Helgsnack: Konsolkriget – vilken konsol var egentligen bäst?

Permalänk

Första konsolen: Sega Master System II
Favorit konsolen: PS2
Nuvarande konsol: PS5 disc

Permalänk
Medlem

Om man formulerar om frågan: vilken av de äldre konsolerna har flest spel som fortfarande är spelbara idag? Då tycker jag att första generationens 3d-konsoler faller bort direkt: N64 och PS1.

Då tycker jag att det i så fall står mellan PS2 och SNES. Men jag säger SNES. Det finns så många fantastiska spel på den konsolen som "på riktigt" är spelbart idag. Och då inte som en nostalgitripp. chrono trigger och ff6 är bland de bästa spelen som någonsin har gjorts. Få spel från nes-eran är spelbara idag på samma vis. Mario 3 kommer väl närmast.

Permalänk

Så sjukt svår fråga att svara på. Tror verkligen det beror på hur man definierar bäst. Så mitt försök blir som följande.

Bäst konsol relaterat till minnen:
Gamecube - minnen från kvällar man spelade mario party med polarna. Eller James bond nightfire som av någon anledning var helt perfekt på gamecube. På något sätt är det de minnena som värmer mest!

Bäst konsol relaterat till upplevelse:
Wii - helt mindblown när man startade konsolen och började vifta med kontrollerna. Man interagerade på ett helt nytt sätt och det fungerade förvånansvärt bra. Definitivt den största wow faktorn.

Bäst konsol relaterat till mångsidighet:
Playstation 3 - Var på midnatts lanseringen på webhallen och hade fått päronen att investera i en full HD tv. När man kom hem och kopplade in konsolen med HDMI och kunde köra i 1080p. Det var en helt ny värld som öppnande sig. Definitivt en bra konsol men det bästa media centret jag har haft och höll i många år.

Bästa konsolen relaterat till prestanda:
Playstation 5 - ser man bara till ren prestanda så har jag inget annat alternativ än att välja den senaste den är ju faktiskt bäst på det sättet.

Permalänk
Bildexpert

Egentligen är det helt kontraproduktivt att välja vinnare, då det bara leder till att folks intressen blir ännu mer koncentrerade. Jag är väl lite för extrem i min spelsmak för att vilja begränsa mig.

Men om jag måste välja en som jag aldrig vill vara utan så får det blir Sega Saturn, trots att konsolen var en rätt desperat idé från första början och i slutändan blev ett smärre tågvrak på de flesta håll i världen (med undantag för Japan och Portugal). Men jag ser det som min egna lilla isbergstopp. Tillsammans med Dreamcast är det de sista konsolerna jag känt har haft ett spelutbud med arkadkoncept i åtanke. Det är väldigt svårt att slå det tycker jag, även om jag ser mig som en allätare.

För den som inte känner till det så var Sega Saturn ursprungligen avsedd för att vara en 2D-konsol, men efter Sonys utannonsering av Playstation valde Sega att i sista minuten slänga in en extra VDP i syfte att ge tillräcklig prestanda för 3D-spel. Dock var den extremt svår att utveckla till eftersom de två VDP:erna fungerade som master/slave där de olika lagrena slutligen placerades på varandra. I sig inte helt olikt hur 32X fungerade, i konjunktion med Mega Drive. Utvecklarna hade inget annat val än att anpassa spel så att rätt grafik renderades från rätt VDP, vilket oftast blev för svårt och när för mycket jobb lades på en VDP sänktes prestandan rejält.

Och till skillnad från Playstation, som använde triangulära polygoner, så kunde Sega Saturn endast göra kvadratiska polygoner. Det blev ännu ett stort hinder för många spelbolag. Egentligen var det främst Sega och Treasure som kunde nyttja den fullkomligt, även om många andra utvecklare lyckades bra med 2D-spel.

Men ja, har man spelat Radiant Silvergun så förstår man dess styrka...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nintendo switch är ju den bästa konsolen hittils utan tvekan

Permalänk
Medlem

Utan tvekan mitt Sega Mega Drive med alla de tillbehör som gjorde att man kunde spela spel från både Asien och USA också. Efter det får jag nog lov att säga PS3 som gick väldigt varmt, därefter falnade intresset för konsoler och nuvarande står mest och dammar och/eller agerar diskläsare. (Nuvarande = PS4 och Xbox One X)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Nintendo switch är ju den bästa konsolen hittils utan tvekan

Fantastisk konsol! Det jag älskar med den konsolen är att nintendo tycks leva i en HELT egen värld samtidigt som både xbox och ps anammar trender och går bort sig gång på gång.

Permalänk

Neo geo

Permalänk
Medlem

Nes, gameboy, ps1, ps2, nintendo ds, ps3, wii, ps4/switch.

Måste jag välja en... ps1.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Svårt att välja en!

NES, Amiga 500, PS1, PS2, Xbox 360 och Wii har alla skapat oförglömliga minnen.

Detsamma gäller Gameboy, GBC, GBA och Nintendo DS/3DS.

Är väl främst nuvarande generation som känns enormt tråkig.

Permalänk
Datavetare

PS2 står ut klart mest för egen del. Följd av NES och Switch.

Alla dessa hade/har upplevelser som var/är unika för plattformen, man fick något som inte var tillgängligt på PC/dator. Något som fallit bort i nuvarande generation.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

NES är Geten (GOAT), men SEGA MEGA DRIVE var en bätre konsoll än SNES, men SNES hade fler spel.
N64 var bättre än PS1, men PS1 hade fler spel och dom var billigare.
Efter det, nja HALO var väl bra på X-lådan och Nintendo Wii var ju bra för axelmuskeln om man lät bli att handledsfuska.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Vill nog påstå att Xbox 360 och PS3 sedan de mognat något år blev riktiga höjdpunkterna. Hårddisk som lagringsmedia, HDMI, onlinespel och onlineinnehåll, wifistöd, nog med prestanda för att skapa spel där karaktärernas uttryck var tillräckligt detaljerade för att ge en personlig anknytning till dem, massor med fantastiska AAA-spel och framväxten av indiespel.

Med allt detta sagt så finns det nog en hel del fördelar med de äldre konsolerna också. Bland annat spel som är mycket lättare att komma in i och en mer avskalad upplevelse som kan hjälpa till med fokuset.

Permalänk
Medlem

Nintendo 64 var den konsol jag var mest imponerad över när den var ny.
Första gången jag såg en Japansk N64 med Mario 64 innan den Svenska releasen. Wow.
Men N64 är väl inte den konsolen som har åldrats bäst...
Jag skulle säga att Mario Kart 64 fortfarande står sig om man har flera kontrollers och 1-3 vänner att träffa IRL för lokalt multiplayer.

Men generellt har N64 inte åldrats lika bra.
Att N64 var den som var häftigast (för mig) när den var ny, men inte nu längre.

Super Nintendo var min första konsol (om vi inte räknar Game Boy).
Den var grym.
Hade kompisar som hade Sega Mega Drive och den var också riktigt bra.

Gillade verkligen denna generationen som i första hand satsade på bra 2D spel.
Men fanns vissa spel i 3D som ändå kunde ha sin charm.
SNES handkontrollen var också mycket bättre än NES kontrollern.
NES kontrollern har ett coolt retro utseende.
Ska man bara titta på kontrollern och inte faktiskt använda den så tycker jag den ser coolare ut.
Men den rundare formen av SNES kontrollern är skönare att hålla i.
Jag tycker också att SNES kontrollern är lättanvänd.
NES har bara 2 knappar, eller action knappar eller vad man säger, alltså om man räknar bort styrkorset och Start och Select så är det bara 2 knappar kvar, vilket är mer begränsande för vilka möjligheter man har i spel.
Medan SNES har 4 knappar på ovansidan och sen L och R som "shoulder buttons".
Tillräckligt mycket mer för att ge fler möjligheter. Samtidigt som att allt är placerat lättillgängligt. Allt går att komma åt utan att byta position och vanligtvis lätt att hålla reda på vad som är vad.

Så totalt sätt så skulle jag nog säga Super Nintendo som den bästa.

Play Station 3 kan vara en "Honarable mention" också.
Tillräckligt mycket bättre 3D än 1990-tals och tidigt 2000-tals konsoler att 3D ska kännas mer moget. Trådlösa handkontroller. HDMI som fungerar bättre med moderna TV och skärmar än Scart eller komposit som äldre konsoler brukar använda.
Fungerar också bra för att spela upp DVD och Blu Ray filmer och Bluetooth fjärrkontrollen som Sony släppte som tillbehör var faktiskt rätt bra.
En knapplayout som passar bättre för film än handkontroller och batterierna i Blootooth fjärrkontrollen håller i en halv evighet.

TL;DR
Finns många bra konsoler.
Men får jag bara välja en så väljer jag Super Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag hamnade fort i hemdatorsvängen (C64 sen Atari STE) så hade knappt några konsoller själv.
Ärvde en Atari 2600 (som var gravt utdaterad redan då, men hade några spel som roade för stunden)

Den enda konsol jag köpt själv är Playstation 2, då mest för Gran turismo spelen men köpte förstås lite annat också inklusive tex några lightgun spel Trevlig konsol som var riktigt kraftfull för sin tid!

Favoriten annars är nog SNES. Lagom kraftfull och hyfsat brett utbud och överlag bra kvalitet på spelen. Kompisen hade en sån där extra modul med diskettstation så man kunde få tag på kopior av spel - kändes lite mer hemdatoraktigt

Cool, började också själv med atari 2600 - enda konsollen jag har kvar från när jag var barn.
Sedan nes och lite snes men sedan gick jag över till datorspel istället.
Köpte en PS5a för ett par månader sedan men spelar primärt på PC numera.

NES är helt klart den jag spelat mest på och som ger mig mest nostalgivärde.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Första PS3 varianten, kan spela både PS3, PS2 och PS1 spel.

Wii U hade varit otroligt bra om den hade haft stöd för GameCube spel på skiva, då hade den haft stöd för GameCube, Wii och Wii U spel. Wii U kan moddas så man spelar GameCube spel via .ISO men läsaren klarar inte de mindre skivorna.

Jag har en moddad PS3 fat och en moddad Wii U inkopplad i TVn fortfarande.

Permalänk
Medlem

PS3 helt klart, då den var före sin tid.

Blu-Ray: Större lagringskapacitet än DVD, vilket möjliggjorde bättre grafik och mer innehåll.

Cell-processor: Extremt kraftfull processor som gav konsolen lång livslängd.

Gratis online-spel: PlayStation Network erbjöd gratis online-funktioner när konkurrenter började tag betalt.

Utbytbar hårddisk: Användare kunde enkelt byta och uppgradera hårddisken själva.

Mediecenter-funktioner: Konsolen fungerade som ett komplett underhållningssystem, inte bara för spel.

Permalänk
Medlem

Den konsol jag väntat mest på var väl SNES. Ägde dock ingen i början. För dyr.
N64 (Project Reality) drog ut på tiden så när den väl kom så var det inte så märkvärdigt.
Jag ägde en NES och skaffade en Gamecube som jag chippade.
Den senare var väl ok men inte så mycket mer.

PS1/PSX tycker jag dominerade den tidsåldern.
PS2 och sen 3 var en bra uppföljare. PS4/5... same same? PS3 var rätt unik när den kom.
PS4/5 är mer som en PC.

Jag har ägt alla Xbox varianterna... aldrig varit riktigt nöjd. Vad ska man säga... inga spel... Halo!!! *suck*
(jag körde call of duty)

NDS är nog den konsol jag tycker mest om för skojs skull (https://www.copetti.org/writings/consoles/nintendo-ds/)
Jag skulle vara ganska nöjd med den även idag om de bara hade lite modernare WiFi etc.
Det jag är nöjd med är att den var så öppen.
*Kanske finns något liknande? Någon som vet? Bättre WiFi, GPU o lite mer minne och CPU så är man rätt nöjd*
Tyckte om konceptet med dubbla skärmar.

Glömde skriva något om Sega, Philips och Panasonic.

Extremt tråkigt att SEGA åkte ur spelet. Alla deras konsoler var väl placerade i tiden och rätt coola.
Kanske att de la för stora kostnader på R&D. Nintendo är kvar och de valde en annan strategi.
Svårt att tävla mot Sony/Microsoft.

Permalänk
Medlem

Specifik konsoll är nog snes.

Men jag vill nog säga hela 16bit eran ligger varmt om hjärtat, likaså första PlayStation/n64

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

Jag kommer ihåg när man gick till elektronikbutiken och ”provade” Excitebike eller Duck Hunt tills mamma drog en ur affären. I högstadiet stod ett tag på samma plats ett SNES med Dragon - a Bruce Lee Story, som man kunde hinna med att spela ett par banor av ifall man skyndade sig på lunchrasten.

För egen del är PS2 den enda spelkonsol jag ägt. Köpte den för Gran Turismo 4 och SSX3, men köpte också till pistoler och Time Crisis-spelen. Jag gillade spelen på den men hatade laddningstiderna och priserna för dem.

Permalänk

när mina polare i min umgängeskrets när jag växte upp nästan hamnade i slagsmål pga sina vilda "sega vs nintendo, playstation vs xbox" fanboy diskussioner, så tog jag bara en och höll mig vid den.

från början till slut:
pong(den med ratt och pistol)
atari(kommer inte ihåg vilken)
amiga 500+
nintendo 8-bits
sega mega drive
playstation
playstation 2
playstation 3

efter PS3 slutade jag att köpa konsoler och gick helt över till PC

struntar fullständigt i dessa fanboy diskussioner och vad andra anser vara bättre, dessa konsoler gav mig måååånga år utav glädje och det är det enda viktiga och det som jag bryr mig om

ps: ja jag vet, amiga var ingen konsol, men den fick slinka med i listan den med.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Switch, eller SNES för Nostalgin.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

PS2 står ut klart mest för egen del. Följd av NES och Switch.

Alla dessa hade/har upplevelser som var/är unika för plattformen, man fick något som inte var tillgängligt på PC/dator. Något som fallit bort i nuvarande generation.

Astro bot! Nintendo Switch!

Permalänk
Medlem

Playstation är nog den som påverkade mig mest.

Mario och Sonic i all ära men hade det inte varit för Playstation och dess lite mer ”vuxna” spel hade jag nog slutat spela runt 13 års åldern.

Dreamcast med Shenmue var otroligt imponerande på sin tid.

Xbox med Halo körde jag om och om igen.

Xbox 360 hade massor med bra spel och imponerande även mot dåtidens datorer.

PS4 har massor med bra spel

Switch är riktigt bra på många sätt.

Men ska man försöka vara objektiv är det svårt att inte säga PS2 även om det för mig var sista konsolen i den generationen jag skaffade och jag har inte så mycket nostalgi för den men antal spel och sålda konsoler är imponerande och flesta är 60fps.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

PS1 och 2, är inte ens en duell

Permalänk
Medlem

Hmmm bäst? Vilken smaksak... Vectrex är ju svårslaget... Men det beror ju på hur man vinklar saker.. mest revolutionerande är nog NES och wii. Mest prestanda jämfört med konkurrenterna är nog ps1 och Xbox... Möjligen PS3 kan konkurrera där.
Roligast konsoll jag lirat på är nog ps2 där det blev en hel del guitar hero.
Skulle jag byta bort någon av mina datorer mot en konsol? Absolutely not. Möjligen att jag byter min PS2 som kör linux mot en CD32... För en sån har jag alltid velat ha.

Permalänk
Medlem

Jag nominerar Steam Deck, just för att den är fri att modifiera, lätt att laga, och en bärbar handhållen PC, dessutom med ett bra pris!

Permalänk
Medlem

Skulle säga switchen, förbannat bra konsol.
Nes är mycket nostalgi från tidiga år, har en i orginal kartong från 86 i garaget men den används sällan.

Tony Hawk från ps1 samt första halo till Xbox var ju också extremt kul.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte att hårdvaran i sig är det viktigaste, utan (dom exklusiva) spelen som släpptes på hårdvaran. Så för mig blir det nog PS4:an, det släpptes många bra titlar till den. Jag är inte mycket för retro generellt och har inga nostalgiglasögon på mig, så för mig blir det en relativt modern konsol. Ska jag ändå nämna en klassisk konsol som jag spenderade mycket tid med så är det nog Sega Megadrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Team Mega Drive 😁

Definitivt!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt