Kampanj, kris eller överprissatta TV-priser?

Permalänk
Medlem

Kampanj, kris eller överprissatta TV-priser?

Ofta ser vi TV-apparater som har prissänkningar på allt från 25% till 50%, och ibland så mycket som 75%. Dessa sänkningar kan innebära besparingar på tiotusentals kronor.

Jag har särskilt lagt märke till märket TCL. Vad ligger bakom deras förmåga att sänka priserna så drastiskt? Är TV-apparaterna överprissatta, eller har TCL problem med likviditeten? Kan det vara en del av en strategisk kampanj?

När man jämför TV-apparater med datorskärmar verkar det som att TV-marknaden ofta har fler och mer omfattande kampanjer.

Någon som vet varför det är så?

@Laxpudding

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Ofta ser vi TV-apparater som har prissänkningar på allt från 25% till 50%, och ibland så mycket som 75%. Dessa sänkningar kan innebära besparingar på tiotusentals kronor.

Jag har särskilt lagt märke till märket TCL. Vad ligger bakom deras förmåga att sänka priserna så drastiskt? Är TV-apparaterna överprissatta, eller har TCL problem med likviditeten? Kan det vara en del av en strategisk kampanj?

När man jämför TV-apparater med datorskärmar verkar det som att TV-marknaden ofta har fler och mer omfattande kampanjer.

@Laxpudding

Det är väl samma sak varje år, förra årets modeller som dumpas bort för lägre priser.

Finns säkert någon som följer priserna, är sällan BF som är billigast även om % ser ut som det utan våren när alla nya modeller ramlar in.

Butikerna/distributörerna köper in x antal, de som inte blir sålda reas bort senare.

Permalänk
Medlem

tror det har mycket att göra med hur stor den marknaden är oxå, nästan alla hus i världen har en TV, spelar ingen roll om det är en terrorist i iraq eller en lerhydda i afrika

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

@Laxpudding

Jag tog wikipedia åt dig TCL Technology Group Corp. is a Chinese partially state-owned electronics company.

Där är svaret. Ungefär som Kina brukar jobba i alla branscher. Från stål, solceller, elbilar, batterier och spökstäder.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Att produkter tar plats i lager är en anledning. Företag har begränsade mängder med lagerlokaler.

Rea är inget speciellt med Kinesiska märken.

Att göra sig av med gamla modeller är ganska normalt. Valve hade rea på gamla LCD-modeller av Steam Deck t.ex.

Vissa klädmärken slänger förra årets säsong med kläder för att hålla upp priset istället för att rea ut dom. Det tycker jag kan vara värre än att rea ut äldre modeller.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Bildexpert 📺

TCL har aldrig hymlat om att de vill vara störst på marknaden. Och i praktiken är de förmodligen också just detta när man tydligt ser att TCL tillverkar åt andra varumärken, framför allt Samsung.

Jag gissar/spekulerar i att senaste årets prisvariationer där även nya modeller landar i en rea mitt i sommaren och liknande är att branschen försöker komma bort från att mer än hälften av alla TV i norden säljs under en enda kort period av året, inte helt oväntat perioden BF-till-mellandagarna. Man vill jämna ut detta och därför ser vi flera riktade kampanjer. Jag anar också ett mönster där olika kedjor turas om att sälja en TV för 25-50% rabatt. Plötsligt är en enda kedja flera tusenlappar lägre. Nästa månad är nästa kedja nere på de priserna och den tidigare butikens priser är tillbaka på höga nivåer. Andra gånger är alla kedjor låga i priserna i någon vecka.

De här flytande priserna gör att det är tillfället som avgör vad en TV kostar. Den där helt omöjliga frågan som alltid kommer: "Vilken TV är bäst för pengarna" är ännu mer omöjlig att svara på. Dels individens högst personliga definition av "bäst" och dels individens högst personliga definition av vad en TV få kosta. Men framför allt att med 1000+ modeller som varierar i pris dag för dag varierar svaret också dag för dag. Jag brukar likna det med att samtidigt hålla reda på tusen guppande optimistjollar på ett stormigt hav.

Ifall man är ute efter att "prisvärde" eller "pang för pengarna" är den viktigast när du köper en TV. Inte var du köper TV:n eller vilken modell. Så man behöver anpassa sin köpstrategi efter detta. Jag fokuserar på vilken kvalitetsnivå TV:n har eftersom den aldrig förändras.