Muskampen 2025: Segraren korad!

Ny trådlös nätverksteknik närmar sig terabit­hastighet

Permalänk
Melding Plague

Ny trådlös nätverksteknik närmar sig terabit­hastighet

Forskare har lyckats koppla ihop två basstationer med hastigheter på upp till 938 Gbit/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul kuriosa: Strax under 150 GHz, som även använts i denna dataöverföring, tror jag är ungefär samma frekvens som företaget Quaise Inc. experimenterar med för att laserborra berggrund (egentligen en masergenererande gyrotron, men detaljer, detaljer) i syfte att bl.a. återuppliva gamla värmekraftverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostic:

Kul kuriosa: Strax under 150 GHz, som även använts i denna dataöverföring, tror jag är ungefär samma frekvens som företaget Quaise Inc. experimenterar med för att laserborra berggrund (egentligen en masergenererade gyrotron, men detaljer, detaljer) i syfte att bl.a. återuppliva gamla värmekraftverk.

Vänta, Laser i mikrovågsspektrat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Maser kom först
https://en.wikipedia.org/wiki/Maser

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Yes!
https://youtu.be/psyCWvavYt0?si=JtN7pCKy1Bjrg-eV

Permalänk

All denna hastighet, vad är felet med 433MHz i upp till 1.5Mbps?

Jag är ironisk men i många fall är de jämförbara när det gäller täckning. Och folks problem idag är att skaffa många accesspointer som snabbt blir gamla.

Nå bra att utveckligen går framåt när det gäller hastighet.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan förstå är detta bara intressant för radiolänkar. Det har inget med wifi att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vad jag kan förstå är detta bara intressant för radiolänkar. Det har inget med wifi att göra.

Ja från artikeln, "så det handlar inte om någon kommande ersättare till Wifi"

Permalänk
Medlem

Om man läser artikeln bakom denna artikel blir det inte så klart vad syftet är. Dock verkar arbetet vara i så tidigt skede att man inte ska vara för kritisk.

Jag undrar också vad händer med överföringshastigheten om ett regnväder passerar mellan stationerna?

Permalänk
Medlem

Skönt, då kan vi snart få ett slut på alla trådar om "hur får jag internet till mitt garage på bästa sätt"

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hade varit otroligt trevligt, trådlösa höghastighetstågs länkar mellan byggnader hade kunna spara väldigt många en hel del pengar!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skönt, då kan vi snart få ett slut på alla trådar om "hur får jag internet till mitt garage på bästa sätt"

Lycka till med trådlöst med alla väggar, balkar och andra maskiner emellan.

Permalänk
Medlem

Det kan per definition inte kallas för laser om det rör sig om frekvenser under 300 GHz utan det blir då maser.
L:et i laser står för light och ljusspektrat börjar först vid 300 GHz (IR).
Det dlq84 hängde upp sig på var nog att du kallade det för laserborrning men angav en frekvens som var under 300 GHz vilket är tekniskt omöjligt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Knappt ens det, och bara under väldigt specifika förhållanden. Lycka till att få tillstånd att använda sändarstyrkor som ger praktiskt användbar räckvidd för annat än väldigt lokal radiokommunikation i ett jätteband mellan 5 och 150GHz, typ.

Att använda det för att slå bandbreddsrekord är sannolikt en ren PR-grej. Förmodligen slår man an precis rätt strängar hos potentiella finansiärer av vidare forskning på det sättet.

Däremot är ju den bakomliggande tekniken intressant i sig. Kan definitivt se användningsområden för effektiva högfrekvenssändare i smalare band, högupplöst radar är en grej jag spontant kommer att tänka på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!