Finns det någon chans att man kan få bättre/stabilare 4g nätverk från samma mast med annan operatör?

Permalänk
Medlem

Finns det någon chans att man kan få bättre/stabilare 4g nätverk från samma mast med annan operatör?

Masten som jag bor extremt nära är klart och tydligt överbelastad. Har varit kontakt med min operatör som sade att dom "skickat ut folk och kan inte hitta något fel".

Tvivlar starkt på att dom ens skickat ut någon utan det är nog standard-svaret dom ger alla.

Jag är i behov av just 4g och min undran är om det finns någon chans att få bättre nätverk från samma mast fast från en annan operatör?

Som jag förstår så köper/hyr operatörerna en viss mängd från any given mast och en operatör kan ju ha mer än en annan och även om det inte är så så kan ju en operatör vara mindre populär i området vilket ändå leder till bättre kvalitet på nätverket.

Är det värt en chansning eller sitter jag och dagdrömmer lite väl optimistiskt bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sosemon:

Masten som jag bor extremt nära är klart och tydligt överbelastad. Har varit kontakt med min operatör som sade att dom "skickat ut folk och kan inte hitta något fel".

Tvivlar starkt på att dom ens skickat ut någon utan det är nog standard-svaret dom ger alla.

Jag är i behov av just 4g och min undran är om det finns någon chans att få bättre nätverk från samma mast fast från en annan operatör?

Som jag förstår så köper/hyr operatörerna en viss mängd från any given mast och en operatör kan ju ha mer än en annan och även om det inte är så så kan ju en operatör vara mindre populär i området vilket ändå leder till bättre kvalitet på nätverket.

Är det värt en chansning eller sitter jag och dagdrömmer lite väl optimistiskt bara?

Beror helt på vad för belastning din operatör har. Våra 4 stora operatörer köper inte utrymme utan har egen kapacitet. Hur bra den är i ditt område är svårt att säga utan det är bara att testa.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@sosemon det du kan göra vad jag förstår från andra trådar är att skaffa en riktantenn och därefter peka mot annan mast. Du kan också behöva låsa 4G routern till ett specifikt frekvensband.

Du vill tvinga din router att bara använda en specifikt mast inte välja bland de master som finns. Det normala är att telefoner och annat väljer den mast som ger bäst signal men det säger inget om hur belastat masten är pga vad användarna gör osv. Det kanske också krävs att man väljer en annan operatör, man får prova sig fram helt enkelt.

Om jag inte minns fel var det någon som hade en liknande situation men han löste det genom att köra mot en mast som låg mycket längre bort, då fick han mycket mer kapacitet eftersom den masten inte hade någon högre belastning. Det här tycks vara ett problem i områden där många kör med 4G bredband när inget annat alternativ finns.

Permalänk
Medlem

Ja det första man får göra är utesluta allt in sin sida, vilket innebär att man bör ha ett utomhus-radio/modem och gärna med riktverkan.

Sen är det nog så här att de här virutella låg-pris leverantörerna som Hallon/Vimla/etc etc. får troligen lägst prioritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Sen är det nog så här att de här virutella låg-pris leverantörerna som Hallon/Vimla/etc etc. får troligen lägst prioritet.

Nej! De FÅR inte ha prioritet i näten enligt EU lag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig