Permalänk

Uppgradera eller sälja?

Hej! 2020 köpte jag en komplett dator från komplett. Är lite sugen på att uppgradera till 4070, 4070 Super eller 4070ti. Måste bara vet att min dator klarar av det. Om jag måste byta ut mer saker som tex nätagg osv..

Eller om man ska sälja hela burken och köpa nytt?

Datorn funkar väldigt bra i övrigt

Här en min nuvarande dator:

Mvh Mårten

Permalänk

Om jag var du hade jag köpt AMD Ryzen 7 57003XD och 4070 super eventuellt nätagg men 650W borde klara av 4070 super och 57003XD

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

En 5700x3D och sen sitter du på händerna tills 5x00 serien släppts och alla galenskaper efter releasen har lagt sig lite.
Med lite tur finns det fynd att göra då!
Och passa på att byta ut minnena mot större nu när priserna i princip är så låga dom nånsin kommer att vara för DDR4.
Oroa dig inte över nätdelen innan du vet vilken GPU du kommer att köpa.

Permalänk
Medlem

en 5700x3d och du kan troligen klara dig tils AM6 som casual platform wise, och då får man fynda AM5 på samma sätt som man fyndar AM4 nu

Permalänk

Det låter som det kan bli ett 5700x3d helt enkelt! Sen kan jag faktiskt ha lite is i magen tills 5 serien kommer tack för snabba svar!

Permalänk
Skrivet av Dansken88:

Om jag var du hade jag köpt AMD Ryzen 7 57003XD och 4070 super eventuellt nätagg men 650W borde klara av 4070 super och 57003XD

Skrivet av Svensktiger:

En 5700x3D och sen sitter du på händerna tills 5x00 serien släppts och alla galenskaper efter releasen har lagt sig lite.
Med lite tur finns det fynd att göra då!
Och passa på att byta ut minnena mot större nu när priserna i princip är så låga dom nånsin kommer att vara för DDR4.
Oroa dig inte över nätdelen innan du vet vilken GPU du kommer att köpa.

Skrivet av thesutex:

en 5700x3d och du kan troligen klara dig tils AM6 som casual platform wise, och då får man fynda AM5 på samma sätt som man fyndar AM4 nu

Skrivet av Silverballs:

Det låter som det kan bli ett 5700x3d helt enkelt! Sen kan jag faktiskt ha lite is i magen tills 5 serien kommer tack för snabba svar!

är det denna som ni pratar om? https://www.inet.se/produkt/5306637/amd-ryzen-7-5700x3d-3-1-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Det är den. Men av någon anledning så har Inet höjt med 200 kr sen några dagar sen så vill du ha den billigast så finns den på Amazon för 2422 (när jag kollade senast).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Japp.
Passa på innan dom försvinner från hyllorna
Borde bli en redig uppgradering i spelen, lite beroende på vad du spelar såklart.
Och din gamla CPU är fortfarande säljbar på begagnat marknaden.

Om du slår till så kom ihåg att uppdatera UEFI innan du byter CPUn!

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Japp.
Passa på innan dom försvinner från hyllorna
Borde bli en redig uppgradering i spelen, lite beroende på vad du spelar såklart.
Och din gamla CPU är fortfarande säljbar på begagnat marknaden.

Om du slår till så kom ihåg att uppdatera UEFI innan du byter CPUn!

Det ska jag göra!

Jag har köpt en komplett dator för att slippa hålla på så mycket med dem. Du skriver UEFI, är det något jag kan goggla mig fram hur jag ska göra sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Det ska jag göra!

Jag har köpt en komplett dator för att slippa hålla på så mycket med dem. Du skriver UEFI, är det något jag kan goggla mig fram hur jag ska göra sen?

Det är BIOS. Du måste uppdatera det för att moderkortet ska känna igen den nya processorn (när din dator sattes ihop fanns inte ens Ryzen 5700X3D). Du laddar ner det från MSI, sätter det på en USB-sticka. Startar datorn till BIOS och knappar dig fram till att uppdatera till filen du nyss laddat ner. Tänk bara på att inte stänga av uppdateringen innan den är slutförd

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Det är BIOS. Du måste uppdatera det för att moderkortet ska känna igen den nya processorn (när din dator sattes ihop fanns inte ens Ryzen 5700X3D). Du laddar ner det från MSI, sätter det på en USB-sticka. Startar datorn till BIOS och knappar dig fram till att uppdatera till filen du nyss laddat ner. Tänk bara på att inte stänga av uppdateringen innan den är slutförd

Okej! Aa det lät inte så svårt. Bara hitta rätt uppdatering och sen klicka mig fram i bios! Länge sen jag ens va inne i bios. Vilka knappar ska man trycka på när jag startar datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Okej! Aa det lät inte så svårt. Bara hitta rätt uppdatering och sen klicka mig fram i bios! Länge sen jag ens va inne i bios. Vilka knappar ska man trycka på när jag startar datorn?

Beror på ditt moderkort. Det var länge sen jag hade ett från MSI. Men det brukar vara DEL eller en av F-knapparna

Rätt uppdatering hittar du i min länk, det är till ditt moderkort. Ta den senaste i listan

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Silverballs:

DEL

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Skrivet av Starric:

Beror på ditt moderkort. Det var länge sen jag hade ett från MSI. Men det brukar vara DEL eller en av F-knapparna

Rätt uppdatering hittar du i min länk, det är till ditt moderkort. Ta den senaste i listan

Skrivet av zer0diabetes:

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Du kanske har en polare som är mer insatt? Vet du inte vilken knapp du ska trycka på för att komma in i BIOS ska du kanske inte uppdatera den själv. Går det knasigt så är moderkortet obrukbart.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2