Så minskar du starttiden i Windows

Permalänk
Melding Plague

Så minskar du starttiden i Windows

Här är fyra sätt som du kan konfigurera startappar för att snabba upp din dators starttid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eller väntar man några sekunder och har lite tålamod...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Vill man verkligen ha full koll på vad som startar så finns programmet Autoruns från Sysinternals, en del av Microsoft.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag stänger aldrig av datorn

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Jag stänger aldrig av datorn

Min går i viloläge/sleep till dess att det är en windows update. Då körs en omstart. Den drar i princip ingenting i sleep och är rätt skönt att bara starta upp på 2 sec.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

4 sätt som gör samma sak? Så egentligen bara ett sätt? eller?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Context Restore = Enable i BIOS är nog det som påverkade min nybyggda dator i sign mest i uppstart. Kapade bort 3/4 av boottiden minst

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min går i viloläge/sleep till dess att det är en windows update. Då körs en omstart. Den drar i princip ingenting i sleep och är rätt skönt att bara starta upp på 2 sec.

Jag kör samma sak, förstår inte varför nästan ingen verkar göra det. Vi kan inte vara ensamma med att använda många program och inte vilja både spara allt och sen ladda in allt varje dag?

När jag testade med effektmätare kunde jag inte mäta skillnaden på avstängd och standby ens, skulle tro att det handlar om några watt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Med gen4 m.2 så gör inte några extra sekunder hit och dit något. Det är inte riktigt som för 20 år sen när man hade en HDD på 85 IOPS. Men principen håller jag med om, man vill inte ha massa bloat i autostart.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Finns det någon sorts bottle-neck när det kommer till boot up time?
Spelar ju egentligen ingen roll hur snabb dator du har, dom där första sekundrarna tar ju exakt lika lång tid.
Sedan när man är inne i windows så spelar ju datorns specs definitivt roll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cloudstone:

Med gen4 m.2 så gör inte några extra sekunder hit och dit något. Det är inte riktigt som för 20 år sen när man hade en HDD på 85 IOPS. Men principen håller jag med om, man vill inte ha massa bloat i autostart.

Mmm... flashback till gamla tider när jag satte på datorn på morgonen, tog en dusch och så var den i princip färdigstartad lagom till att man var klar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Minns Widnows 7 tiden, öppna win+R sen msconfig --> Systemstart.
Ändra där till "starta utan grafiskt gränssnitt" och under Avancerade alternativ för start drog man på högsta antal processer och minnens mängd.

Ingen aning om det gjorde någon skillnad varken då eller nu.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Jag kör samma sak, förstår inte varför nästan ingen verkar göra det. Vi kan inte vara ensamma med att använda många program och inte vilja både spara allt och sen ladda in allt varje dag?

När jag testade med effektmätare kunde jag inte mäta skillnaden på avstängd och standby ens, skulle tro att det handlar om några watt.

Vänta här nu, stänger många av sina datorer istället för sleep? Alltså typ även laptops osv istället för att bara stänga locket?

Kör samma här, sätter min windows update på pause i 5veckor, när tiden har gått och windows installerat sina updates så startar jag om. Stänger endast av om jag vet att jag att datorn inte kommer användas på en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Vänta här nu, stänger många av sina datorer istället för sleep? Alltså typ även laptops osv istället för att bara stänga locket?

Kör samma här, sätter min windows update på pause i 5veckor, när tide har gått och windows installerat sina updates så startar jag om. Stänger endast av om jag vet att jag att datorn inte kommer användas på en längre tid.

Första jag gör på en bärbar är att stänga av så att datorn INTE gör nått när jag stänger locket - oerhört irriterande om jag råkar stänga locket och då dör allting...

Alla mina datorer stängs av på riktigt varje gång. De drar ju onödig ström annars.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FX9:

Första jag gör på en bärbar är att stänga av så att datorn INTE gör nått när jag stänger locket - oerhört irriterande om jag råkar stänga locket och då dör allting...

Alla mina datorer stängs av på riktigt varje gång. De drar ju onödig ström annars.

Onödig och onödig, mina system drar i princip inget i sleep. Vissa kanske har problem med "vampire drain", men min laptop kan iaf ligga över en månad i sleep (eller vid det läget kanske det är hibernate?). Vi pratar väldigt marginellt "slöseri" här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Onödig och onödig, mina system drar i princip inget i sleep. Vissa kanske har problem med "vampire drain", men min laptop kan iaf ligga över en månad i sleep (eller vid det läget kanske det är hibernate?). Vi pratar väldigt marginellt "slöseri" här.

Många bäckar små. Det är inte på grund av batteriet - det är en jobbdator så får nytt när detta blir dåligt, utan för att slippa att den drar ström som jag måste betala för när jag j obbar hemma

Och även om det inte är hemma så ska en dator vara av när man inte använder den. punkt
Jag är den gamla skolan

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Vad är det för sjuka människor som stänger av sin dator?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Eller väntar man några sekunder och har lite tålamod...

Du är på Sweclockers. Inte Swesnart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FX9:

Många bäckar små. Det är inte på grund av batteriet - det är en jobbdator så får nytt när detta blir dåligt, utan för att slippa att den drar ström som jag måste betala för när jag j obbar hemma

Och även om det inte är hemma så ska en dator vara av när man inte använder den. punkt
Jag är den gamla skolan

Drar du ut sladden på prylar i standby då också? Skämt åsido, har för mig att jag mätte förut, och vill minnas att det var <5W på stationära (laptopen lär knappt vara mätbar så länge som dom kan ligga utan att ladda ur), drar den tillräckligt lite i sleep kan man ju till och med börja räkna på om den drar mer av att starta varje dag Oavsett så är det inte mycket mer än en vanlig LED-lampa, men vill men spara det, så ska inte jag komma här å lägga mig i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Drar du ut sladden på prylar i standby då också? Skämt åsido, har för mig att jag mätte förut, och vill minnas att det var <5W på stationära (laptopen lär knappt vara mätbar så länge som dom kan ligga utan att ladda ur), drar den tillräckligt lite i sleep kan man ju till och med börja räkna på om den drar mer av att starta varje dag Oavsett så är det inte mycket mer än en vanlig LED-lampa, men vill men spara det, så ska inte jag komma här å lägga mig i!

Jag har strömdosor som jag stänger av strömmen på, på de flesta prylar som drar viloström (datorer, tv, förstärkare, switch) i huset

Dina 5W låter som vad jag mätte upp också , men totalt över ett flertal saker så blir det några watt ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Kör samma här, sätter min windows update på pause i 5veckor, när tiden har gått och windows installerat sina updates så startar jag om. Stänger endast av om jag vet att jag att datorn inte kommer användas på en längre tid.

Japp! Jag stänger av datorn. Har även lärt barnen göra det med sina datorer. Vi stänger även av strömmen helt med brytare. Anledningen är att jag förlorade ett dyrt nätagg i ett åsknedslag en gång.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Tycker det redan går väldigt snabbt att starta datorn. Min minsta och segaste bärbara skulle däremot må bra av lite justeringar, men tror den ändå är för trött.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Stänger av med:
C:\Windows\System32\rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0

Startar snabbt.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Stänger alltid av min prylar. Bryter strömmen helt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Japp! Jag stänger av datorn. Har även lärt barnen göra det med sina datorer. Vi stänger även av strömmen helt med brytare. Anledningen är att jag förlorade ett dyrt nätagg i ett åsknedslag en gång.

Lite OT, men att bara flippa en brytare skyddar inte helt mot blixtnedslag. Det kanske minskar effekten lite, men det kommer förmodligen fortfarande skada komponenterna. Installera hellre ett bra överspänningsskydd om skador från blixtnedslag är det som faktiskt bekymrar dig.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zirgo:

Stänger av med:
C:\Windows\System32\rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0

Startar snabbt.

Verkar göra exakt samma sak som att ta "Sleep" i startmenyn dock, med de parametrarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mesta av artikeln handlade ju om att lägga till program i autostart, inte att snabba upp starten.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag skulle verkligen vilja detta och har försökt med detta flera gånger.
Problemet jag har är att varje gång jag stöter till bordskivan eller tom sätter ner ett glas/kopp på skrivbordet så väcks datorn.
Tangentbordet/musen är sjukt känsliga för vibrationer som gör att datorn väcks.
Så stänger av den även om jag vet att jag kommer sitta där om en halvtimme. Tar ändå 15 sek att starta den så inte hela världen 🙂

Permalänk
Medlem

Stänga av eller starta om? Hädelse! Jag har UPS för att jag ska slippa även om strömmen går kortare stunder.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem

Stänga WinUpdate - 4ever, hjälper mycket i uppstarten.
Inga nya drivrutiner från ms. Sparar in mycket elände.
Yep, medveten om säkerhetsrisken.
Försöker nu skyffla in W7 x64 på Z390 ock X570.