4080 Super - Ingen display - No Signal Detected

Permalänk
Medlem

4080 Super - Ingen display - No Signal Detected

Hårdvara:
MBU: MSI MPG X570 Gaming Plus
CPU: AMD 5600
GPU: MSI 4080 Super Ventus X3 OC
PSU: Corsair RM750

Har köpt mig ett 4080 Super som jag inte får någon bild till skärmen med (No signal detected)
Har fram till nu använt ett AMD 6600 XT.
-Tog ut mitt 6600 XT efter att ha kört DDU.
-Satte i mitt nya 4080 Super i moderkortet på tillhörande plats (PCIe x16)
-Kopplade in ström med hjälp av 12vhpwr-adaptern som medföljde. Till den kopplade jag in 3 st PCI-E 6+2 från PSU:n (OBS! EJ DAISY CHAIN)

Datorn startar, fläktarna på grafikkortet snurrar, men jag får inte någon bild till skärmen. No signal detected .
På moderkortet (EZ Debug LED) lyser det rött på "boot".

Har felsökt genom att:
-Flertalet gånger sett till att allt sitter inkopplat ordentligt (kablaget i PSU samt 12vhpwr adaptern in i grafikkortet).
-Flertalet tagit ut och in grafikkortet
-Uppdaterat till senaste BIOS.
-Bytt tillbaka till min 6600 XT och då funkade allt igen, kom in i Windows.
-Försökt både med HDMI och DP till skärmen.

Tacksam om någon kunde hjälpa mig. Läst mig till att 12vhpwr-kabeln kan strula till det?

UPPDATERING:
Kortet verkar fungera i det nedre PCIe x8 uttaget. Dessvärre inte i det önskvärda PCie x16 uttaget (där mitt 6600XT funkar galant).

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte hjälpa: Men kan man utgå från att kortet är helt nytt, och inte begagnat?

Har du möjlighet att trycka in kortet i en annan dator? T.ex. hos en kompis om du inte har en extra hemma.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Kortet är helt nytt, förvisso från Netonnets fyndhörna, men allt plast på grafikkortet var kvar (förpackningen bruten dock), så troligtvis ett returex.
Emballaget för 12vhpwr-kabeln var också uppbruten, kanske kan vara någon som ej heller fått igång det och returnerat.

Permalänk
Medlem

Ontopic köp inget ifrån fynd, kan vara inväxlade trasiga kort ifrån folk som inte orkar göra RMA?

§ 11 - MOD
Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Jag hade lätt lämnat tillbaka kortet. Har du redan problem med det så lär det knappast bli bättre. Garantin är detsamma även om det är Netonnets fyndhörna

Permalänk
Medlem

Lämnar såklart tillbaka om jag inte får problemet löst. Vill dock gärna behålla kortet och inte riskera att bara få pengarna tillbaka (eftersom det var lite rabatterat m.a.a fyndvara).

Dessvärre ingen kompis/alternativ dator att testat kortet med. Kanske kan göra det på en NetOnNet-butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Lämnar såklart tillbaka om jag inte får problemet löst. Vill dock gärna behålla kortet och inte riskera att bara få pengarna tillbaka (eftersom det var lite rabatterat m.a.a fyndvara).

Dessvärre ingen kompis/alternativ dator att testat kortet med. Kanske kan göra det på en NetOnNet-butik?

Är grafikkortet kopplat direkt i moderkortet? Dvs inte via någon pci-e riser.

Annars är min första tanke att uppdatera bios, tvivlar på att just grafikkortet som spökar. Då borde du ha fått felkod på VGA och inte boot tycker jag. Kan även va om du har legacy mode/compability mode aktiverat i bios och något med det som sätter stopp med nya kortet.

Kan även vara värt att prova sätta pci-e porten på 4.0 manuellt i bios.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Skadar ju aldrig fråga. Man kan ju hoppas att dom ger dig ett nytt kort fast det var en fyndvara. Självklart inte om det är stor skillnad i priset. Frågan är mer om dom testat kortet efter returen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är grafikkortet kopplat direkt i moderkortet? Dvs inte via någon pci-e riser.

Annars är min första tanke att uppdatera bios, tvivlar på att just grafikkortet som spökar. Då borde du ha fått felkod på VGA och inte boot tycker jag. Kan även va om du har legacy mode/compability mode aktiverat i bios och något med det som sätter stopp med nya kortet.

Kan även vara värt att prova sätta pci-e porten på 4.0 manuellt i bios.

-Kopplat direkt i moderkortet.
-Bios är uppdaterat. Min tanke också, som sagt fläktarna på kortet snurrar och det är BOOT som lyser.
-Har testat byta mellan UEFI/LEGACY mode utan resultat.
-CMOS resetat

Ska testa med att manuellt ändra pci-e porten i BIOS.
Det dryga är att jag hela tiden måste byta tillbaka till mitt gamla kort för att ens komma in i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Ska testa med att manuellt ändra pci-e porten i BIOS.

Dessvärre blev det ingen skillnad på att sätta pcie-porten manuellt på gen 4.

Permalänk
Medlem

Då har jag testat grafikkortet i en annan dator. Allt funkade som det ska. Det är alltså inget fel på grafikkortet eller den tillhörande 12vhpwr adaptern.

Någon som har en idé om vad som kan orsaka att grafikkortet inte fungerar med min dator?
Kan drivrutiner ställa till det? Att BOOT led:en lyser och att skärmen inte har någon signal?

Permalänk

Hur kopplar du kortet till monitorn (HDMI, DVI, Displayport etc)?

Permalänk
Medlem

Testade nu att koppla in grafikkortet i nedersta PCIe uttaget. Såklart funkade allt.

Troligtvis är grafikkortet för stort för mitt moderkort, anar att det är plastdetaljer ivägen som gör att jag inte kan trycka in kortet i PCIe x16 uttaget ordentligt. Tror att det är SATA-portarna som sticker upp för mycket i höjd med PCIe-uttaget. Ska testa såga bort det.

Permalänk

Vad bra att det löste sig då

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaveZtream:

Vad bra att det löste sig då

Haha det ska inte vara för lätt.
Kapade bort SATA-porten men fortfarande ingen framgång. Kortet fungerar inte i PCIe x16 uttaget. Mitt gamla 6600XT funkar fortfarande där.

Permalänk
Medlem

NetOnNet brukar skicka nytt om fyndvaran är trasig, har hänt mig några gånger.

Skönt att det löste sig

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Cpuns Grafikkrets - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

NetOnNet brukar skicka nytt om fyndvaran är trasig, har hänt mig några gånger.

Skönt att det löste sig

Dessvärre har det inte löst sig. Grafikkortet fungerar fortfarande inte i PCIex16 socket, endast i nedre x8 (och där vill man ju inte ha den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Dessvärre har det inte löst sig. Grafikkortet fungerar fortfarande inte i PCIex16 socket, endast i nedre x8 (och där vill man ju inte ha den).

Krockar kortet möjligen även i den där kylflänsen som har fläkt på moderkortet?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Inte omöjligt. Får kanske ta och massakrera moderkortet lite mer. Vad gör man inte för ett 4080 Super? =D

Permalänk

Tråkigt Men om det funka innan i PCIE x16 så är det något som tar emot helt klart. Oftast så är där ett klick ljud när du får i kortet då ska det räcka. Annars hade jag monterat ut moderkortet och testat att köra utan chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Klarar man sig utan kylflänsen och fläkten på moderkortet? Skulle moderkortet överhetta utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Inte omöjligt. Får kanske ta och massakrera moderkortet lite mer. Vad gör man inte för ett 4080 Super? =D

Låter lite drastiskt

Plocka ur komponenterna och montera igen utanför chassit så att du kan inspektera allt från sidan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Låter lite drastiskt

Plocka ur komponenterna och montera igen utanför chassit så att du kan inspektera allt från sidan.

Då har jag monterat ut moderkortet från chassit. Grafikkortet sitter i som det ska. Tyvärr fortfarande ingen framgång.

Det jag noterade är att det faktiskt är VGA lampan som lyser på moderkortet, och inte BOOT. Men det hjälper ju inte mig så mycket oavsett.

Känns som att jag har slut på möjligheter. Mitt moderkort vill helt enkelt inte fungera med detta 4080 Super.

Sammanfattning:
-VGA-led lyser rött på moderkortet. Får ingen signal till bildskärmen.
-6600XT funkar som det ska med systemet.
-4080 Super fungerar i annan dator samt även i min nedersta PCIe-slot, dock ej i översta där den ska vara.
-BIOS uppdaterat till senaste, samt försökt fippla med att ändra PCIe-porten från auto till GEN3 och 4.

😭😭

Permalänk
Medlem

Har nu även testat med flera andra grafikkort, 3060 samt 1070. Dessa funkar heller inte i den första PCIe-socketen. Precis som 4080 Super så fungerar de dock i den nedersta PCIe-socketen.

Det verkar som att datorn inte vill acceptera NVIDIA-kort i första PCIE socketen där AMD 6600XT fungerar som det ska.
Någon som vet vad detta mysterium kan bero på?