Inet anordnar designtävling – korar vinnare i direktsändning

Permalänk
Melding Plague

Inet anordnar designtävling – korar vinnare i direktsändning

Inet behöver hjälp att designa en musmatta. Skicka in ditt bidrag och tävla om ett presentkort på 10 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste man titta på megaklick för att kunna vinna?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Tycker generellt såna här tävlingar är roliga men har stora problem med formuleringar likt denna i tävlingsvillkoren.

Inet förbehåller sig rätten att fritt använda alla inskickade bidrag i kommersiellt syfte

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shiftypants:

Tycker generellt såna här tävlingar är roliga men har stora problem med formuleringar likt denna i tävlingsvillkoren.

Inet förbehåller sig rätten att fritt använda alla inskickade bidrag i kommersiellt syfte

Det är ju en designtävling för en musmatta... det är väl självklart att de måste få sälja musmattor med motivet för att det ska fylla någon funktion?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju en designtävling för en musmatta... det är väl självklart att de måste få sälja musmattor med motivet för att det ska fylla någon funktion?

Ja det är klart. För det vinnande bidraget. Alla som inte vinner har precis gett Inet en licens att fritt använda deras arbete kostnadsfritt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Shiftypants:

Ja det är klart. För det vinnande bidraget. Alla som inte vinner har precis gett Inet en licens att fritt använda deras arbete kostnadsfritt.

Ja för att man ska kunna visa bidragen, kanske publicera bidragen etc etc.
Det är ju i princip standard i alla tävlingar där man skapar något 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Den diskussionen har dessutom redan gått 20 rundor i andra trådar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Sannolikheten att de kommer använda något bidrag annat än det vinnande bidraget, och inte ens det är säkert, är väldigt liten. Och att göra så utan att erbjuda samma ersättning som det vinnande bidraget skulle bara innebära problem här.

Permalänk

Bästa designen finns redan, svart tyg!

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Ja... och alla dessa designer är nog värda miljontals kr egentligen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja... och alla dessa designer är nog värda miljontals kr egentligen.

/hulle.

Dessa "tävlingar" är i 99 av 100 fall egentligen ett designjobb ett företag inte vill betala skäligt marknadspris för. Istället så skapar de en "tävling" där de får in hundratals verk som tagit tusentals gemensamma timmar och de kan välja ett för en spottstyver, men samtidigt välja något annat om de så vill. Det är, i min värld, en tidig version av AI-verk där designers kreativitet skrapas och utnyttjas utan att de får betalt för sitt jobb. Det visar på det kontinuerliga förakt som de flesta har för så kallade kreativa yrken, för de är ju inte ett "riktigt jobb".

Är alla som deltar värda miljontals kronor? Nej. Men jag tycker att om ett företag vill ha något i kommersiellt syfte ska de betala ett rimligt för alla som jobbar för det vars verk de kan använda.

Permalänk
Inet
Skrivet av dan@work:

Måste man titta på megaklick för att kunna vinna?

Tjernare,

Nej det krävs inte. Vi presenterar endast vinnaren där, vinnaren blir kontaktad via email

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk

Har musmattan rundade hörn, och vad är det i så fall för radie?

Visa signatur

Zündapp KS50

Permalänk
Inet
Skrivet av preciousillusion:

Har musmattan rundade hörn, och vad är det i så fall för radie?

Tjenare,
Tack för att du noterade detta, jag har laddat upp en mall för tryckfilen som vi kommer att använda. Det är rundade hörn och sydda kanter. Färger går att ändra fritt på kanterna om man vill
Ladda ner tryckfilen

Visa signatur

Instagram

Permalänk
Medlem

Jag tycker @Inet ska ta bort villkoret att de kan använda alla inskickade bidrag kommersiellt. Vinnaren kan de använda men de andra ska de låta vara och inte utnyttja kreatörer på detta fula sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Jag tycker @Inet ska ta bort villkoret att de kan använda alla inskickade bidrag kommersiellt. Vinnaren kan de använda men de andra ska de låta vara och inte utnyttja kreatörer på detta fula sätt.

Jag tycker att de som inte gillar villkoren kan avstå från att delta i tävlingen. Designar du en musmatta som enligt tävlingen är en musmatta med Inets logotyp. Så det är knappast en design du skulle kunna sälja någon annanstans ändå. Alla är nog med på att det en en liten chans att få något av presentkorten och bör därför inte lägga 10 tals timmar på designen.

Jag avstår för jag ändå inte har någon chans när det kommer till att rita saker.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tycker att de som inte gillar villkoren kan avstå från att delta i tävlingen. Designar du en musmatta som enligt tävlingen är en musmatta med Inets logotyp. Så det är knappast en design du skulle kunna sälja någon annanstans ändå. Alla är nog med på att det en en liten chans att få något av presentkorten och bör därför inte lägga 10 tals timmar på designen.

Jag avstår för jag ändå inte har någon chans när det kommer till att rita saker.

Det är lite större problem än så. Ditt svar visar tydligt att du inte förstår kreatörsprocessen.

Så belysts innan är detta ett ständigt tema. Dessa typ av jobb har inget värde.

Om Inet hade gjort en tävling där man kom och jobbade i deras lager under en dag och den som gjorde bäst jobb fick en ok lön, resten blev utan, hade det varit ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Det är lite större problem än så. Ditt svar visar tydligt att du inte förstår kreatörsprocessen.

Ja så är det men de får uppenbarligen in bidrag låt folk tävla om de vill.

Citat:

Så belysts innan är detta ett ständigt tema. Dessa typ av jobb har inget värde.

Då får folk börja avstå från att ge dom bidrag. Så fungerar det inom det mesta, slutar folk ta anställning i en fabrik pga lönen så behöver företaget höja lönen eller locka med andra saker. Men så länge de får nog med arbetskraft så anser de väl att de betalar tillräckligt väl.

Sen så antar jag att de behöver "äga" designen även om den inte vinner eftersom den innehåller deras logga, vore ju jobbigt om designern "Per Johansson" kunde använda den fritt och sprida åsikter som de inte står bakom. Typ säkra sig mot tokstollar.

Citat:

Om Inet hade gjort en tävling där man kom och jobbade i deras lager under en dag och den som gjorde bäst jobb fick en ok lön, resten blev utan, hade det varit ok?

Ja vad är skillnaden mot obetald praktik? Det är ingen vidare kul men samtidigt finns det folk som ställer upp så varför inte?

Jag är inte emot att folk får bra betalt för sitt arbete, men nu är ju detta en helt frivillig tävling. Och sen är det ju inte en mänsklig rättighet att man ska kunna livnära sig inom den bransch man tycker är roligast, kul för de som lyckas men de flesta lyckas inte med det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sen så antar jag att de behöver "äga" designen även om den inte vinner eftersom den innehåller deras logga, vore ju jobbigt om designern "Per Johansson" kunde använda den fritt och sprida åsikter som de inte står bakom. Typ säkra sig mot tokstollar.

Ja vad är skillnaden mot obetald praktik? Det är ingen vidare kul men samtidigt finns det folk som ställer upp så varför inte?

Jag är inte emot att folk får bra betalt för sitt arbete, men nu är ju detta en helt frivillig tävling. Och sen är det ju inte en mänsklig rättighet att man ska kunna livnära sig inom den bransch man tycker är roligast, kul för de som lyckas men de flesta lyckas inte med det.

Det står faktiskt inte att Per inte kan använda designen. Men använder han Inets logo så blir det ju ett brott. Lagen plockar tokstollar.

Obetald praktik är en del av en utbildning. Allt annat är slavarbete och olagligt.

Dessa tävlingar underminerar en branch och hjälper ingen utom Inet att få jobbet gjort väldigt billigt och reklam på köpet.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20636131" userid="15714" name="Klockan"]
Det står faktiskt inte att Per inte kan använda designen. Men använder han Inets logo så blir det ju ett brott. Lagen plockar tokstollar.[quote] "Bidraget måste innehålla Inets logotyp på ett eller annat sätt" Så det är ju inte så lätt att använda designen om han nu följt det kravet.

Citat:

Obetald praktik är en del av en utbildning. Allt annat är slavarbete och olagligt.

Ja självklart, menade att båda är gratis arbete som många gör/gjort (inklusive mig själv) i hopp om att få anställning mot slutet. Eller i din tävling en chans att få en check på 10 000kr.

Citat:

Dessa tävlingar underminerar en branch och hjälper ingen utom Inet att få jobbet gjort väldigt billigt och reklam på köpet.

Ja det är ju tråkigt jag kanske har fel här. Tycker bara det är fel att gnälla på en tävling, ja självklart sparar inet massa pengar på detta och får reklam osv. Men samtidigt vad skulle du säga att du behöver lägga i tid på en musmatta för att ha en chans att vinna 10 000kr? Jag antar att det inte är så många för annars låter det ju som de värderar sin fritid väldigt lågt. Jag är inte emot att bli upplärd, och var kanske lite väl raljant. Kan ta i PM så tråden inte går från ämnet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det är ju tråkigt jag kanske har fel här. Tycker bara det är fel att gnälla på en tävling, ja självklart sparar inet massa pengar på detta och får reklam osv. Men samtidigt vad skulle du säga att du behöver lägga i tid på en musmatta för att ha en chans att vinna 10 000kr? Jag antar att det inte är så många för annars låter det ju som de värderar sin fritid väldigt lågt. Jag är inte emot att bli upplärd, och var kanske lite väl raljant. Kan ta i PM så tråden inte går från ämnet.

Grejen med att skapa är att det inte bara är tiden du lägger på en viss sak som räknas utan allt du gjort för att lära dig, och det ska man ha respekt för.

Jag tycker att människor för lättvindigt låter företag profilera på dem. Det är helt ok att Inet profilerar på vinnaren som ändå vann något. Men alla de som inte vann kan ändå också hamna på en musmatta utan ett öre i ersättning. Sådana villkor borde folk inte godta. Det finns en rimlig medelväg som inte bara låter företag vara vinnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Grejen med att skapa är att det inte bara är tiden du lägger på en viss sak som räknas utan allt du gjort för att lära dig, och det ska man ha respekt för.

Jag tycker att människor för lättvindigt låter företag profilera på dem. Det är helt ok att Inet profilerar på vinnaren som ändå vann något. Men alla de som inte vann kan ändå också hamna på en musmatta utan ett öre i ersättning. Sådana villkor borde folk inte godta. Det finns en rimlig medelväg som inte bara låter företag vara vinnare.

Jag förstår din oro men sannolikheten att inet skulle använda en annan design än den som vinner på en framtida musmatta känns väldigt nära noll.

Ponera att detta skulle ske och den "obetalda" designen börjar säljas. Hur lång tid skulle det ta innan detta kom fram här på forumet och hur många av oss nördar hade då inte blivit så vansinniga att vi hade bojkottat inet till fördel för deras konkurrenter? Så dumma kan inte inet vara.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag förstår din oro men sannolikheten att inet skulle använda en annan design än den som vinner på en framtida musmatta känns väldigt nära noll.

Ponera att detta skulle ske och den "obetalda" designen börjar säljas. Hur lång tid skulle det ta innan detta kom fram här på forumet och hur många av oss nördar hade då inte blivit så vansinniga att vi hade bojkottat inet till fördel för deras konkurrenter? Så dumma kan inte inet vara.

Du har säkert rätt men jag tycker ändå det är ett problem att företag tar sig dessa friheter för att de bara slentrianmässigt gör villkor för att göra det så lätt som möjligt för dem själv. Villkoren underlättar ju att kunna publicera bilder på sociala medier etc.

Jag tycker sådant här ska kritiseras.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte särskilt många företag skriver i tävlingsvillkoren att de äger rätten till alla inskickade bidrag för att de avser slå mynt på det hela. Det görs är jag helt säker på för att slippa bekymra sig mer än nödvändigt vad gäller juridiken.

Samt, ingen tvingar någon att ställa upp på villkoren; välj att vara med i tävlingen eller välj att inte vara med i den. Gör du något så avancerat att det är kritiskt att du behåller rättigheten till det själv kanske du bör göra något med mindre tid investerat i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag tror inte särskilt många företag skriver i tävlingsvillkoren att de äger rätten till alla inskickade bidrag för att de avser slå mynt på det hela. Det görs är jag helt säker på för att slippa bekymra sig mer än nödvändigt vad gäller juridiken.

Samt, ingen tvingar någon att ställa upp på villkoren; välj att vara med i tävlingen eller välj att inte vara med i den. Gör du något så avancerat att det är kritiskt att du behåller rättigheten till det själv kanske du bör göra något med mindre tid investerat i det.

Såklart. Men man får kritisera det.

Permalänk
Skrivet av Inet:

Tjenare,
Tack för att du noterade detta, jag har laddat upp en mall för tryckfilen som vi kommer att använda. Det är rundade hörn och sydda kanter. Färger går att ändra fritt på kanterna om man vill
Ladda ner tryckfilen

Tack!
I mallen är det små streck runt kanterna, markerar dessa sömmen eller är det något som ska vara med i trycket?
Mallen har en upplösning på 300 dpi, det kan vara bra information för den som lämnar ej vektoriserade bidrag att det betyder en upplösning på 10630x5197 pixlar.

Visa signatur

Zündapp KS50

Permalänk
Inet
Skrivet av preciousillusion:

Tack!
I mallen är det små streck runt kanterna, markerar dessa sömmen eller är det något som ska vara med i trycket?
Mallen har en upplösning på 300 dpi, det kan vara bra information för den som lämnar ej vektoriserade bidrag att det betyder en upplösning på 10630x5197 pixlar.

Tjenare,
Precis som du nämner så markerar dom små strecken endast sömmen, inget som kommer att vara med i själva tryckfilen sen
Bra feedback, slänger med det i texten!

Visa signatur

Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Inet förbehåller sig rätten att fritt använda alla inskickade bidrag i kommersiellt syfte.

Det vinnande bidraget kan jag förstå, men alla andra? Inte några villkor som jag personligen skulle acceptera.

Permalänk
Medlem

Är bidraget med nu när det står såhär? Känns inte helt klart uppenbart att saker och ting har gått igenom.

Permalänk
Inet
Skrivet av hypermode:

Är bidraget med nu när det står såhär? Känns inte helt klart uppenbart att saker och ting har gått igenom.

<Uppladdad bildlänk>

Du bör ha fått antingen en notis om du håller muspekaren över alternativt öppnar upp "Ladda upp din bildfil"

Visa signatur

Instagram