Muskampen 2025: Segraren korad!

AI för att skapa liten animerad "musikvideo"?

Permalänk

AI för att skapa liten animerad "musikvideo"?

Hej

För att lära känna tekniken lite så är jag sugen på att göra ett enkelt projekt.

Jag vill skapa en "musikvideo" med en välkänd barnlåt. Ta t.ex. Lilla snigel eller Broder jakob, eller motsvarande engelsk låt ifall det gör skillnad.

Det jag vill testa är att ha en AI till att skapa sång och musik utifrån enkla instruktioner. Sen skapa en mysig barnvänlig animering till detta. Så sång, musik och animering tillsammans blir en video som ska vara barnvänlig och tilltalande. Samt inte på nåt vis bryter mot nån upphovsrätt ifall jag vill använda filmen i nåt sammanhang. Men det tänker jag ska väl inte vara något problem ifall man gör såhär?

Min utmaning är att jag aldrig använt AI verktyg på liknande sätt, och att jag därmed inte har en aning om vad jag ska använda för verktyg??

När man googlar så känns det hopplöst att hitta vad som är "rätt" verktyg för detta. Alla gör liksom reklam för sin grej. Hur hade ni gjort det här? Jag vill hitta en effektiv metod, ifall det blir bra så vill jag kunna göra fler små videos utan föööör mycket tidsåtgång.

Gärna om det går att testa någon gratisversion, men är det liksom ett måste att betala för något så kan jag tänka mig att göra det.

Idéer??

Tack

Permalänk

Just ai är svårt när det kommer till upphovsrätt då de ofta lånar rätt friskt från andra skapare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Heh, jag känner igen beskrivningen av videoklippen utifrån x antal Youtube Kids-klipp som mina barn har kollat på. Vissa av dessa tror jag till och med är gjorda med Unity-spelmotorn, men kräver förstås lite engagemang från skaparna annat än att skriva ett kort manus till en AI som hallucinerar ihop något som ser ut att passa ditt manus. Att generera rörlig AI-video kräver ju en del resurser i form av elförbrukning, så det kan vara lite svårt att hitta någon tjänst där du som produkt väger upp för kostnaden att driva bakomliggande Nvidia HGX H200-burken.
https://www.youtube.com/watch?v=RjWRXNiz50c

Det galna är ju att många av dessa videoklipp får så otroligt många visningar, trots att det finns miljoner likadana eller väldigt snarlika videoklipp.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

https://www.udio.com/home har jag lekt lite med och faktiskt rätt bra resultat (här är en låt jag gjort med den: https://youtube.com/shorts/x5sk9V9u6Qg?si=1OlIzFPty42ks5lR) men den är inte på svenska och bara en av de låtar jag gjort med den har jag testat med deras tjänst som skapar video till den och då som du ser i klippet jag postade bara en bild egentligen med lyrics. Om du vill ha på Svenska just tror jag man får leta rätt bra för att hitta något och som segt verkar just deras tjänst för just videon inte vara super, men går säkert hitta någon annan tjänst som fixar just den delen och sedan skapa låten i "Udio".