Första datorn till min son, hjälp😩

Permalänk
Medlem

Första datorn till min son, hjälp😩

Hej!
Behöver hjälp. Kan ingenting om datorer. Min 12 åring spelar typ endast Fortnite och vill ha sin första dator efter att ha spelat på sin PS5 ett bra tag.
Han har kollat in denna:

Shark Maelstrom R705 Dator - RTX 4070 - Ryzen 7 5700X

Min maxgräns var 12000 kr. Han säger att han hört med sina fortnite vänner att denna är super. Har hört att DDR5 är bra, men det är bara om han ska spela mer avancerade spel vad jag förstår.
Sen att det ska vara mer än RTX 4060.
Kan någon hjälpa? Snabbt, måste inhandlas innan helgen slutar. 😀

Mvh förvirrad mamma 🫣

Permalänk
Medlem

Har du en länk till datorn?
@safe85

Permalänk

Är det denna burken?

En hel del hårdvara till en tolvåring som bara spelar ett lättdrivet spel anser väl jag. Har han skärm, mus, tangentbord och hörlurar/högtalare att tillgå också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thechosenone:

Är det denna burken?

En hel del hårdvara till en tolvåring som bara spelar ett lättdrivet spel anser väl jag. Har han skärm, mus, tangentbord och hörlurar/högtalare att tillgå också?

Ja det är en ganska kraftfull dator och kommer kanske stå sig ganska länge?!

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Ja det är en ganska kraftfull dator och kommer kanske stå sig ganska länge?!

Jo, men det gör ju en enklare också.

Edit; om vi kanske bortser från DDR4 då, men det håller nog ett tag det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Har du en länk till datorn?
@safe85

Skrivet av thechosenone:

Är det denna burken?

Ja den är det 👍🏽

Ja, han har allt utom själva datorn..

Ja, jag tänkte också att det känns väldigt mycket dator, men hakat upp mig på detta med att det inte är någon DDR5 eftersom jag hört att det är det nya och att DDR4 bara håller i något/några år. Vill ju inte behöva köpa en ny dator efter två år liksom😊 Tänker att en dator är väl
Som en bil. Man köper en och så ska den hålla tills den börjar haverera och i mina amatöröron borde det vara efter 10 år.. Skömt å sido. Men att den ska funka bra i 5 år iaf. Som sagt, hans första dator och spelar Fortnite än sålänge.. Men hans gamingvänner har sagt att denna var bra. Har ni några förslag annars? Gärna billigare.. och bättre och viktigt - snygg ska den bara också enligt sonen 😃

Permalänk
Medlem

Men samtidigt.. har spenderat hela dagen och kollat datorer och han har siktet inställt på
denna jag länkade. Känner bara att det är så galet mycket pengar för en dator. 15000kr.. och när det kostar såpass då ska den fasiken hålla i mer än 2 år.. Helst tills han tar studenten 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av safe85:

Ja, han har allt utom själva datorn..

Ja, jag tänkte också att det känns väldigt mycket dator, men hakat upp mig på detta med att det inte är någon DDR5 eftersom jag hört att det är det nya och att DDR4 bara håller i något/några år. Vill ju inte behöva köpa en ny dator efter två år liksom😊 Tänker att en dator är väl
Som en bil. Man köper en och så ska den hålla tills den börjar haverera och i mina amatöröron borde det vara efter 10 år.. Skömt å sido. Men att den ska funka bra i 5 år iaf. Som sagt, hans första dator och spelar Fortnite än sålänge.. Men hans gamingvänner har sagt att denna var bra. Har ni några förslag annars? Gärna billigare.. och bättre och viktigt - snygg ska den bara också enligt sonen 😃

Köp en billigare med rtx 4060 och säg att den har 4070 😂
Nej, men tror rtx 4060 räcker gott och väl, är han intresserad senare om 3-5 år kan han spara ihop och uppgradera själv, det är ingenting svårt alls.

Sharkgaming har generellt helt ok gaming-datorer vilket man än väljer.

Annars hittade jag något lite billigare och samtidigt bättre (snabbare processor, ddr5 och t.o.m 32gb). Man kan välja rtx 4070 för endast 300kr extra genom att klicka på "configure" och sedan välj Ryzen 7600 iställer fõr 7600x på processor för att spara en peng.

https://www.proshop.se/Guides/PcAssembling/8053525?

"Nackdelen" med den här är att ni måste installera Windows själva men det sparar 700kr, kan annars lägga till det. Det är väldigt enkelt även för någon oteknisk som aldrig gjort det förut, bara du kan använda en dator. Behöver en usb med 8gb plats minst och en annan fungerande dator att ladda ner ifrån.

Finns många ställen att köpa på, från 10-200kr.
Exempel https://key-wrld.com/product/microsoft-windows-11-home-oem/
Med rabbatkupong: aks75
Blir 1.67 Euro.

Det är "oem" version vilket enkelt innebär att det bara kan användas på just den datorn du aktiverar på och inte andra. Annars helt vanlig användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nej, men tror rtx 4060 räcker gott och väl, är han intresserad senare om 3-5 år kan han spara ihop och uppgradera själv, det är ingenting svårt alls.

Annars hittade jag något lite billigare och samtidigt bättre (snabbare processor, ddr5 och t.o.m 32gb). Man kan välja rtx 4070 för endast 200kr extra genom att klicka på "configure" och sedan välj Ryzen 7600 iställer fõr 7600x på processor för att spara en peng.

Åh tack för tips 😃🙏🏽 Ska kolla upp direkt. Den sidan du länkade, är det ett bra och seriöst företag? Aldrig hört nämligen.. men ja. Har ju inte koll på mer än de stora kedjorna i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safe85:

Åh tack för tips 😃🙏🏽 Ska kolla upp direkt. Den sidan du länkade, är det ett bra och seriöst företag? Aldrig hört nämligen.. men ja. Har ju inte koll på mer än de stora kedjorna i princip.

Proshop? Absolut, stor välkänd danskt nätbutik, bara att de inte har fysiska butiker.

Och allt det där sista jag la till om Windows är endast ifall du vill spara lite pengar till. Även ifall du väljer med Windows för 800kr (kan man göra där på "configure") så är det en lite bättre datorn än den andra från SharkGaming. Tyvärr blir priset liknande dock.

Som sagt för billigare, köp ett med rtx 4060 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Annars hittade jag något lite billigare och samtidigt bättre (snabbare processor, ddr5 och t.o.m 32gb). Man kan välja rtx 4070 för endast 300kr extra genom att klicka på "configure" och sedan välj Ryzen 7600 iställer fõr 7600x på processor för att spara en peng.

"Nackdelen" med den här är att ni måste installera Windows själva men det sparar 700kr, kan annars lägga till det. Det är väldigt enkelt även för någon oteknisk som aldrig gjort det förut, bara du kan använda en dator. Behöver en usb med 8gb plats minst och en annan fungerande dator att ladda ner ifrån.

Blir 1.67 Euro.

Det är "oem" version vilket enkelt innebär att det bara kan användas på just den datorn du aktiverar på och inte andra. Annars helt vanlig användning.

Har tyvärr ingen annan dator.. så då får det bli att köpa till det för 700kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safe85:

Har tyvärr ingen annan dator.. så då får det bli att köpa till det för 700kr.

Inte ens tillgång till någon laptop eller dator i jobbet? Är endast att ladda ner en fil på ett usb. Men ja, du vet bäst.

T.o.m. mobil fungerar ifall man köper ett usb med usb-c anslutning så man kan koppla till mobilen.

Men känner du att jag strular till det nu så skippa det ja haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Proshop? Absolut, stor välkänd danskt nätbutik, bara att de inte har fysiska butiker.

Aha okej, då vet jag det🙏🏽

Och allt det där sista jag la till om Windows är endast ifall du vill spara lite pengar till. Även ifall du väljer med Windows för 800kr (kan man göra där på "configure") så är det en lite bättre datorn än den andra från SharkGaming. Tyvärr blir priset liknande dock.

Som sagt för billigare, köp ett med rtx 4060 istället.

Jag förstår.. Okej, men har du några förslag med 4060? Det ska tydligen vara bra fps också (vad det nu är).. 🫣

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Inte ens tillgång till någon laptop eller dator i jobbet? Är endast att ladda ner en fil på ett usb. Men ja, du vet bäst.

T.o.m. mobil fungerar ifall man köper ett usb med usb-c anslutning så man kan koppla till mobilen.

Men känner du att jag strular till det nu så skippa det ja haha.

Haha.. jo dator på jobbet har jag 😃 Och USB kan jag ju såklart köpa. Bara hela baletten med ladda ner och allt sånt.. men kanske inte är så svårt 😆

Permalänk
Skrivet av safe85:

Jag förstår.. Okej, men har du några förslag med 4060? Det ska tydligen vara bra fps också (vad det nu är).. 🫣

Fps är frames per second, hur många bildrutor datorn kan generera på skärmen varje sekund och helst hålla den siffran stabilt när det händer mer i spelet, upplevelsen flyter på bättre när det inte börjar hacka och ha sig när det blir intensivt.

Här är ett lite billigare alternativ men dock inte i lager förrän januari. Kanske lite för långt fram misstänker jag?

Detta 4060 är dock lite långsammare än det 4060 Ti som var i förra förslaget men det är som sagt uppgraderingsbart i framtiden och duger gott det med. Prisskillnaden mellan de korten är drygt 3000:- på t. ex. Inet.

Jag slängde ihop ett förslag på Inets datorbyggare, går att finjustera men jag har lite bråttom just nu så någon annan kanske kan kika på det isåfall.

Hoppas att det är till någon hjälp i alla fall!

EDIT; Jag misstänker att han vill ha RGB (regnbågens alla färger som lyser inne i chassit) så jag lade till det på minnesstickorna, processorkylaren saknar dock då det är AMD's egna. Fläktarna i chassit lyser upp i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thechosenone:

Fps är frames per second, hur många bildrutor datorn kan generera på skärmen varje sekund och helst hålla den siffran stabilt när det händer mer i spelet, upplevelsen flyter på bättre när det inte börjar hacka och ha sig när det blir intensivt.

Här är ett lite billigare alternativ men dock inte i lager förrän januari. Kanske lite för långt fram misstänker jag?

Detta 4060 är dock lite långsammare än det 4060 Ti som var i förra förslaget men det är som sagt uppgraderingsbart i framtiden och duger gott det med. Prisskillnaden mellan de korten är drygt 3000:- på t. ex. Inet.

Jag slängde ihop ett förslag på Inets datorbyggare, går att finjustera men jag har lite bråttom just nu så någon annan kanske kan kika på det isåfall.

Hoppas att det är till någon hjälp i alla fall!

EDIT; Jag misstänker att han vill ha RGB (regnbågens alla färger som lyser inne i chassit) så jag lade till det på minnesstickorna, processorkylaren saknar dock då det är AMD's egna. Fläktarna i chassit lyser upp i alla fall.

Men Gud vad snällt av dig med ett egenbyggt förslag 🙏🏽🤗🤗 Men bygger företaget även ihop datorn då så man får inte hem en massa lösa delar? För då är det kört kan jag säga😀

Permalänk
Skrivet av safe85:

Men Gud vad snällt av dig med ett egenbyggt förslag 🙏🏽🤗🤗 Men bygger företaget även ihop datorn då så man får inte hem en massa lösa delar? För då är det kört kan jag säga😀

Byggnation och test är inlagt där, går att få ner priset mer med lite modifikationer om man vill. Inget Windows ingår men det kunde du ordna själv vad jag förstod?

Permalänk
Medlem

Du skulle också kunna kika på t.ex. Webhallen, Komplett med flera. Här är några exempel till dig på färdigbyggda datorer:

https://www.komplett.se/product/1314920/demovaror/datorer/kom...

Datorn ovan består av bra produkter. RTX4060 förvisso och DDR4-minnen. Inget som skäms för sig och komponenterna kommer att fungera bra i flera år. Priset, färdigbyggd inklusive Windows 11 Home är i skrivande stund 9909 kronor.
Ytterligare 20% prisavdrag får du om du använder koden som finns på sidan.

Nästa förslag innehåller ett AMD-baserat grafikkort, RX6800XT. Kortet skäms inte för sig utan platsar i samma liga som RTX 4070. DDR4-minnen och även denna går att få ett prisavdrag med 20% om koden på sidan används.
16GB minne och 2TB SSD för 11886 kronor före prisavdraget. Windows 11 Home ingår.

https://www.komplett.se/product/1309209/demovaror/datorer/kom...

Näst förslag är en dator med AMD-baserad grafikkrets, RX7700XT. Även det platsar i den liga som RTX4070 spelar i. 32GB minne, 2TB SSD och Windows 11 Home ingår bland annat.
12218 kronor före prisavdrag med kod på 20%.

Ovanstående datorer med möjlighet till prisavdrag ser ut att vara demodatorer.

Det finns även datorer som inte är demodatorer, som den här:

https://www.komplett.se/product/1303107/gaming/gamingdator/ga...

RTX4060 grafikkort, 16GB minne, 1TB SSD och Windows 11 Home är något av det som ingår för priset 12499 kronor

Webhallen har den här datorn med RTX4060-kort installerat och klart:

https://www.webhallen.com/se/product/366891-Webhallen-Config-...

16GB minne (DDR4) och 1TB SSD ingår liksom Windows 11 Home. Priset är 11990 kronor i skrivande stund.

För 500 kronor mer sätter Webhallen i ett RTX4060Ti istället.

https://www.webhallen.com/se/product/366892-Webhallen-Config-...

Pris i skrivande stund är då 12490 kronor.

Du kan också köpa en märkesdator, som denna Acer som Inet har för 11990 kronor:

https://www.inet.se/produkt/1978518/acer-nitro-n50-655-i5-16g...

Priset med RTX4060, 16GB minne och 1TB SSD är i skrivande stund 11990 kronor.
Det son är en nackdel med en sådan dator är att du har ingen koll på vad det är för tillverkare bakom de olika komponenterna.

Proshop och deras Dutzo-datorer är redan omnämnda i tråden, vilket är bra.

Använder man denna som bas, gör lite småändringar där bland annat RTX4070 väljs in, liksom Windows 11 Home, hamnar man på ett pris på 13717 kronor

https://www.proshop.se/Guides/PcAssembling/8056123?/?selected...-

Permalänk
Medlem
Skrivet av safe85:

Varför bränna 12.000kr på fortnite? Mina ungar spelar fortnite på riktig bottenhårdvara.
Om ni har "egen" kringutrustning antar jag det inte är något superdyrt. Då lär det vara 1080p. Då fungerar äldre grejer bra!
Köp en beg dator för bra mycket mindre pengar som fixar fortnite UTMÄRKT. PM mig. Jag ska sälja 2 riktigt fräsha beg nymonterade maskiner innan jul för under halva pengarna.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

är proschops dator med montering? den som är länkad längre upp?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Windows fanns att köpa till på en sida för mellan 100-200kr skrev en trådsvarare här så då gör jag väl det om man kan tjäna in det och det inte är krångligt att installera 😊

Tack för alla tips 🤗🙏🏽 Det som jag tänker på nu när jag fått era förslag och hört lite hur ni resonerar är ju att jag kanske likväl skulle kunna köpa denna datorn från Elgiganten till han:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Den är ju DDR4 och 4060 Ti plus att den ligger i vår stad så krånglar datorn eller annat så har jag butiken nära mig. De andra nätbutikerna/ andra butikerna ligger inte i vår stad.

Vad säger ni? Köra på Elgigantens?

Tack för erbjudandet kring nybegagnat, men då jag inte alls är kunnig på området eller har någon som kan i min närhet så känns det tryggast med garanti och ny från start..

Permalänk
Medlem

Jag har ju inte läst allt så det kanske blir fel?!
Men jag skulle köpt shark-datorn för 14500kr. Kommer hålla länge och om han vill spela annat om nåt år så blir han inte besviken.

Permalänk
Medlem

Får ju ett fint AM5-bygge på Inet för ungefär samma pris.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/M4gzAUN9Ux_EVpFLt23OWMtirto/safe85

Permalänk
Medlem

Här är ett prisvärt alternativ. Mycket bättre grafikkort än den Elgiganten har, men lite sämre processor. Bättre för grafikintensiva singleplayer spel. Edit: glömde chassi.

Alternativ med bättre processor än elgigantens (samma grafikkort) och med fler uppgraderingsmöjligheter i framtiden. Bättre för esport-titlar än ovan alternativ.

Det går att byta mot annat mATX eller ATX chassi efter preferens eller för att spara några hundralappar:

https://www.webhallen.com/se/category/36-Chassi?sortBy=priceA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Blir 1.67 Euro.

Hej!

Min son vill gärna ha den datorn du länkade från Proshop;

Du skrev att butiken är i Danmark väl? Tänker om datorn krånglar eller om man behöver support (vilket vi lär behöva tänker jag då ingen av oss kan något om datorer) är Proshop lätta att få tag på? Att få hjälp? Garanti har man väl på datorer, hur länge?
Känns lite jobbigt att beställa online utan att ha pratat med någon ”live”.
Men om jag klickar hem den datorn idag (leverans januari spelar ingen roll för sonen), ingår allt där då bortsett från windows 11? Den köper jag till via den andra länken du länkade då? Annars kan man välja det som ett tillval när man köper datorn för 700kr?

Sista dagen idag. Han vill absolut inte ha Elgigantens, Inet har inga snygga färdiga datorer kvar i vår prisklass och ja.. alla andra förslag som byggts ihop är han osäker på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av safe85:

Hej!

Du skrev att butiken är i Danmark väl? Tänker om datorn krånglar eller om man behöver support (vilket vi lär behöva tänker jag då ingen av oss kan något om datorer) är Proshop lätta att få tag på? Att få hjälp? Garanti har man väl på datorer, hur länge?
Men om jag klickar hem den datorn idag (leverans januari spelar ingen roll för sonen), ingår allt där då bortsett från windows 11? Den köper jag till via den andra länken du länkade då? Annars kan man välja det som ett tillval när man köper datorn för 700kr?

Sista dagen idag. Han vill absolut inte ha Elgigantens, Inet har inga snygga färdiga datorer kvar i vår prisklass och ja.. alla andra förslag som byggts ihop är han osäker på..

Tyvärr ändrar de priserna ofta, nu kostar både rtx 4070 och det andra moderkortet mer att lägga till så inte värt längre. Även Sharkgaming är ju från Danmark. Vanliga returer/reklamationer brukar gå problemfritt men vet inte hur det fungerar med custom byggda datorer, där kanske Inet eller Komplett är bättre. Garanti står 3 år.

Ja, allt ingår utom Windows 10, men som sagt bör du gå in i "configure" och ändra om vissa delar för att få bättre pris/prestanda. Korrekt om Windows att den kan köpas via andra länken alternativt välja det som tillval under "configure", för 800kr. Nu verkar det dock stå "oklart leveransdatum" för någon anledning.

Ifall du fortfarande är intresserad finns nu denna:
https://www.proshop.se/Guides/PcAssembling/8053209
Där man kan välja billigaste chassit för -1057kr ifall det är OK med en vit chassi för sonen. SSD byt till SN770 för 30kr extra och blir då totalt 12,872kr. Grafikkortet är 7800xt av AMD, ifall inte sonen känner till det så är den bara aningen sämre än rtx 4070 i Fortnite, fast märkbart bättre än rtx 4060 och 4060ti.

Om du inte känner dig säker med Proshop/nätbutik så välj från Inet då, om ni bor i någon storstad och har Inet butik nära. Lite sämre prestanda (eller dyrare) men slipper oroa sig lika mycket. Annars blir det väl lika ifall ni inte har Inet butik nära, Komplett har eg. heller inte fysiska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safe85:

Hej!

Leverans i januari 2025 står det. Bara så ni vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safe85:

Hej!

Kika på det här Inet-bygget, väldigt mycket för pengarna.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/wqszAe5nGimjNnJNk4oxeSjtk4I/safe85

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Tyvärr ändrar de priserna ofta, nu kostar både rtx 4070 och det andra moderkortet mer att lägga till så inte värt längre. Även Sharkgaming är ju från Danmark. Vanliga returer/reklamationer brukar gå problemfritt men vet inte hur det fungerar med custom byggda datorer, där kanske Inet eller Komplett är bättre. Garanti står 3 år.

Ja, allt ingår utom Windows 10, men som sagt bör du gå in i "configure" och ändra om vissa delar för att få bättre pris/prestanda. Korrekt om Windows att den kan köpas via andra länken alternativt välja det som tillval under "configure", för 800kr. Nu verkar det dock stå "oklart leveransdatum" för någon anledning.

Ifall du fortfarande är intresserad finns nu denna:
https://www.proshop.se/Guides/PcAssembling/8053209
Där man kan välja billigaste chassit för -1057kr ifall det är OK med en vit chassi för sonen. SSD byt till SN770 för 30kr extra och blir då totalt 12,872kr. Grafikkortet är 7800xt av AMD, ifall inte sonen känner till det så är den bara aningen sämre än rtx 4070 i Fortnite, fast märkbart bättre än rtx 4060 och 4060ti.

Om du inte känner dig säker med Proshop/nätbutik så välj från Inet då, om ni bor i någon storstad och har Inet butik nära. Lite sämre prestanda (eller dyrare) men slipper oroa sig lika mycket. Annars blir det väl lika ifall ni inte har Inet butik nära, Komplett har eg. heller inte fysiska butiker.

Han tvärvägrar Elgigantens.. och det är den enda butik vi har i vår stad. Men Gbg ligger en timme bort så om har ju nära till storstad. Men denna då?

https://www.alliedgaming.se/rts-gaming-pcs/?_MinPrice-0_Price...

Står 8 gb. Räcker det? Är företaget pålitligt? Bra support? 2 års garanti. Isf tar jag den. Nu slutar ju Black friday helgen och inte mkt kvar nu…

Permalänk
Medlem
Skrivet av safe85:

Han tvärvägrar Elgigantens.. och det är den enda butik vi har i vår stad. Men Gbg ligger en timme bort så om har ju nära till storstad. Men denna då?

https://www.alliedgaming.se/rts-gaming-pcs/?_MinPrice-0_Price...

Står 8 gb. Räcker det? Är företaget pålitligt? Bra support? 2 års garanti. Isf tar jag den. Nu slutar ju Black friday helgen och inte mkt kvar nu…

Vet inte så mycket om det där företaget. Jag hade inte köpt ett kort på 8 GB VRAM idag om inte budgeten var extremt begränsad.