Snart lättare att få tillbaka hackade Facebook-konton

Permalänk
Melding Plague

Snart lättare att få tillbaka hackade Facebook-konton

Du behöver bara skicka en "video-selfie" till Meta för att verifiera dig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man kommer inte kunna använda AI för att fuska med detta?

Permalänk
Medlem

Det här låter väl som helt hål i huvudet med tanke på den teknik som finns för att förfalska video?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

En delvis lösning om än imperfekt är att behöva filma runt huvudet från olika vinklar vilket deepfakes är än så länge riktigt dåliga på - i alla fall om inte tillräckligt träningsmaterial finns vilket även innebär längre träningstid och då uppstår frågan om det hela är värt vinsten med att få någon annans FB-konto.

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Skulle behövas flera bilder på hur ditt huvud ser ut, och var skulle en person som har tillgång till ditt Facebookkonto få tag på detta?

Oj vänta...

Permalänk
Medlem

Och hur vet Meta hur jag ser ut?

Nu har jag inget konto hos Meta längre sedan något år tillbaka och det känns jätteskönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu har jag inget konto hos Meta längre sedan något år tillbaka och det känns jätteskönt.

Dom vill scanna in ditt ansikte, dom bryr sig inte om du är du 🤖

Permalänk
Medlem

Jaaa, mer material till deras ansiktsigenkänning.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Om man kör vpn i USA då och testar när det kommit ut, funkar det tro?

Permalänk
Medlem

Min sambos blev för ca ett år sen.var nästan omöjligt att återställa. Man blev bara dragen runt i en loop.
Aldrig sett något så frustrerande förfarande

Permalänk
Medlem

Om någon springer runt dig på stan och filmar ditt ansikte kan det alltså vara en Facebook-hacker?

Alla har ju inte sitt ansikte som bild på Facebook, så dem hjälper det inte.

Det är svårt för gemene man att ha koll på hur man säkrar upp sitt Facebook-konto. För det är en viktig grej, det är ju för många deras online-identitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enligt Meta krypteras selfien och lagras säkert, för att sedan raderas efter att verifieringen är slutförd.

Tills om några år då folk börjar notera att de märkligt nog är NPC i flera Quest-spel.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Alla har ju inte sitt ansikte som bild på Facebook, så dem hjälper det inte.

Ja konstigt. Det är nästan som att FB försöker pusha fler på själva F-delen i det hela...

F!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Meta behöver sin kick av mer persondata som vanligt. Detta gör det ju fritt fram för meta att "hacka" konton som inte matat besten med nog persondata.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Min sambos blev för ca ett år sen.var nästan omöjligt att återställa. Man blev bara dragen runt i en loop.
Aldrig sett något så frustrerande förfarande

Hur lyckades ni återställa? Är i samma sits

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det här låter väl som helt hål i huvudet med tanke på den teknik som finns för att förfalska video?

Ja det kan man verkligen undra. Jobbade teamet bakom detta så hårt att de inte la märke till omvärlden de senaste två åren? Kunde övriga inte komma överrens om vem som skulle "break the news" så det lanserades av bara farten? Måste bli en jävla överrasking!

Skrivet av ronnylov:

Det är ju inte ett så orimligt antagande att Meta vet hur du ser ut i de flesta fall. Halva syftet är ju att ladda upp bilder med sig själv i. Principiellt är det inte så galet att göra en feature som dag 90-95% av användarbasen kan använda. Det kan inte vara så många som har ett aktivt konto men inga bilder på sitt ansikte. För undantagen: Inte nog med information=du kan inte använda metoden. Nu är jag iofs en av dem. I alla fall inga bilder från senaste deceniet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Hur lyckades ni återställa? Är i samma sits

Jag kommer ärligt talat inte ihåg. Jag vet jag höll på i någon timme och fightas med systemet till sist lyckades det på något sätt

Permalänk
Medlem

Har dom inte haft detta länge?
var nåt år sedan mitt konto låstes, kunda inte logga in utan att det kom upp att dom trodde det var ban evasion från nån annan person så dom ville se att jag var jag. fick göra något som liknas här skanna ansiktet och så bekräftade dom att jag var en annan person än den som var bannad.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Kan det möjligen gå lättare även att ta bort fejk konton? Min fru har ett konto på FB och en stalker eller vad man ska kalla honom har gjort ett fejk konto med hennes bilder som vi försökt få bort under en längre tid. FB tillåter inte att man personifierar och skapat konto där man utser sig att vara en annan person som jag förstått det. Men trots det är det omöjligt att få bort fejk kontot.. Då hennes bilder används där uteslutande så borde det vara möjligt att få bort fejk kontot kan jag tycka. Hon kan bevisa att hon är sig själv via pass eller liknande, via video eller vad som. Men det är totalt omöjligt att få kontakt med någon förstås på FB och det automatiska systemet hjälper ej i vårt läge..

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |