Så mycket kostar en dator med PS5 Pro-prestanda

Permalänk
Medlem

Var inte hela affärsidén med konsoller att kunna sälja dom "billigt" med förlust dom två första åren eller något för att senare casha in när produktionskostnaderna blivit billigare, på spelförsäljning och tillbehör etc?

Typ alla konsoller förutom Nintendos har varit rätt kraftfulla vid release, så vad är poängen med jämförelsen?

Permalänk
Medlem

Det kommer med olika fördelar och nackdelar, det som är bra med datorn är att tillgången till spel är god både prismässigt och i kvantitet. Nackdelen är att det blir en dyrare historia i övrigt. Till PC'n kommer, utöver det som nämns här också kontrolldon och operativsystem.

En rättvisare jämförelse hade också varit att bygga datorn i ett SFX format då det mer efterliknar formatet på en modern konsoll, i vilket fall priset går upp ytterligare. Utöver det tillkommer också kostnaden för att förvalta en datorinstallation, den är inte negligerbar. Företag har it-avdelningar av en anledning.

Jag gillar båda, men det är verkligen "apples and oranges"

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Vilket i och för sig inte verkar hjälpa alls om man kollar Digital Foundry's analyser av hur PS5-spel presterar och hur de ser ut.

I förhållande till vadå?

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

I förhållande till vadå?

PC såklart, vad annars? Spelen körs inte direkt i 4K/60 och max grafikinställningar på PS5 om man ska vara diplomatisk. Ofta under 1080p uppskalat och låg/medium inställningar. Samt så gott som aldrig i 60 fps ens i prestandaläge, med undantag för en del spel som utvecklats till PS4 först.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Ett väldigt tjatande om PS5 här helt plötsligt?! Finns inte FZ eller ngt annat ställe för detta?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag har inget att invända vad gäller priset på ps5 pro.

Jag valde att sälja bort ps5 när sony börjat släppa playstation spel på pc då jag upplever att PC kan ge så mycket mer. Det känns för mig onödigt att äga både pc och playstation 5 när min monster pc kan ta de flesta spel som finns tillgängligt på ps5 eller ps5 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon357742:

864p. Mer behöver inte sägas.

Remedy själva verkar iaf tycka det.

Men ja, iaf de första spelen är lite fishy. Verkar i rätt hög grad vara Bas Performance-mode settings som körs även på Pro och så PSSR på det och, bästa fall, högre post-processing upplösning (vilket dock kan vara nog så krävande). Blir iaf intressant att se hur teknikerna kommer nyttjas, men initialt så verkar de inte nyttjas som man kanske först trodde.

Men Puha har absolut en poäng, så länge det ser bättre ut så är inte enskilda detaljer, inkl renderad upplösning, fullt så viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Zen 2 med DDR5 RAM för att komma närmare GDDR6 hastigheter skulle vara mer likt om det fanns?

PC riggen har redan GDDR6 till den del (GPUn) som behöver det.

För CPUn så är GDDR6 ingen fördel, tvärtom så är dess högre latens en nackdel.

(DDR5 har förvisso högre latens än DDR4 om man ser till antal klockcykler/CAS men såvitt jag förstår kompenseras det bra genom 5:ans högre klocka/kortare tid mellan cyklerna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag har inget att invända vad gäller priset på ps5 pro.

Jag valde att sälja bort ps5 när sony börjat släppa playstation spel på pc då jag upplever att PC kan ge så mycket mer. Det känns för mig onödigt att äga både pc och playstation 5 när min monster pc kan ta de flesta spel som finns tillgängligt på ps5 eller ps5 pro.

Så är det. Det är ett starkt skäl för PC. Vad somliga här inne inte begriper är att det funkar tvärt om. Det är onödigt att ha pc eftersom de flesta aaa-spel också kommer på konsol och om man inte har behov av pc i sin vardag hemma.

Det känns hopplöst att betrakta detta flagranta tunnelseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Så är det. Det är ett starkt skäl till att inte ha PS. Vad somliga här inne inte begriper är att det funkar tvärt om. Det är onödigt att ha pc eftersom de flesta aaa-spel också kommer på konsol och om man inte har behov av pc i sin vardag hemma.

Det känns helt hopplöst att betrakta detta flagranta tunnelseende.

Det fungerar dock inte tvärtom om du föredrar att äga PC för alla dess andra fördelar som kommer med platformen. Även om vi håller det till tillgång på spel är det för många en avgörande faktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Så är det. Det är ett starkt skäl till att inte ha PS. Vad somliga här inne inte begriper är att det funkar tvärt om. Det är onödigt att ha pc eftersom de flesta aaa-spel också kommer på konsol och om man inte har behov av pc i sin vardag hemma.

Det känns hopplöst att betrakta detta flagranta tunnelseende.

Hur är bakåtkompabiliteten på PS, PC har en rejäl bakåtkompabilitet, jag spelar fortfarande UT samt Quake.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Det fungerar dock inte tvärtom om du föredrar att äga PC för alla dess andra fördelar som kommer med platformen. Även om vi håller det till tillgång på spel är det för många en avgörande faktor.

Så ör det. Men det skrev jag inte om. Angående spel kommer de flesta aaa-spel till konsol. Men pcn är bakåtkompatibel med äldre generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur är bakåtkompabiliteten på PS, PC har en rejäl bakåtkompabilitet, jag spelar fortfarande UT samt Quake.

Alla har inte behov av bakåtkompatibilitet. Alla har inte samma önskemål som du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ett väldigt tjatande om PS5 här helt plötsligt?! Finns inte FZ eller ngt annat ställe för detta?

Varför frågar du det nu när du redan deltagit i diskussionerna själv? Vore det inte bättre att svara på de svar du fått, eller blev det inget kul längre när du inte hade några bra negativa svar att ge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Alla har inte behov av bakåtkompatibilitet. Alla har inte samma önskemål som du har.

Ok, så då skulle jag inget skrivit om detta ämne menar du?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Så ör det. Men det skrev jag inte om. Angående spel kommer de flesta aaa-spel till konsol. Men pcn är bakåtkompatibel med äldre generationer.

Många mainstream spel kommer till playstation, men förmodligen fler till PC som numera får det mesta ifrån både Microsoft och Sony. Men det är troligen inte de spelen som går varmast hos den genomslittliga PC nörden heller. Det är allt färre exlusiva och numera iregel endast tidsbaserade sådana som skulle vara anledningen att köpa konsol för mig isåfall, vilket personligen endast skulle kunna bli om man inte vill vänta på GTA 6 ett år längre men förmodligen håller jag mig varm då också med min ständigt växande backlog av fina titlar från indie världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Många mainstream spel kommer till playstation, men förmodligen fler till PC som numera får det mesta ifrån både Microsoft och Sony. Men det är troligen inte de spelen som går varmast hos den genomslittliga PC nörden heller. Det är allt färre exlusiva och numera iregel endast tidsbaserade sådana som skulle vara anledningen att köpa konsol för mig isåfall, vilket personligen endast skulle kunna bli om man inte vill vänta på GTA 6 ett år längre men förmodligen håller jag mig varm då också med min ständigt växande backlog av fina titlar från indie världen.

Som du kanske noterade använde jag begreppet ”aaa-spel”. Nästan alla dessa spel kommer till playstation.

Vill man spela exklusiva pc-spel har man pc. Vill man spela exklusiva konsolspel är man på konsol. Sedan kommer flera ton med spel till båda plattformarna. Det gäller också ”indiespel”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

I den här tråden presenteras så många dåliga argument för pc att man blir helt vimmelkantig.

Artikeln handlar inte ens om det. Så varför fortsätter du tjata?

Permalänk
Avstängd

‎PS5 Pro är inte värd $699, än mindre €799.

Och innan någon nu skriver att "den har bättre komponenter, så att den är dyrare är inte så konstigt", så har jag bara en sak att säga, och det är att eftersom Sony köper in komponenterna i så stort antal så hålls kostnaderna nere, och är därför inte anledningen till prissättningen. Att skivläsare och ställ inte ingår gör omkostnaderna ännu lägre.

"Men Inflationen då? I USA har den ju ökat med ~20$ sedan 2024." I augusti 2021 bekräftade Sony att man inte längre säljer PS5 ($499) med förlust, detta trots att inflationen det året låg på 4.7%, så nej, inflationen är inte anledningen.

"Så vad beror prissättningen på?" Hade Microsoft också annonserat en liknande mid-gen refresh hade prissättningen sätt helt annorlunda ut (läs lägre), men eftersom man är ensam på marknaden just nu sätter man ett högre pris. En del av prissättningen beror också på dessa 4 miljarder kr som man spenderade på fiaskot Concord, och det får du nu som köpare vara med och bekosta, vare sig du vill eller inte. Så det handlar helt enkelt om ren girighet från Sonys sida.

Så köper du en PS5 Pro är du en del av problemet eftersom du rättfärdigar deras beteende.

Sedan detta att ens jämföra en spelkonsol med en PC. Men, lulz.

Visa signatur

Lulz

Permalänk
Medlem

Playstation 5 Pro är en mid gen konsol. Den är inte tänkt att nå massorna som PS5 var så den säljs inte med förlust. Den är tänkt för finsmakarna som betalar vad det kostar, därav priset på €799. I Sverige blir det närmare 10000 med Svensk moms + kemikalieskatt. De flesta kommer välja vanliga PS5 fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulz0r:

I augusti 2021 bekräftade Sony att man inte längre säljer PS5 ($499) med förlust, detta trots att inflationen det året låg på 4.7%, så nej, inflationen är inte anledningen.

Du sitter på gammal data.
I april 2024 så bekräftade Sony att de gick med förlust på PS5 hårdvaran, främst beroende på kampanjer (dvs då den sålts för längre än riktpris, som på många håll gått upp sen 2021).

Men ja, de tar förmodligen ut en vinst på Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

PC såklart, vad annars? Spelen körs inte direkt i 4K/60 och max grafikinställningar på PS5 om man ska vara diplomatisk. Ofta under 1080p uppskalat och låg/medium inställningar. Samt så gott som aldrig i 60 fps ens i prestandaläge, med undantag för en del spel som utvecklats till PS4 först.

Fast nu jämför du ju mot dagens PS5, går ju knappt att bygga ihop en hel PC för under 7000 kr.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Fast nu jämför du ju mot dagens PS5, går ju knappt att bygga ihop en hel PC för under 7000 kr.

Går utan problem att bygga en dator med 6650 xt för runt 7k, blir en del kompromisser men det går

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Går utan problem att bygga en dator med 6650 xt för runt 7k, blir en del kompromisser men det går

Det är kanske möjligt. Men day one 2020 var PS5 en extremt bra deal. Det är kanske därför Sony känner att de måste kompensera med PS5 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

I april 2024 så bekräftade Sony att de gick med förlust på PS5 hårdvaran.

Källa?

Visa signatur

Lulz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det är kanske möjligt. Men day one 2020 var PS5 en extremt bra deal. Det är kanske därför Sony känner att de måste kompensera med PS5 Pro.

Det var absolut en extremt bra deal 2020 då inga gpuer fanns och allt scalpades

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulz0r:

Sonys kvartal/årsrapport.

Permalänk
Medlem

"Kollade prisjakt och lanseringespriset för PS5 Slim med skivläsare.

550€ blev då 7500Kr precis vid lanseringen i november(7300Kr på Inet i mellandagarna och nere i 6K på flera ställen i Februari, vet inte om det påverkar något ).
Om man följer det priset så blir det 10909Kr

7500/550= 13,63636363636364
13,63636363636364x800=10 909,09090909091

kemikalieskatten är inte högre på Pro än vanliga PS5 dock, så det kanske kan få ner priset lite."

Nu citerar jag mig själv från FZ, men det kanske inte är tillåtet?

Tänkte att det kunde vara högst relevant här också. Lite oroad över priset faktiskt, om det i värsta fall landar på 12500Kr med läsare.

Edit* Om det blir så, så kanske FZ och Sweclockers borde uppdatera eller skriva en uppföljnings artikel. "Det går visst att köpa en Speldator med PS5 Pro prestanda för samma eller lägre pris"😅

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Sonys kvartal/årsrapport.

I den rapporten för första kvartal 2024 står det inget av det du påstår. Det står att man har sålt färre enheter än beräknat men inget om att man säljer konsolen med förlust.

Visa signatur

Lulz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulz0r:

I den rapporten för första kvartal 2024 står det inget av det du påstår. Det står att man har sålt färre enheter än beräknat men inget om att man säljer konsolen med förlust.

Sa inte senaste rapporten, du får titta i helårsrapporten från i våras (Maj kom den visst, inte April)

I senaste rapporten pekar de bara på "increase in costs", det är väl den inflation som alla tampas med kan man gissa, men vad man kan säga är att det nog blir dåligt med kampanjer framöver.