Bu eller bä? Moderkort med wifi eller köpa till nätverkskort för wifi?

Permalänk

Bu eller bä? Moderkort med wifi eller köpa till nätverkskort för wifi?

Som rubriken säger, vilket fungerar bäst? Är dagens moderkort med inbyggt wifi tillräckligt bra? Eller är det bättre att köpa ett billigare moderkort och köpa till ett nätverkskort med wifi?

Jag är gamer, spelar fpsspel så nätet är ju extremt viktigt Har ej möjlighet att köra med kabel.

Vad säger experterna/ ni med erfarenhet?

Väl mött!

Permalänk
Medlem

Oftast är det Premium segmenten av moderkort som har WiFi, så då kanske du betalar mycket extra för att få WiFi. Kan då tänka mig att om du lägger samma summa på ett PCI-E lösning så får du ett bättre WiFi kort som klarar högre hastighet och bättre täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannesotto:

Som rubriken säger, vilket fungerar bäst? Är dagens moderkort med inbyggt wifi tillräckligt bra? Eller är det bättre att köpa ett billigare moderkort och köpa till ett nätverkskort med wifi?

Jag är gamer, spelar fpsspel så nätet är ju extremt viktigt Har ej möjlighet att köra med kabel.

Vad säger experterna/ ni med erfarenhet?

Väl mött!

Behöver du Wifi så köp ett moderkort med Wifi inbyggt är mitt spontana råd.
Jag kör mest bara trådbundet men mina erfarenheter med inbyggda wifi har alltid överträffat de gånger jag köpt ett Wifi kort, dock bör moderkortet komma med extern(a) antenner vill jag tillägga, det brukar borga för en viss kvalitet.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Personligen förstår jag inte riktigt vitsen med wifi på en stationär dator, för jag menar eftersom den ändå står står den står så är det väl lika bra att använda sladd?

Permalänk
Inaktiv

Skulle nog rekommendera att ändå använda kablad anslutning om du spelar mycket då wifi lägger till en hel del extra ping som kan vara till nackdel, iaf om man spelar fps spel av typ CS, BFV osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Personligen förstår jag inte riktigt vitsen med wifi på en stationär dator, för jag menar eftersom den ändå står står den står så är det väl lika bra att använda sladd?

Vitsen kan ju vara att datorn är placerad 30 m eller mer från routern/bredbandsuttaget och man vill inte dra kabel genom hela bostaden, särskilt om det kanske är en temporär placering.

Eller att man flyttar runt datorn mellan olika platser.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Gammalt hus med internetuttag endast i ett rum. Behöver korsa vardagsrummet, hallen och köket för att ta mig dit jag ska ha datorn på. Flickvännen vägrar att ha en synlig kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannesotto:

Gammalt hus med internetuttag endast i ett rum. Behöver korsa vardagsrummet, hallen och köket för att ta mig dit jag ska ha datorn på. Flickvännen vägrar att ha en synlig kabel

Det finns ju golvsocklar med inbyggda kabelkanaler. Sen behöver du kanske borra hål i någon vägg, men det är ju betydligt lättare än att få till wifi som är lika tillförlitligt som en kabelanslutning.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Något med data kring detta? Alltså enligt Topic, tråkigt alla nämner kabel för man bör ju anta det är uteslutet.

Jag behöver med svar på frågan, hur står sig de olika WiFi lösningar om man jämför dem? Har någon erfarenheter och kan hjälpa till med information?

Pcie?
USB Wifi?
Integrerat i Mobo?

Inga mer off topic tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killaloting:

Pcie?
USB Wifi?
Integrerat i Mobo?

Alla de där kan ge precis lika bra/dåliga resultat. Går inte att säga att något av dem är bättre eller sämre än de andra.
Viktigare är frågor som - vilket chipset används för det trådlösa? Vilken wifi-standard stöds? Hur är antennerna, och hur många antenner?

Permalänk
Skrivet av Killaloting:

Något med data kring detta? Alltså enligt Topic, tråkigt alla nämner kabel för man bör ju anta det är uteslutet.

Jag behöver med svar på frågan, hur står sig de olika WiFi lösningar om man jämför dem? Har någon erfarenheter och kan hjälpa till med information?

Pcie?
USB Wifi?
Integrerat i Mobo?

Inga mer off topic tack.

Alla står sig bra om man köper rätt grejor. Dock kan vissa moderkort har ganska dåligt inbyggt WIFI så kolla någon recension först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killaloting:

Pcie?
USB Wifi?
Integrerat i Mobo?

Inga mer off topic tack.

Du må først se på hva er det for trådløs router du har hjemme ettersom det er det som vil begrense hvilken teknikk du vil kunne bruke på wifi på selve datamaskinen.

Ofte legger folk som spør om wifi kort på datamaskinen kun vekt på den siden og glemmer for å kunne bruke full kapasitet, så trenger også routern følge samme standard og ha en bra nok prosessor der ikke vil bli overbelastet ved intense trafikk, antenner der kan rettes slik de vil få beste signal og ofte også tilstrekkelige mange (ofte er det kun to -2- antenner på wifi kortet eller på moderkortet) både får deklning og signal styrken skal ligge tilstrekkelig høy for forventet overfor via wifi.

Når det gjelder wifi på moderkortet. så bruker de ofte PCI express og er slik sett det hurtigste alternativ jevnført med USB, siden eksisterer USB i forskjellige utgaver i dag, så det er også et spørsmål om hvilken type av USB vi snakker om. Internt er USB noe som må oversettes mellom PCI express og USB, så der vil det også være en kort forsinkelse. USB er det beste alternative når det gjelder mobile enheter som laptop der ikke vil ha så mye plass og der PCI express plassen (M.2 slot internt) kanskje alle rede er opptatt.

Når det gjelder moderkort med integrert Wifi, så er det i hvert fall mulig å lete etter "benchmarks" der dette er blitt testet som en del av review på moderkortet eller benchmark på moderkortet. Det burde gi en hint om hvor grensen vil gå for dekning vs lav latens, hvilket også henger sammen med den energi for hvert trinn i form av avstand mellom enheten der sender/tar i mot og wifi kortet på moderkortet.

Husk at når det gjelder moderkort og egentlig all hardvare, så kan produsenten når som helst skifte ut wifi enheten med et annet merke eller med andre tekniske spesifikasjoner, så ta disse tester med en nype salt og sjekk at det virkelig er samme produkt som sitter på moderkortet når du vil ha mulig å selv se på kortet (ofte vil en kunne se M.2. enheten et sted på moderkortet og lese hvilke data der vil stå på selve etiketten.

For de som virkelig synes hvert sekund teller og ikke kan tåle noen form av latenser, så gjeler fortsatt fysisk direkte kobling mellom router og datamaskin, men en skal ikke heller tro at det ikke selv kan ha sine egne problemer der kvalitet på både kabel, avstand og andre faktorer også kan påvirke hva en til slutt vil få ut av lave latenser og høy overføring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killaloting:

Pcie?
USB Wifi?
Integrerat i Mobo?

Inga mer off topic tack.

Jag körde ett asus PCI wifi i en av mina tidigare byggen och det fungerade ypperligt.
https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/adapters/all-s...
Största fördelen jämfört med moderkort med wifi är ju att du dels kan sätta detta kort i andra maskiner om du behöver samt att du sannolikt har större antenner som dessutom inte sitter direktanslutna till moderkortet. Du är också friare att välja moderkort nästa gång utan att begränsas av krav på wifi.
Prismässigt tror jag inte du sparar så mycket på att välja ett moderkort utan wifi.

Jag hade börjat med ett moderkort med wifi - räcker inte det så köp ett pci-wifikort med hyfsat stora externa antenner (inte så vackert men men) och prova med det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Killaloting:

Pcie?
USB Wifi?
Integrerat i Mobo?

Inga mer off topic tack.

Jag har ett Asus TUF GAMING B650-PLUS WIFI, wifi fungerar utmärkt men kablat fungerar ännu bättre.
Det säger dock inget om hur det kommer att fungerar för dig för de lokala förutsättningarna är ofta mycket viktgare än hårdvaran, jag har inte mycket annat i etern runt mig så det är bra förutsättningar för välfungerande wifi.
Men bor man i ett flerbostadshus i en tätort där många använder wifi och man tvingas använda wifi så kan samma hårdvara ge dåligt resultat.
Om du tvunget måste köra wifi och det inte är tomt i etern runt dig så är det en fördel att kunna använda 6 GHz bandet för dels har det kortare räckvidd och så är det färre som har prylar som stödjer det så det blir mer etertid.
Välj alltså nått som har wifi 6e eller 7 om du kan, wifi 6 stödjer inte 6 GHz så e et är viktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Med wifi+bluethoot varje dag i veckan