Hitta och jämför elbilar i Sverige med ny sida

Permalänk

@rogeraberg Denna sida säger att Tesla model 3 LR har ett förmånsvärde på 2488kr/månad

Skatteverket säger att bilens förmånsvärde är 5 433 kronor per månad?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Enligt siffror från Folksam är bränder i bränsledrivna bilar 66 gånger vanligare än i elbilar. Men det är viktigt att notera att ett elbatteri är svårt att släcka när det väl brinner förstås!

Sen är det väl lite så vanligt att en välskött modern bensinbil antänder utan det kanske är vanligare på en dåligt skött 20 år gammal bil? Eller har de dragit någon åldersgräns?
Och bensin/dieselbilar antänder troligtvis inte i garaget under laddning utan under färd eller vid en krock. Vilket är att föredra enligt mig även om risken för brand är så liten att jag inte bryr mig om det när jag köper bil.
( kör hybrid som får duga några år till men nästa blir elbil eller plugin beroende på vad man har råd med)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sen är det väl lite så vanligt att en välskött modern bensinbil antänder utan det kanske är vanligare på en dåligt skött 20 år gammal bil? Eller har de dragit någon åldersgräns?
Och bensin/dieselbilar antänder troligtvis inte i garaget under laddning utan under färd eller vid en krock. Vilket är att föredra enligt mig även om risken för brand är så liten att jag inte bryr mig om det när jag köper bil.
( kör hybrid som får duga några år till men nästa blir elbil eller plugin beroende på vad man har råd med)

Anlagda bilbränder drar nog upp det en hel del skulle jag tro.

Permalänk
Feber / Automatos
Skrivet av takeoninja:

Lite sakligt kritisk mot siten som sådan.

Varför i hela fridensnamn är acceleration en del i kriterierna som bilarna får poäng ifrån? Varför vägs det lika tungt som räckvidd, bagageutrymme och laddnings effekt? Det är nog det absolut dummaste sättet jag någonsin hört talas om för att objektivt bedöma bilar mot varandra? Acceleration spelar ju absolut noll roll för 95% av bilköpare, och de 5% som bryr sig gör det för att dom tycker bilar är kul och behöver inte ett poängsystem för att välja bil...

Det vägs faktiskt inte riktigt lika tungt. Vi har skruvat ner det en smula. Och om några år lär alla bilar som rullar ut med eldrift ha 300+ hästar så då gör det kanske inget. Men mycket hästar visar ändå en ambition att vara rolig och det ska man få cred för!

Permalänk
Medlem

Kan absolut köpa en elbil, om huvudmotorn är en bensinare, dvs en hybrid.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogeraberg:

Hej! Roger här från Automatos. Har ändrat den nu. Vi sparar noll personliga saker just nu eftersom vi inte har annonser och använder ett bra statistikverktyg. Så tänkte inte så mycket på det utan la bara in den där. Har ändrat och förtydligat! Tack för feedback!

Jag vill bara ta tillfället i akt och säga att jag uppskattar när olika företag och siter närvarar med officiella konton på diverse forum.
Ännu bättre om diverse feedback också letar sig in i sagda siter eller verksamheter. Jag tycker det visar på en ärlighet och öppenhet och har potential för att stärka förtroendet.

Sen tycker jag också att Swecarna var ovanligt griniga idag, även om vi inte är ett elbilsforum främst.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Elbilar..

Återkom när dom har elektronik som håller över tid så andrahandsmarknaden kan blomstra.
Samma gäller deras batterier. Det är rent för tidigt i utvecklingen att satsa på elbilar i stor skala.
Lycka till att släcka en batteribrand.

Och brännbilar har elektronik som håller? 🤯

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Denna sida säger att Tesla model 3 LR har ett förmånsvärde på 2488kr/månad

Det är två missvisande saker som Automatos gör här:

1) De listar din kostnad för förmånsvärdet vid 50% marginalskatt. Jag tycker detta är helt värdelöst och det finns många biltillverkare som gör samma sak. Det är bättre att lista det riktiga förmånsvärdet.

Ännu värre är att många biltillverkare också kallar denna kostnad för "förmånsvärde" vilket är helt fel. Förmånsvärdet är värdet på förmånen - inte vad din kostnad blir efter just den skatt du betalar. Det kan dessutom finnas många scenarion som gör att just 50% marginalskatt inte ens är relevant att räkna med. Min rekommendation hade varit att alla anger det riktiga förmånsvärdet om de använder ordet förmånsvärde.

Edit: Jag ser nu att i söklistan där alla bilar listas så kallar de din privata nettokostnad för just "Förmånsvärde" - dvs helt fel. Klickar man in på en bil finns förklaringen med 50%, men det gör inte felet mindre.

2) De räknar ut vad förmånsvärdet borde vara baserat på dagspriset på bilen. Det är endast relevant för helt nya modeller som ännu inte listas av skatteverkat. För alla bilar som har haft någon prisjustering under året så blir denna siffra hos Automatos felaktig. Förmånsvärdet som gäller är det som står på Skatteverkets hemsida och det påverkas inte av justeringar av bilens pris under året.

Det bästa hade varit om Automatos listade det faktiska förmånsvärdet om det finns ett sådant - och det gör det för nästan alla bilar. Ett framräknat/påhittat förmånsvärde gör ju att det inte går att lita på den siffran hos Automatos och resultatet blir att den siffran blir helt värdelös då man ändå måste gå in på Skatteverkets hemsida för att få fram korrekt information för varje bil man är intresserad av.

I övrigt verkar sidan lovande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Haha Tänk att elbilshatarna dröjde ända till tredje inlägget, fantastiskt.

Hehe ja det är smått fantastiskt att elbilar alltid lyckas röra upp sådan debatt. Hade varit intressant om det fanns forskning på varför det sker. Jag ser alltid framför mig typ en sur gammal lastbils chaffis eller nåt som gnäller om att det var bättre förr.

§ 1.6 - MOD
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det är föebaskat dyrt med elbil. Man kanske får köpa en beggad om några år?
När räknas en elbil som slut? Är livslängden längre än en bensin/diesel?
Har inte tummen mitt i handen och tillgång till både plats och hjälp med att fixa bilar så varken behöver eller vill lägga mycket på bilar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tesla Model 3, den som får "bäst i test" har 594 liter bagage utrymme med uppfällda stolar, med dom nedfällda så har den 594 liter..... ja det stämmer ju väldigt bra.

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Och brännbilar har elektronik som håller? 🤯

Nej. Men det är lättare och därmed billigare att underhålla och laga en bil som inte enbart är elektronik. Det är som sagt illa nog med dom vanliga bränslebilarna.
Jag har inget emot elbilar som så. Det är framtidens fordon. 👍
Det är bara det att framtiden är inte här än.
Dom är dyra och tunga och tyngden gör att däcken släpper ifrån sig en jädrans massa partiklar från däcken och så har vi det här med batterierna och allt vad det innebär. Så dom är inte så miljövänliga som dom allt som oftast framstår som.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Jag vill bara ta tillfället i akt och säga att jag uppskattar när olika företag och siter närvarar med officiella konton på diverse forum.
Ännu bättre om diverse feedback också letar sig in i sagda siter eller verksamheter. Jag tycker det visar på en ärlighet och öppenhet och har potential för att stärka förtroendet.

Sen tycker jag också att Swecarna var ovanligt griniga idag, även om vi inte är ett elbilsforum främst.

De flesta vill nog bara att det står att det är en annons

Jag tycker de borde prata lite om hur front- och backenden fungerar, vilka ramverk som används osv. Det gör att det passar in lite bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Bilarna kommer "vara slut" och gå till skrot när de uppnår den åldern att folk inte längre vågar lita på batteriet.....
Ingen som är vid sina sinnes fulla bruk lär vara villig att betala något nämnvärt efter att garantier/masiknförsäkring slutat gälla.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är föebaskat dyrt med elbil. Man kanske får köpa en beggad om några år?
Har inte tummen mitt i handen och tillgång till både plats och hjälp med att fixa bilar så varken behöver eller vill lägga mycket på bilar.

Som med alla bilar varierar livslängd mycket beroende på hur ägaren sköter bilen, kör bilen, och mycket tur. Sköter man batteriet korrekt bör den leva länge, men man får ju kortare körsträcka mot slutet till skillnad mot vanliga bilar. Sen kan man ju ha otur och åka på en svindyr reparation för 60 000 när den är värd 70 000. Men så är det med bilar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Hehe ja det är smått fantastiskt att elbilar alltid lyckas röra upp sådan debatt. Hade varit intressant om det fanns forskning på varför det sker. Jag ser alltid framför mig typ en sur gammal lastbils chaffis eller nåt som gnäller om att det var bättre förr.
<Uppladdad bildlänk>

Tror det handlar om flera saker:
Självklart finns det de som helt enkelt inte gillar eller till och med är rädda för förändring. För egen del är jag otroligt sugen på mycket av vad en elbil kan ge, men jag har först väntat på att nyckeldelar av teknologin ska bli gamla nog i aktivt bruk för att man ska kunna avgöra om man tar en stor extra risk jämfört med gammal beprövad teknik. Sen har jag väntat på att mjukvaran ska mogna hos beprövade biltillverkare. Sen ett tag tillbaka väntar jag på att det blir ekonomiskt försvarbart i jämförelse med en ICE- bil i den klass jag normalt sett skulle välja. Helst utan att jag behöver ta en SUV och helst med så lite övervakning som lagen tillåter.

Permalänk
Medlem

Intressant koncept. Känns som en svensk variant av EV Database. Kan bli intressant för mig.

Jag har kört elbil i över ett år och tycker att det funkar bra för det mesta. Har åkt på långresor i Norge och i norra Sverige tidigare i år och det har för det mesta fungerat ganska bra. Särskilt med laddpunkter som stödjer Plugsurfing eller Easypark. Det är mycket jobbigare med dem som kräver diverse laddappar men nu på krav med betalterminaler så kommer det problemet att försvinna inom några år 👏

Permalänk
Medlem

Det står inte på sidan hur nöjd jag är med min ID.3

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogeraberg:

Det vägs faktiskt inte riktigt lika tungt. Vi har skruvat ner det en smula. Och om några år lär alla bilar som rullar ut med eldrift ha 300+ hästar så då gör det kanske inget. Men mycket hästar visar ändå en ambition att vara rolig och det ska man få cred för!

? Va? Nej.

Sportbilar och roliga bilar i all ära. Jag har ett bilintresse i botten men acceleration och alla hästar som är i bilar riktade till Svensson är rejält bortkastat och dumt. Det leder till onödigt slitage och medför inget av värde, gör bara bilarna dyrare i såväl inköp som ägande. De allra flesta har bilen för att ta sig och sin familj från A till B och vill göra så smidigt och säkert. Snabbt bestäms inte av bilen, det bestäms av Trafikverket.

Jag gillar de tre andra kriterierna men hade hellre än acceleration sett att man premierade vilka tillval som ingår, då kan ni också ge olika poäng för olika paket i de fallen ni lagt in dom som jag sett att ni gjort på flera modeller. Säg ett poäng för värmepump, ett för lane-keeping osv.

Om två bilar har exakt samma värden i övrigt, kostar lika mycket och har samma utrustning men ena har en stark acceleration och andra en mer normal hade jag valt den med normal acceleration som familjebil. Alltså den med mindre poäng. Det är skevt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se en möjlighet att visa priserna i antal 4090s eller 5090s.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Elbilar..

Återkom när dom har elektronik som håller över tid så andrahandsmarknaden kan blomstra.
Samma gäller deras batterier. Det är rent för tidigt i utvecklingen att satsa på elbilar i stor skala.
Lycka till att släcka en batteribrand.

Återkom när du har läst de senaste rapporterna som tydligt visar att batterierna kommer att hålla under bilens livstid.

Skrivet av takeoninja:

? Va? Nej.

Sportbilar och roliga bilar i all ära. Jag har ett bilintresse i botten men acceleration och alla hästar som är i bilar riktade till Svensson är rejält bortkastat och dumt. Det leder till onödigt slitage och medför inget av värde, gör bara bilarna dyrare i såväl inköp som ägande. De allra flesta har bilen för att ta sig och sin familj från A till B och vill göra så smidigt och säkert. Snabbt bestäms inte av bilen, det bestäms av Trafikverket.

Jag gillar de tre andra kriterierna men hade hellre än acceleration sett att man premierade vilka tillval som ingår, då kan ni också ge olika poäng för olika paket i de fallen ni lagt in dom som jag sett att ni gjort på flera modeller. Säg ett poäng för värmepump, ett för lane-keeping osv.

Om två bilar har exakt samma värden i övrigt, kostar lika mycket och har samma utrustning men ena har en stark acceleration och andra en mer normal hade jag valt den med normal acceleration som familjebil. Alltså den med mindre poäng. Det är skevt tycker jag.

Bra acceleration är inte bortkastat.

Skrivet av Kasken:

Bilarna kommer "vara slut" och gå till skrot när de uppnår den åldern att folk inte längre vågar lita på batteriet.....
Ingen som är vid sina sinnes fulla bruk lär vara villig att betala något nämnvärt efter att garantier/masiknförsäkring slutat gälla.

Inkorrekt. Läs de senaste studierna dom tydligt visar att batterierna kommer att hålla under bilens livslängd.

Inlägg sammanfogade. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Bra acceleration är inte bortkastat.

Det är framförallt användbart på 2+1-vägar och enfiliga landsvägar samt vid diverse korsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Det är framförallt användbart på 2+1-vägar och enfiliga landsvägar samt vid diverse korsningar.

Speciellt om du behöver ta dig förbi 10 fordon med släp på en 600-1000 meterssträcka där alla ligger i arslet på varandra.

Permalänk

Elbil är bra om man har barn. Förr så tankade jag för enorma summor varje vecka, skjutsa ungar fram o tillbaka till träningar, aktiviteter, skola och dagis varje dag och sedan en runda och handla och dessutom till o från jobbet. Soppa räkningen var enorm så elbilen är guld för oss, billig i drift ingen dyr service och låg skatt mm.

Permalänk
Medlem

Oerhört märkligt med poängen.
Att acceleration är en av de fyra viktigaste punkterna när man köper bil är lite komiskt.
Räckvidden är viktig men lite för mycket fokus på det? Modeller som är snarlika men där den ena har något längre räckvidd får bättre poäng än en annan som tex har AWD, som ska vara grund för bonuspoäng. Ett exempel: Tesla Model Y LR RWD/AWD. 600km eller 533km. Över en viss räckvidd borde det inte påverka poängen så pass.
Bagaget förstår jag inte varför det skulle vara en av de fyra viktigaste punkterna? De som saknar frunk får minuspoäng? För att? Volvo EX30s frunk är 7 liter. Man får även pluspoäng om bilen har plats till fler än 5 personer, för att? Om den kan dra mycket?

Mer intressant hade varit att tex:
Tiden för att ladda 20%-80%.
Garanti på bilen.
Garanti på batteriet.
Hur många års fri service?
Mer fokus på förbrukning.
3/4 av elbilar som säljs idag är finansierade via leasing eller billån (ej medräknat huslån som utökas för att köpa bil). Data på detta.

För att poängen ska ha någon betydelse för användaren måste ni först fastslå vad som är viktigt för just de. Låt de själva kryssa i vad de anser vara viktigt och sen kan poängen räknas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Inkorrekt. Läs de senaste studierna dom tydligt visar att batterierna kommer att hålla under bilens livslängd.

Om du sväljer det med hull o hår och det får dig att må bra så för all del....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Feber / Automatos
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@rogeraberg Denna sida säger att Tesla model 3 LR har ett förmånsvärde på 2488kr/månad

Hej! De sänkte priset på denna precis så därför diffar det. Vår siffra är efter 50% marginalskatt, så 2488*2 = 4976 i skatteverkets värld. Skatteverket gäller alltid såklart, men när de uppdaterar sin siffra lär den bli runt 4976 kronor.

Skrivet av ZedNet:

De är från barn, fyllon och griniga forummedlemmar som man får höra sanningen!

Skrivet av alpha:

Det är två missvisande saker som Automatos gör här:

1) De listar din kostnad för förmånsvärdet vid 50% marginalskatt. Jag tycker detta är helt värdelöst och det finns många biltillverkare som gör samma sak. Det är bättre att lista det riktiga förmånsvärdet.

Ännu värre är att många biltillverkare också kallar denna kostnad för "förmånsvärde" vilket är helt fel. Förmånsvärdet är värdet på förmånen - inte vad din kostnad blir efter just den skatt du betalar. Det kan dessutom finnas många scenarion som gör att just 50% marginalskatt inte ens är relevant att räkna med. Min rekommendation hade varit att alla anger det riktiga förmånsvärdet om de använder ordet förmånsvärde.

Edit: Jag ser nu att i söklistan där alla bilar listas så kallar de din privata nettokostnad för just "Förmånsvärde" - dvs helt fel. Klickar man in på en bil finns förklaringen med 50%, men det gör inte felet mindre.

2) De räknar ut vad förmånsvärdet borde vara baserat på dagspriset på bilen. Det är endast relevant för helt nya modeller som ännu inte listas av skatteverkat. För alla bilar som har haft någon prisjustering under året så blir denna siffra hos Automatos felaktig. Förmånsvärdet som gäller är det som står på Skatteverkets hemsida och det påverkas inte av justeringar av bilens pris under året.

Det bästa hade varit om Automatos listade det faktiska förmånsvärdet om det finns ett sådant - och det gör det för nästan alla bilar. Ett framräknat/påhittat förmånsvärde gör ju att det inte går att lita på den siffran hos Automatos och resultatet blir att den siffran blir helt värdelös då man ändå måste gå in på Skatteverkets hemsida för att få fram korrekt information för varje bil man är intresserad av.

I övrigt verkar sidan lovande!

Du har helt rätt. Det verkar vara 50/50 på vad folk vill ha, efter eller innan skatten. Bytte till efter skatt rätt nyligen men vet inte om det var rätt.

2. har du också helt rätt i. Vi har valt att göra så eftersom det gör oss snabbare vid lansering av nya bilar och det är rätt sällan som det sker prissänkningar. Även om det lär komma oftare framöver. Skatteverket är seeeeega och det är segt att sitta och kontrollera att alla siffror är rätt

Skrivet av darrenj:

Det står inte på sidan hur nöjd jag är med min ID.3

Om du lämnar en recension så kommer det att göra det!

Skrivet av Razzz:

Oerhört märkligt med poängen.
Att acceleration är en av de fyra viktigaste punkterna när man köper bil är lite komiskt.
Räckvidden är viktig men lite för mycket fokus på det? Modeller som är snarlika men där den ena har något längre räckvidd får bättre poäng än en annan som tex har AWD, som ska vara grund för bonuspoäng. Ett exempel: Tesla Model Y LR RWD/AWD. 600km eller 533km. Över en viss räckvidd borde det inte påverka poängen så pass.
Bagaget förstår jag inte varför det skulle vara en av de fyra viktigaste punkterna? De som saknar frunk får minuspoäng? För att? Volvo EX30s frunk är 7 liter. Man får även pluspoäng om bilen har plats till fler än 5 personer, för att? Om den kan dra mycket?

Mer intressant hade varit att tex:
Tiden för att ladda 20%-80%.
Garanti på bilen.
Garanti på batteriet.
Hur många års fri service?
Mer fokus på förbrukning.
3/4 av elbilar som säljs idag är finansierade via leasing eller billån (ej medräknat huslån som utökas för att köpa bil). Data på detta.

För att poängen ska ha någon betydelse för användaren måste ni först fastslå vad som är viktigt för just de. Låt de själva kryssa i vad de anser vara viktigt och sen kan poängen räknas ut.

Det går att skruva på poängen hur länge som helst, och det planerar vi att göra.
- Acceleration är inte dödsviktigt, men det är med för att det ska synas om man är kass på det.
- Bagage är ett indirekt sätt att se hur praktisk en bil är. Det är inte perfekt, men bilar med små bagage har oftast också små baksäten osv. Dvs hur mycket bil i volym får du för pengarna.
- Avsaknaden av frunk är lite med för att det är sorgligt att inte alla får till det. Kom igen Volkswagen! Det finns plats!
- Man får plus om det finns plats för fler än fem för då krävs det helt enkelt mer bil och det är dyrare. Den "bonusen" som de bilarna får väger dock inte upp prisskillnaden, vilket du kan se här:
https://automatos.se/?_seats=7&special=sjusits

Garanti finns det planer på att lägga in. Förbrukning också, men det är fortfarande inte så vedertaget. Tyvärr.

Tack för feedback!

Inlägg sammanfogade. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av rogeraberg:

Förbrukning också, men det är fortfarande inte så vedertaget. Tyvärr.

Förbrukning brukar anges i WLTP (kwh/100 km) och inkluderar laddförluster. Ganska lågt hängande frukt IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Skulle bara vilja flika in att denna tråden har 24K inlägg och 2 miljoner visningar och top 10 till o med top5? största tråden på SweC

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1595626-elbilar-traden...

Så eventuellt är det ett skapligt stort ämne på SweC även om du inte följer det..

Edit: Elbilar är ev 3:e största tråden på Swec vad jag hittar finns det bara 2 större trådar på swec...

Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion) — Läs första inlägget först!
Dagens fynd — Diskussionstråden

Visst, säger inte emot att det finns ett intresse.
Men det finns dedikerade forum för det.

Samma som att du kan hitta en tråd för öl eller risapparater här, men inget som tagits fram som en separat hemsida, speciellt inte som en nyhet.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Gees, har folk inte kommit längre? Allt detta hat mot elbilar, but why? Skulle vara kul om dessa personer gjorde en lista på hård fakta som visar på varför el är sämre än ICE.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se