Permalänk
Medlem

hjälp uppdatera bios

Har Asrock Tachi XE x299 + intel 7920. Funderar uppgradera CPU till nyare versioner. Skylake X kräver Bios version 1.90 (har nu 1.60) . Har 1.90 på ett litet usb minne. Om man "flashar" med att trycka in en knapp på baksidan i 3 s samt har usb minne i rätt uttag på baksidan och det "skiter" sig. Det finns vad jag förstår backup på bios på moderkortet. skall man starta dator efter uppdaterings felet, Är det möjligt att ta ut och sätta in batteriet? Finns det någon som kan det här?

Permalänk
Medlem

https://www.asrock.com/support/BIOSIG.asp?cat=BIOS8

Välj Instant Flash BIOS på hemsidan.

Windows Flash bör du undvika även om Asrock erbjuder det.

Permalänk
Medlem

Det fungerar ej. Väljs instans flash blir svaret no image file. Beror det på att man inte har nätverkskoppling. Måste jag koppa kabel till routern?

Permalänk
Medlem

Har du zippat upp filen du laddat ner och lagt på ditt usb-minne?
Är ditt usb-minne formaterat till FAT32?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem

Ja det är gjort. Filen creative.com är sparad på usb minnet och i rätt uttag på baksidan. Som jag ser det nu blir det att flash på baksidan när datorn är avstängt

Permalänk
Medlem

har nu flasha från baksidan vilket lyckades. Varför inte instant fungerade , måste bero på att jag saknar något program ty bios ser inte alls ut som det gör på Asrock's hemsida
Men tack ändå!