Bu eller bä? Moderkort med wifi eller köpa till nätverkskort för wifi?

Permalänk

Bu eller bä? Moderkort med wifi eller köpa till nätverkskort för wifi?

Som rubriken säger, vilket fungerar bäst? Är dagens moderkort med inbyggt wifi tillräckligt bra? Eller är det bättre att köpa ett billigare moderkort och köpa till ett nätverkskort med wifi?

Jag är gamer, spelar fpsspel så nätet är ju extremt viktigt Har ej möjlighet att köra med kabel.

Vad säger experterna/ ni med erfarenhet?

Väl mött!

Permalänk
Medlem

Oftast är det Premium segmenten av moderkort som har WiFi, så då kanske du betalar mycket extra för att få WiFi. Kan då tänka mig att om du lägger samma summa på ett PCI-E lösning så får du ett bättre WiFi kort som klarar högre hastighet och bättre täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannesotto:

Som rubriken säger, vilket fungerar bäst? Är dagens moderkort med inbyggt wifi tillräckligt bra? Eller är det bättre att köpa ett billigare moderkort och köpa till ett nätverkskort med wifi?

Jag är gamer, spelar fpsspel så nätet är ju extremt viktigt Har ej möjlighet att köra med kabel.

Vad säger experterna/ ni med erfarenhet?

Väl mött!

Behöver du Wifi så köp ett moderkort med Wifi inbyggt är mitt spontana råd.
Jag kör mest bara trådbundet men mina erfarenheter med inbyggda wifi har alltid överträffat de gånger jag köpt ett Wifi kort, dock bör moderkortet komma med extern(a) antenner vill jag tillägga, det brukar borga för en viss kvalitet.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Personligen förstår jag inte riktigt vitsen med wifi på en stationär dator, för jag menar eftersom den ändå står står den står så är det väl lika bra att använda sladd?

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera att ändå använda kablad anslutning om du spelar mycket då wifi lägger till en hel del extra ping som kan vara till nackdel, iaf om man spelar fps spel av typ CS, BFV osv.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Personligen förstår jag inte riktigt vitsen med wifi på en stationär dator, för jag menar eftersom den ändå står står den står så är det väl lika bra att använda sladd?

Vitsen kan ju vara att datorn är placerad 30 m eller mer från routern/bredbandsuttaget och man vill inte dra kabel genom hela bostaden, särskilt om det kanske är en temporär placering.

Eller att man flyttar runt datorn mellan olika platser.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Personligen förstår jag inte riktigt vitsen med wifi på en stationär dator, för jag menar eftersom den ändå står står den står så är det väl lika bra att använda sladd?

Gammalt hus med internetuttag endast i ett rum. Behöver korsa vardagsrummet, hallen och köket för att ta mig dit jag ska ha datorn på. Flickvännen vägrar att ha en synlig kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannesotto:

Gammalt hus med internetuttag endast i ett rum. Behöver korsa vardagsrummet, hallen och köket för att ta mig dit jag ska ha datorn på. Flickvännen vägrar att ha en synlig kabel

Det finns ju golvsocklar med inbyggda kabelkanaler. Sen behöver du kanske borra hål i någon vägg, men det är ju betydligt lättare än att få till wifi som är lika tillförlitligt som en kabelanslutning.

Permalänk