Erbjudanden från Amazon Prime Days!

Återställ låst Iphone 16 med annan Iphone

Permalänk
Melding Plague

Återställ låst Iphone 16 med annan Iphone

Apple kanske inte gärna pratar om vad som händer om en Iphone 16 blir brickad – men de har en ny smidig lösning på problemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite coolt är det... eller hur? (personligen gillar jag ide'n)
(( Bara att köpa en Iphone till.. )) flame bait! (flåt)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Lite coolt är det... eller hur?
Bara att köpa en Iphone till..

Betydligt billigare än att använda någon annans iPhone till syftet, eller hur? 😆

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Lite coolt är det... eller hur?
Bara att köpa en Iphone till..

Gick ju använda en äldre iphone för att återställa en iphone 16, bra för oss som sparar de gamla mobilerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Gick ju använda en äldre iphone för att återställa en iphone 16, bra för oss som sparar de gamla mobilerna

Mmmm.. Å hur "smart" är det? säger jag, som har ju kvar min första smart phone..
HTC Desire S "with htc sence" ^^

Visa signatur

► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Betydligt billigare än att använda någon annans iPhone till syftet, eller hur? 😆

När vi äntligen blivit av med skiten

"Ursäkta, har någon en iPhone-laddare jag kan få låna?"

Så ska vi nu ersätta det med att låna ut hela iPhones

Nä men kan va en smidig funktion men känns inte som att det behövs om man hade gjort återställningen via webbgränssnitt och USB enklare, man kräver väl fortfarande skräpet iTunes?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nä men kan va en smidig funktion men känns inte som att det behövs om man hade gjort återställningen via webbgränssnitt och USB enklare, man kräver väl fortfarande skräpet iTunes?

Undrar lite om det strikt borde behövas något ytterligare öht (lite som recovery-läget på Mac, som ju är helt standalone så att säga), men känns som att poängen här nog mer är att inte behöva mata in någon information öht.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Skrivet av SuperSverker:

Är ni säkra på att det funkar med ngn annans IPhone? med deras inloggning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vet inte om det framgått i rapporteringen, men det känns som ett rimligt antagande. Låter som en sjukt oanvändbar funktion annars.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Undrar lite om det strikt borde behövas något ytterligare öht (lite som recovery-läget på Mac, som ju är helt standalone så att säga), men känns som att poängen här nog mer är att inte behöva mata in någon information öht.

Nä det klart, men du behöver ju i dagsläget en Apple-enhet för att låsa upp ett apple-konto ("because fuck you, that's why") vilket jag fick erfara när AppleTV+ valde att sluta funka (för på allt annat än iOS så är den webbsidan totalsämst)

Skrivet av xfade:

Inre ens så vidriga kan väl inte Apple vara att du enbart kan göra det med dina egna enheter...

Så det är ju absolut möjligt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Varför kunde de inte göra det bara med hjälp av en tillgänglig wifi-nätverk? Varför skulle man behöva en till iphone? Det skulle kunna räcka gott och väl med internet tillgång via wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte om det framgått i rapporteringen, men det känns som ett rimligt antagande. Låter som en sjukt oanvändbar funktion annars.

Personligen skulle jag vilja säga tvärt om.
Tänk att du känner ngn som har en IPhone, skulle ngn av dem vilja droppa ditt konto på deras device för att du skall återuppiva din lur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Personligen skulle jag vilja säga tvärt om.
Tänk att du känner ngn som har en IPhone, skulle ngn av dem vilja droppa ditt konto på deras device för att du skall återuppiva din lur?

Vet inte om jag totalt missuppfattat något, men jag uppfattar inte funktionen som att ditt konto har något på deras telefon att göra? OM så är fallet blir situationen möjligen en annan...

Men jag uppfattade det snarast som att man kan välja att hjälpa en närbelägen telefon i recoveryläge (hittad över blåtand typ?) och att man då agerar proxy för några nedladdningar från Apple.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte om jag totalt missuppfattat något, men jag uppfattar inte funktionen som att ditt konto har något på deras telefon att göra? OM så är fallet blir situationen möjligen en annan...

Men jag uppfattade det snarast som att man kan välja att hjälpa en närbelägen telefon i recoveryläge (hittad över blåtand typ?) och att man då agerar proxy för några nedladdningar från Apple.

Å det hoppas jag med, men vet hur Apple agerar i andra fall när vi som användare behöver något.
I fallet med AirTag så ändvänds andra lurar för att vi som användare behöver något. Som vi även betalar för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mera smarthet i telefonerna? Ja tack! Jag vet inte hur pass bra lösningar det finns redan, men det vore önskvärt att kunna hantera en telefon från en dator om t.ex. skärmen eller touch gått sönder. Problemet (i.a.f. på Android) är ju att USB måste aktiveras, vilket kan vara besvärligt minst sagt om det måste ske i blindo. Det finns tydligen appar för dessa situationer, men de kräver installation innan faktum har inträffat och av säkerhetsskäl kanske man inte vill ha något sådant liggandes aktiverat.

Permalänk
Medlem

Gör det här Iphone 16 mer stöldbegärlig ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av friArsenik:

Varför kunde de inte göra det bara med hjälp av en tillgänglig wifi-nätverk? Varför skulle man behöva en till iphone? Det skulle kunna räcka gott och väl med internet tillgång via wifi.

hur matar du in ssid och lösenord på en telefon som inte fungerar?

Skrivet av klockish:

Gör det här Iphone 16 mer stöldbegärlig ?

Nej, du har samma återställningsmöjligheter idag, men det kräver en dator med itunes installerat och en sladd.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

hur matar du in ssid och lösenord på en telefon som inte fungerar?
...

På samma sätt som de gör det med en annan iPhone - i reparations/återställnings läge.

Permalänk
Medlem

Hmm ja funkar detta på enheter som har markerats som ”förlorade” så hoppas jag inte vem som helst kan återställa iallafall. Men i grunden så klart kanon bra om man enkelt kan göra det på sina egna/familjens enheter. Men hur vanligt är det att Iphone eller ja någon mobiltelefon blir brickad? Har aldrig lyckats med det och känner nog ingen som lyckats bricka sin telefon de senaste 5åren iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Hmm ja funkar detta på enheter som har markerats som ”förlorade” så hoppas jag inte vem som helst kan återställa iallafall. Men i grunden så klart kanon bra om man enkelt kan göra det på sina egna/familjens enheter. Men hur vanligt är det att Iphone eller ja någon mobiltelefon blir brickad? Har aldrig lyckats med det och känner nog ingen som lyckats bricka sin telefon de senaste 5åren iallafall.

https://www.sweclockers.com/nyhet/39647-apple-avbryter-ipad-os-18-utrullning-till-ipad-pro-m4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Återigen, detta fungerar som på samma sätt som om man skulle göra det via iTunes. Du kan alltid återställa en iPhone men har du inte stängt av hitta min iPhone innan återställningen så krävs samma konto efter återställningen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig