TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hurtigbullen:

Kommer det någon uppdaterad TV guide nu inför BF 2024?

Ja och nej. Det fanns ingen intresserad sponsor för 2024 så det blir guider för spel-TV, film-TV och TV för ljusa rum (och sport) men inte den omfattning som varit tidigare med tydlig genomgång om exakta skillnader.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Ser fram emot det. Tjejen ska arbetspendla till en annan ort och vi behöver nån enkel TV i lägenheten där, mest för nyheter och lite serier.

Har kollat lite på begagnade maskiner, men folk vill ha bra betalt - 16 år gammal TV, bara 1500 riksdaler Såg en annan som hävdade att han bara haft en TV i ett par månader och sålde den av <skäl> och att den kostat 12k ny och att han ville ha 5k för den. Sen när jag kollade upp den modellen så gick den på rea för en bit under 5k för ca 2 månader sen. Jag misstänker den modellen dyker upp på BF med liknande pris igen

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hurtigbullen:

@Laxpudding Ser fram emot det. Tjejen ska arbetspendla till en annan ort och vi behöver nån enkel TV i lägenheten där, mest för nyheter och lite serier.

Har kollat lite på begagnade maskiner, men folk vill ha bra betalt - 16 år gammal TV, bara 1500 riksdaler Såg en annan som hävdade att han bara haft en TV i ett par månader och sålde den av <skäl> och att den kostat 12k ny och att han ville ha 5k för den. Sen när jag kollade upp den modellen så gick den på rea för en bit under 5k för ca 2 månader sen. Jag misstänker den modellen dyker upp på BF med liknande pris igen

Varje gång jag har gjort en djupdykning i begagnat är det precis som du skriver. Det är väldigt gammalt. Eller sällan bättre priser än aktuella reapriser för aktuella modeller som kommer med garantier och konsumentköpskydd samt doft av ny plast. De som säljer kan ofta inte ens berätta vilken TV det är, bara "Samsung LED" etc. Antagligen för att de köpte TV:n utan större efterforskning och kanske bara köpte första bästa för den budget de hade vid tillfället. Och de vill ofta ha tillbaka en del av vad de betalade, inte vad den är värd.

Plus att det finns en tydlig tendens att om det är en bra TV så säljer man den inte. Man behåller den och ställer den i barnens rum, gillestugan, ger till någon i släkten etc. De där teoretiska fyndmodellerna är sällan där.

Permalänk
Medlem

Är det rimligt att tro att OLED-paneler av lägre toppklass på 77" kryper ned under 20k till black friday? Eller under 30k runt novemberlönen?

TVn behöver ha minst 3 HDMI som inte är bakåtriktade (LG B går bort). Antal 120 Hz+ kvittar; Switch (och efterföljare) är det enda i konsolväg som ska kopplas in. Bilden i helt mörklagda rum är det enda som prioriteras, även om den inte kommer användas uteslutande där (Philips och MLA går bort?). Behöver inte vara årets modell.

Är ljuskänslig, och kör mobiler och datorskärmar på så låg ljusstyrka jag kommer undan med (<2%). Har inte haft en TV sedan den var tjock, 14", hade inbyggd VHS och kopplades till N64. Tittar i dag på film via en laptop som toppar på 217 nits, men anser att allt över 7% i ljusstyrka är oanvändbart ljust på 1-1.5meters avstånd. Kommer jag överleva en modern TVs ljusstyrka? Går de att begränsa utan att tappa HDR-prestanda?

Har försökt att titta på TV hos vänner, men de har högsta ljusstyrka på TVn och är resistenta till alla former av förslag att stänga av åksjukeläget (dynamiskt), eller aktivera film maker mode. Miljön gjorde det svårscoutat även på Elgiganten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Är det rimligt att tro att OLED-paneler av lägre toppklass på 77" kryper ned under 20k till black friday? Eller under 30k runt novemberlönen?

TVn behöver ha minst 3 HDMI som inte är bakåtriktade (LG B går bort). Antal 120 Hz+ kvittar; Switch (och efterföljare) är det enda i konsolväg som ska kopplas in. Bilden i helt mörklagda rum är det enda som prioriteras, även om den inte kommer användas uteslutande där (Philips och MLA går bort?). Behöver inte vara årets modell.

Är ljuskänslig, och kör mobiler och datorskärmar på så låg ljusstyrka jag kommer undan med (<2%). Har inte haft en TV sedan den var tjock, 14", hade inbyggd VHS och kopplades till N64. Tittar i dag på film via en laptop som toppar på 217 nits, men anser att allt över 7% i ljusstyrka är oanvändbart ljust på 1-1.5meters avstånd. Kommer jag överleva en modern TVs ljusstyrka? Går de att begränsa utan att tappa HDR-prestanda?

Har försökt att titta på TV hos vänner, men de har högsta ljusstyrka på TVn och är resistenta till alla former av förslag att stänga av åksjukeläget (dynamiskt), eller aktivera film maker mode. Miljön gjorde det svårscoutat även på Elgiganten..

Just LG B har ju lägst ljusstyrka, så hade passat bra, men jag skulle nog leta efter LG C om dessa droppar i pris. Det har redan varit bra priser på dem flera varv i år, så svårt att sia vart de landar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

LG 77" OLED C3 - 19 900kr:
https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/lg-oled77c35la/...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10292612

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Just LG B har ju lägst ljusstyrka, så hade passat bra, men jag skulle nog leta efter LG C om dessa droppar i pris. Det har redan varit bra priser på dem flera varv i år, så svårt att sia vart de landar

Tack för inpasset. Läste det och tyckte att det var ett omtänksamt och värdefullt svar. Men...

..sen kom det här! Fin prissänkning efter midnatt.
Du ska ha ett jättetack. Det var det här jag inte riktigt vågat hoppas på.

(skönt att få ut något positivt av sömnlösheten också)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tigerhamster:

Med dina krav behöver du en TV som kan arbeta på låga nivåer av ljusstyrka utan att förlora (allt för mycket) bildkvalitet. Högsta ljusstyrka (peak brightness) är en siffra som är ganska enkel att nå då många mäter/testar detta. Fast detta säger inte hur en TV beter sig när den ska arbeta på lägre ljusstyrkor, särskilt inte under 100 nits. Det måste testas och informationen är inte alls lika tydlig där ute om vad som fungerar eller inte.

Det säkra kortet bland OLED-modeller är då LG:s B och C-modeller och Sonys modeller vilka har förmågan att kliva ned ordentligt i ljusstyrka och behålla färgkvaliteten, något som jag kunnat bekräfta vid flera tillfällen. Då kör du med deras Peak Brightness-reglage på Off-läge och OLED-ljus nedåt. Så reglagen som åstadkommer det du behöver finns där och utan att färgkvaliteten påverkas i större grad.

Samsung OLED bör fungera de med men är inte alls lika bekräftade på låga ljusnivåer. Panasonics OLED (förutom MZ800-modellen) ska också fungera väl, men utanför prisspannet.

De OLED du ska undvika är Philips OLED-modeller som är byggda för att drivas på ordentligt med ljusstyrkan och ofta inte kan sänka nivåerna ned mot 100–150 nits utan andra problem, typiskt att vitbalansen blir grön. Även LG:s G-serie i G3 och nyare prioriterar ljus så att kvaliteten men framför allt räckvidden nedåt i ljusstyrka inte finns där.

HDR är klurigare då det förutsätter viss hög ljusstyrka, så det är något du kan behöva lära dig/komma underfund med hur du ska hantera. HDR:s tonkurva/EOTF bygger på hur ögat fungerar så merparten av "vardagsnyanserna" med ansikten etc. är relativt mörka. Därför det ofta klagas på att HDR-bilden upplevs "för mörk" när man i mastringen använder sig av det högre omfånget.

SDR bildens tonkurva/gamma i sig håller en generellt högre ljusnivå på sådant som skuggtoner och mellantoner vilket gör att HDR faktiskt skulle kunna vara en förbättring. Men som med all hypersensitivitet är det svårt för icke hypersensitiva att förutspå hur individen reagerar.

Permalänk
Medlem

Han kan ju ha tex en apple tv upptill, och stänga av DV/HDR på den så allt visas i SDR
För det går inte stänga av hdr i menyerna på LGn väl?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swennis:

Han kan ju ha tex en apple tv upptill, och stänga av DV/HDR på den så allt visas i SDR
För det går inte stänga av hdr i menyerna på LGn väl?

Ja, tyvärr. Ett dilemma tillverkarna inte har greppat ännu.

Menyerna är ofta kodade i fasta bitnivåer som därför översätts till olika ljusnivåer beroende på om man kör SDR eller HDR. Vitt i menyn kanske kodas till värde 255 på en 8-bitars skala. Kör man då SDR så går det till den ljusstyrkan man ställer in som max, säg att man kör 100 nits maxi SDR. Då lyser vitt i menyerna med 100 eller 109 nits beroende på klippning av above white och följer alltså bildinställningen man använder.

Samma kodade 255 i 10-bitars HDR översätt till code value 1023 vilket utan tonemapping är en instruktion att lysa med 10 000 nits, dvs samma nivå som att titta rakt in i ett naket lysrör. Nu klarar ju få (ingen) TV 10 000 nits men vitt i menyn blir då en instruktion för panelen att lysa så mycket det kan. Även om man tar ned toppen av HDR-ljusstyrkan rejält för mild peak-nivå kan det ändå bli 300–400 nits.

Innehållet i filmen är däremot rätt och ofta mörkare än att se samma film i SDR. Fast menyerna och gränssnitt kan lysa obehagligt som svetslågor.

TV-tillverkarna må efter 10 år nu ha greppat HDR och tonemapping rätt bra för själva innehållet. UX-skaparna däremot tittar fortfarande runt som om de precis vaknat! Inte alla men de flesta.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag är på jakt efter en ny TV men är lite vilse, vad rekommenderar ni med en budget på max 15k, ju billigare ju bättre!
Jag är inte direkt en vardags gamer, spelar ifall jag har någon vän över så den aspekten är inte superviktig för mig.
Kollar mycket på serier och film och är nöjd om TV:n inte är seg när man bläddrar bland appar.

Jag lutar mig åt Samsung Q80C (2023) https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

men finns det något bättre alternativ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MunkMomo:

Hej

Jag är på jakt efter en ny TV men är lite vilse, vad rekommenderar ni med en budget på max 15k, ju billigare ju bättre!
Jag är inte direkt en vardags gamer, spelar ifall jag har någon vän över så den aspekten är inte superviktig för mig.
Kollar mycket på serier och film och är nöjd om TV:n inte är seg när man bläddrar bland appar.

Jag lutar mig åt Samsung Q80C (2023) https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

men finns det något bättre alternativ?

Det finns mängder av alternativ. Problemet med att köpa TV är inte att finna vilka modeller som är bättre än andra. Det berättar ju guiden. Problemet är att priserna varierar hela tiden där det dyker upp reor med nära halva priset. Förut var det säkra kortet att handla runt Black Friday och mellandagarna. Senaste året har reorna dykt upp lite när som.

Därför kan man inte riktigt svara på den extremt vanliga frågan om vad man rekommenderar med en budget på XXX kronor eftersom detta beror helt och hållet på när man frågar. Denna vecka kan en riktigt bra modell vara pressad till under XXX kronor och nästa är den alldeles för dyr.

Samsung Q80C är en enklare toppklassmodell/bättre mellanklass och lite av "insteget" när man vill ha något som särskiljer sig som märkbart bättre jämfört med den stora massan av basmodeller. Om det finns bättre alternativ för 15 kkr är då omöjligt att svara på utan man får jämföra med vad som kostar 15 kkr för stunden.

Guiden berättar vilka som är bättre och på vilket sätt de är bättre. Finner du något som matchar din önskemål bättre än Q80C för mindre pengar är det givet köp. Finner du att alla modeller som klassas bättre än Q80C också är mycket dyrare kanske Q80C är det givna köpet.

Nästa vecka kanske svaret är något annat.

Permalänk
Medlem

Nu är flytten genomförd o dags att investera i en ny bildmaskin lagom till svarta november.

Ursprungstanken har varit att vänta på att c3 77 skulle komma ner sig i pris. Vilket den nu gjort med sina 19.999.

Men så slog det mig att jag ju faktiskt inte är någon bildtorsk. Som dessutom är pappaledig och därmed inte har det görfett för stunden 😅
Kommer ifrån en 10 år gammal 90” lcd projj.
Så klurar ändå på om man skulle snåla lite.

Streamar all media genom netflix, Disney, hbo osv.
Xbox one S och switch spelas det på. Så något behov för 144hz finns väl egentligen inte. Sambons series X blir kvar vid datorskärmen.

TCL’s 85” V6B är lite lockande, men jag har tappat bort mig helt på årets TCL modeller med beteckningar jag inte alls känner igen från tidigare år. Så vad är det för maskin? Har tidigare mest kikat på miniled c845/849, men även där har det ju landat runt 20.000 som lägst. Så då bör ju C3 vara att föredra..?

Mvh vimsig, snål och okunnig 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Nu är flytten genomförd o dags att investera i en ny bildmaskin lagom till svarta november.

Ursprungstanken har varit att vänta på att c3 77 skulle komma ner sig i pris. Vilket den nu gjort med sina 19.999.

Men så slog det mig att jag ju faktiskt inte är någon bildtorsk. Som dessutom är pappaledig och därmed inte har det görfett för stunden 😅

Xbox one S och switch spelas det på. Så något behov för 144hz finns väl egentligen inte. Sambons series X blir kvar vid datorskärmen.

TCL’s 85” V6B är lite lockande, men jag har tappat bort mig helt på årets TCL modeller med beteckningar jag inte alls känner igen från tidigare år. Så vad är det för maskin? Har tidigare mest kikat på miniled c845/849, men även där har det ju landat runt 20.000 som lägst. Så då bör ju C3 vara att föredra..?

Flyttar du tvn några decimeter närmare så är ju 77” lika stor som 85”

Storleken är inte alls lika viktig som bildkvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Du är inte ensam, TCL's namnschema och beteckningar på sina modeller upplever jag också som smått förvirrande.
Jag är ingen TCL-expert men om jag förstått saken rätt så är VB6 samma modell som TCL P755, bara ett annat namn.

Beskrivs dock pedagogiskt i guiden (länkad nedan):

"TCL har röriga beteckningar

Logiken i beteckningarna är inte glasklar men tänk årtal+1, där 2023 års modeller heter P745, C645, C845 och så vidare. 2022-modeller heter då P735, C635 och C835. Siffran 5 på slutet står ofta – men inte alltid – för nordeuropeiska modeller. Fast det förekommer andra siffror för att särskilja olika butiker och försäljningskanaler. Elgiganten väljer i sin tur att kalla modellerna QLED870 (C745), QLED770 (C645) och MQLED80 (C805) där det också kan skilja sig på stativen och tillgängliga storlekar. Under IFA-mässan lanserades också modeller med beteckningar som C955 vilket då ska ses som tidiga 2024-modeller."
Det verkar dock vara en 2024-modell. P745 tror jag då är 2023-modellen och den finns i TV Guiden här:
https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

För just P-modellerna så står det såhär:

"P745 och P73x-varianterna i basklassen

P8-, P7- och P6-serien är TCL enklare serie som fokuserar mer på designen än teknisk prestanda, där ovan nämnda 98P745 är ett undantag. P745 ska enligt uppgift från IFA-lanseringen använda Dual Line Gate för att kunna köra 1080p/120. Detta saknas på de äldre modellerna i P73- och P63-serien. Överlag händer det inte mycket i basklassen och skillnaderna mellan apparaterna är väldigt liten. I första hand en separation på försäljningskanaler och variationer på stativfötterna. Detta gäller även skillnader mellan 2022- och 2023-modeller. Det är samma basnivå på produkterna."

Översikt av hela TCL 2024 lineup här också:
https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

Klart det är mycket TV och bild för pengarna men går givetvis inte att jämföra med en toppklassmodell som 77" C3 OLED är.

Jämfört med din gamla projektor lär det bli en stooor uppgradering oavsett val.

Jag tänkte som så att när jag köpte en ny TV (Betalade också 20k för 77 C3") så kommer jag sannolikt att ha den i minst 5-7år, kanske längre. (Hade min förra Panasonic Plasma i 10år!)

Visst, det är surt att slanta upp 20 000kr på ett bräde men utslaget över en lång period och hur mycket och ofta TV:n används så är det ändå ett ganska billigt nöje. Så fort jag drog igång en film i native 4K så tappade jag hakan och glömde bort pengarna 🥳

Det kan därmed vara vettigt att slanta upp lite extra om man har ekonomi för det för att få det absolut bästa vilket OLED-tekniken ger.

Lycka till med valet!

Permalänk
Bildexpert 📺

TCL V6B verkar vara som skrivet av @edson samma som P7-serien både i fråga om priser och de funktioner som anges. Ett trick att finna vilken original-TCL-modell det egentligen handlar om är att jämföra vad som tutas fram i produktbilderna och se vilken ordinarie TCL-modell som tutar fram samma finesser i sina produktbilder.

V6B-modellen är specifik för Komplett-kedjan så de vill antagligen ha en "egen" modell så att prisjämförelser blir svåra. Hårdvaran är rimligen baserad på P745 eller P755. Åtminstone ekvivalent i fråga om bildprestanda. Alltså basmodell.

@Cizz137: Den nivån som P745/P745 utgör är knappast en dålig sak om du kommer från en gammal projektor. Trots basnivån av TV blir det ändå en helt annan funktion i ett vardagsrum som du kanske aldrig kunde uppnå innan. Nu är C3 och även TCL C845/849 så mycket bättre bestar, det ska påpekas. Men relativt vad du har som din egna referens lär du komma långt på även de enklare TCL:erna.

Permalänk

Jag är i behov av en ny TV pch det finns ju en uppsjö av olika alternativ. Har kollat lite på LG C3 77 som rekommenderats tidigare i tråden och det verkar vara en väldigt bra TV men tyvärr har jag svårt att motivera en TV för 20 000 till och med för mig själv.

Vad tror ni om Samsung Q80 65 för 12500 kr istället som alternativ?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13548457#statistics

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Avalanche:

Jag är i behov av en ny TV pch det finns ju en uppsjö av olika alternativ. Har kollat lite på LG C3 77 som rekommenderats tidigare i tråden och det verkar vara en väldigt bra TV men tyvärr har jag svårt att motivera en TV för 20 000 till och med för mig själv.

Vad tror ni om Samsung Q80 65 för 12500 kr istället som alternativ?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13548457#statistics

Chanslös på egentligen alla punkter förutom scenariot när du ska titta på vintersport i ett ljust rum då Q80 klarar att hålla en ljus SDR-bild på lite högre nivåer än en reguljär OLED.

Mycket av den personliga "duger den ändå?"-frågan handlar om vad man har sedan tidigare. Utgår man från exempelvis en äldre OLED-modell sedan tidigare kommer det mesta bli sämre på ett tekniskt plan. Vinklar, reflexfilter, kontrastförhållande etc. Q80 kan ändå mycket väl vara en förbättring, särskilt ifall man endast haft enklare TV-modeller sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är svårt att hitta motsvariga modeller i dem olika märken som finns i marknaden. Jag försöker förstå vad motsvarande för en Samsung Q70C är i typ Philips , LG eller Sony

Permalänk

Tack för feedback Lax.

Tidigare har jag haft en billigare Samsung full HD 47" från 2015 så vad som helst blir nog en uppdatering.

Hur står sig Samsung Q80 mot TCL C845? Eller finns det något ännu bättre alternativ än de här två runt denna prisklassen.

TCL C845 65", 11 690 kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10281460

Samsung Q80 65", 12 499 kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13548457

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MunkMomo:

Tycker att det är svårt att hitta motsvariga modeller i dem olika märken som finns i marknaden. Jag försöker förstå vad motsvarande för en Samsung Q70C är i typ Philips , LG eller Sony

Det är inte säkert det finns exakt motsvarande, men guiden har en rangordning som berättar vilka som är på ungefär samma nivå, dels med prickarna, dels med kategoriseringen. Med andra ord, funderar på en Samsung Q70C som är mellanklass precis "över strecket", titta på LG:s och Philips modeller vilka också är precis över strecket.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Avalanche:

Tack för feedback Lax.

Tidigare har jag haft en billigare Samsung full HD 47" från 2015 så vad som helst blir nog en uppdatering.

Hur står sig Samsung Q80 mot TCL C845? Eller finns det något ännu bättre alternativ än de här två runt denna prisklassen.

TCL C845 65", 11 690 kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10281460

Samsung Q80 65", 12 499 kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13548457

TCL C845/TCL849 är som rankningen visar den bättre apparaten. Samsung Q80D är i princip samma eller ekvivalent hårdvara med TCL C805.

Permalänk

U7KQ är det sveriges svar på U7K? Vart kommer Q ifrån?

U7K verkar vara en trevlig TV och är först i racet som ny tv i vårat vardagsrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eshkoshka:

U7K verkar vara en trevlig TV och är först i racet som ny tv i vårat vardagsrum.

Netonnet har rätt bra pris på den nu.
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/hisense-65u7kq/103580...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Eshkoshka:

U7K är det internationella beteckningen. Det extra Q:et indikerar "QLED" och det verkar finnas ett mönster att europeiska modeller får det extra Q:et i beteckningen vilket är den beteckningen butikerna använder. Finns där på klisterlappen på kartongen och baksidan av TV:n, samt i listor/broschyrer/pdf:er över modellerna från Hisense. Fast Hisense kallar den endast U7K och U8K etc. på svenska hemsidan.

Hisense varierar väldigt mycket mellan VA och IPS/ADS i olika storlekar där modellerna med VA-paneler ofta är lite bättre eftersom de har högre grundkontrast men samtidigt lite bättre vinklar i de bättre modellerna. Hisense verkar använda en form av filter för bättre spridning i vinklar på en del av de modeller jag sett med VA. Syns på reflexfiltret som får ett refraktionsmönster.

Tyvärr har inte koll på vilka storlekar som har VA-panel, men det diskuteras flitigt i diverse forum.

Modellen är från 2023 och kan räknas till bättre mellanklass, jämförbar med TCL C805 och Samsung Q80. Det brukar vara ett tydligt lyft med Hisenses U8-modeller i fråga om ljusstyrka och även färgprecision. 2024-modellerna har beteckningen U7N och U8N eller då U7NQ och U8NQ i butikerna. Jag har dem båda hemma i hallen.

Permalänk
Skrivet av ol-korv:

Precis. Det var därför den dök upp som en möjlig kandidat. Dom har dessutom prisgaranti mot sig själva, vilket är bra.

Skrivet av Laxpudding:

U7K är det internationella beteckningen. Det extra Q:et indikerar "QLED" och det verkar finnas ett mönster att europeiska modeller får det extra Q:et i beteckningen vilket är den beteckningen butikerna använder. Finns där på klisterlappen på kartongen och baksidan av TV:n, samt i listor/broschyrer/pdf:er över modellerna från Hisense. Fast Hisense kallar den endast U7K och U8K etc. på svenska hemsidan.

Hisense varierar väldigt mycket mellan VA och IPS/ADS i olika storlekar där modellerna med VA-paneler ofta är lite bättre eftersom de har högre grundkontrast men samtidigt lite bättre vinklar i de bättre modellerna. Hisense verkar använda en form av filter för bättre spridning i vinklar på en del av de modeller jag sett med VA. Syns på reflexfiltret som får ett refraktionsmönster.

Tyvärr har inte koll på vilka storlekar som har VA-panel, men det diskuteras flitigt i diverse forum.

Modellen är från 2023 och kan räknas till bättre mellanklass, jämförbar med TCL C805 och Samsung Q80. Det brukar vara ett tydligt lyft med Hisenses U8-modeller i fråga om ljusstyrka och även färgprecision. 2024-modellerna har beteckningen U7N och U8N eller då U7NQ och U8NQ i butikerna. Jag har dem båda hemma i hallen.

Tack för informationen.

Bättre mellanklass låter bra nog för våran del faktiskt.

Permalänk
Medlem

Såg att även g2 77 var sänkt till 20 nu.
Så nu vart man ju än mer fundersam.

Fördel, helt platt mot vägg 🤩
Nackdel, ett år äldre

Men fattar jag det rätt så är det längre garanti på g2 trots att den är äldre.

Googlingar säger att de är same same utöver ev något högre ljusstyrka i g2 samt att g2 skall sakna stöd för dts 🤷‍♂️

Vad säger proffsen? Skall man gå på att g2 är snyggare på väggen och att jag får fästet med. Eller är c3 ett vettigare val då den är nyare?

Dts i sig tror jag är ett ickeproblem.
Vi streamar som tidigare nämnt i princip all media.
Förutom när det spelas.
Har idag en onkyo 656 med klipschsystem helt utan höjdhögtalare o har inte heller för avsikt att skaffa.

Däremot lutar det åt att ersätta receiver och högtalare med en Sonos arc + one som bakkanaler

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cizz137: G2 eller C3 är i fråga om bildegenskaper och funktioner i stort sett identiska. Så det handlar därför mer om det praktiska likt att om ni ändå tänkt få upp den på väggen så är G-serien byggd för detta.

Permalänk
Medlem

Synd att g2 inte har MLA.

Permalänk
Medlem

Hej! Har en 65” OLED sedan några år tillbaka som blivit lite för liten efter flytt till större vardagsrum. Är sugen på att uppgradera till ~85”. Jag gillar OLED framför allt pga svärtan. Förstår jag det rätt att OLED inte finns i den storleken till vettigt pris?