San Francisco kastar ut disketterna från tågsystemen

Permalänk
Melding Plague

San Francisco kastar ut disketterna från tågsystemen

Det nya systemet ska vara på plats mellan slutet av 2027 och 2028.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Röksignaler är också trådlösa

Permalänk

Vi ska slänga ut disketter emot något nytt och fräscht som cdrw skivor eller zipdrives säger itfolket.

Nu vet jag inte vad de ska med wifi till, jag förstår det inte alls. Visst konduktören bör kanske ha wifi emot tåget som har 5G/6G.

Permalänk
Medlem

Framtida rubrik:
"-Tågtrafiken i SF står stilla p.g.a. problem med app"

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig!

Skrivet av Svensktiger:

Framtida rubrik:
"-Tågtrafiken i SF står stilla p.g.a. problem med app"

Lite så det ser ut i Sverige just nu haha? Tågsystem är FÖR digitaliserat.

Permalänk
Medlem

Uj jag trodde floppy disketterna togs ur bruk för länge länge sedan, känns som man åkt tidsmaskin tillbaka i tiden o läser detta.

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Bättre sent än aldrig!

Lite så det ser ut i Sverige just nu haha? Tågsystem är FÖR digitaliserat.

Jag har dålig kännedom om tåget driftstörningar vad de beror på. Min åsikt är att på många ställen har den extrema urbaniseringen att många jobb endast ska finnas på några få platser i de största städerna. Detta har lett till att tågspåren är så otroligt mycket belastade så en liten driftstörning någonstans kan påverka väldigt många tåg.
Lösningen på problemet är just digitaliseringen. Behöver man verkligen åka överallt, kan man ej ta mötena digitalt? Detsamma kan man minska problemet vid en tågförsening genom att ta mötet distans. Jag har själv gått av tåg på stationer som jag ej skulle gå av på för att ta ej känsliga möten digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Uj jag trodde floppy disketterna togs ur bruk för länge länge sedan, känns som man åkt tidsmaskin tillbaka i tiden o läser detta.

Många system/maskiner i t.ex. industri använder åldrade IT. Ibland retrofittar (är det ett ord...?) man nyare utrustning. Men jag har bland annat driftat Windows CE tills för något år sedan i industri.
Man kan ju liksom inte skrota maskiner med höga värden för att lagringsmediat är lite åldrat. Precis samma med tågsystemet.

Ett problem till är säkerhet och CE/godkännanden, bygger du om och byter utrustning som IT så ska allt riskbedömas och typas om = dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har dålig kännedom om tåget driftstörningar vad de beror på. Min åsikt är att på många ställen har den extrema urbaniseringen att många jobb endast ska finnas på några få platser i de största städerna. Detta har lett till att tågspåren är så otroligt mycket belastade så en liten driftstörning någonstans kan påverka väldigt många tåg.
Lösningen på problemet är just digitaliseringen. Behöver man verkligen åka överallt, kan man ej ta mötena digitalt? Detsamma kan man minska problemet vid en tågförsening genom att ta mötet distans. Jag har själv gått av tåg på stationer som jag ej skulle gå av på för att ta ej känsliga möten digitalt.

Många av föresningarna här nere Trelleborg - Malmö beror väldigt ofta på att det är folk som går på spåren och då stängs det ner helt tills någon åkt ut och fått bort folket.
Så hjälps inte hur digitalt det än blir.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Uj jag trodde floppy disketterna togs ur bruk för länge länge sedan, känns som man åkt tidsmaskin tillbaka i tiden o läser detta.

Japan kör med disketter också på sina håll fortfarande.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Många av föresningarna här nere Trelleborg - Malmö beror väldigt ofta på att det är folk som går på spåren och då stängs det ner helt tills någon åkt ut och fått bort folket.
Så hjälps inte hur digitalt det än blir.

Jag har varit med om liknande kaos. Men just just digitalisering kan göra en "skademinimering". Kan man fortfarande utföra ärende när man väntar på tåget eller blir tiden man står där och väntar ren dödtid?
Där det kan vara så enkelt så att man endast väljer att se på den filmen på surfplattan som man tänkte se på samma kväll. Och då är det inte så farligt att komma hem senare.
Nå det finns många saker som kan göra tågen försenade. Det stora problemet är att folk förväntar sig något som är svårt att upprätthålla och de inte själv har backuplösningar för att inte helt slösa bort tid på att vänta på tåg/bussar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Röksignaler är också trådlösa

Ha ha ha...
Ja, det är nog lite av tanken man får med SF's fina framförhållning.
Att bara ha tanken att introducera ett system 1998 som förlitar sig på disketter, även om 3½" disketterna var dom modernaste då, så hade dom ändå en ålder av 14-år.

Skrivet av Megacrash:

Uj jag trodde floppy disketterna togs ur bruk för länge länge sedan, känns som man åkt tidsmaskin tillbaka i tiden o läser detta.

Diskettens nytta försvann en bit in på 2000-talet när CD började att ta över.
Började bli lite frustrerade att ha typ. 28 st disketter när man skulle installera Windows, för att sen upptäcka att disk 28 visade sig ha sektorfel.
Kanske är orsaken till att en del äldre har flint eller grått hår
Vänta... Vänta... Funderar... Åh, mitt hår är ju grått, va tusan...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har dålig kännedom om tåget driftstörningar vad de beror på. Min åsikt är att på många ställen har den extrema urbaniseringen att många jobb endast ska finnas på några få platser i de största städerna. Detta har lett till att tågspåren är så otroligt mycket belastade så en liten driftstörning någonstans kan påverka väldigt många tåg.
Lösningen på problemet är just digitaliseringen. Behöver man verkligen åka överallt, kan man ej ta mötena digitalt? Detsamma kan man minska problemet vid en tågförsening genom att ta mötet distans. Jag har själv gått av tåg på stationer som jag ej skulle gå av på för att ta ej känsliga möten digitalt.

Det togs upp i senaste "Gräns" (som Sveriges Radio producerar) och det som ställer till det mest för svensk järnväg är just att det är digitaliserat kombinerat med bristfälligt underhåll.
Den del av svensk järnväg som drabbats av minst problem är ju inlandsbanan som inte är elektrifierad (och därmed mindre digitaliserad).

Så i tågens fall så är det digitaliseringen som ställer till det men en del av lösningen är ju precis det du säger: fler sköter möten digitalt (även om tågen måste gå pga andra aspekter än just möten)

Permalänk
Medlem

"Äntligen!" hade Gert Fylking tänkt utbrista men det är ju först om ett par år detta händer så Fylking får snällt krypa tillbaks in i sin lilla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lösningen på problemet är just digitaliseringen. Behöver man verkligen åka överallt, kan man ej ta mötena digitalt?

Så vi ska även fira jul, påsk och andra högtider digitalt?

Det är inte direkt affärsresande som sitter på tågen mellan Stockholm och Malmö på en lördagsmorgon.

Eller är det den snart nedlagda "Uppsalapendeln" som du syftar på?

Ska man resa i jobbet, så är det flyg som gäller. Annars krävs det oftast en hotelnatt i den tillresta staden dagen innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Det togs upp i senaste "Gräns" (som Sveriges Radio producerar) och det som ställer till det mest för svensk järnväg är just att det är digitaliserat kombinerat med bristfälligt underhåll.
Den del av svensk järnväg som drabbats av minst problem är ju inlandsbanan som inte är elektrifierad (och därmed mindre digitaliserad).

Så i tågens fall så är det digitaliseringen som ställer till det men en del av lösningen är ju precis det du säger: fler sköter möten digitalt (även om tågen måste gå pga andra aspekter än just möten)

Jag har också lyssnat på det avsnitten och man får inte glömma att dom behandlar ämnet enbart utifrån ett totalförsvarsperspektiv.

Det mest "robusta" system vi har idag är system-M som nästan uteslutande förlitar sig på manuellt arbete men detta system är tungrott och oerhört kapacitetsbegränsande - för utomstående kan detta arbetssätt lätt liknas med hur man bedrev trafik för 100 år sedan. Uppdateringar har såklart skett men grundprincipen är den samma.
Vid krig så är det mycket möjligt att man rör sig mer mot denna hantering på banor som är utsatta för angrepp eller störningar från främmande makt.

Men på mer digitaliserade banor kan vi bedriva oerhört mycket mer trafik och faktum är att mycket av det operativa arbetet på järnvägen sker via diktamen och med papper och penna - och desto mer vid it-strul (stödsystem, ställverk och andra IT-lösningar i infrastrukturen). Problemet är bara att när it-strulen kommer så är det för mycket tåg att hantera med de manuella reservrutiner som finns så det blir köer och stora förseningar.

Men även med it-strul så framgår fler tåg, fler resenärer och mer gods på våra järnvägar än utan dock till en kostnad av mer förseningar när någon komponent går sönder.

Denna höga trafikmängd kommer dock med andra besvär - underhåll. Det är idag, mycket tack vare järnvägslagen, väldigt svårt för Trafikverket att neka järnvägsföretagen att köra sina tåg och det går ofta ut över underhållet då det finns färre timmar per dygn för entreprenörerna att göra de ingrepp som krävs.

Så att säga att underhållet är bristfälligt (eller "eftersatt" som media och politiker använder) är högst populistiskt, en modefras. Från politiskt håll har man i många många år gått åt det här hållet så jag ser det snarare som en kostnad. Underhåll sker utifrån de krav politikerna har ställt och ibland ändras sig politikerna som kappan efter vinden, tyvärr.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Det mest "robusta" system vi har idag är system-M som nästan uteslutande förlitar sig på manuellt arbete men detta system är tungrott och oerhört kapacitetsbegränsande - för utomstående kan detta arbetssätt lätt liknas med hur man bedrev trafik för 100 år sedan. Uppdateringar har såklart skett men grundprincipen är den samma.
Vid krig så är det mycket möjligt att man rör sig mer mot denna hantering på banor som är utsatta för angrepp eller störningar från främmande makt.

Att man kör System M på vissa sträckor fortfarande är helt fantastiskt. Tyvärr har Trafikverket krav på sig från EU-nivå att stoppa in ERTMS (troligtvis E1 eller E2) på samtliga banor i Sverige som ägs av svenska staten vilket är väldigt tråkigt såklart.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag har också lyssnat på det avsnitten och man får inte glömma att dom behandlar ämnet enbart utifrån ett totalförsvarsperspektiv.

Det mest "robusta" system vi har idag är system-M som nästan uteslutande förlitar sig på manuellt arbete men detta system är tungrott och oerhört kapacitetsbegränsande - för utomstående kan detta arbetssätt lätt liknas med hur man bedrev trafik för 100 år sedan. Uppdateringar har såklart skett men grundprincipen är den samma.
Vid krig så är det mycket möjligt att man rör sig mer mot denna hantering på banor som är utsatta för angrepp eller störningar från främmande makt.

Men på mer digitaliserade banor kan vi bedriva oerhört mycket mer trafik och faktum är att mycket av det operativa arbetet på järnvägen sker via diktamen och med papper och penna - och desto mer vid it-strul (stödsystem, ställverk och andra IT-lösningar i infrastrukturen). Problemet är bara att när it-strulen kommer så är det för mycket tåg att hantera med de manuella reservrutiner som finns så det blir köer och stora förseningar.

Men även med it-strul så framgår fler tåg, fler resenärer och mer gods på våra järnvägar än utan dock till en kostnad av mer förseningar när någon komponent går sönder.

Denna höga trafikmängd kommer dock med andra besvär - underhåll. Det är idag, mycket tack vare järnvägslagen, väldigt svårt för Trafikverket att neka järnvägsföretagen att köra sina tåg och det går ofta ut över underhållet då det finns färre timmar per dygn för entreprenörerna att göra de ingrepp som krävs.

Så att säga att underhållet är bristfälligt (eller "eftersatt" som media och politiker använder) är högst populistiskt, en modefras. Från politiskt håll har man i många många år gått åt det här hållet så jag ser det snarare som en kostnad. Underhåll sker utifrån de krav politikerna har ställt och ibland ändras sig politikerna som kappan efter vinden, tyvärr.

Ja det handlar om försvaret men man får inte glömma att det även gör nytta i fredstid.

Det är väl knappast ett "modeord" för underhållet i mycket av Sveriges infrastruktur är eftersatt och det är definitivt inte populistiskt att säga det!
Politiker från vänster till höger har påpekat detta men det genererar tyvärr inte så mycket röster (som det borde) att prioritera den frågan i ett val. Därför är det alltid oppositionen som kritiserar den sittande regeringen för detta (samma med den förra oppositionen så det är oberoende färg).
Det är en kostnad, en tråkig kostnad som inte är populär (ungefär som servicen på bilen, en tråkig kostnad men den behöver göras för att minska risken för att motorn skall rasa).

Sen ska vi absolut inte gå tillbaka till manuellt system för det digitala är överlägset (om det sköts rätt).

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så vi ska även fira jul, påsk och andra högtider digitalt?

Det är inte direkt affärsresande som sitter på tågen mellan Stockholm och Malmö på en lördagsmorgon.

Eller är det den snart nedlagda "Uppsalapendeln" som du syftar på?

Ska man resa i jobbet, så är det flyg som gäller. Annars krävs det oftast en hotelnatt i den tillresta staden dagen innan.

Ganska dåligt exempel eftersom just sträckan Stockholm - Malmö har väldigt många affärsresande, precis som Stockholm - Göteborg.

Ska just nu lämna av en vän och kollega som varit i Sthlm för 2 dagars workshop från Malmö på Centralen för hans hemresa till Malmö.

Vet inte varifrån du fått att det är flyg som gäller vid resor i jobbet, men det stämmer inte alls för en väldigt stor del av de som reser just de sträckorna.

Bara för att ge några exempel på folk som jag personligen känner och vet tar tåget just exakt de sträckorna för jobbet:

  • Länsförsäkringar AB

  • Danske Bank AB

  • Knightec

  • Netmore

  • DareSay

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Många system/maskiner i t.ex. industri använder åldrade IT. Ibland retrofittar (är det ett ord...?) man nyare utrustning. Men jag har bland annat driftat Windows CE tills för något år sedan i industri.
Man kan ju liksom inte skrota maskiner med höga värden för att lagringsmediat är lite åldrat. Precis samma med tågsystemet.

Ett problem till är säkerhet och CE/godkännanden, bygger du om och byter utrustning som IT så ska allt riskbedömas och typas om = dyrt.

Okej, tycker ändå inte det borde vara så dyrt att byta lagring, borde ju inte behöva byta ut hela maskinen för att byta en kontakt som lagringen går igenom till något annat...låter väldigt komiskt iaf för oss som inte är insatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så vi ska även fira jul, påsk och andra högtider digitalt?

Det är inte direkt affärsresande som sitter på tågen mellan Stockholm och Malmö på en lördagsmorgon.

Eller är det den snart nedlagda "Uppsalapendeln" som du syftar på?

Ska man resa i jobbet, så är det flyg som gäller. Annars krävs det oftast en hotelnatt i den tillresta staden dagen innan.

Skrivet av Mithras:

Ganska dåligt exempel eftersom just sträckan Stockholm - Malmö har väldigt många affärsresande, precis som Stockholm - Göteborg.

Ska just nu lämna av en vän och kollega som varit i Sthlm för 2 dagars workshop från Malmö på Centralen för hans hemresa till Malmö.

Vet inte varifrån du fått att det är flyg som gäller vid resor i jobbet, men det stämmer inte alls för en väldigt stor del av de som reser just de sträckorna.

Bara för att ge några exempel på folk som jag personligen känner och vet tar tåget just exakt de sträckorna för jobbet:

  • Länsförsäkringar AB

  • Danske Bank AB

  • Knightec

  • Netmore

  • DareSay

Det tar ca 40 min att ta sig till Malmö flygplats från Malmö Centralstation med flygbussen. Därefter ska du genom säkerhetskontroll osv, säg 30 min för det minst (det är ju ändå rusning så vi räknar med lite kö). Sen flyga 1 timme till Bromma. Från Bromma till Sthlm C tar det ca 30 min med kollektivtrafik (om man inte betalar för en Uber).

Vi snackar då ca en timme skillnad om man tar det billigaste alternativen. Kollar jag på en resa med Braathens imorgon så kostar en enkelresa nästan 2000 SEK. En resa med SJ kostar 1215 SEK om du inte behöver vill vara på stationen vid 06 på morgonen.

En hotellnatt på ett 3-4 stjärnigt hotell kostar allt mellan 1100 och 1900 om man ska bo någorlunda centralt.

Dessutom har vi miljöfrågan. Det är dock en annan sak om du ska till t.ex. Kiruna såklart eller utomlands som inte är Oslo eller Köpenhamn (dit det går SJ-tåg).

Sen har vi det faktum att man kan för det mesta jobba på tåget, du har en bistro, flertalet toaletter, du kan sträcka på dig, du kan boka plats vid bord för att underlätta för dig själv om du ska jobba osv.

Är man större företag så tjänar man på att låta medarbetare åka tåg och bo en natt på hotell, både ekonomiskt, men också arbetsmiljömässigt. Även om du inte sitter på kontoret så har arbetsgivaren arbetsmiljöansvar över dig som medarbetare, och om du reser mycket så är det bara i deras fördel att du ska kunna må så bra som möjligt under arbetstid.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

- "...och det nya systemet sägs vara fem tekniska generationer före. Systemet kommer att använda sig av Wi-fi och mobilnät för att spåra tågen. Hitachi kommer att erbjuda stöd för systemet i 20 år...."-

Fem generationer före!? Kan Hitachi i så fall skippa de fyra första och släppa ut den femte generations teknik för vanliga människor också, så att vi slipper onödiga elskrot och utgifter?

Hur vet Hitachi att det blir ca 5 generations byte på ca 20 år? Typ en gen på 4år?

Så sagt. Om de redan har tekniken, så får de gärna släppa ut den på marknaden.

Permalänk

Inom industrin och många verksamheter är det vanligt att använda föråldrad mjukvara. På ett sommarjobb jag hade när jag var ung så användes maskiner byggda på över 30 år gammal kod. De funkade bra, och att byta ut dem skulle kosta över miljonen. Bättre då att betala underhåll med jämna mellanrum (förutsatt att det erbjuds) om man är nöjd med resultatet (dock ska nämnas att dessa maskiner inte var anslutna till något nätverk utan stand-alone).

Det går också att gå in i valfri hemelektronikbutik och smygtitta på säljarnas datorer. Programmet som används för lagersaldo är inte direkt från det senaste decenniet (körs i DOS-emulator).

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

En kille som heter Harold har holt på 25 år. Men nu går Harold i pension.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felthragar:

Programmet som används för lagersaldo är inte direkt från det senaste decenniet (körs i DOS-emulator).

Mer troligt att det är en terminalemulator du sett. Dvs ingen koppling till DOS alls.

Vi har flera gamla stordatorsystem på jobbet som rullar fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi ska slänga ut disketter emot något nytt och fräscht som cdrw skivor eller zipadrives säger itfolket.

Nu vet jag inte vad de ska med wifi till, jag förstår det inte alls. Visst konduktören bör kanske ha wifi emot tåget som har 5G/6G.

Artikeln här verkar blanda och ge en hel del, upplever att den blandar ihop diskettfrågan, dvs hur de laddar in mjukvaran, med något kablage de använder för att hålla koll på var tågen befinner sig. Disketterna verkar mer vara en bisak sett till helheten, men något som de tydligt uppskattar att bli av med i samband med att byta ut hela kontrollsystemet.

"Beyond the floppies, though, the Muni Metro needs many more upgrades. The SFMTA plans to spend $700 million (including the $212 million Hitachi contract) to overhaul the light rail's control system. This includes replacing the loop cable system for sending data across the servers and trains. The cables are said to be a more pressing concern than the use of floppy disks. The aging cables are fragile, with "less bandwidth than an old AOL dial-up modem," Roccaforte previously told Ars. The SFMTA is reportedly planning for Hitachi to start replacing the loop cables with a new communication system that uses Wi-Fi and cellular signals for tracking trains by 2028. However, the SFMTA's board of supervisors still needs to approve this, the Chronicle said."
-- https://arstechnica.com/gadgets/2024/10/212-million-contract-...

Vet inte varför just wifi och/eller mobilnät är grejen, det framgår inte... men det verkar tydligt vara en ersättning av detta kablage som verkar ha setts som allra största problemet, snarare än något som har någon koppling till att mjukvaran laddas in från disketter.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bra matchning ändå, både disketter och spårburen trafik tenderar ju att låta chugga chugga...

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Artikeln här verkar blanda och ge en hel del, upplever att den blandar ihop diskettfrågan, dvs hur de laddar in mjukvaran, med något kablage de använder för att hålla koll på var tågen befinner sig. Disketterna verkar mer vara en bisak sett till helheten, men något som de tydligt uppskattar att bli av med i samband med att byta ut hela kontrollsystemet.

"Beyond the floppies, though, the Muni Metro needs many more upgrades. The SFMTA plans to spend $700 million (including the $212 million Hitachi contract) to overhaul the light rail's control system. This includes replacing the loop cable system for sending data across the servers and trains. The cables are said to be a more pressing concern than the use of floppy disks. The aging cables are fragile, with "less bandwidth than an old AOL dial-up modem," Roccaforte previously told Ars. The SFMTA is reportedly planning for Hitachi to start replacing the loop cables with a new communication system that uses Wi-Fi and cellular signals for tracking trains by 2028. However, the SFMTA's board of supervisors still needs to approve this, the Chronicle said."
-- https://arstechnica.com/gadgets/2024/10/212-million-contract-...

Vet inte varför just wifi och/eller mobilnät är grejen, det framgår inte... men det verkar tydligt vara en ersättning av detta kablage som verkar ha setts som allra största problemet, snarare än något som har någon koppling till att mjukvaran laddas in från disketter.

Det som man kört med (och som man också kör med i Sverige i väldigt stor utsträckning) är s.k. ATC och spårledningar. I den enklaste formen så innebär det att när ett tåg kör in på en s.k. blocksträcka (en fast bestämd sträcka med spår) så kortsluts en elektrisk krets. Ett relä känner av det och tänder en röd signal vid blocksträckans start (huvudsignal). Om ett tåg sen passerar signalen så läggs nödbromsen i automatiskt som säkerhetsåtgärd. I mer avancerade former kan även försignaler, mer avancerade besked i huvudsignaler, och hastighetsbegränsningar hanteras i systemet.

Läser man här så står det ganska mycket information om hur de tänker. Det de vill installera är s.k. CBTC (Communication-based Train Control) som istället för att vara baserad på optiska signaler (huvudsignaler och försignaler, se ovan) och spårledningar använder radiosignaler eller liknande (troligtvis inte samma frekvenser som mobilnätet eller 2,4GHz eller 5GHz) så att tågen själva kontinuerligt kan beräkna och kommunicera deras status via radiosignaler, däribland exakt position, hastighet och bromssträcka. Detta möjliggör att man bland annat kan köra tätare trafik. Något som i viss mån motsvarar CBTC är ERMTS som installerats på vissa banor i Sverige.

Vill man nörda ner sig rejält så är följande länkar jättebra:
Wikipedia - CBTC
Wikipedia - ERTMS

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Just fallet i artikeln kommer nog inte beröra mig, då jag helt saknar intresse av att åka till San Francisco, vem vill behöva ha en digital poop map på mobilen så man vet vilka gator man ska undvika för dagen för att slippa vada i exkrement. En stad där man behöver spiksäkra skor på vissa platser får att inte råka trampa in en förbrukad kanyl och där folk tältar efter gatorna och går runt som zombies pga extremt droganvändande. En plats där de till och med rånar pensionärer får att kunna finansiera sitt missbruk.

Googla videos från Tenderloin district, Nick Johnsson har en del man kan se och SF är näst värst i alla hans videos efter endast Kensington i Philadelphia.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Just fallet i artikeln kommer nog inte beröra mig, då jag helt saknar intresse av att åka till San Francisco, vem vill behöva ha en digital poop map på mobilen så man vet vilka gator man ska undvika för dagen för att slippa vada i exkrement. En stad där man behöver spiksäkra skor på vissa platser får att inte råka trampa in en förbrukad kanyl och där folk tältar efter gatorna och går runt som zombies pga extremt droganvändande. En plats där de till och med rånar pensionärer får att kunna finansiera sitt missbruk.

Googla videos från Tenderloin district, Nick Johnsson har en del man kan se och SF är näst värst i alla hans videos efter endast Kensington i Philadelphia.

Vilket värdelöst inlägg med 0 bidrag till faktiska diskussionsämnet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |