Apple avbryter Ipad OS 18-utrullning till Ipad Pro M4

Permalänk
Melding Plague

Apple avbryter Ipad OS 18-utrullning till Ipad Pro M4

Ipad Pro-användare rapporterar att installationen av det senaste operativsystemet gjort deras enheter obrukbara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Min iPad M4 uppgraderades felfritt. Och de buggar som fanns innan fanns även efter.. Helt ärligt såg jag inte så stor förändring på iOS 18. (android uppdateringar brukar vara lika små)
Miniräknaren som man har väntat på i snart 15 på iPad år sög. Ett dummyläge och sedan ett läge med en massa funktioner som jag främst använde i skolan. Var är programmerar läget med konvertering av tal till olika talsystem som man har behov av X gånger per dag? Alla Ai funktioner de skröt om, får vi dem nästa år eller ska vi vänta ännu längre?

Nå rådet är att man ska avvakta med uppdateringar om man är rädd om hårdvaran. Jag har själv brickat en docka för över 5000kr till laptoppen genom att installera firmwaren som tillverkande rekommenderade. Sedan sökte man tillverkans forum och fler och fler anmälde samma sak och tråden blev riktigt stor.
I mitt fall är iPaden knappast en produkt som är kritisk. Går det sönder och jag får vänta en vecka på en ny gratis (garanti), så är det inte hela världen.

*edit*
Varningen kom lite sent. Jag körde betan av iOs 18 hur länge som helst, releaseversionen körde jag kvällen samma dag som de presenterade iPhone 16 tror jag. (det var den dagen det släpptes)
De flesta borde väl nu ha testat och uppgraderat till iOS 18, speciellt på en sådan ny enhet.

*edit2*
Jag har brickat flera saker med uppgraderingar av firmware och annat. Det är en risk man kan ta. Såklart är ofta konsumentprylar mer testade än annat och det statistisk sett är mindre chans att få problem.
En populär konsumentprodukt som brukar strula vid uppgraderingar är drönare av ett välkänt märke.

Permalänk
Medlem

Jag har kört betan så jag drabbades inte heller. Vad jag läste mig till som hastigast så verkar de som har drabbats uppdaterat till 17.7 och sedan till 18.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Miniräknaren som man har väntat på i snart 15 på iPad år sög. Ett dummyläge och sedan ett läge med en massa funktioner som jag främst använde i skolan. Var är programmerar läget med konvertering av tal till olika talsystem som man har behov av X gånger per dag? Alla Ai funktioner de skröt om, får vi dem nästa år eller ska vi vänta ännu längre?

Vad är det för fel på miniräknaren förutom att du saknar konvertering mellan olika talsystem? Skall du ha en sådan konvertera så är det väl en smal sak att ladda ner en app?

När det gäller Apple Intelligence så kommer väl de första funktionerna först i och med 18.1 fast då inte i EU som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem

Tänk om Microsoft i nutid släppt någon liknade uppdatering till Windows som orsakat liknande problem. Vilket enormt gnäll det skulle vara.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag har kört betan så jag drabbades inte heller. Vad jag läste mig till som hastigast så verkar de som har drabbats uppdaterat till 17.7 och sedan till 18.

Vad är det för fel på miniräknaren förutom att du saknar konvertering mellan olika talsystem? Skall du ha en sådan konvertera så är det väl en smal sak att ladda ner en app?

När det gäller Apple Intelligence så kommer väl de första funktionerna först i och med 18.1 fast då inte i EU som det ser ut nu.

Det tog dem 15år att utveckla miniräknaren då tidigare försök misslyckades och inte uppfyllde de krav de ställde: https://www.youtube.com/watch?v=WK_AtW66XI0

Miniräknaren med Apple Intelligens var coolt. Nu utan Apple Intelligens så är den enligt mitt tycke sämre än windows inbyggda.

Permalänk
Medlem

Miniräknaren med Apple Intelligens var coolt. Nu utan Apple Intelligens så är den enligt mitt tycke sämre än windows inbyggda.

Jag har nog missat miniräknaren med Apple Intelligence. Vad kan den göra?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag har nog missat miniräknaren med Apple Intelligence. Vad kan den göra?

Väldigt mycket skitcool, läsa handskriven text och beräkna. Det var en av orsakerna varför jag köpte iPaden:
https://www.youtube.com/watch?v=KpSftcqqVBk
OBS en av orsakerna != enda orsaken.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket skitcool, läsa handskriven text och beräkna. Det var en av orsakerna varför jag köpte iPaden:
https://www.youtube.com/watch?v=KpSftcqqVBk
OBS en av orsakerna != enda orsaken.

Jag kan i varje fall skriva in utryck för hand som den löser. Har du testat att välja "Matematikanteckningar"?

lade till en bild.
Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Tänk om Microsoft i nutid släppt någon liknade uppdatering till Windows som orsakat liknande problem. Vilket enormt gnäll det skulle vara.

Um...brukar hända flera gånger om året. Nu senast var det CrowdStrike, eller har du lyckats missa detta?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag kan i varje fall skriva in utryck för hand som den löser. Har du testat att välja "Matematikanteckningar"?<Uppladdad bildlänk>

Nu fick jag också till det tack..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Um...brukar hända flera gånger om året. Nu senast var det CrowdStrike, eller har du lyckats missa detta?

Menar du att det var Microsoft som gjorde att CrowdStrike släppte en felaktig uppdatering?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Menar du att det var Microsoft som gjorde att CrowdStrike släppte en felaktig uppdatering?

Nej, men uppdateringen släpptes ut genom Windows update. Vill du hitta exempel där Microsoft själva klantat sig med en windowsuppdatering så är det bara att Googla, finns hur många som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Nej, men uppdateringen släpptes ut genom Windows update. Vill du hitta exempel där Microsoft själva klantat sig med en windowsuppdatering så är det bara att Googla, finns hur många som helst.

Enheterna blir inte brickade.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

Permalänk
Skrivet av maweric:

Enheterna blir inte brickade.

Tror jag inte IPad:arna blir I detta fall heller, men det krävs nog en dator för att få igång den.

If you can't update or restore your iPad
https://support.apple.com/en-us/108925

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

hade varit hundra kommentarer vid det här laget och många som sagt hur glada dom var över att ha gått över till linux

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

Vad jag förstått så släpptes uppdateringen ut igenom Crowdstrikes egen uppdateringsagent. Med andra ord på samma sätt som tredje parts AV mjukvara normalt uppdateras. Har inte sett någonstans att Windows Update var involverat men du får gärna länka en källa på det.

Sedan att jämföra en uppdatering av IOS (dedikerat OS framtaget av hårdvarutillverkaren för deras egentillverkade hårdvara med ett litet, begränsat antal av modeller) med Windows på PC hårdvara (potentiellt miljoner olika hårdvarukombinationer med utbytesbara komponenter från ett stort antal olika tillverkare där Microsoft har noll inflytande på vad mottagaren av uppdateringen har skruvat ihop i sin låda) är inte att jämföra äpplen och päron, det är att jämföra äpplen och Ahlgrens bilar.

Jag har inget problem med att man ger Microsoft en slev för trasiga uppdateringar, jag är också ofta trött på att agera beta testare för att Microsoft slarvar med kvalitet och testande men jämförelsen med IOS haltar så den inte klarar första steget. Och att Crowdstrike sket i det blå skåpet ska inte ursäktas med att det är Microsofts fel. Microsoft är fullt kapabla att begå sina egna fel och behöver ingen annans hjälp med det.

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk
Medlem

Har en sådan iPad. Slängde på iPad OS 18 direkt och det gick igenom väldigt smidigt. Jag la dock inte på 17.7 som också kunde installeras. Så jag gick upp från versionen innan till 18.

Visa signatur

Main: Intel Core i7 8700K | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 64GB 3200Mhz DDR4 | ASUS Strix GeForce GTX 1080Ti OC | Corsair Hydro H115i | EVGA SuperNOVA G2 850W | Samsung 960 Pro NVME 512GB | Samsung 850 EVO SSD 1TB | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

It just works. Unless you're holding it wrong.

Permalänk

Har nog aldrig haft problem med en enda uppdatering sedan den första Apple produkten jag köpt. Uppdaterade förbi 17.7 och gick direkt på 18. Uppdaterade från min gamla iPad Pro 1,5". till en M4 11" Rejält lyft.

Tråkigt för alla som är berörda men de får iallafall nya plattor på garantin.

Visa signatur

2+2=5