Besiktning - När blev det så dyrt?.

Permalänk
Medlem

Staten sålde det sista ägandet i Svensk Bilbesiktning till tyska TUV nån sketen milijard i betalning. Kommer inte ta ett år nu innan 1000:- lappen är standard.

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr är det exakt så.
Skiten gick inte back och reglerade marknaden någorlunda men nu kommer det spåra ur deluxe...
Kanske fungerar när man bara har en bil men när man har två bilar, en husvagn, ett släp och en mc så kommer det att kännas ordentligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Med tanke på vilken enorm etablering det å andra sidan blivit kan man ju ana att det är lite "tälja guld"-varning på den här privatiseringen. Eftersom det är reglerat i lag när du ska besiktiga bilen/fordonet så kan du som konsument inte direkt rösta med fötterna heller, utan så länge de håller ihop sin oligopol-prissättning kan de ju i princip klättra uppåt utan tak.

Men visst, det är lättare att få tid nu, inget snack om det alls!

Håller inte alls med på den punkten. Missade besiktningen eftersom en Bolt taxi tyckte det var en bra ide att parkera sin bil i sidan på mig. Så när jag fick tillbaka bilen efter sju svåra år så var det drop-in eller snabb besiktning som gällde.
Om inte min Alshammar ljuger för mig så kunde jag för 30 år sedan bara ringa ett nummer och fick besked om var och när man kunde besiktiga inom ett par dagar. Betydligt smidigare än att idag behöva surfa in på femtioelva olika besiktningsfirmor, leta sig ner i deras bokningssystem bara för att finna att allt är fullbokat och att drop-in aldrig är drop-in. Nog kan vi ha ett snack om det alltid.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Besiktningen gick på 600:- nu i november, standard pris utan rabatt.
Var dock en grundlig genomgång, ink ficklampa och hammare, så fick "valuta för pengarna"... yay?

Tyckte det var inte så längesedan som det kostade 450:-, men sen känns det ju som att allt gått upp minst 25% i pris...

Något som däremot förvånade mig var att min däckfirma nu tog 900:- för däckbyte och förvaring.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.