och död så håller jag med om att allt som kan förhindra ett självmord är bra. Däremot för en mer långsiktig lösning tror jag mer på stöd från nära och kära, terapi och medicin om det skrivs ut från en läkare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jobbigt för dom som brukar ligga på sängen och surfa

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon