Nybörjare söker tips på specs efter mersmak

Permalänk
Medlem

Nybörjare söker tips på specs efter mersmak

Hej!

Skrev nyligen om en halvtrasig Dell T310 jag köpt och börjat leka med. Har fått mediastreaming genom Jellyfin att fungera och testar en Tibia OT-server. Testat runt integration av AI som kan skriva i terminalen och eget krypterat messengerprogram. Vill gärna gå in mer i databashantering men saknar givande projekt.

Vill fortsätta när datorn dött och undrar om någon har tips på en medium/high-range serverkonfiguration. Jag bygger en del egna gaming-datorer från delar jag har liggande, men saknar helt kunskap kring vettig serverdator.

Servern jag har nu kör proxmox med VMs för debian och Ubuntu Server.

Redundans för nätverk och PSU är inte viktigt i dagsläget, men kan självklart bli.

Räcker det med 32 gb ram, NVIDIA 10xx kort och en lite bättre processor eller vad är givande? Länka gärna eller ge tips.

Tack för hjälp, förstår själv att min beskrivning är lite tafatt

Permalänk

Om 32Gb ram räcker beror precis på hur pass ramintensiv dina programvaror som körs på den är.

Grafikkort behövs inte alls om man nöjer sig med att remota in i den kommer ju bara agera bildkort om du fysiskt skulle behöva ansluta till datorn.

Cpu så är väl generellt så många trådar som möjligt att föredra om man kör många olika saker/vms på den så varje kan ha sina egna dedikerade cputrådar.

Jag har min gamla 3900x i min server och den har inget bekymmer att hänga med hittills.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om 32Gb ram räcker beror precis på hur pass ramintensiv dina programvaror som körs på den är.

Grafikkort behövs inte alls om man nöjer sig med att remota in i den kommer ju bara agera bildkort om du fysiskt skulle behöva ansluta till datorn.

Cpu så är väl generellt så många trådar som möjligt att föredra om man kör många olika saker/vms på den så varje kan ha sina egna dedikerade cputrådar.

Jag har min gamla 3900x i min server och den har inget bekymmer att hänga med hittills.

Superbra svar, tack så mycket