Tips på bra budget moderkort som passar kommande 9800x3d(AM5)

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/dp/B0CQPLGTRV

MSI X670E GAMING PLUS WIFI (3000kr)

Bestälde nyss denna, + 32gb 6000mhz ram, blir nog bra!

Men ska finnas ett moderkort för ca 13-1400kr som skulle vara väldigt bra i test. Hade inte lika bra förmåga att överklocka & sånt dock, pga ganska låg tillförsel av ström om jag fattade det rätt.

EDIT: Hittade det, https://www.amazon.se/ASRock-B650M-HDV-M-2-Micro-PCIe4/dp/B0B...

Men notera att NViDIA RTX 5000 serien kommer vara PCIE 5.0 & DETTA MODERKORT HAR INTE MER ÄN 4.0 STÖD. (Med andra ord, SE TILL ATT MODERKORTET HAR 5.0 STÖD - Om du inte vill slänga pengar på både moderkort + GPU i senare skede.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Men notera att NViDIA RTX 5000 serien kommer vara PCIE 5.0 & DETTA MODERKORT HAR INTE MER ÄN 4.0 STÖD. (Med andra ord, SE TILL ATT MODERKORTET HAR 5.0 STÖD - Om du inte vill slänga pengar på både moderkort + GPU i senare skede.

Traditionellt sett har det gjort väldigt liten/nästan noll skillnad att köra PCIE 4 GPU i PCIE 3 osv, iaf i spel:
Gamers Nexus - NVIDIA RTX 4090 PCIe 3.0 vs. 4.0 x16 & '5.0' Scaling Benchmarks

Vet inte hur det blir med 5000 serien men jag hade inte lagt så mkt vikt på att ha PCIE 5 idag (med risk för att denna kommentar kommer åldras horribelt!)

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Traditionellt sett har det gjort väldigt liten/nästan noll skillnad att köra PCIE 4 GPU i PCIE 3 osv, iaf i spel:
Gamers Nexus - NVIDIA RTX 4090 PCIe 3.0 vs. 4.0 x16 & '5.0' Scaling Benchmarks

Vet inte hur det blir med 5000 serien men jag hade inte lagt så mkt vikt på att ha PCIE 5 idag (med risk för att denna kommentar kommer åldras horribelt!)

Det finns en del test. I vissa spel, som tex Total War Warhammer 3 är det massiv skillnad mellan PCIE 3 & 4.

Det beror på applikationerna, men det är bättre att köpa ett mobo för nån hundring mer & slippa tänka på det 6mån sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

https://www.amazon.se/dp/B0CQPLGTRV

MSI X670E GAMING PLUS WIFI (3000kr)

Bestälde nyss denna, + 32gb 6000mhz ram, blir nog bra!

Men ska finnas ett moderkort för ca 13-1400kr som skulle vara väldigt bra i test. Hade inte lika bra förmåga att överklocka & sånt dock, pga ganska låg tillförsel av ström om jag fattade det rätt.

EDIT: Hittade det, https://www.amazon.se/ASRock-B650M-HDV-M-2-Micro-PCIe4/dp/B0B...

6 lagers ju... meh... inte värt pengarna.

hade hellre tagit: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7153875

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7198661 prisvärt om man vill ha 8 lagers och pci-e 5

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är samma som jag länkade ovan, fast i videoform. HUB kör mycket av sitt innehåll i skriven form på Techspot.

Trevligt! Det hade jag ingen aning om, 56 moderkort i både den skrivna artikeln och videon väckte iofs en del frågor och jag undrade om det verkligen finns två människor som är så hängivna till moderkortstester som Steve, det vore ju lite skumt om så är fallet... xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbadskills:

Jag försökte framtidssäkra när jag uppgraderade för ett år sen med ett x670 moderkort och ingen skriver det nu. Varför? Gjorde jag ett dåligt val med TUF Gaming x670E-PLUS?

Gamla X670E är ju i grunden så gott som samma som nya X870E förutom att nya 800-serien har USB4, så du gjorde nog inget dåligt val
https://www.amd.com/en/products/processors/chipsets/am5.html#...

Frågan är väl om du i praktiken nyttjar - eller ens kommer nyttja - de features som finns på X670E/X870E jämfört med tex vanliga B650?
Använder du massor av USB eller SATA-platser eller m2 slottar så kan det ju finnas anledning tex...
Men PCIE5 på grafikkort finns ju inte än, och är väl ganska sannolikt de inte kommer göra någon meningsfull prestandaskillnad närmsta 1-2 GPU generationerna. (antagligen längre för de flesta normalfall)
PCIE5 på SSD gör ju skillnad i benchmarks och om man ofta behandlar många stora filer, men gör ju ganska liten skillnad i spel och i det dagliga.

Jag tror det är ganska vanligt man tar i mer än man behöver
... men med det sagt så om jag hade köpt nytt idag så hade jag nog ändå försökt sikta på B650E (eller X870 om det är samma eller lägre pris) för att ha 5.0 möjligheterna framåt. Just bara för att slippa oroa mig över "om".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

6 lagers ju... meh... inte värt pengarna.

hade hellre tagit: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7153875

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7198661 prisvärt om man vill ha 8 lagers och pci-e 5

Har de för betydelse?

Snabb googling:

Noll betydelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

fler lager är alltid bättre, betyder bättre isolering när det gäller ex ledningsbanorna. varför tror du de högs ram-överklockande moderkorten har 8 lager(atx)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

fler lager är alltid bättre, betyder bättre isolering när det gäller ex ledningsbanorna. varför tror du de högs ram-överklockande moderkorten har 8 lager(atx)

Om man nu ska köra på 8000mhz ram, då kanske det är en bra idé. MSI X670E GAMING PLUS WIFI stödjer ju upp till 7800mhz om man nu vill köra det. Så ser verkligen inte problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Om man nu ska köra på 8000mhz ram, då kanske det är en bra idé. MSI X670E GAMING PLUS WIFI stödjer ju upp till 7800mhz om man nu vill köra det. Så ser verkligen inte problemet.

"stödjer", inte riktigt samma sak som att verkligen få det att funka 100% stabilt, men amd har lite lättare att nå högre minneshastigheter även på atx med 4 minnesplatser än just intel. men intel är ett bra ex här, atx med 6lager å man har tur om man kan köra stabilt även med 7200mt/s.

för att verkligen köra höga minnes frekvenser så krävs 2 dimmplasters, samt 8lager moderkort. ibland när manhar 6lagers å 2 dimmplatser så kan man nå höga frekvenser oxå.

hur ofta har vi sett moderkort som utlovat super duper höga minnesfrekvenser men sen när man testar själv så går det inte, vad som står på sidan är inget man ska ta för givet spec inte när det gäller ett 6lagers 4 dimms moderkort.

8lagers moderkort är helt enkelt mycket mer premium moderkort i grunden jämfört med 6lagers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

3000 kr för ett moderkort känns i högsta laget även om det är bra. Problemet med dessa är att dom har extra allt överallt som jag inte kommer använda, därför jag är mer ute efter ett billigt med få finesser men ändå bra strömförsörjning. Givetvis är alla tips välkomna och jag tar mig en titt på alla.

Sen vill man inte vara dumsnål heller. min budget ligger på runt 2500 kr men denna tråd ska fungera lite för alla tänkte jag därför är min budget inte jätte viktig om andra kan få bra tips också.

Framtids säkring tror jag inte så mycket på, har själv försökt mig på det i många år men det fungerar inte med den här hobbyn, kanske ett år eller 2 max. Den cpu jag haft längst på samma bräda var I5 2500K klockad till 4.8ghz från 2011 till 2017. Fanns inget på nya moderkort jag sökte eller ville ha under de åren och den massiva överklockningen i samband med att AMD låg så långt efter att intel bara mjölkade mer eller mindre samma teknik år efter år gjorde att det fungerade.

Vissa mobos har rätt sjuka priser. Kollade på det dyraste webhallen hade bara för att och det landar på låga 17890 kr. Det måste vara något alldeles extra med det utöver 5 tums lcd skärmen.

Hej, jag har själv gått från 2700X,3900X till idag 5950X och jag önskar dig allt väl i ditt nya val. Som det ser ut idag så kommer det att bli en ny AMD vid nästa Black Friday för mig.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Om du bor i Stockholm så kan du ta dig till invigningen av Inets nya butik i helgen och knipa detta?
https://www.inet.se/produkt/1904374/asus-tuf-gaming-b650-e-wi...

Ja jag försökte det där. Var där kl 10 Kön var BRUTAL. Lyckligtvis hade jag annat att göra i staden också så jag försvann 2.5 timmar. Kom tillbaka och kön var oförändrad. Så jag åkte hem.
Det är en liten rätt liten lokal, var där när webhallen hade affär där. Trodde att det skulle vara jag och ett par glada nördar men var hundratals om inte ännu mer.
Första och sista gången jag går på "invigning event". Tål inte köer då det är slöseri med ti, kan jag likagärna jobba än att köa i timmar och köpa den dyrare saken utan att stå och frysa.

Lyckligtvis har jag väldigt många nya tips jag fått här att gå igenom.

Skrivet av Pauls711:

Hej, jag har själv gått från 2700X,3900X till idag 5950X och jag önskar dig allt väl i ditt nya val. Som det ser ut idag så kommer det att bli en ny AMD vid nästa Black Friday för mig.
Mvh Paul

Jag har kört 1700-->3700X-->5900X.

Kom ihåg att kika på pris över tid då butiker ökar nu priserna på sakerna de vill "rea" ut på BF. Tydligen för att frångå någon lag om att lura folk, vilket de ändå alltid kommer göra på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Det finns en del test. I vissa spel, som tex Total War Warhammer 3 är det massiv skillnad mellan PCIE 3 & 4.

Det beror på applikationerna, men det är bättre att köpa ett mobo för nån hundring mer & slippa tänka på det 6mån sen.

Massiv skillnad? Skulle då inte kalla 2 fps massiv och inte ens att gå ner till pcie 2.0 gör någon direkt märkbar skillnad..

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-4090-pc...

Pci-e 5.0 kommer troligen inte vara relevant för gpuer förns efter att 6.0 kommer om ens då precis som med ALLA andra pcie generationer. Såklart när det kommer till spel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Massiv skillnad? Skulle då inte kalla 2 fps massiv och inte ens att gå ner till pcie 2.0 gör någon direkt märkbar skillnad..

Jo precis, det är ju inte förrän PCIE1 som det blir massiv skillnad.
Så ja, känns som PCIE 4.0 lär hålla "moderkortets livslängd" så att säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

- Testet jag kollade på igår var från 2024 & visade runt 20% förbättring.

Länk? (är du säker på att det var mellan 3 och 4 och inte mellan 2 och 4?)

Och gör man test på ett specifikt spel med ett specifikt kort på ungefär samma moderkort, så lär det inte spela någon större roll om testet gjordes igår eller för två år sen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon av dessa kommer jag köpa nu inför releasen för 9800 .Vilken tycker ni att man ska satsa på?

GIGABYTE X870E AORUS ELITE WIFI7
https://www.inet.se/produkt/1904275/gigabyte-x870e-aorus-elit...

MSI MAG X870 Tomahawk WiFi
https://www.inet.se/produkt/1904271/msi-mag-x870-tomahawk-wif...

Och vilken minne tycker ni att man ska satsa på som passar till dessa 2 moderkort?
Och om man inte spelar JÄTTEMYCKET... Tycker ni man ska satsa på x modellen istället för x3d ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kexet70:

GIGABYTE X870E AORUS ELITE WIFI7
https://www.inet.se/produkt/1904275/gigabyte-x870e-aorus-elit...

MSI MAG X870 Tomahawk WiFi
https://www.inet.se/produkt/1904271/msi-mag-x870-tomahawk-wif...

Och vilken minne tycker ni att man ska satsa på som passar till dessa 2 moderkort?
Och om man inte spelar JÄTTEMYCKET... Tycker ni man ska satsa på x modellen istället för x3d ?

X3d modellen är mer riktad till spelare men spelar du lite eller inte är noga med väldigt hög prestanda i spel kanske en x3d modell är overkill i pris om du kan få en med mer kärnor som passar sig bättre för produktivitet istället för spel?

Båda moderkorten är säkert bra men du får nog lusläsa ett par recensioner på båda för att se om det är någon skillnad som just du vill ha på ett av dom. kanske mer M2 platser eller sata portar ect.

Personligen har jag ringat in 2 kandidater.

Asrock B650 steellegend som trots ett icke E kort har pcie 5.0 x16.

Gigabyte B650 aourus elite V2 som verkar vara i klass med Steel legend kvalitetsmässigt. Även de som rekommenderades(i mellanklasssegmentet) i de tidigare länkade monster testet av 35 olika moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Provat asus / msi / gigabyte och alla är bra.
Men boot tiden på gigabyte är ljusår framför dom andra 💪
Gigabyte Gaming är prisvärd, behövs bios uppdatering om du ska köra 6000mhz ram(iofs för mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Provat asus / msi / gigabyte och alla är bra.
Men boot tiden på gigabyte är ljusår framför dom andra 💪
Gigabyte Gaming är prisvärd, behövs bios uppdatering om du ska köra 6000mhz ram(iofs för mig)

Ja jag har kikat på boot tiderna och det finns en del problem där. Beror tydligen på minnena ju mer ram ju segare går det men finns en del inställningar som kan för bättra det.
Mitt gigabyte am4 är rätt segt så de kanske kände att det måste fixas.
Tror det var asus eller msi som var segast.

Ja många av dessa b650 kort har haft en del mjukvaruproblem men nu har det blivit mycket bättre och stödet för snabbt ram ska vara ganska bra nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja jag har kikat på boot tiderna och det finns en del problem där. Beror tydligen på minnena ju mer ram ju segare går det men finns en del inställningar som kan för bättra det.
Mitt gigabyte am4 är rätt segt så de kanske kände att det måste fixas.
Tror det var asus eller msi som var segast.

Ja många av dessa b650 kort har haft en del mjukvaruproblem men nu har det blivit mycket bättre och stödet för snabbt ram ska vara ganska bra nu.

Kört Strix b650 & den är sjukt seg... Man tror datorn är död.
När gigabyte b650 bootar direkt med samma ram 🙃
Dock klarade asus av gskill utan bios uppdatering 🤔

Vad är fem sekunder?

Permalänk
Medlem

Ser ni någon risk i att AMD låst överklockningsmöjligheten för 9800x3d så det endast går på X870/X870E?
Enda som skulle få mig överväga ett moderkort med det chipset är ifall AMD gjort den fulingen för i övrigt är nyheterna med de chipset en gäspning.
Lutar åt ett moderkort med B650E för min del, priserna på moderkort är inte som när jag byggde dator senast för 4 år sedan

Visa signatur

| ASUS ROG STRIX B650E-F | AMD RYZEN 9800X3D | ASUS PRIME 9070 XT |
| 64GB DDR5 6000 CL30 | NOCTUA NH-D15 | FRACTAL DESIGN POP AIR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Kört Strix b650 & den är sjukt seg... Man tror datorn är död.
När gigabyte b650 bootar direkt med samma ram 🙃
Dock klarade asus av gskill utan bios uppdatering 🤔

Vad är fem sekunder?

Gigabyte ligger i topp på boot tiderna helt klart, vissa var horribla. kan gå och ta en kaffe under tiden. Förr var det hårddiskarna som ställde till det idag är det "bios" istället

Blir nog ett Asrock B650 steel legend WIFI, verkar vara rätt bra. Inte att förväxla med det tydligen sämre Asrock B650E steel legend WIFI, eller ja det mesta är mjukvaruproblem som säkert är lösta vid det här laget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gigabyte ligger i topp på boot tiderna helt klart, vissa var horribla. kan gå och ta en kaffe under tiden. Förr var det hårddiskarna som ställde till det idag är det "bios" istället

Blir nog ett Asrock B650 steel legend WIFI, verkar vara rätt bra. Inte att förväxla med det tydligen sämre Asrock B650E steel legend WIFI, eller ja det mesta är mjukvaruproblem som säkert är lösta vid det här laget.

Spännande! hoppas du postar resultatet och boottiderna sen

tog tid på mitt Asus moderkort nyss, 34 Sekunder innan bios kommer upp... Gigabyte är 30 sek snabbare(kanske ännu snabbare), Bättre specs på Asus / Asrock än gigabyte då dom sparar in på ljudkort osv... inget slår 90tales boot tider, men då var det värt att vänta på datorn

Permalänk
Medlem

12 sec för min 7800x3d med gigabye auros b650e master, 30+ sec med mina gamla asus brädor, dock ibland så kan det ta mer tid med gigabajskortet.

för en 7800x3d/9800x3d så tror jag den dära asrock b650 hdv för 1200-1400 spänn är allt man behöver

nu när jag boota upp gigabajs maskinen så säger win 15.5 sec, å 12700k säger 11.9sec

Visa signatur

Permalänk
Medlem

16 sek boot med 7800X3D och moderkortet i sign men det är med Context Restore påslaget. Har funkat finfint sedan i augusti när jag byggde den.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Spännande! hoppas du postar resultatet och boottiderna sen

tog tid på mitt Asus moderkort nyss, 34 Sekunder innan bios kommer upp... Gigabyte är 30 sek snabbare(kanske ännu snabbare), Bättre specs på Asus / Asrock än gigabyte då dom sparar in på ljudkort osv... inget slår 90tales boot tider, men då var det värt att vänta på datorn

Ja får se när man införskaffat sig allt. Mobo, ram och cpu och har kollat att mitt nätagg har iallafall en 8 pinnars till cpun.
Dom får ta sig i kragen angående bot tiderna, annars kommer det bara bli värre. Verkar som gigabyte i alla fall gjort något åt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte sett någon ta upp firmware som något man väljer generation av moderkort för. Har kört 1600x/3600x/5600x och när jag bytte till 3600x var det buggar i firmware som då inte uppdaterades då jag satt på förra generationens moderkort till AM4(ännu värre på 5600x). Dvs fixarna kom mer och mer sällan och var mest de kritiska buggarna men de släpptes avsevärt snabbare på moderkorten av en generation nyare. Så att välja en ny cpu-generation och inte matcha med motsvarande generation av moderkort skulle jag inte göra om man inte väntar ett tag så alla grova buggar är fixade tex 6-12 månader efter release. Än värre att köpa en äldre generation av moderkort när det finns en nyare.

Själv hade jag gått på en billigare variant av den nyare kretsen hellre om senaste cpu'n är det som ska köras med tanke på AMD's track record och titta på vad för typ av I/O som faktiskt kommer behövas. Tex är WiFi 7 viktigt?/ är USB-4 viktigt?/ är 12 portar usb viktigt?/ är 8000 MHz minne viktigt dvs för ingen verklig prestandavinst? / dvs vad är det för praktiska problem som inte är av teoretisk natur ni löser med det val ni gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Inte sett någon ta upp firmware som något man väljer generation av moderkort för. Har kört 1600x/3600x/5600x och när jag bytte till 3600x var det buggar i firmware som då inte uppdaterades då jag satt på förra generationens moderkort till AM4(ännu värre på 5600x). Dvs fixarna kom mer och mer sällan och var mest de kritiska buggarna men de släpptes avsevärt snabbare på moderkorten av en generation nyare. Så att välja en ny cpu-generation och inte matcha med motsvarande generation av moderkort skulle jag inte göra om man inte väntar ett tag så alla grova buggar är fixade tex 6-12 månader efter release. Än värre att köpa en äldre generation av moderkort när det finns en nyare.

Själv hade jag gått på en billigare variant av den nyare kretsen hellre om senaste cpu'n är det som ska köras med tanke på AMD's track record och titta på vad för typ av I/O som faktiskt kommer behövas. Tex är WiFi 7 viktigt?/ är USB-4 viktigt?/ är 12 portar usb viktigt?/ är 8000 MHz minne viktigt dvs för ingen verklig prestandavinst? / dvs vad är det för praktiska problem som inte är av teoretisk natur ni löser med det val ni gör?

De flesta buggar har ju oftast inte med cpun att göra. Aldrig haft problem med att köra äldre moderkort med nyare cpuer, snarare tvärtom.
Kör en 5600x i mitt gamla asus prime 370 och det var super buggigt som nytt. Med senaste firmwaren för 5000 serien cpuer är alla gamla buggar borta och det fungerar super bra.
Ganska välkänt(och logiskt) att man slipper barnsjukdomar om man tar äldre varor som arbetats med länge och de som jobbar med dom haft tid att kunna ta in data om fel och sedan kunnat använda tid för att fixa till det.
Early adopters har ofta problem av en anledning vilket man får räkna med.
Bilar är ganska bra exempel. helt nya modeller har alla möjliga barnsjukdomar men när modellen mognat eller kanske ska läggas ned 6-7 år senare så är det riktigt välslipade.

Blev ett asrock B650 steel legend samt Gskill flare x5 6000mhz cl30. Beställde något dyrare från webhallen så slipper de åka så långt med postnord och kastas nog inte runt lika mycket, kör dessutom mellan deras butiker och hämtar ut det där när de kommer fram. Ja jag har liksom många haft frakt problem och föredrar alltid fysiska butiker om möjligt.
Har kompisar som jobbar på bland annat posten och har själv jobbat inom transport branschen så jag undviker transporter som pesten om möjligt eller om det är tex väldigt okänsliga delar.

Får hoppas det blir bra och nu är jag "comitted" till en 9800x3d som jag hoppas kunna knipa...eller ja är priset helt banans får man kanske bita i det sura äpplet och köra på en 7800x3d eller vänta.
Eller så är priset helt okej och scalpers köp bottar köper upp allting direkt, det är också en möjlighet.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med det? Är det hård OC och du vill nyttja pcie 5.0 är det nog fel val.
Kolla in aourus elite eller gaming som ska vara bra.
Jag körde på asrock steel legend då det har pcie 5.0 och 2.5gbps lan port och tydligen ett lite extra fint ljudkort.

Ska du bara köra stock/ enklare klockning och inte har typiska krav funkar det nog utmärkt.

Visa signatur