Rykte: RTX 5090 får två 16-pin-strömkontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag hade folk i grundskolan som körde sli. Så jag vet inte... Finna ingen data på det så omöjligt att argumentera om fakta.

Data finns. Hur bra det är? Kan diskuteras.

3DMark har ju trots allt en enorm databas på resultat, som går att sortera på både GPU modell och antalet GPU:er. Så om vi kikar på Time Spy, vilket har varit ett av de mest poppis testerna under Pascal eran, så har vi detta antal resultat för 1080 Ti:

1x = 976209
2x = 58909

Med andra ord, enbart ~5.7% av alla rundor som körts med det kortet i Time Spy, var med SLI konfiguration. Om vi nu kikar på 980 Ti och Fire Strike

1x = 419637
2x = 58920
3x = 2523
4x = 596

Siffran stiger lite här till ca ~12.8% av resultaten som använder mer än en GPU.

Sedan kan man även ha i åtanke att antalet resultat för kort i SLI, troligen inte är representativt av antalet ägare/användare, då de som har SLI konfigurationer och försöker pressa sina resultat, troligen skulle köra fler testomgångar än någon tjomme med bara ett kort som bara vill se till att den fungerar som det ska.

https://www.3dmark.com/search#advanced?test=spy%20P&cpuId=&gp...

Sedan det intressanta med 1080 Ti är ju att det i överlag ansetts vara ett av de bästa och mest prisvärda grafikkort som någonsin lanserats.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Minns d som igår när man satt uppe och väntade på när gtx 590 skulle releasas. Nu 5090

Getting old with grace

Swecs test av GTX 590 som kortslöt sig och började brinna. Kom inte ihåg anledningen till att den gjorde det dock. Kortet krävde 365W så det var inte lite då.

Permalänk
Medlem

Så även om man köpt ett nytt nätagg med ATX 3.0 eller 3.1-standard med uttag för 12v hpwr, behöver man kanske ändå solka ner bygget med en vanlig kabel med adaptrar. De flesta nätagg har enbart en 12v hpwr. Svinfult och en kass kompromiss är min första tanke.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Data finns. Hur bra det är? Kan diskuteras.

3DMark har ju trots allt en enorm databas på resultat, som går att sortera på både GPU modell och antalet GPU:er. Så om vi kikar på Time Spy, vilket har varit ett av de mest poppis testerna under Pascal eran, så har vi detta antal resultat för 1080 Ti:

1x = 976209
2x = 58909

Med andra ord, enbart ~5.7% av alla rundor som körts med det kortet i Time Spy, var med SLI konfiguration. Om vi nu kikar på 980 Ti och Fire Strike

1x = 419637
2x = 58920
3x = 2523
4x = 596

Siffran stiger lite här till ca ~12.8% av resultaten som använder mer än en GPU.

Sedan kan man även ha i åtanke att antalet resultat för kort i SLI, troligen inte är representativt av antalet ägare/användare, då de som har SLI konfigurationer och försöker pressa sina resultat, troligen skulle köra fler testomgångar än någon tjomme med bara ett kort som bara vill se till att den fungerar som det ska.

https://www.3dmark.com/search#advanced?test=spy%20P&cpuId=&gp...

Sedan det intressanta med 1080 Ti är ju att det i överlag ansetts vara ett av de bästa och mest prisvärda grafikkort som någonsin lanserats.

Svårt att drag någon slutsats även på dem resultaten. Då du inte kan tag bort användare. Och få 1 resultat/användare.
Men absolut enbart entusiaster använde sli 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Swecs test av GTX 590 som kortslöt sig och började brinna. Kom inte ihåg anledningen till att den gjorde det dock. Kortet krävde 365W så det var inte lite då.

Hahha just det det minns jag. Galet. blev ingen 5 serie det året blev 660 året efter i en mitx build.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Kanske var naivt av mig att tro att hårdvaran under 2025 skulle trenda mot lägre strömförbrukning och bättre effektivitet över lag. Dock är ju 5090 ett entusiastkort så det kanske blir snålare med 5080 och neråt.

AMD prioriterade bättre effektivitet med nya Ryzen-serien och inte blev det populärt heller. Damned if you do, damned if you don't.

Annars håller jag med dig. Skulle vara glad för samma prestanda som 4090 men svalare, tystare och mer strömsnålt. (Det blir väl iofs 5080 ...)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vansinne, och min förvåningsgrad om det visar sig sant är noll. Datorns huvudfunktion är inte att agera ineffektivt sketet el-element, så det finns inte en chans i helvetet att jag ens skulle fundera på ett sådant idiotkort.

Sambon har beställt ett mer energieffektivt kort (dock inte av den specifika anledningen, men det är en välkommen bonus), och jag kommer göra detsamma förr eller senare, för det blir för varmt i rummet som det är nu.

4090 är redan överlägset bäst i energieffekt. Troligtvis kommer även 5090 ta över tronen som ett mycket energieffektivt kort.
Jag ser gärna högre strömuttag och bättre prestanda än tvärtom.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Fortsätter det i samma takt så undrar man va korten kommer dra om 10 år. Trefas till grafikkortet anyone?

Direktanslutning till Ringhals.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Vänta bara, 5090 kommer först och främst vara ett AI-kort riktat mot prosumers och mindre företag och kommer att kosta därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pillertrillaren:

Jo fast nu var ju en nyhet nyligen på tapeten om att samtliga 50-seriens kort kommer bli törstigare, de snabbare korten mer än de långsammare. https://www.sweclockers.com/nyhet/39542-geforce-rtx-5000-serien-kan-fa-hogre-effektuttag

Jo så kan det vara. Ville bara visa ett exempel på att det kan gå åt "rätt" håll för serien överlag även om toppmodellen är maxad där de inte tar så stor hänsyn till energiförbrukningen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nehe du, det tror jag INTE på en sekund. Skulle bestämt våga hävda/slå vad om att majoriteten av folk som köpt grafikkort i toppsegmentet har bara kört enskilda grafikkort.

Visst hårdvaruentisuaster gillar att leka runt med SLI, eller folk som bara vill ha ett skrytbygge. Vanliga gamers som hade råd med grafikkort i den klassen, valde dem eftersom det alltid var bättre att ha ett starkt kort istället för två-tre svagare, i SLI.

Om du kollar på folk som är är födda senare än, säg, 93-94 skulle jag säga att du nog har helt rätt.

Jag är några år äldre än så och när jag skramlar runt i minnet kan jag minnas att ha haft 42 separate GPU's (laptop enbart inräknat om de haft dGPU) och kört multigpu vid flera tillfällen. Men tror att jag enbart har en eller två polare som kört det, alla de andra har nog kört ett åt gången bara, så jag tvivlar inte på att du har rätt rent allmänt.

Bara några år efter jag jag kom i ålder att ha egen inkomst så började multi-GPU bli rätt irrelevant för alla som inte var entusiaster eller överklockare/benchmarkers.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200