Permalänk
Medlem

"ny" 35 ultrawide

Köpte en begagnad skärm för jag ville testa ultrawide på spel.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-31...

Mitt grafikkort är ett Titan X 10Gb

När kollar inst i windows så är det max 100hz. Skärmen ska klara 120hz. samma i Battlefield 5 och i Battlefield 2042.

Kan det vara så att min hdmi-kabel är för gammal?. Den har hängt med länge, säkert 7-8 år.

Fråga 2. I inställningarna i skärmen finns något som heter adaptive-sync. Vad är det? ska det vara påslaget?
Ska HDR vara påslaget?

Fråga 3. BF2042 flöt riktigt fint trots mitt gamla kort. Battlefield 5 däremot laggade och betedde sig konstigt, är BF5 egentligen för gammalt för ultrawide?

Som ni märker är jag rätt grön på detta, alla tips och råd uppskattas

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Bruksanvisningen till skärmen fanns inte kvar hos NoN och jag vet inte om skärmen finns under annat namn från andra tillverkare så här kommer ett par kvalificerade gissningar:

1: Det kan vara HDMI-kabeln
2: Det kan också vara så att 120Hz endast stöds via DP (ganska vanligt)
3: Eventuellt behöver du slå på överklockning i skärmens menyer för att nå 120Hz. (också ganska vanligt)

Permalänk
Bildexpert 📺

Titan X (Pascal-generationen från 2015) är en äldre modell som har förra generationens HDMI och når max 18 Gbps bandbredd vilket blir max 4K/60 eller 3440x1440/100 Hz. Vare sig grafikkortet eller skärmen kan alltså aldrig erbjuda mer än 3440x1440/100 Hz över HDMI.

HDMI-kabeln bestämmer för övrigt aldrig vilka hastigheter du kan välja i Windows. Ifall kabeln är fel/dålig får man ingen bild alls. Eftersom du får bild när du kör 100 Hz på skärmen så är kabeln felfri och du kör på högsta möjliga nivå du får den vägen.

En sådan här skärm kör man helst med Displayport där den når 120 Hz.

Mission SG MC35120QWQHD2 har adaptiv synk (VESA Adaptive) och det vill du antagligen använda eftersom Titan X är ganska klent med dagens mått för att köra nyare spel i 3440x1440. Adaptiv synk hjälper med flytet i spelen som är tungdrivna. Du kan endast köra adaptiv synk via Displayport.

Nu är jag dock inte hundra på hur väl just Titan X klarar detta för den är precis på gränsen i teknik. Ifall du kör Displayport, och adaptiv sync är på i skärmens menyer så ska Nvidia kontrollpanel visa en G-sync-inställning och säga att skärmen inte är verfierad men ändå erbjuda att slå på adaptiv synk. Förhoppningsvis ger det bättre flyt, men det är inte säkert då många äldre skärmar inte var vidare bra på den funktionen.

HDR använder du när du vill köra HDR. Skärmar likt Mission SG MC35120QWQHD2 är dock inte så värst bra på HDR och det ger därför inte alltid något extra mot att köra SDR/vanligt, utan det är något man får pröva sig fram spel för spel.

Varför du får olika flyt i olika spel kan bero på att vissa spel, särskilt nyare, är bättre på att identifiera hårdvaran och automatiskt välja grafikinställningar som ger okey flyt. För att få koll på hur det flyter behöver du bekanta dig med FPS-nivåer och hur man påverkar detta i varje spel, vilket vore en helt egen artikel och en färdighet i sig självt.

Permalänk
Medlem

Tackar, då är jag lite klokare. Blir till att köpa en DP-kabel idag. Skiljer en del i pris men prestandan borde vara samma oavsett pris?

Permalänk
Medlem

Angående BF5 så upplever det mer som en väldigt massa micro-stuttering. Ser inte riktigt ut som när man bara dålig fps.

Permalänk
Bildexpert 📺

DP-kabel för HBR2-bandbredd som orkar 3440x1440/120 Hz klarar nog alla DP-kablar idag. Var annat för tio år sedan. Vill du köpa en kabel som håller måttet för framtiden också siktar du på en som är DP40 eller DP54-certifierad.

Micro stutter och liknande är ofta en kombination av hårdvara, OS och spelmotor. Det är i alla fall sällan svaren är relaterade till skärmen. Dåligt fungerande adaptiv synk i skärmen kan däremot ge snarlika fenomen men det är ju något som är enkelt att utesluta.