Websupport drar upp priserna igen / Billigaste alternativet för domänhantering, .se, .nu, .com

Permalänk
Inaktiv

Fick inte förnyat mina domän men nya priset är 173,75 kr inkl. moms från tidigare 161 kr + nått öre (.se domän). Ingen farlig prisökning så känns lugnt än så länge. Fortfarande nöjd med att jag flyttade mina domän till Inleed.

Förtydligade att priset avser .se domän.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Fick inte förnyat mina domän men nya priset är 173,75 kr inkl. moms från tidigare 161 kr + nått öre (.se domän). Ingen farlig prisökning så känns lugnt än så länge. Fortfarande nöjd med att jag flyttade mina domän till Inleed.

Visst det är inte så mycket i kronor, men räknar vi procent så är det en ökning på 7.70%.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tinkerbeard:

Visst det är inte så mycket i kronor, men räknar vi procent så är det en ökning på 7.70%.

Har bara en domän som jag kan förnya i flera år, övriga vill jag inte förnya mer än årligen så de hade jag bara förnyat i max ett år i förtid. Trodde nya priset skulle komma efter nyår så trodde jag hade mer tid på mig. Tyvärr kom annat i vägen men som sagt, jag kan svälja prisökningen. Fortfarande 87 kr billigare än min tidigare registrar (om de inte också ska höja nu).

Var fick du information om prishöjningen förresten? Så man är redo nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Har bara en domän som jag kan förnya i flera år, övriga vill jag inte förnya mer än årligen så de hade jag bara förnyat i max ett år i förtid. Trodde nya priset skulle komma efter nyår så trodde jag hade mer tid på mig. Tyvärr kom annat i vägen men som sagt, jag kan svälja prisökningen. Fortfarande 87 kr billigare än min tidigare registrar (om de inte också ska höja nu).

Var fick du information prishöjningen förresten? Så man vet tills nästa gång.

Jag fick ett mail från min tidigare leverantör Loopia som gjorde en chockhöjning. Då blev det ett aktivt val att flytta till Inleed som jag är supernöjd över. Har också bara en domän så inga stora pengar.

Permalänk
Medlem

Har rätt dålig koll på detta så tänkte jag stället en kanske dum fråga.
Jag köpte mig en domän förut på Loopia men jag fick inte peka den mot mitt eget ip-nr bara mot deras webhotell utan att betala massa extra.

Får jag göra detta på inleed? Jag vill skaffa tailscale eller liknande för en funktion hemma nämligen.

Permalänk
Medlem

Jag är snål och använder enbart den själv så jag köper en ny domän varje år för nån krona lol.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tycker inte det framgår inte riktigt, men visst kan jag ha enbart domänen hos Inleed (utan webbhotell etc.)?

Har inget intresse av deras webbhotell och hanterar DNS via Cloudflare. Det enda jag behöver från Inleed är själva domänerna, ompekning av NS till Cloudflare (om nuvarande inställningar i .se-zonen skulle skrivas över vid flytten) samt att de kan uppdatera DS record för mig i .se-zonen för DNSSEC.

Det vore också intressant att höra hur smidigt flytt av domän till annan registrar brukar gå? Brukar det ske utan nertid? Pillar de på existerande DNS records (specifikt NS och DS) om man inte använder sin registrars DNS-servrar?

EDIT: HostUp verkar låta en styra lite sånt vid förflyttning låter det som. Är ju aningen billigare, men vet mindre om dem.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Har rätt dålig koll på detta så tänkte jag stället en kanske dum fråga.
Jag köpte mig en domän förut på Loopia men jag fick inte peka den mot mitt eget ip-nr bara mot deras webhotell utan att betala massa extra.

Får jag göra detta på inleed? Jag vill skaffa tailscale eller liknande för en funktion hemma nämligen.

Ja. Bara o skriva in ett nytt IP nummer på rätt rad i inställningarna för domänen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tycker inte det framgår inte riktigt, men visst kan jag ha enbart domänen hos Inleed (utan webbhotell etc.)?

Har inget intresse av deras webbhotell och hanterar DNS via Cloudflare. Det enda jag behöver från Inleed är själva domänerna, ompekning av NS till Cloudflare (om nuvarande inställningar i .se-zonen skulle skrivas över vid flytten) samt att de kan uppdatera DS record för mig i .se-zonen för DNSSEC.

Det vore också intressant att höra hur smidigt flytt av domän till annan registrar brukar gå? Brukar det ske utan nertid? Pillar de på existerande DNS records (specifikt NS och DS) om man inte använder sin registrars DNS-servrar?

Ja det går bra. Domän o webhotell är separat. O bara o ändra DNS server o grejer hur du vill som jag förstår det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Mitt domännamn (.se) gick över på nolltid. Sen tar det x-antal timmar för alla DNS-servrar att uppdatera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja det går bra. Domän o webhotell är separat. O bara o ändra DNS server o grejer hur du vill som jag förstår det.

Ok, bra. Gick det att direkt peka om domänens namnservrar till andra än Inleeds servrar direkt vid beställningen av flytten så att man undviker nertid? Hostup.se verkar erbjuda detta, vilket definitivt är en bonus.

Skrivet av Tinkerbeard:

Mitt domännamn (.se) gick över på nolltid. Sen tar det x-antal timmar för alla DNS-servrar att uppdatera sig.

Ok. Jag vill dock inte vänta X antal timmar om möjligt. Vill helst direkt kunna peka om namnservrarna till Cloudflare där alla befintliga records redan är satta.

Misstänker att jag för DNSSEC behöver stänga av det i någon dag innan flytten för att låta detta propagera, genomföra flytten och sedan aktivera det igen? Egentligen borde kanske befintligt DS record ligga kvar i .se-zonen, men jag vet inte om det leder till något problem ifall min registrar inte har koll på detta?

EDIT: Fick svar från Hostup väldigt snabbt. Deras DNS-tjänst är tydligen byggd på Cloudflare (deras tenancy-struktur), vilken i mitt tycke är den bästa och mest moderna DNS-tjänsten. Man kan tydligen få tillgång till det underliggande kontot för sin domän om man vill. Nu vill jag dock personligen fortsätta hålla detta separat, men tyckte ändå det var lite intressant att veta.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ok, bra. Gick det att direkt peka om domänens namnservrar till andra än Inleeds servrar direkt vid beställningen av flytten så att man undviker nertid? Hostup.se verkar erbjuda detta, vilket definitivt är en bonus.

Ja asså när jag bytte till inleed stog mina gamla namnservrar i listan på inleeds sida. Så antar att det bara är att skita i att byta till inleeds servrar så stannar det kvar på din Cloudflare.

O om du måste byta så tar det ju nåra timmar. O det är inte inleeds fel. Det är DNS systemet i världens fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja asså när jag bytte till inleed stog mina gamla namnservrar i listan på inleeds sida. Så antar att det bara är att skita i att byta till inleeds servrar så stannar det kvar på din Cloudflare.

O om du måste byta så tar det ju nåra timmar. O det är inte inleeds fel. Det är DNS systemet i världens fel.

Ok. Ja, väntetiden är ju mycket att det tar tid för saker att propagera globalt och TTL:en för records att gå ut överallt globalt. Det jag var ute efter var just att det vid inget tillfälle skulle vara så att min domäns NS records pekade mot deras namnservrar.

Blir nog HostUp denna gång dock då de var väldigt snabba på att svara och själva processen verkar väldigt smidig. De är också billigare, vilket passar bra eftersom jag vill ha så lite som möjligt att göra med min registrar. Hade jag kunnat kapa bort den mellanhanden helt genom att direkt interagera med IIS så hade jag gjort det.

Det är lite det som är irriterande med Websupport. De motiverar prishöjningar med att de investerat mer i tjänster som jag inte bryr mig om. Borde ha bytt tidigare, ärligt talat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ok. Ja, väntetiden är ju mycket att det tar tid för saker att propagera globalt och TTL:en för records att gå ut överallt globalt. Det jag var ute efter var just att det vid inget tillfälle skulle vara så att min domäns NS records pekade mot deras namnservrar.

Blir nog HostUp denna gång dock då de var väldigt snabba på att svara och själva processen verkar väldigt smidig. De är också billigare, vilket passar bra eftersom jag vill ha så lite som möjligt att göra med min registrar. Hade jag kunnat kapa bort den mellanhanden helt genom att direkt interagera med IIS så hade jag gjort det.

Det är lite det som är irriterande med Websupport. De motiverar prishöjningar med med att de investerat mer i tjänster för som jag inte bryr mig om. Borde ha bytt tidigare, ärligt talat.

Tvivlar på att Hostup är billigare än Inleed då jag jämförde dom alla innan prishöjningarna. Har även varit i kontakt med Inleed vid ett flertalet gånger och får snabbt svar via mail på under 5 minuter. Litet plus i kanten att det är ett relativt lokalt bolag också och ingen utav dom större ”jättarna”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Tvivlar på att Hostup är billigare än Inleed då jag jämförde dom alla innan prishöjningarna. Har även varit i kontakt med Inleed vid ett flertalet gånger och får snabbt svar via mail på under 5 minuter. Litet plus i kanten att det är ett relativt lokalt bolag också och ingen utav dom större ”jättarna”.

Skickade en fråga om eventuell prishöjning till dem så får se vad de svarar där. Just nu är de i alla fall billigare på förnyelse av .se-domäner:

HostUp: 156,25 kr
Inleed: 173 kr

Registrering av en ny .se-domän är dock billigare hos Inleed:

HostUp: 123,75 kr
Inleed: 111 kr

Inleed hade redan höjt sina priser med hänsyn till den ökade avgiften från IIS eller?

HostUp verkar också vara ett svenskt bolag, startat 2019. Ingen av dem är med andra ord någon jätte. Håller med om att det är lite roligare än att göda ett atörre bolag.

EDIT: Flyttade båda mina .se-domäner till HostUp nu och förnyade dem 3 år. Gick extremt smidigt. Ska hålla lite koll på att mina domäners DS records som jag lade till igen efter bytet ligger kvar i .se-zonen även strax efter 12:00 då IIS tydligen uppdaterar .se-zonen (prick varje timme).

Ser ut som att man kan förnya dem 3 år igen om man vill, men har inte testat om det går. Kanske vore värt det med tanke på att åtminstone Websupport höjt priset praktiskt taget varje år känns det som.

Vet förresten någon hur lång tid det tar innan Websupport märker av att de inte är registrar för domänerna? De listas fortfarande i deras gränssnitt, även om en slagning mot IIS.se visar att de mycket riktigt är flyttade och förnyade.

EDIT 2: Var inga problem med mina DS records heller. Skrev in dem igen för respektive domän för säkerhets skull, men förmodligen behövdes det inte. Är i vilket fall som helt mycket nöjd med hela processen, så tack till er som bidragit till tråden.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Skickade en fråga om eventuell prishöjning till dem så får se vad de svarar där. Just nu är de i alla fall billigare på förnyelse av .se-domäner:

HostUp: 156,25 kr
Inleed: 173 kr

HostUp tar nu 168,75 kr i förnyelse för .se domäner så endast 5 kr billigare än Inleed på 173,75 kr.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jreklund:

Personligen använder jag Inleed för .se och resten har jag hos porkbun. Företaget (Geeks) använder Loopia, men det är p.g.a. deras API.

Skrivet av Tinkerbeard:

Kan tillägga att det är internetstiftelsen som ökar priserna för alla. Bytte nyss mitt domännamn från Loopia till Inleed och förnyade i 6 år. Sparar totalt en tusenlapp. Ett tips till er där alla att förnya innan dom nya priserna börjar gälla.

Awesome! Förnyade mina domäner i tre respektive fem år till halva priset mot vad jag betalar idag hos Websupport. Det var otroligt mycket enklare och smidigare än jag trodde att flytta domäner. Tack @FilleMang för att du startade denna tråd!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

HostUp tar nu 168,75 kr i förnyelse för .se domäner så endast 5 kr billigare än Inleed på 173,75 kr.

Ja, det är ju inte någon större skillnad. Båda verkar vara smidiga att interagera med och samtidigt ha bra priser. Är ganska säker på att jag hade blivit nöjd även med Inleed om jag valt dem.

Jag uppdaterade mina .se-domäner i 6 år till det gamla priset, så vi får se vad som gäller nästa gång. Sparade definitivt åtskilliga hundralappar där eftersom Websupport hade varit ungefär dubbelt så dyra, utan att ge något mervärde för mig.

Skrivet av Alling:

Awesome! Förnyade mina domäner i tre respektive fem år till halva priset mot vad jag betalar idag hos Websupport. Det var otroligt mycket enklare och smidigare än jag trodde att flytta domäner. Tack @FilleMang för att du startade denna tråd!

Ja, jag blev också positivt överraskad av hur enkelt och smidigt det var. Tur att man råkade se denna tråd.

Det enda krånglet för egen del var en bugg i Websupports system där en av mina domäner av någon anledning inte var knuten till min domänprofil så deras support behövde fixa det först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick en faktura idag ifrån Loopia på en .se domän som tillhör en kollega. Dom tar hutlösa 323,75 SEK nu för ett år. Rena rånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Fick en faktura idag ifrån Loopia på en .se domän som tillhör en kollega. Dom tar hutlösa 323,75 SEK nu för ett år. Rena rånet.

Det är i linje med vad Websupport tar, som ju i whois kallas Loopia2 om jag minns rätt. Definitivt onödigt dyrt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Ja, det är ju inte någon större skillnad. Båda verkar vara smidiga att interagera med och samtidigt ha bra priser. Är ganska säker på att jag hade blivit nöjd även med Inleed om jag valt dem.

Jag uppdaterade mina .se-domäner i 6 år till det gamla priset, så vi får se vad som gäller nästa gång. Sparade definitivt åtskilliga hundralappar där eftersom Websupport hade varit ungefär dubbelt så dyra, utan att ge något mervärde för mig.

Jag började faktiskt flytta domän från Inleed till HostUp för att förnya men precis som tidigare hann jag inte förnya i tid förrän nya priset började gälla (förstod inte att de skulle höja priset också). Himla otur jag har men ändå bättre än vad jag betalade tidigare (261 kr hos Egensajt, numera 286 kr). Då jag redan vant mig vid Inleed, supersnabb support dygnet runt och då två av mina domän redan hade konfigurerad DNS valde jag att flytta tillbaka domänen från HostUp till Inleed. Vill ha allt samlat på samma ställe. Känns inte värt det att konfigurera om två av mina domän för 5 kr. Förnya alla årsvis dock då jag inte ser någon vits med att förnya i fler år i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Jag började faktiskt flytta domän från Inleed till HostUp för att förnya men precis som tidigare hann jag inte förnya i tid förrän nya priset började gälla (förstod inte att de skulle höja priset också). Himla otur jag har men ändå bättre än vad jag betalade tidigare (261 kr hos Egensajt, numera 286 kr). Då jag redan vant mig vid Inleed, supersnabb support dygnet runt och då två av mina domän redan hade konfigurerad DNS valde jag att flytta tillbaka domänen från HostUp till Inleed. Vill ha allt samlat på samma ställe. Känns inte värt det att konfigurera om två av mina domän för 5 kr. Förnya alla årsvis dock då jag inte ser någon vits med att förnya i fler år i dagsläget.

Gjorde du flytten innan nyår? Gick utmärkt för mig i mellandagarna.

Ja, jag förstår absolut att du flyttade tillbaka domänen för att ha allt på samma ställe när det är möjligt, speciellt när priset är nästan samma. Jag förnyade enbart flera år eftersom jag vet att jag kommer behålla dessa domäner väldigt länge och därför lika gärna kan passa på att förnya för ett lägre pris. Har aldrig sett priserna gå nedåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen här! Har tänkt i några år att flytta domänerna men varken AWS eller Cloudflare har .se tyvärr. Tipsen om inleed var väldigt hjälpsamma. Skönt att slippa Websupport som de numera heter. Tror det är tredje namnet sen jag köpte domänerna hos Binero en gång i tiden.