Permalänk
Medlem

Mesh, WiFi 6 eller 7?

Sitter på en 4 år gammal tp-link med 5Ghz som fungerar bra minus 1 Apple enhet som åker ut ibland. Fråga mig inte varför?

Vad bör man uppgradera till i en 90 kvm sekel lägenhet med relativt tjocka väggar. Är 3 fasta enheter , 5 wifi samt smart hem?

Så till frågorna.
Mesh eller inte?
Wifi 6 eller 7?
Prisklass till 3 tkr kanske , gärna på BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Sitter på en 4 år gammal tp-link med 5Ghz som fungerar bra minus 1 Apple enhet som åker ut ibland. Fråga mig inte varför?

Kör du automatiskt wifi kanal?

Hade skälv stora problem med min LG tv att den tappade wifi bara sådär på 5GHz efter ett tag och fungerade fint igen efter den vart avstängd.

Efter mycket letande så tillslut hittade jag en lösning.
På ett forum så skrevs det om att Mac hadde samma problem och att lösningen och orsaken var att min rauter stödjer mer wifi kanaler än vad TVin/Mac gjorde. Så när routern byte skälv till en kanal som inte stödes så försvann internet.
Lösningen var att låsa till en lägre "vanligare" fast wifi kanal på routern och det löste mitt problem då.

Nu kör jag kabel så slipper det...

I annat fall så är väll wifi 7 bätte och mer framtidssäkert. Även om det är dyrare.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tack, Det finns säkert mer jag vill testa men funderar bara på en uppgradering.

Beställde en Archer BE550 med Wifi på BF så kör vi på det. Har tex nya Samsung Tab S10 och Quest 3 som kör på Wifi 7 teknik. Borde ge ett lyft bara det tänkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Tack, Det finns säkert mer jag vill testa men funderar bara på en uppgradering.

Beställde en Archer BE550 med Wifi på BF så kör vi på det. Har tex nya Samsung Tab S10 och Quest 3 som kör på Wifi 7 teknik. Borde ge ett lyft bara det tänkte jag.

Köpte också en Archer fast modellen över din som heter BE800, kan kortfattat säga att den åker tillbaka direkt.
Maken till buggig och icke fungerande mjukvara/hårdvara får man leta efter... tyvärr.
Hastigheten och räckvidden är "OK" men det hjälper ju inte när länken bryts eller "fastnar" titt som tätt.
Funktioner som inte ens funkar överhuvudtaget (Parent delen tex), för att få full funktionalitet måste man köpa två abonnemang...
Bara kolla in TP-Links forum där de rinner över av problem med deras WiFi7 Routers etc som beskriver ovan problematik.
Kommer från ett Unifi system med 2 APs och ville prova WiFi 7, men det blir att gå tillbaka till Unifi väldigt fort och uppgradera mina APS istället.
Kom på rätt fort varför jag lämnade konsumentprodukterna och gick över till prosumer, Unifi sakerna håller en helt annan nivå gällande pålitlighet och driftsäkerhet på alla plan.
Tips till dig är att köpa en Unifi Gateway Ultra och ett par APS istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS RTX 5080 OC Prime, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 2TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Köpte också en Archer fast modellen över din som heter BE800, kan kortfattat säga att den åker tillbaka direkt.
Maken till buggig och icke fungerande mjukvara/hårdvara får man leta efter... tyvärr.
Hastigheten och räckvidden är "OK" men det hjälper ju inte när länken bryts eller "fastnar" titt som tätt.
Funktioner som inte ens funkar överhuvudtaget (Parent delen tex), för att få full funktionalitet måste man köpa två abonnemang...
Bara kolla in TP-Links forum där de rinner över av problem med deras WiFi7 Routers etc som beskriver ovan problematik.
Kommer från ett Unifi system med 2 APs och ville prova WiFi 7, men det blir att gå tillbaka till Unifi väldigt fort och uppgradera mina APS istället.
Kom på rätt fort varför jag lämnade konsumentprodukterna och gick över till prosumer, Unifi sakerna håller en helt annan nivå gällande pålitlighet och driftsäkerhet på alla plan.

Trist att läsa, har själv kollat på ny router och kollat på TP-link igen.
Har en TP-link Archer C9 som var väldigt populär och har varit extremt nöjd med den. Den är väl säkert 10 år gammal nu ;O
Aldrig strulat eller något och fungerat som den ska men känns som nytt vore bra. Mer säkerhetsuppdateringar, 2.5gb lanportar, wifi7 vore ju allt bra typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Tack för svar! Läste ett par kommenaterar som var negative med officella revies som var positive , därför landade jag i att testa den. Skall kolla på dina alternativ, surt att jag missade BF på Unifi eller mesh system.

Permalänk
Medlem

Gör så, kanske funkar bra för dig

Tyvärr är ju Unifi lite som Apple, väldigt sällan rea på deras produkter.
Är det mot förmodan rea så är det typ 100kr, kan vara mer men inte mycket.
Tips är att köra direkt från Unifis sida då det oftast är lite billigare än från butik i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS RTX 5080 OC Prime, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 2TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.