Cooler Master avtäcker motorliknande kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fast nu är det ju en förbränningsmotor det ska föreställa, inte en bil. Du får jämföra äpplen med äpplen Och där är det objektivt inte en snack om saken vilken som är bäst

Okej I'll bite.

Vilken förbränningsmotor eller bil med förbränningsmotor är objektivt bäst ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ja det blir ju inte färre av att du börjar prata om något annat än vad nyheten handlar om (kylare som ska föreställa en V6/V8/V12/förbränningsmotor)

Det blir inte färre än ursprunget jag svarade på som gick ifrån ämnet Jberger, det var du & meningslösa kommentarer därefter. Sen finns de som är väldigt intresserade av sim racing inom datanörderiet, och lägger en hel förmögenhet på det. Jag är en av dem & jag uppskattar förbränningsmotorer, elmotorer, även om elmotorerna inte är där än. Och att påstå att förbränningsmotorer är ineffektiva jämfört med när de kom...Lika ineffektivt som dagens elmotorer jämfört med om 20 år framöver. Finns en anledning att förbränningsmotorer fortfarande förekommer i f1, inte bara ljudet, tro mig. men all utveckling av moderna bilar kommer i princip från tekniken bakom f1. Lycka till att göra ett pitstop på 3 sek med en elmotor & oljeindustrin är en bidragande orsak till att det inte är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Det blir inte färre än ursprunget jag svarade på som gick ifrån ämnet Jberger, det var du & meningslösa kommentarer därefter. Sen finns de som är väldigt intresserade av sim racing inom datanörderiet, och lägger en hel förmögenhet på det. Jag är en av dem & jag uppskattar förbränningsmotorer, elmotorer, även om elmotorerna inte är där än. Och att påstå att förbränningsmotorer är ineffektiva jämfört med när de kom...Lika ineffektivt som dagens elmotorer jämfört med om 20 år framöver. Finns en anledning att förbränningsmotorer fortfarande förekommer i f1, inte bara ljudet, tro mig. men all utveckling av moderna bilar kommer i princip från tekniken bakom f1. Lycka till att göra ett pitstop på 3 sek med en elmotor & oljeindustrin är en bidragande orsak till att det inte är så.

Jag påstodd inte att förbränningsmotorer är ineffektiva jämfört med när de kom. Jag påstodd, eller påstodd och påstodd; det är allmänt känd fakta, att förbränningsmotorer är ineffektiva. En bilmotor har vad, 25-30% effektivitet? Medan en elmotor som har vad, 75%+ effektivtet? Det är lixom inte jämförbart. Än mindre så när bilmotorer som du nämner finns i F1 och liknande och de har i decennier pushat pushat pushat förbränningsmotorn så mycket det bara går och... 25-30% är var den är idag. Medan elmotorn har många decennier kvar av förbättringar innan samma tid har blivit ägnad den som förbränningsmotorn.

Vet inte varför jag svarar din kommentar dock, "öh en riktig bil ska lukta bensin höhöhö"-folket kommer aldrig ändra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Okej I'll bite.

Jag vet inte vilken förbränningsmotor som är bäst, jag vet bara att i stort sett alla elmotorer är bättre för förbränningsmotorer är oerhört ineffektiva i jämförelse. Jag vill anta att du nästan kan välja vilken elmotor som helst, och den kommer vara bättre än vilken förbränningsmotor du än väljer.

Permalänk
Medlem

Ja det är klart att de är bättre, men dom är inte i dagens läge vettiga i vare sig körsträcka, laddningstid och miljömässighet i batteriproduktion ännu. Mer än så finns inte att säga. Och därav angriper jag elmotorer lika mycket som jag kan angripa en förbränningsmotor. Och att jag tycker att en riktig bil ska lukta bensin? Ne fan heller. Jag tycker att det är bedrövligt att man inte kommit längre, så jag vet inte riktigt vad du vill uppnå, bortsett att du inte läst det jag skriver & har förutfattade meningar om att man tillhör nått du kallar "lukta bensin folket", säger ju en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisbel:

Jag köpte en Cooler Master V8 redan 2011, så det lär inte vara någon ny produktserie.

https://cdn.inet.se/product/1600x900/6308633_0.jpg

Den stora skillnaden nu mot då är väl att den nya V8 liknar (om än ytligt) en V8-förbränningsmotor. Den gamla hade namnet men inte mycket till likhet med en motor.

Permalänk
Medlem

Polaren hade en av deras "V8". Såg jävligt fränt ut men de var väldigt medioker minns jag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Okej I'll bite.

Objektivt är svaret en Volvo B18 i en Volvo P1800.

Permalänk
Medlem

Men var är kylaren för oss som älaskar Sned 4 aka SAAB's H-motorer?

Kan också tänka mig en V4.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Objektivt är svaret en Volvo B18 i en Volvo P1800.

Ganska läcker design.

Om en Tesla Cybertruck väger 3 104 kg så antar jag att en P1800 väger mindre.

Om man är kort, inte behöver plats för mer än 1 passagerare och ens behov av bagageutrymme är nästintill obefintligt så verkar MX-5 "Miata" vara mer eller mindre "den perfekta bilen".

Jag gillar också Mazda's röda, har för mig den heter soul red.

2 Liters motor på 180 hästkrafter eller något sådant.
Hade väl varit dugligt i en 2 tonsbil.
Men eftersom miatan bara väger runt tonet så blir den betydligt piggare än motsvarande effekt i en dubbelt så tung bil.
Liten, lätt och smidig är dessutom bra för både bränsleekonomi och körglädje.
En 2,5 ton bil ställer också betydligt högre krav på bromsar och däck för att få bra bromssträcka än en 1 tonsbil.

Bilar under 1500kg borde räknas som miljöbil.