Permalänk
Medlem

Begränsa nya användare.

Föreslår lite begränsningar på nya användare.
Kanske en eller flera av T.ex:
1 vecka innan trådar kan skapas.
10 inlägg innan trådar kan skapas.
Begränsad mängd inlägg nya användare kan skapa, kanske 3-5 per dag?

Poängen med detta är att minska mängden nya användare som direkt skapar trådar som är annonser, tiggartrådar eller "tyck synd om mig" trådar för att indirekt promota användaren på andra sociala medier.
Det skulle även minska belastningen på våra kära moderatorer (som är helt nödvändiga för att forumet skall överleva!)

Permalänk
Medlem

Rent spontant tror jag inte att problemet är särskilt stort idag. Man får ju även avväga mot de som definitivt har något att tillföra men inte vill vänta en vecka på att kunna skapa en tråd och istället ger sig av någon annanstans. Att kräva att folk ska skriva tio inlägg av eventuellt tveksam kvalitet lär ju knappast vara intressant alla gånger heller. Att begränsa mängden inlägg skulle leda till att en trådskapare eller motsvarande skulle få svårt att besvara följdfrågor.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Rent spontant tror jag inte att problemet är särskilt stort idag. Man får ju även avväga mot de som definitivt har något att tillföra men inte vill vänta en vecka på att kunna skapa en tråd och istället ger sig av någon annanstans. Att kräva att folk ska skriva tio inlägg av eventuellt tveksam kvalitet lär ju knappast vara intressant alla gånger heller. Att begränsa mängden inlägg skulle leda till att en trådskapare eller motsvarande skulle få svårt att besvara följdfrågor.

Allt är såklart en avvägning.
Men det är ju ett problem ibland.
Vissa perioder fylls ju forumet med tramstrådar skapade av nya konton, enbart tack vare moderatorernas oftast snabba fingar så försvinner dom ganska snabbt.
Tror att det skulle vara bra med lite "friktion" för nya användare.

Permalänk
Medlem

24 timmar innan första tråden/annonsen kan skapas känns som en rimlig tröskel att testa.

.
Permalänk
Medlem

Antal inlägg är kanske för högt för swec.
Men kanske 1-2-3 dagar innan tråd kan få startas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Föreslår lite begränsningar på nya användare.
Kanske en eller flera av T.ex:
1 vecka innan trådar kan skapas.
10 inlägg innan trådar kan skapas.
Begränsad mängd inlägg nya användare kan skapa, kanske 3-5 per dag?

Poängen med detta är att minska mängden nya användare som direkt skapar trådar som är annonser, tiggartrådar eller "tyck synd om mig" trådar för att indirekt promota användaren på andra sociala medier.
Det skulle även minska belastningen på våra kära moderatorer (som är helt nödvändiga för att forumet skall överleva!)

Mkt bra idé. Vissa forum har dessutom satt så att man innan man får lov att posta så skall man först skrivit en pressentation på x antal tecken för att säkerställa en viss kvalitet på skrivandet så att det inte lixom blir en jävla massa meningslösa / "dåliga" inlägg och trådar, kanske inte behövs här men en tanke.

Permalänk
Medlem

Man kommer rätt så långt genom att lägga in en spärr för postning i "Övriga ämnen". Det är oftast där som jag upplever tveksamma inlägg från nya konton.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Tjena alla!

Skrivet av VinterSolen:

Antal inlägg är kanske för högt för swec.
Men kanske 1-2-3 dagar innan tråd kan få startas.

Jag har för mig att detta varit uppe som förslag med jämna mellanrum. Om jag minns rätt så är det ganska verkningslöst då man egentligen bara skjuter fram ”problemet” och att det skadar seriösa användare för mycket.
Men vi tittar ju på lösningar hela tiden och det är mer än välkommet att komma med förslag och idéer, strunt i att det kan ha kommit på tal förr

Det går lite i vågor det där med oseriösa konton men upptäcks ofta väldigt fort och kan åtgärdas snabbt.
Vi som kan kika in bakom kulisserna ser ju en del men det är väldigt bra att höra från alla andra hur ni upplever det hela.

Jag vet att den senaste tiden har ploppat upp en viss tråd om FRA men har ni stött på något annat som jag kan ta vidare som exempel?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord