Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Nu kommer externa SSD:er med Thunderbolt 5

Permalänk
Melding Plague

Nu kommer externa SSD:er med Thunderbolt 5

Seagate har lanserat nya Lacie Rugged-modeller med upp till 6 700 MB/s läshastighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag har aldrig varit mycket för supersnabbt av superlite i datorvärlden. Som supersnabb ssd, ram, grafikkort etc som inte klarar av större laster. Men denna ssd öppnar upp för upp för att de andra alternativen blir billigare.
Förenklat jag väljer hellre en 8TB ssd 2000MB/s än 2TB ssd 6700MB/s.
Dock är 2000MB/s ssd fortfarande dyra, vilket jag hoppas denna snabba ssd kommer att göra billigare.
En annan sak är vad det presterar i verkligheten. Jag impulsköpet en Samsung S7 extern ssd och upplever den nästan som en sata ssd när den blir lite varm.

Permalänk
Medlem

Ska vi börja kalla SSD-enheter för diskar så kan vi lika gärna återigen börja tala om modermodemet, som alltså är själva hjärtat i hårddisken.

De USB4-kabinett som finns ute nu är på upp till 40Gbps. Men USB4 v2 ska enligt chatGPT nå 80Gbps. Borde det då inte rimligtvis dyka kabinett med dessa hastigheter i närtid? Thunderbolt 5 ska nå hastigheter upp till 120Gbps. Men finns det något som hindrar nvme-kabinett att nyttja 80Gbps som USB4 v2 erbjuder?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har aldrig varit mycket för supersnabbt av superlite i datorvärlden. Som supersnabb ssd, ram, grafikkort etc som inte klarar av större laster. Men denna ssd öppnar upp för upp för att de andra alternativen blir billigare.
Förenklat jag väljer hellre en 8TB ssd 2000MB/s än 2TB ssd 6700MB/s.
Dock är 2000MB/s ssd fortfarande dyra, vilket jag hoppas denna snabba ssd kommer att göra billigare.
En annan sak är vad det presterar i verkligheten. Jag impulsköpet en Samsung S7 extern ssd och upplever den nästan som en sata ssd när den blir lite varm.

Menar du Samsung T7?

Samsung T7 är begränsad av USB 3.2 Gen 2 10 Gbps max hastigheten är 1000 MB/s så att du upplever T7 som en SATA SSD är för att den inte är speciellt mycket snabbare än en SATA SSD.

USB porten också måste stödja USB 3.2 Gen 2 för att uppnå max hastighet ifall du använder en USB 3.2 Gen 1 port 5 Gbps så förlorar du en hel del prestanda.

Dock så är det nog det största problemet för tillverkare är att den snabbaste porten på de flesta datorer är USB 3.2 Gen 1 10 Gbps finns inga större skäl för tillverkare att pressa in dyrare delar när majoritet av konsumenter inte kan utnyttja hastigheten för konsumenter som behöver högre hastighet så finns USB 4 och Thunderbolt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Menar du Samsung T7?

Samsung T7 är begränsad av USB 3.2 Gen 2 10 Gbps max hastigheten är 1000 MB/s så att du upplever T7 som en SATA SSD är för att den inte är speciellt mycket snabbare än en SATA SSD.

USB porten också måste stödja USB 3.2 Gen 2 för att uppnå max hastighet ifall du använder en USB 3.2 Gen 1 port 5 Gbps så förlorar du en hel del prestanda.

Dock så är det nog det största problemet för tillverkare är att den snabbaste porten på de flesta datorer är USB 3.2 Gen 1 10 Gbps finns inga större skäl för tillverkare att pressa in dyrare delar när majoritet av konsumenter inte kan utnyttja hastigheten för konsumenter som behöver högre hastighet så finns USB 4 och Thunderbolt.

Korrekt plus lite olika prestanda varje gång. Man läser folk som testar det ena och andra för att få upp prestandan.
I vilket fall jag ser framemot att denna ssd som tråden handlar om kan prispress de andra ner i pris som att göra Samsung T9 billigare.

Permalänk
Datavetare

Ett betydligt större problem för SSD sittandes på USB har, i alla fall innan USB4, varit att latensen blir högre jämfört med PCIe.

Någon som vet hur det ändras när diskarna nu sitter på TB/USB4 då dessa protokoll är kapabla att transportera PCIe? På disk-sidan kan man ju då köra samma kontroller som när disken sitter på en M.2 NVMe-kontakt.

I.e. är en disk på TB/USB4 mer lik en M.2 NVMe-disk sett till latens, eller är den mer lik USB3?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

"Vattentät" ?

Ja jäklar, det står ju faktiskt "It’s also waterproof with an IP68 rating, so it can survive a complete dunking to depths of one meter."

Det är ju bra om man har datorn brevid badkaret

I övrigt så är det ju som @lillaankan_i_dammen säger, bra om dessa gör äldre diskar billigare.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

"Vattentät" ?

Likaså "Stöttålig" ? Givetvis kan allt gå sönder om man tappar det tillräckligt hårt, men har svårt att se att en SSD-enhet skulle gå sönder om den tappas någon meter ner i golvet.

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett prisvärt* alternativ om man vill öka lagringsutrymmet i sin Mac mini Pro (M4). Obs att bara pro-versionen har TB5, icke-pro har bara TB4.

*Apple vill ha otroliga +16800 kr för att uppgradera från 512 GB till 4 TB intern SSD lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ser ut som ett prisvärt* alternativ om man vill öka lagringsutrymmet i sin Mac mini Pro (M4). Obs att bara pro-versionen har TB5, icke-pro har bara TB4.

*Apple vill ha otroliga +16800 kr för att uppgradera från 512 GB till 4 TB intern SSD lagring.

Tror tyvärr att detta kommer hålla priserna höga. Jag har egentligen ingen aning, men min känsla är att TB-lagring i icke-Apple-land är betydligt mindre förekommande.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nåja, ca 1,8 gånger snabbare bör den vara i så fall.

Skrivet av Yoshman:

Ett betydligt större problem för SSD sittandes på USB har, i alla fall innan USB4, varit att latensen blir högre jämfört med PCIe.

Någon som vet hur det ändras när diskarna nu sitter på TB/USB4 då dessa protokoll är kapabla att transportera PCIe? På disk-sidan kan man ju då köra samma kontroller som när disken sitter på en M.2 NVMe-kontakt.

I.e. är en disk på TB/USB4 mer lik en M.2 NVMe-disk sett till latens, eller är den mer lik USB3?

Jag köpte en sån här mojäng för att kunna återanvända en gammal Samsung 970 Evo Plus 1 TB som snabb flyttbar lagring, Asus TUF Gaming A1, ett externt M.2-chassi via USB-C 3.2 Gen 2x1 (10 Gbps).

Prestandan blir ganska dassig i jämförelse med när den sitter direkt i datorn, men accesstiden är snarlik för läsning (0,102 vs 0,094 ms), åtminstone enligt AS-SSD.

Problemet är ju också att det sitter något kontrollerkort som står för omvandlingen från M.2 till USB, så det lär ju vara där merparten av prestandan (bandbredden åsido) försvinner snarare än i USB-interfacet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Nåja, ca 1,8 gånger snabbare bör den vara i så fall.
Jag köpte en sån här mojäng för att kunna återanvända en gammal Samsung 970 Evo Plus 1 TB som snabb flyttbar lagring, Asus TUF Gaming A1, ett externt M.2-chassi via USB-C 3.2 Gen 2x1 (10 Gbps).
<Uppladdad bildlänk>
Prestandan blir ganska dassig i jämförelse med när den sitter direkt i datorn, men accesstiden är snarlik för läsning (0,102 vs 0,094 ms), åtminstone enligt AS-SSD.
<Uppladdad bildlänk>
Problemet är ju också att det sitter något kontrollerkort som står för omvandlingen från M.2 till USB, så det lär ju vara där merparten av prestandan (bandbredden åsido) försvinner snarare än i USB-interfacet.

Vet inte vad "access-time" mäter. Testade ett program som ska mäta det på Linux, även med en gammal SATA SSD fick man ju latenser som bäst representeras i µs, inte i ms. Så känns lite iffy...

Det jag refererande till är det man får i 4k read/write, där framförallt 4k read för mig ger betydligt lägre via USB3 jämfört med att ha disken direkt i datorn. Får du samma även där?

För "bulk-transfer" är rätt mycket samma över USB som via M.2, förutsatt att man har tillräckligt snabb USB-standard.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

latenser som bäst representeras i µs, inte i ms.

Tja, det är 102 respektive 53 μs i mitt screenshot.

Antar att det är service time som mäts d.v.s. tiden från att ett läs/skriv-kommando skickas tills det rapporteras tillbaka som utfört.

Skrivet av Yoshman:

Det jag refererande till är det man får i 4k read/write, där framförallt 4k read för mig ger betydligt lägre via USB3 jämfört med att ha disken direkt i datorn. Får du samma även där?

Nej där är det ett stort tapp. Mellan 55-60 MB/s i datorn mot 21,25 MB/s i dagens bench.

Jag menar ändå att jag tror att den största prestandatjuven sitter i interfacet i M.2-chassit. Jag gav 408 kr med frakt för det för någon månad sedan, så komponenterna lär inte vara speciellt påkostade. Tittade man på något motsvarande för TB4 exempelvis så fick man slå på uppåt någon tusenlapp till, och det lär åtminstone delvis vara en kostnad för bättre kontrollerkretsar tänker jag.