Ny rapport varnar för smart-TV-apparater: ”En trojansk häst”

Permalänk
Medlem

Haha ja, vaknar folk upp nu? Alla "uppkopplade" / "Iot" prylar kör jag på ett separat vlan, där jag även blockar både inkommande och utgående trafik på allt som absolut inte behöver det.

T ex i tvns fall så unblockar jag bara trafiken under någon minut då och då för att se om det kommit nån update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Den enda anledningen till att jag argumenterar emot är att vi upplever den (bildliga) situationen på jobbet. Jag öser tills armarna domnar och hoppas att de i teamet därbak i båten hinner laga hålet i tid. Just nu ser det så ut. Allt jag offrar är.. Allt. :/

Förstår återigen vart du vill komma. Jag tycker bara inte att acceptans är vägen att gå.
För egen del, vilket jag inte försöker säga är rimligt för alla, väljer jag alternativ till standard-OS:et. Kanske är det en illusion av kontroll snarare än en effektiv lösning, men jag tänker göra någonting, vad som helst, för att motsätta mig telemetrin och övervakningskapitalism.

Det hade varit en sak om de hade betalat för datan.
Det hade varit en sak om datan hade varit gratis, i utbyte mot convenience av gratistjänster (Gmail).
Men att behöva betala för nöjet att bli skördad? Fan. Heller.

Jag är helt med på dina argument, har bara blivit bedövad när jag vet hur pass kraftfulla våra kära telefoner är i denna kategori.

Försökte mest köra vidare med en ordspråks-battle

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Haha ja, vaknar folk upp nu? Alla "uppkopplade" / "Iot" prylar kör jag på ett separat vlan, där jag även blockar både inkommande och utgående trafik på allt som absolut inte behöver det.

T ex i tvns fall så unblockar jag bara trafiken under någon minut då och då för att se om det kommit nån update.

För att vara smarta (eller åtminstonde användbara) så behöver ju de flesta av dessa prylar kopplas till något som kan styra eller övervaka dem (vanligtvis en app på en telefon), det är sannolikt där kommunikationen hem mestadels sker, inte från enheten självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

För att vara smarta (eller åtminstonde användbara) så behöver ju de flesta av dessa prylar kopplas till något som kan styra eller övervaka dem (vanligtvis en app på en telefon), det är sannolikt där kommunikationen hem mestadels sker, inte från enheten självt.

Japp! Därför fösöker jag främst köpa saker med öppna api:er, och löser kommunikationen mot dom själv i egenbyggda system som bara går internt i mitt nätverk.

Nej, jag är inte standardanvändaren förstår jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vänta bara tills de har inbyggt 5G så de inte ens behöver ditt internet för att ringa hem

Permalänk
Avstängd

samma skit med allt från kina

Permalänk
Medlem

Alfred Hitchcock skrev i någon bok att TVn var ett öga,det skrev han på 50 - 60 talet. Idag lyssnar Kina på vad du gör i hemmet.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vad menar du att en AI genererad text skulle tillföra till diskussionen? Du är medveten om hur LLMer funkar?

Jag menar att viss info går att få som stämmer bra. Det är knappast så att allt är förkastligt bara för att det en LLM.

Men om vi går till källan då:

Further, Apple does not share personal data with third parties for their own marketing purposes.

Under ”Sharing of Personal Data” här:

https://www.apple.com/legal/privacy/en-ww/

Google säger:

Even if you turn off personalized ads, you may still see ads based on factors such as your general location derived from your IP address, your browser type, and your search terms.

https://policies.google.com/technologies/ads

Hmm…

Mitt intryck är att det är en viss skillnad mellan Google och Apple här. Men det menar kanske folk att det inte är?
Känner bara ibland att det är en massa antaganden att alla företag är likadana (lika dåliga) gällande detta. Är det så enkelt?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Vad är den här informationen egentligen användbar till?

Får enbart reklam för oanvändbara saker som bilar och blöjor. Visst, vissa företag spyr ut lite reklam i e-posten, vilket är lätt att filtrera bort.

Vad är den andra informationen som dom behöver veta? Att jag tittar på SVT? Antar att ryssland och kina tar det för givet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Var är EU?! De bodde undersöka denna fråga. När vi köper en TV apparat på en affär står det inte att denna vara (förutom ordinarie priset) betalas med vår personlig data.

Rapporten gäller USA, ett land som har klart sämre konsumentlagar än EU (även om konsumentskyddet även skiljer sig mellan delstater), så det är mycket möjligt, skulle nog gissa att det är så, att den amerikanska modellen av en TV samlar information på helt andra nivåer än den likvärdiga modellen i EU, risken är ju annars att företaget skulle hamna i problem med tex GDPR.

Edit: Enda gången som EU nämns i rapporten är i fotnoten till det här stycket:

Citat:

Connected television has become an essential link in the expanding data collection, identity tracking and targeting industry, enabling the capture of what has become the most valuable kind of data sought by marketers. So-called first party data is information that a website, app, or other business collects from its users with whom it has a direct relationship. This data is obtained through an “opt-in” system, where consumers agree to its collection and use. With streaming television, consent can quite easily be obtained as a condition for signing up for service. Information about an individual’s viewing, shopping, and other behaviors then becomes fair game.

Fotnoten i fråga:

Citat:

It’s important to underscore that in the EU, privacy is considered a fundamental human right. European Data Protection Supervisor, “Data Protection,” n.d., https://www.edps.europa.eu/data-protection/data-protection_en.

Det här är som sagt ett stort problem för konsumenter i USA, ett möjligt mindre sådant för konsumenter i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Rapporten gäller USA, ett land som har klart sämre konsumentlagar än EU (även om konsumentskyddet även skiljer sig mellan delstater), så det är mycket möjligt, skulle nog gissa att det är så, att den amerikanska modellen av en TV samlar information på helt andra nivåer än den likvärdiga modellen i EU, risken är ju annars att företaget skulle hamna i problem med tex GDPR.

Du ignorerar mycket viktiga saker, EU har genomfört massövervakning, kan läsa ens epost och allt dom vill som man skriver, värsta inskränkningar av privatlivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Rappakalja du kommer med, EU har genomfört massövervakning, kan läsa ens epost och allt dom vill som man skriver, värsta inskränkningar av privatlivet.

Du blandar in saker som inte har att göra med ämnet, ämnet är smarta TV-apparter. Håll dig gärna till ämnet.

Edit: håller förövrigt inte med dig, men det här är inte tråden för den diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du blandar in saker som inte har att göra med ämnet, ämnet är smarta TV-apparter.

Jo det har det, det är massövervakning både det som görs i USA med bl.a tv apparater och det som EU har genomfört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du blandar in saker som inte har att göra med ämnet, ämnet är smarta TV-apparter. Håll dig gärna till ämnet.

Edit: håller förövrigt inte med dig, men det här är inte tråden för den diskussionen.

Det är definitivt massövervakning att läsa ens epost och allt man skriver på nätet, grövsta inskränkningar av privatlivet. Patetiskt att du förnekar fakta. Det med tv är också en del av massövervakning.

Permalänk
Medlem

Har en gammal Samsung LCD TV med kamera funktion, har använt den för video samtal, när inte använder kameran så tejpar jag över den med svart tejp. Numera står den i sovrummet utan internet access.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Varför ens ha TV:n ansluten till internet. Jaja jag har haft det själv någon gång när jag skulle uppdatera något, men utöver det?

För att TVapparaterna har appar så som netflix, disnney plus, svt och liknande som intr funkar utan internetuppkoppling.
Det är enkelt att styra dem med en fjärrkontroll heelt enkelt.

"Men kör med en mediasticka istället för TVn för internetanslutning då.

Ja de tar upp i samma problemkategori här.

"Ja men använd en betrodd mediespelare".

Och nu börjar det bli nördigt. Här har du inte med hela allmänheten längre. Alla är inte särskilt insatta.

Och det är bra bekvämt att det bara funkar direkt med TVns fjärrkontroll out of the box.

Här har du antagligen förklaringen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Köpte en raspbeery pi och installerade adguard home. Bästa investeringen jag gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Det stora problemet blir den dagen en ex auktoritär stat vill kontrollera befolkningen.

Den riktigt stora frågan är egentligen vad tusan du gör med min avatar..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vänta bara tills de har inbyggt 5G så de inte ens behöver ditt internet för att ringa hem

Då lindar jag in tvn i folie!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det inte direkt spelar någon roll vad teveapparater, smart hem-prylar och annat gör så länge de flesta av oss går om kring med det ultimata övervakningsverktyget fickan eller på armlängds avstånd i princip dygnet runt.

Hur kan man använda detta verktyg eller annan elektronik utan att övervakas?

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det inte direkt spelar någon roll vad teveapparater, smart hem-prylar och annat gör så länge de flesta av oss går om kring med det ultimata övervakningsverktyget fickan eller på armlängds avstånd i princip dygnet runt.

Alla är ju inte omedvetna om detta även om den stora massan känns omedveten eller obrydd/naiv. Jag har inga smarta hem-prylar och till telefonen finns GrapheneOS. Tyvärr framstår jag ofta som teknikfientlig trots att jag egentligen inte är emot ny teknik, bara dessa smarta uppkopplade funktioner. Inte ens en ny bil är kul att köpa. Finns det ens en elbil idag utan smart skit? Hacka en bil känns ju oändligt mycket värre än att hacka en TV (som för övrigt inte måste kopplas upp för att fungera). Nej tack, jag skippar gärna allt smart skit om det innebär att min bil ska vara uppkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

LG tänker på säkerheten. Åtminstone sin..

TVn vill att jag ska byta lösenord typ två gånger om året verkar det. Och inte går det för sig att använda samma igen heller.

Smart TV

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var även ett nyhetstips nyligen om att bland annat Samsung och LG identiferar allt som visas på skärmen (även när den används som datorskärm eller liknande via HDMI), kör Content ID på det och skickar resultaten via nätet, men "det blev ingen CD". #20594373

Originalkällan är: https://arxiv.org/pdf/2409.06203

Som tur är visar deras tester att det inte skickas någon data om man kör opt-out (även om man är inloggad).
Inställningarna de använde för opt-out (LG och Samsung) visas på sida 8.

Slänger upp tabellen här, då det kan hjälpa någon med TV'n sovrummet

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABC80:

Undra hur många som blivit inlåsta på psyk mot sin vilja (LPT) för att de fått för sig att radion eller TV spionerat på dem? Nu får man först fråga vilket märke de har på TVn. De kanske inte alls är psykotiska utan bara råkat köpa en LG. (spår av mörk humor)

Inget att oroa sig för, då tvångsinskrivning inte praktiseras så ofta nuförtiden

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

https://sverigesradio.se/artikel/expert-myt-att-mobilen-tjuvl...

Skrivet av Evolved:

Hur kan man använda detta verktyg eller annan elektronik utan att övervakas?

Koppla inte upp det till internet.

Skulle inte fungerar om den automatiska kopplar upp sig till öppet wifi eller byggt in ett eSIM/sim kort. Men skulle personligen se det som inte så troligt.

Annars Faradays bur runt huset/lägenhet för vara säker.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaManX:

Köpte en raspbeery pi och installerade adguard home. Bästa investeringen jag gjort!

På vilket sätt upplever du en förbättring? Jag har övervägt att skaffa Adguard eller liknande, men samtidigt så använder jag Brave på både dator och mobiltelefon, så ads är ju inte riktigt en grej längre i alla fall. Och som jag har förstått det så fungerar det inte för smart TVs?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Megacrash:

En spelkonsol är en smidig o billig lösning

Ska man köpa en sjysst TV och behöva komplettera med en konsol? Löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ska man köpa en sjysst TV och behöva komplettera med en konsol? Löjligt.

Ingen tvingar dig köpa vare sig TV eller konsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

På vilket sätt upplever du en förbättring? Jag har övervägt att skaffa Adguard eller liknande, men samtidigt så använder jag Brave på både dator och mobiltelefon, så ads är ju inte riktigt en grej längre i alla fall. Och som jag har förstått det så fungerar det inte för smart TVs?

Det funkar kanonbra på både Samsung och LGs tv.
Jag får bort reklamen i gränsnittet som finns i tillverkarnas menyer.
När jag surfar får jag inte heller någon reklam.
Jag kör en lista som heter ”Hagezis pro blocklist”. Det är en av de inbyggda man kan välja i adguard home. Uppdateras frekvent så man behöver inte tänka på något.

Det man får ha i beaktning är att alla reklamblockerare idag blockar domäner. Ingen reklamblockerare som jag känner till kan ta bort inbränd reklam i tex en film. För något sådant avancerat kommer förmodligen något AI-drivet krävas som gör en handpåläggning.

Permalänk
Medlem

Det är en myt, lita på oss, vi är ackspärter!