Här är Z890-moderkorten för Arrow Lake

Permalänk
Melding Plague

Här är Z890-moderkorten för Arrow Lake

Asrock, Asus, Gigabyte och MSI har alla presenterat en rad nya moderkort med styrkretsen Z890 för Intels Core Ultra 200-serie.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir deprimerad över att numera se moderkort med bara 2-3 PCIe slottar?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Är det bara jag som blir deprimerad över att numera se moderkort med bara 2-3 PCIe slottar?

Less is more.

Eller vänta nu lite..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ska jag vara ärlig är jag nog som många andra att man tittar på M.2 platser. Och moderkort med 4-5 M.2 får ju varken plats eller bandbredd att ha massor med PCIE.

Sen kan man ju använda PCIE för lagring antingen direkt (men det är väl ganska dött numera) eller med adapter där man sätter M.2 i PCIE.

Men för de flesta vill de ha M.2 platser direkt och inte massa PCIE kort med adapter.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Förstår tanken när man tänker hur coolt det var med alla PCI platser förr, men det behövs ju inte på dagens moderkort. Ser inte lika ballt ut nu, fast egentligen är ju moderkortet mycket snyggare överlag än förr i tiden.
Old one:

Dold text

Hoppas på att det kommer gå ner i pris på moderkort, men tror inte det. Jag hoppas på att Intel lyckas med dessa processorer, aldrig roligt när de är sådana bakslag som de haft.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Kortet på bilden är ju ett "Asus rog" vilket är tänkt till datorspelare. Vad monterar de utöver gpu? Något fåtal kanske monterar ett extra kort. Men de som behöver fler än 3 PCIe slots är nog så få att de inte vill göra andra kompromisser på kortet för att sälja till dom.

Behöver man mycket expansioner finns ju workstation plattformar. Exempelvis Threadripper. 7000 serien har över 90 PCIe banor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Man blir ju sugen på Intels nya processor men känns som att jag klarar mig ett tag till på mitt Z490 Maximus Hero med 10900K. Hur avgör man lättast när det verkligen är dags att göra en uppgradering utan att kalla det för slöseri? Jag spelar på 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Less is more.

Eller vänta nu lite..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kortet på bilden är ju ett "Asus rog" vilket är tänkt till datorspelare. Vad monterar de utöver gpu?...

Nja det stämmer inte riktigt.
ROG Strix är tänkt till datorspelare, de andra som Maximus Extreme serien tillsamman med AMD mostvarigheten, Crosshair Extreme, är entusiastmoderkort, ämnade för överklockare och andra power users, som vill ha "det bästa".

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nja det stämmer inte riktigt.
ROG Strix är tänkt till datorspelare, de andra som Maximus Extreme serien tillsamman med AMD mostvarigheten, Crosshair Extreme, är entusiastmoderkort, ämnade för överklockare och andra power users, som vill ha "det bästa".

Okej jag tolkade Republic of gamers som att det var till datorspelare. De kanske bara sätter den loggan på vad som helst nu för tiden.
Men oavsett så finns det ju plattformar för folk som behöver mycket PCIe expansioner. Tyvärr kostsamma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare

Enda som känns interessant är att alla påstås klara minst 9000 MT/s DDR5.

Det som SweC et.al. kan gräva i är om det stämmer i verkligheten. Och om så är fallet, är det något som faktiskt ser någon nytta av riktigt snabbt RAM?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Man blir ju sugen på Intels nya processor men känns som att jag klarar mig ett tag till på mitt Z490 Maximus Hero med 10900K. Hur avgör man lättast när det verkligen är dags att göra en uppgradering utan att kalla det för slöseri? Jag spelar på 4K.

Först när du provat någon snabbare maskin, och sen fullständigt ruttnar på din egen. En annan väg in till habegäret är om du jämför dina gamla spel med något nyinköpt och inser att ditt system bara klarar att spela på halvfart i "low". Tills dess är det bara att lunka på och vara glad, såvida du inte dras med i någon tråd här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Är det till spel så beror det ju mycket på vad du kör för grafikkort. Använder du ett 3070 eller liknande så får du troligtvis inte så stor vinst av en snabbare cpu i 4k spelande. Här är en video där han visar GPU användning i olika upplösningar med 10900k och 4090 i 4k är det ofta helt okej. https://www.youtube.com/watch?v=7_MOzBZCXZM
Men du får helt enkelt avgöra själv när det är värt för dig. Vissa skulle lätt byta grejer för 5000kr för 20% mer prestanda medan andra vill ha 100% mer förrän de ens överväger uppgradering.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

MSI har ett för 17000 (Inet). Känns rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

MSI har ett för 17000 (Inet). Känns rimligt.

Men du får ju hela 6st M2-platser, klart det är värt 17k? 😡

Skämt åsido, priserna för entry-level moderkorten senaste ~5 åren har sprungit iväg en hel del, primärt på Intel-sidan.
Avvaktar tester men dags för Intel att göra en AMD och supportera denna sockel i minst 3-4år för denna Ultra Core-generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det som SweC et.al. kan gräva i är om det stämmer i verkligheten. Och om så är fallet, är det något som faktiskt ser någon nytta av riktigt snabbt RAM?

Går man in i det finstilta så är det oftast med en sticka tyvärr. Skall man upp i 9000+ i dual channel är jag rätt så säker på att man måste ha ett kort med två slottar, precis som förr. Då blir ju tillgängligheten och valfrihet väldigt mycket mindre.

När det gäller faktist prestandaboost med snabbare minne, och då menar jag manuella inställningar som grund i stället för XMP, som väldigt ofta är väldigt konservativa, är det inte väldigt mycket där man ser en direkt effekt, men Unreal Engine, Unity och Snowdrop är motorer där jag personligen ser stor effekt av 8200 mt/s i stället för "standard" DDR5 6000. Med stor effekt menar jag 10-25% i 1% lows och 0.1% lows där man ser mest effekt av det. Om spelet är på gränsen till cpu-bound ser man mer effekt. Men det kräver tid, pill, massa fel, gör om, gör rätt osv. Dom flesta orkar inte det och tycker inte det är värt de flera tusen dessa kort kostar, vilket är väldigt förståeligt.

Nu går det en del rykten att dessa tal på 9000 och över 10000 (asrock) är i gear 4, vilket i slutändan är en nedgång i prestanda mot tex 8000 i gear 2.

Jag hade inte hoppat på de första korten som kommer ut. Asus har nån egen patent ett år för att göra 4-slots mycket bättre (se Romans video på detta).
https://edgeup.asus.com/2024/introducing-nitropath-dram-techn...

I tillägg kommer det ju "ny" DDR5 inom kort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Blir mer deprimerad av att se priserna. Var knappt någon enstaka under 3000!!!!
Redan då har man tappat intresset för att ens överväga en uppgradering.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Var längesen jag använde mer än 1 och dagens grafikkort täcker ju 2-3 slottar utöver den det sitter i så de har väl insett att det är meningslöst att ha mera på moderna moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skrivet av marcusOCZ:

Går man in i det finstilta så är det oftast med en sticka tyvärr. Skall man upp i 9000+ i dual channel är jag rätt så säker på att man måste ha ett kort med två slottar, precis som förr. Då blir ju tillgängligheten och valfrihet väldigt mycket mindre.

När det gäller faktist prestandaboost med snabbare minne, och då menar jag manuella inställningar som grund i stället för XMP, som väldigt ofta är väldigt konservativa, är det inte väldigt mycket där man ser en direkt effekt, men Unreal Engine, Unity och Snowdrop är motorer där jag personligen ser stor effekt av 8200 mt/s i stället för "standard" DDR5 6000. Med stor effekt menar jag 10-25% i 1% lows och 0.1% lows där man ser mest effekt av det. Om spelet är på gränsen till cpu-bound ser man mer effekt. Men det kräver tid, pill, massa fel, gör om, gör rätt osv. Dom flesta orkar inte det och tycker inte det är värt de flera tusen dessa kort kostar, vilket är väldigt förståeligt.

Nu går det en del rykten att dessa tal på 9000 och över 10000 (asrock) är i gear 4, vilket i slutändan är en nedgång i prestanda mot tex 8000 i gear 2.

Jag hade inte hoppat på de första korten som kommer ut. Asus har nån egen patent ett år för att göra 4-slots mycket bättre (se Romans video på detta).
https://edgeup.asus.com/2024/introducing-nitropath-dram-techn...

I tillägg kommer det ju "ny" DDR5 inom kort.

Får anta att alla som stödjer dessa hastigheter i stort sett avser att man kör CUDIMM minnen, lär nog vara svårt att komma upp i någon stabilitet för normal användning annars.

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jayztwocent gjorde en väldigt bra video på de nyligen.
Enkla svaret är. Är du nöjd med din prestanda?
Om du inte är nöjd uppgradera

Permalänk
Medlem

MSI:s Godlike, Tomahawk, Carbon, Ace, Edge har max. minne 256 GB till skillnad från Asus, Gigabyte och Asrock som har max. 192 gb..Hur funkar det med tanke på att samtliga har 4 platser? Största stickan är väl 48 gb? Vet de nånting som inte vi vet?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Känns lite märkligt att samma företag känner att de behöver ha 16 moderkort baserat på samma chipset... Någon som orkat gräva ner sig, om man inte bryr sig om utseendet och inte tänker göra någon extrem överklockning, vilket moderkort ska man satsa på?

Min senaste stationära var med socket 1155, så vet knappt vad som är viktigt längre.

Edit:
Finns priser på processorerna på inet nu. Blir nog en 245KF tillslut.
https://www.inet.se/kategori/1371/socket-1851

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

MSI:s Godlike, Tomahawk, Carbon, Ace, Edge har max. minne 256 GB till skillnad från Asus, Gigabyte och Asrock som har max. 192 gb..Hur funkar det med tanke på att samtliga har 4 platser? Största stickan är väl 48 gb? Vet de nånting som inte vi vet?

Tja, tydligen så lär man snart släppa ut på marknaden stickor med 64 gb https://wccftech.com/64-gb-ddr5-modules-coming-to-desktop-pcs...

Det borde rimligtvis gå att uppdatera BIOS så att även Asus och de andra får stöd för 64 gb stickor🤔?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200