Tack för all bra respons! Citerar samtliga inlägg och besvarar efter förmåga
Lite kontext för hur han spelar nu är på min bärbara dator, en Asus med i7 1,3ghz med integrerat grafikkort. Det verkar fungera för honom även om han klagar på FPS.
När jag läst igenom alla era svar så funderar jag på om det kan vara ett bra alternativ att köpa nytt allt förutom grafikkort så detta blir bra för framtiden och klicka hem ett billigt grafikkort från tradera eller här direkt från forumet? I så fall gärna tips på en bra "basdator" som det går att byta grafikkort i för honom om han börjar spela CS eller annat
När det kommer till begagnat så känns det som att folk begär helt orimliga priser? Grejer från 2018 för 5000 kr.
Skrivet av techOn3:
varför köper du inte begagnat på blocket med den budgeten ?, det går inte att spara en rejäl slant genom att bygga själv, man får bättre grejer till någon ibland några tusenlappars skillnad
Jag håller koll på facebook och marketplace. Där jag bor känns det som att folk vill ha 80% av nypriset på grejerna? Svårt för mig att värdera dessa gamla grejer. Tex.
Intel i5 6500 och moderkort ASUS Z170A Gaming M3 ,EVGA Geforce GTX 980, 2x4GB Corsair Vengeance 2133Mhz, 1TB Hårddisk, 250GB SSD Samsung, 120GB SSD Intel för 3000 kr
eller
Acer Nitro N50-600 med Intel i5 8-gen och gtx 1070. Hårddisk 1,25tb och 250gb ssd för 4900:-.
eller
i7 4ghz, geforce gtx 960, 8gb ram, skärm, tangentbord, 6500kr
eller
12th Gen Intel Core i5-12400F RAM: 8GB 512GB SSD och Nvidia Geforce RTX 3060 12GB, skärm och tangentbord för 7000
Skrivet av varget:
Vart bor du? En begagnad är nog per prisvärt i detta segment.
Jämtland.
Nice, visste inte att Windows var så billigt. Trodde man var tvungen att köpa detta för 1500 spänn från Microsoft, tack för bra tips!
Skrivet av Alastor Moody:
Du har alldeles för låg budget och dessutom har du redan missat många bra rabatter. Försök spara ihop så du har åtminstone 8-9 lax till mellandagsrean.
Gossebarnet får spara ihop till detta själv, precis som jag själv fick göra i min ungdom! Tyvärr har jag svårt att motivera honom till en längre sparhorisont.
Skrivet av Herr Kantarell:
Du får nog titta på begagnat för de här pengarna. Viktigaste är grafikkort.
CPU: Man får göra en avvägning: Intel 9600 /AMD 3600 är minimum skulle jag säga.
Nytt tips för begagnat, tack för det.
Skrivet av Modellören:
Rätt väg att gå är att spela på 1080p skärm, genom detta kan man spela många nya spel utom en handfull av dom mest tungdrivna spelen.
Byte själv till ny dator för nån vecka sen men innan det kört med intel 2600k + GTX1070, har väl i stort drat alla reglar och bockat ur allt i spelen inställningar.
ja man får lägga lite jobb, gå genom guaider liknade "Slim for gaming" så"får man några FPS till svårare än så är det inte. avinstallera all skit i windows och sånt.
med det sagt allt från det och bättre kommer funka alldeles utmärkt med flera av spelen som faktiskt är sjukt lättdrivna.
Folket här är en del av dom är inte så mycket att lyssna på helt enkelt för dom är bara ute efter att maxa allt och det mesta av det syns inte ens när man spelar. Det är några få grejer som verkligen ger skillnad men ja vill man hålla på som rikemeän att lägga 30 lax vartannat år för att man bättre ser ett blänk på en vattenpöl och sen tycker att allt annat är skit så är det valet fritt. Men dom ska fasen inte föröka pränta in det i folk heller att alla måste göra så.
Rådet är alltså håll er till 1080p helt enkelt, mycket vänligare för plånboken för med 1080p skärm duger äldre grejer. Det är så sjukt att läsa här när ensamstående morsor med tre ungar där såna går in nej det är skräp, nej du måste lägga minst så. Det är ju elakt.
Är bra trött på en del här alltså.
Frisk fläkt i diskussionen! Utan att jag vet något om detta nu för tiden så "känns" det som att det borde kunna vara som du säger. När jag själv var 15 (25 år sen) så kändes det som det mesta fungerade när jag spelade Starcraft och CS. Visst så laggade det för en del som hade snåla föräldrar med de flesta hade väl vanliga datorer vad jag kan minnas..
Skrivet av Modellören:
En fråga bara , råkar du ha någon låda redan, då brukar det gå alldeles utmärkt att återanvända nätagg, chassi, i en del fall är processorn så bra att allt man behöver göra är att bara köpa ett lite bättre grafikkort så då duger det man har ett par år till.
Råkar du ha det så skriv gärna vad det är för nått och citarea mig så kan jag se om det är värt att göra nått.
i annat fall så är det väldigt värt att köpa begagnat.
invänder något i om det skall spelas Fortnite och Roblox, det skall spelas trådat givetvis då svarstiden är viktigt vid den typen av spelande. Men ja det går så klar med WIFi. Råkar du hitta dator utan Wifi så kan man ju köpa eller wifikort att soppa in eller nån bättre USB dongel.
Har ingenting i dagsläget. Ett alternativ som jag tror skulle vara bra är att köpa nytt som är "bra" och framtidssäkert för 6000 förutom grafikkortet och uppgradera det i framtiden?
Skrivet av Modellören:
Vist vissa har råd andra inte och hör och häpna det gäller faktiskt den stora massan i samhället. Särskilt i dag när arbetslösheten går upp. m,an måste inte maxa allt och alltid ha det bästa särskilt inte under tiden när priset är sämre än nånsin.
Barnen ska ha b körkort en dag så då är det ju bättre om man bygger dator för sex och lägger sex i spargrisen.
För mig är inte detta en fråga om pengar. Vi har råd att handla en värsting men jag ser verkligen inte att det bör vara nödvändigt. Han har 6000 kr sparat som han gnetat ihop själv. Det är max för honom just nu.
Skrivet av plajton:
Ja du kan få en dator för minecraft / roblox / fortnite som fungerar. Folk här fastnar för tekniska detaljer som inte spelar ngn roll i ditt fall när du bara vill komma undan billigt.
Alla spel kommer fungera och du kommer inte få en varning "Du skulle spenderat 2000 SEK mer för att få spela fortnite!".
Problemet är att datorn verkligen kommer vara låst för "dålig prestanda" om han / hon sen vill spela andra spel som CS osv och vill ha en minimum FPS (Oftast möta Hz på din skärm för bäst bilduppdatering) så kommer det bli strulligt. Men låt oss vara ärliga de flesta bryr sig inte om sånt här förutom inbitna gamers.
Så om du hade haft möjlighet att gå upp till 9000 SEK så får du en mycket bättre dator som är mer "framtidssäker" en det absolut billigaste.
9000 är inte aktuellt men jag förstår om det vore önskvärt.
Skrivet av Bastardgaming:
om det måste vara nytt så skakade jag fram detta
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
skulle personligen försöka skramla ihop för 6650xt istället för 6600 men båda bör fungera för det du vill att datorn ska göra.
moderkortet är inte något speciellt men har ett sådant i en av mina burkar och den gör det den ska men inte mer än så.
Valde ett lite overkill nätagg förvisso men gjorde det valet för att i framtiden förhoppningsvis slippa köpa ett nytt om man skulle uppgradera någon gång. Men du kan spara någon 100ing om du går ner till typ 550w
Går att gå ner lite i ssd om man skulle vilja men för "quality of life" så är åtminstonde 1tb rätt skönt att ha och det var inte så dyrt.
Hoppas du får ihop något!
Trevligt! Tack för tips.