Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Gratis Android 14 Photo recovery

Hej,

Min fru har lyckats formatera sin SD disk på mobilen så bilderna syns inte.

Betalprogram som UltData kan hitta dem men jag är lite snål och inte vill betala 500 kr för bilderna.

Har använt Testdisk när HDD'n dog i våras.

Har ni någonstans ni kan peka mig jag kan pilla med och tanka ned filerna till min stationära från Mobilen.

Developer mode och USB debugg har jag aktiverat så det var klart.

Permalänk
Medlem

Om du ska återställa raderade filer från ett SD-kort så kommer du att behöva ta ur SD-kortet ur telefonen och stoppa i det i en SD-kortsläsare eftersom du inte får den hårdvaru-access till SD-kortet som du behöver för att kunna köra återställning på sektor-nivå med ett verktyg såsom Testdisk när du går via telefonens USB-monteringsalternativ.

Annars så kan du även testa verktyget DiskDigger som du finner på Play-butiken, denna körs då direkt i telefonen och får fullständig åtkomst till SD-kortet för att kunna identifiera dina raderade bilder. Det förutsätter förstås att det inte var någon form av kryptering aktiverad på SD-kortet innan radering, eftersom det annars är helt kört att återställa något.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.defianttech...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Om du ska återställa raderade filer från ett SD-kort så kommer du att behöva ta ur SD-kortet ur telefonen och stoppa i det i en SD-kortsläsare eftersom du inte får den hårdvaru-access till SD-kortet som du behöver för att kunna köra återställning på sektor-nivå med ett verktyg såsom Testdisk när du går via telefonens USB-monteringsalternativ.

Annars så kan du även testa verktyget DiskDigger som du finner på Play-butiken, denna körs då direkt i telefonen och får fullständig åtkomst till SD-kortet för att kunna identifiera dina raderade bilder. Det förutsätter förstås att det inte var någon form av kryptering aktiverad på SD-kortet innan radering, eftersom det annars är helt kört att återställa något.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.defianttech...

Men då tänker jag att jag kör testdisk och testar.

När jag körde DiskDigger på hennes telefon så var filerna inte lätt överskådliga så 35k bilder var i följd och jag kunde inte lätt sortera ut dem som var efter Augusti.

Jag återkommer hur det går.

Tusen tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcenovaSwe:

<Uppladdad bildlänk>

Men då tänker jag att jag kör testdisk och testar.

När jag körde DiskDigger på hennes telefon så var filerna inte lätt överskådliga så 35k bilder var i följd och jag kunde inte lätt sortera ut dem som var efter Augusti.

Jag återkommer hur det går.

Tusen tack

Problemet när man återställer filer med raderad filallokeringstabell och hämtar upp filerna i rå-datan, är att du tappar all filstruktur och även till viss del metadata såsom skapar- och redigeringsdatum på filer, så det blir som du säger svårt att få någon vettig översikt över alla dessa filer som återställs eftersom alla får samma datumstämpel från när filerna återskapas och som sagt ingen filstruktur, men det kan inte hjälpas. Se detta som en läxa, backup, backup, backup.....

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Problemet när man återställer filer med raderad filallokeringstabell och hämtar upp filerna i rå-datan, är att du tappar all filstruktur och även till viss del metadata såsom skapar- och redigeringsdatum på filer, så det blir som du säger svårt att få någon vettig översikt över alla dessa filer som återställs eftersom alla får samma datumstämpel från när filerna återskapas och som sagt ingen filstruktur, men det kan inte hjälpas. Se detta som en läxa, backup, backup, backup.....

Du har inte fel.

Jag tappade bara bilderna från Aug och framåt.

Testdisk

står nu och tuggar och bilderna utan majoriteten av metadatan är borta. Men det absolut bästa med den metadatan som finns är när bilden togs..

Kommer göra som jag gjorde sist. Låter Digikam Sätta in ISO datum så kan jag kategorisera därifrån.