Skrivet av Cizz137:
Nu är flytten genomförd o dags att investera i en ny bildmaskin lagom till svarta november.
Ursprungstanken har varit att vänta på att c3 77 skulle komma ner sig i pris. Vilket den nu gjort med sina 19.999.
Men så slog det mig att jag ju faktiskt inte är någon bildtorsk. Som dessutom är pappaledig och därmed inte har det görfett för stunden 😅
Kommer ifrån en 10 år gammal 90” lcd projj.
Så klurar ändå på om man skulle snåla lite.
Streamar all media genom netflix, Disney, hbo osv.
Xbox one S och switch spelas det på. Så något behov för 144hz finns väl egentligen inte. Sambons series X blir kvar vid datorskärmen.
TCL’s 85” V6B är lite lockande, men jag har tappat bort mig helt på årets TCL modeller med beteckningar jag inte alls känner igen från tidigare år. Så vad är det för maskin? Har tidigare mest kikat på miniled c845/849, men även där har det ju landat runt 20.000 som lägst. Så då bör ju C3 vara att föredra..?
Mvh vimsig, snål och okunnig 😂
Du är inte ensam, TCL's namnschema och beteckningar på sina modeller upplever jag också som smått förvirrande.
Jag är ingen TCL-expert men om jag förstått saken rätt så är VB6 samma modell som TCL P755, bara ett annat namn.
Beskrivs dock pedagogiskt i guiden (länkad nedan):
"TCL har röriga beteckningar
Logiken i beteckningarna är inte glasklar men tänk årtal+1, där 2023 års modeller heter P745, C645, C845 och så vidare. 2022-modeller heter då P735, C635 och C835. Siffran 5 på slutet står ofta – men inte alltid – för nordeuropeiska modeller. Fast det förekommer andra siffror för att särskilja olika butiker och försäljningskanaler. Elgiganten väljer i sin tur att kalla modellerna QLED870 (C745), QLED770 (C645) och MQLED80 (C805) där det också kan skilja sig på stativen och tillgängliga storlekar. Under IFA-mässan lanserades också modeller med beteckningar som C955 vilket då ska ses som tidiga 2024-modeller."
Det verkar dock vara en 2024-modell. P745 tror jag då är 2023-modellen och den finns i TV Guiden här:
https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...
För just P-modellerna så står det såhär:
"P745 och P73x-varianterna i basklassen
P8-, P7- och P6-serien är TCL enklare serie som fokuserar mer på designen än teknisk prestanda, där ovan nämnda 98P745 är ett undantag. P745 ska enligt uppgift från IFA-lanseringen använda Dual Line Gate för att kunna köra 1080p/120. Detta saknas på de äldre modellerna i P73- och P63-serien. Överlag händer det inte mycket i basklassen och skillnaderna mellan apparaterna är väldigt liten. I första hand en separation på försäljningskanaler och variationer på stativfötterna. Detta gäller även skillnader mellan 2022- och 2023-modeller. Det är samma basnivå på produkterna."
Översikt av hela TCL 2024 lineup här också:
https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...
Klart det är mycket TV och bild för pengarna men går givetvis inte att jämföra med en toppklassmodell som 77" C3 OLED är.
Jämfört med din gamla projektor lär det bli en stooor uppgradering oavsett val.
Jag tänkte som så att när jag köpte en ny TV (Betalade också 20k för 77 C3") så kommer jag sannolikt att ha den i minst 5-7år, kanske längre. (Hade min förra Panasonic Plasma i 10år!)
Visst, det är surt att slanta upp 20 000kr på ett bräde men utslaget över en lång period och hur mycket och ofta TV:n används så är det ändå ett ganska billigt nöje. Så fort jag drog igång en film i native 4K så tappade jag hakan och glömde bort pengarna 🥳
Det kan därmed vara vettigt att slanta upp lite extra om man har ekonomi för det för att få det absolut bästa vilket OLED-tekniken ger.
Lycka till med valet!