Far Cry 6 - öppen värld...nja?

Permalänk

Far Cry 6 - öppen värld...nja?

Jag har nu spelat FC6 ett par timmar och utfört uppdrag på öar hit o dit, men är detta vad man gör spelet igenom?
"Öppen värld"-spel för mig är Fallout, Skyrim osv. där man kan dra runt o göra precis vadsomhelst.
I FC6 känns inte som det finns något att göra utöver uppdrag stup i kvarten. Är det så eller har jag missat något?
Jag spelade innan FC5 o där kunde man dra runt lite härovar o kriga. Upplevde det som betydligt friare.

Och - finns det någon mod som gör att man kan spara när man vill o inte behöver genomföra ett uppdrag först?

(mycket tråkiga/meningslösa dialoger och filmsekvenser drar inte upp betyget precis..)

Permalänk

...och som relaterande fråga då - finns det något liknande "öppen värld"-spel (förutom de jag nämnde ovan då) där man valfritt utför storyline-quests eller fritt spelande. (First person shooter är ju min grej, så jag får väl filtrera ned till det också då)

Permalänk
Medlem

@gubbemannen Svårt att hitta spel exakt som Fallout 3 och 4. Jag gillar också liknande spel man har lärt mig ge upp vissa preferenser. Jag gillar nedanstående spel också:

The Outer Worlds
Horizon Zero Dawn
Metro Exodus
Chernobylite
S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat
Elder Scrolls Online (som ett mycket större Skyrim)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Dying Light är en riktigt goding, iaf i min stil. 1an då alltså, gillade inte 2an..

Permalänk
Medlem
Skrivet av g1_En4cer:

Dying Light är en riktigt goding, iaf i min stil. 1an då alltså, gillade inte 2an..

2an va bra men saknade vapen. Skulle vara kul att ha något att skjuta med

Permalänk
Medlem

Problemet FC spelen idagsläget är att de känns för "Sandlåda" (eng. Sandbox) aktigt, där det finns dehär och dehär minispelen förutom huvudstoryn. Väldigt repetitivt och påverkar inlevelsen negativt enligt mig, bäst inlevelse får man väl om man bara följer main storyn typ men då blir ju spelet relativt kort också.

Tycker FC spelen behöver nu få en ordentlig förändring istället för bara göra små tweaks till existerande format såsom något nytt customization för skins här och där, nytt minispel, nån ny companion egenskap osv.

Personligen gillade jag både 1an och FC2 och FC3 var ännu ganska bra pga detta, de var inte ännu så "Arcade" aktiga i sin karaktär.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

2an va bra men saknade vapen. Skulle vara kul att ha något att skjuta med

Finns sedan ca 10 månader: https://dyinglight.fandom.com/wiki/Firearms_(Dying_Light_2_St...

Permalänk
Skrivet av Joppis:

@gubbemannen Svårt att hitta spel exakt som Fallout 3 och 4. Jag gillar också liknande spel man har lärt mig ge upp vissa preferenser. Jag gillar nedanstående spel också:

The Outer Worlds
Horizon Zero Dawn
Metro Exodus
Chernobylite
S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat
Elder Scrolls Online (som ett mycket större Skyrim)

- Outer Worlds har jag provat lite kort för ganska längesedan. Kändes okey, men inte helt smidigt att lära sig snabbt.
Får kanske ge det en chans till...

I övrigt är jag inte så förtjust i en massa monster/zombier, utan föredrar människor o robotar som mot- och medspelare i gamet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Outer Worlds har jag provat lite kort för ganska längesedan. Kändes okey, men inte helt smidigt att lära sig snabbt.
Får kanske ge det en chans till...

I övrigt är jag inte så förtjust i en massa monster/zombier, utan föredrar människor o robotar som mot- och medspelare i gamet.

Om du gillar robotar som motståndare så kanske du skulle gilla Generation Zero?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Problemet FC spelen idagsläget är att de känns för "Sandlåda" (eng. Sandbox) aktigt, där det finns dehär och dehär minispelen förutom huvudstoryn. Väldigt repetitivt och påverkar inlevelsen negativt enligt mig, bäst inlevelse får man väl om man bara följer main storyn typ men då blir ju spelet relativt kort också.

Tycker FC spelen behöver nu få en ordentlig förändring istället för bara göra små tweaks till existerande format såsom något nytt customization för skins här och där, nytt minispel, nån ny companion egenskap osv.

Personligen gillade jag både 1an och FC2 och FC3 var ännu ganska bra pga detta, de var inte ännu så "Arcade" aktiga i sin karaktär.

FC6 lade till någon slags rollspels-progression där man antagligen behövde grinda för att hitta rätt kläder som gav boost till kulsprutan osv,
sedan armour-penetrating bullets så att headshots på tunga typer inte gör någon skada om man inte har rätt ammo,
helt meningslösa ändringar som bara gör det omöjligt att balansera spelet...

Personligen så tycker jag att de försöker att klämma in för mycket i världen och de senaste spelen hade nog vunnit på att blåsa upp kartan 10x
utan att lägga till något innehåll - kanske i kombination med lite mer dynamiska hotspots med fiender på kartan istället för 100% random allt hela tiden överallt. Kanske borde patrullerna man stöter på vara svåra på riktigt så att man märker skillnad när man befriar en utpost osv osv. formatet har definitivt en del möjligheter.

Permalänk
Medlem

Just Cause-serien? Lite pajasaktigt kanske men får känslan av att Far Cry också är det.

eller om man kan tänka sig emulera om man måste spela på PC så de två nyaste Zelda.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Om du gillar robotar som motståndare så kanske du skulle gilla Generation Zero?

- Det har jag spelat, men det var väldigt repetitivt och lades väl ner ganska snabbt = inga uppdateringar eller mods tillgängliga.
Annars är den typen av spel intressanta.

Permalänk

O nu kom jag på att jag ju faktiskt gillar Sniper Elite också.
Men tack för input, och fortsätt gärna föreslå vettiga spel som matchar min kräsna kravbild : )

Permalänk
Skrivet av olga32:

Just Cause-serien? Lite pajasaktigt kanske men får känslan av att Far Cry också är det.

eller om man kan tänka sig emulera om man måste spela på PC så de två nyaste Zelda.

- Ja fast det är väl inget FPS-spel?

Permalänk
Medlem

Cyberpunk känns ju som det borde passa dig som handen i handsken isåfall.
Finns såklart en story som gör spelet lite mer linjärt, men ändå en stor värld du kan lalla runt i, göra lite vad du vill, massa side-quests och grejer.
Sen är ju spelet ofattbart fint också, om man gillar den estetiken..

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av pacc:

FC6 lade till någon slags rollspels-progression där man antagligen behövde grinda för att hitta rätt kläder som gav boost till kulsprutan osv,
sedan armour-penetrating bullets så att headshots på tunga typer inte gör någon skada om man inte har rätt ammo,
helt meningslösa ändringar som bara gör det omöjligt att balansera spelet...

Personligen så tycker jag att de försöker att klämma in för mycket i världen och de senaste spelen hade nog vunnit på att blåsa upp kartan 10x
utan att lägga till något innehåll - kanske i kombination med lite mer dynamiska hotspots med fiender på kartan istället för 100% random allt hela tiden överallt. Kanske borde patrullerna man stöter på vara svåra på riktigt så att man märker skillnad när man befriar en utpost osv osv. formatet har definitivt en del möjligheter.

- Och...vem vill vara en sketen terrorist i ständig dialog med "tuffa" ledare som spelar allan stup i kvarten? : )

Permalänk
Skrivet av iFerz:

Cyberpunk känns ju som det borde passa dig som handen i handsken isåfall.
Finns såklart en story som gör spelet lite mer linjärt, men ändå en stor värld du kan lalla runt i, göra lite vad du vill, massa side-quests och grejer.
Sen är ju spelet ofattbart fint också, om man gillar den estetiken..

- Gott om moddar?
Skulle gärna slippa se ut som en 14-åring i trotsåldern i det spelet ; )

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Gott om moddar?
Skulle gärna slippa se ut som en 14-åring i trotsåldern i det spelet ; )

Finns en rejäl mängd uppsjö med moddar! Har själv inte kört in något (brukar inte modda så mycket generellt), och man får scrolla förbi ett par sex-mods (likt Skyrim), men finns mycket ballt!

Spelade igenom det förra semestern och satt limmad vid datorn från morgon till kväll, för mig så var det en hit direkt!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Ja fast det är väl inget FPS-spel?

Nä sorry, missade att det var ett krav.

Hela gamla STALKER-serien är ju fantastisk. Det nya gar jag inte provat.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Tackar alla för input, jag ska prova Cyberpunk o se om det kan funka med lite bra moddar : )
Outer Worlds kan också vara ett alternativ här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Tackar alla för input, jag ska prova Cyberpunk o se om det kan funka med lite bra moddar : )
Outer Worlds kan också vara ett alternativ här.

Outer worlds är kul, lite snabbare tempo än Fallout som de dragit väldigt mycket inspiration från men...

Det är långt ifrån open world även om man får den bilden i början, spelet är extremt linjärt och finns i princip ingen poäng att gå tillbaka till något ställe där du utfört uppdragen på.

Gillade spelet men att bli så nedlåst drog ner stämningen rejält, spelade innan någon DLC fanns så kan ha förändrats men har svårt att se hur pga hur storyn är uppbyggd.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Det är långt ifrån open world även om man får den bilden i början, spelet är extremt linjärt och finns i princip ingen poäng att gå tillbaka till något ställe där du utfört uppdragen på.

- Det där var ju en party crasher helt klart..

Permalänk
Medlem

Far cry 2. Kritiserat men det är genialt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Far cry 2. Kritiserat men det är genialt

- Jag har bara provat FC5 och FC6, och vad jag minns så var 5:an bättre och mer "öppen", mindre quest-styrd och mindre dialoger.
Hur är FC 2:an i jämförelse? Håller grafiken också?

Permalänk
Medlem

Håller med. Sitter också och kör igenom Far Cry 6 just nu.
Det känns dock som att spelet helt saknar själ, till skillnad från 5:an.
Det är väldigt styrt vad du ska göra härnäst hela tiden. Fienden och moståndsrörelsen känns väldigt oengagerande och som vilken bananrepublik som helst. Varför ska jag bry mig liksom?
Dessutom är allt så konsollifierat med stöd och hjälp för allting. Maximalt neddummat för att ingen ska fastna någonstans.

Den enda riktiga behållningen tycker jag är att landskapet ser relativt vackert ut. Så man kan gå runt och uppskatta det som ett konstverk. Samtidigt är inte grafiken ett dugg imponerande rent tekniskt jämfört med andra spel.
Det känns mest som ett jobb som måste göras att ta sig igenom spelet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Jag har bara provat FC5 och FC6, och vad jag minns så var 5:an bättre och mer "öppen", mindre quest-styrd och mindre dialoger.
Hur är FC 2:an i jämförelse? Håller grafiken också?

Grafiken tror jag nog är något man får vänja sig vid. Bra för sin tid men har ju några år på nacken. Lär inte kosta många ören dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x