Snabbkoll: Betalar du för att bli av med reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Fast det är väl för att dom har sin reklam inspelad i podden så att det inte ska gå att undvika?

nix, det är spotify som sätter in reklam före, mitten och efter podden, om podd-"ägaren" väljer att ha reklam, utöver sponsring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Fast det är väl för att dom har sin reklam inspelad i podden så att det inte ska gå att undvika?

Faktiskt inte! För någon månad sedan har jag börjat på enstaka korta reklamsnuttar innan själva podcasten spelas upp. Dessa går dock att skippa, men jag tycker det är väldigt märkligt att jag får dem öht när jag betalar för premium.

Permalänk
Medlem

Betalar för spotify, men resten åker väck med en ad-block, pi-hole etc.

inte primärt för att jag inte vill betala för saker jag gillar, utan för att det gör hela internetupplevelsen mycket bättre och snabbare utan reklam. Sedan råkar viss typ av reklam försvinna som man annars hade behövt betala för att bli av med. Jag tänker inte lägga tid på att vitlista viss reklam bara för att få äran att betala bort det igen.

Vill jag tex läsa tidningen köper jag ett abonnemang, gillar jag en youtubekanal kastar jag några kronor i deras rikning på patreon osv. men reklamen åker ändå bort.

Permalänk
Medlem

Betalar alltid för att få bort reklam. Hatar reklam men är så klart tacksam för att en betalfunktion finns för att slippa den. Däremot förstår jag inte folk som gnäller över reklam, vägrar betala för att slippa den och använder ad blockers istället, men samtidigt vill ändå ta del av innehållet. Jobbar ni själva gratis?

Felstavning
Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Spotify
Max
Viaplay
Disney+

och tjejen betalar för Netflix (som jag iofs aldrig använder)

Permalänk
Medlem

Youtube premium ger mig det jag behöver i väg om video o musik på språng.
Adblocks ger annat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Betalar för lite extra el till min DNS adblocker. Och spotify men har familjekonto där jag ej betalar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ja, på Spotify samt YouTube Premium. Klart värt det.

Permalänk

Bara på Youtube

Permalänk
Medlem

Ja, alla tjänster som erbjuder möjligheten, och alldeles särskilt YouTube Premium (trots att det blivit skitdyrt) som annars är snudd på obrukbart.

Tillåter reklam här på Swec, men det är enbart och endast för att jag inte kan betala för att slippa det (hint hint).

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Ja, 65 kr per månad för youtube premium.
Mer än så är inte värt då jag inte tänker betala för deras musiktjänst. Dom får släppa en avskalad version och även tvinga kreatörer att markera när dom bakar in reklam i sin video.

Permalänk
Medlem

Borde inte frågan vara ”Ja, på flera tjänster, Ja, på en tjänst, Nej, på ingen tjänst”? Känns som att svarsalternativ ett och två är samma sak nu.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Konsumerar rätt mycket Spotify o Youtube så där blir det att betala en skvätt. Vad jag inte gillar är att på Spotify's poddar är det reklam ändå. Vidrigt. Det gör att jag föredrar att lyssna på poddar på Youtube om de finns där.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Har inga streamingtjänster. Det lilla jag kollar på yt så ser jag ingen reklam så det är inte relevant om det inte skulle vara inbäddat. Det enda jag är tvingad att betala för är SVT men det tittar jag inte på men där har de ju reklam ändå även om de kallar det sponsring vad jag förstått. Musik lyssnas via nätradio (ingen reklam där heller) eller via lokala egenrippade flac (iofs så har man ju betalat privatkopieringsavgift för alla diskar man har men antagligen får inte de artister som jag lyssnar på nån ersättning från den organistationen...)

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Brave browser + adblock löser de mesta, undviker hemsidor som bombarderar med reklam.

Skippar streamingtjänster och andra prenumerationer.

År 2025 är det året jag tar mig ur ekorrhjulet för gott då mitt sista "lån" går ur bindningstid vilket är mitt idiotiska 3 åriga abonnemang som löper ut.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det tog bara 13 dagar in i år 2025 innan det giftiga ämnet "reklam" dök upp i forumet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av friskybob:

Jag var precis som dig en gång i tiden, men sedan insåg jag att tjänster och sajter som har reklam gör det för att de måste. Det är antingen det eller ta betalt för att slippa reklam som gäller för att få in pengar. Skippar alla detta går det inte ihop.

Hur ser du på detta?

”Måste” är ett rätt starkt ord i sammanhanget. ”Vill” tror jag är mer korrekt. Åt båda håll.
”Vill” du som konsument ha artiklar eller videos av bra kvalitet, är det till fördel för dig om de som skapar innehåll kan syssla med detta på heltid snarare än att ha det som hobby vid sidan av sin ordinarie inkomstkälla.
”Vill” du som mediaproducent kunna leva på ditt innehåll behöver du på ett eller annat sätt sälja in varför det är värt pengar eller annan uppoffring för dina konsumenter.

Men som med allt annat: det är inte en mänsklig rättighet att kunna leva på sin hobby, och det är inte en mänsklig rättighet att ha tillgång till andras arbete gratis. Någonstans behöver folk mötas.

Permalänk

Betalar för något, blockerar något och undviker/skippar helt mycket, Hatar reklam.

Permalänk
Medlem

Gör vad jag kan för att undvika reklam.

Blev tvärförbannad när jag märkte att jag betalar för viss streaming men att det finns en skala och den jag betalar för är "billig med reklam".

Man kan inte ens se på nyheter utan en massa reklam . Kräkfärdig.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Betalar alltid för att få bort reklam. Hatar reklam men är så klart tacksam för att en betalfunktion finns för att slippa den. Däremot förstår jag inte folk som gnäller över reklam, vägrar betala för att slippa den och använder ad blockers istället, men samtidigt vill ändå ta fel av innehållet. Jobbar ni själva gratis?

Japp, jag får inget betalt för det jag jobbar med, så jag skäms inte en millimeter.

Men jag kanske borde börja stoppa reklam i folks morgonkaffe istället och sedan begära pengar för att sluta?

Det är ju vad dom gör mot mig, trots att jag inte har en lön att ta av, alla ska bara ha, utan hänsyn till vem som ska betala för kalaset.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Har ett par streamingtjänster där jag valt ett "reklamabonnemang", TV4play och Disney+. På Disney+ ser jag på sin höjd en handfull korta reklamfilmer per dygn, vilket jag inte direkt upplever som störande. På TV4play däremot så visas 25-40st 20-30s långa reklamfilmer per timme (uppdelat på 3-4 tillfällen)...helt j-a sjukt. Det enda som gör att jag står ut med det är att jag endast ser på TV4play en timme i veckan (40 minuter serieavsnitt, 20 minuter reklam).

Permalänk
Medlem

Betalar i annan valuta för youtube premium, gjort flera år typ.

Resten löser jag på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Youtube premum. sjukt värt det. konsumerar långt mer youtube än vad jag någonsin gjorde netflix t.ex. säkert 2-4 timmar video om dagen, lediga dagar ibland mer. Tror bestämt dom tjänar mindre på vad jag betalar för premium än vad dom hade gjort om jag hade kollat reklam för alla de videos det blir i månaden haha

Hur orkar du titta så mycket på youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Följer en del youtubers. och sen har man en del som "white noise" när man sover. Hur mycket "linjär TV" tittade man inte för? TV:n var ju på nästan hela dagen fram till det var läggdags. typ samma sak nu fast youtube.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Ett par stycken av olika anledningar

• Youtube Premium - Reklamfritt, spela videor med låst skärm, samt att abonnemanget inkluderar YT music så att jag slipper betala för spotify

• Diverse mobilappar på telefonen - Alarmet, Kalendern, Splitwise, Ultimate guitar. Ett av få ställen där man kan köpa ett program och inte behöva prenumerera

• Google Drive antar jag tjatar om reklam numera? Onedrive har iaf börjat tjata varenda gång. Betalat för google drive i flera år nu.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Antar du inte sitter dagarna i ändan att scrollar på tiktok?

Permalänk
Medlem

Endast för Spotify då det är en väldigt bra tjänst som har allt innehåll man kan behöva. Jag vet sätt att få den gratis, men priset och utbudet är mer än värt de. En tjänst som Netflix däremot skulle jag aldrig betala för överhuvudtaget.

Permalänk

Vad är det för mening med att betala för att slippa reklam?

Man betalar ju redan för att se reklam, SVT sportnytt där dom viftar med deras banner bakom fotbollsspelare, banners på arenor etc, trots att det är skattefinansierd tv och biljettpriser.

SL med deras reklam på väggarna på stationer, i tåg etc, trots att det är statligt + biljettkostnad för att få vistas där.
Bio så ser du reklam innan filmen.

Finns bättre sätt att använda sina surt förvärvare slantar.

Jag kör lite som sport att inte köpa det som det görs (mest) reklam för. Ok, man kommer inte undan för coop, ICA etc. men ändå.

Fria reklamkanaler nu mera visar ju ändå bara repriser av repriser nu mera. Filmer värda att se har man ändå på DVD / blu-ray.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

Nej, jag spammar F5 tills det försvinner när reklam dyker upp på YouTube, och sänker bilstereon och biter ihop när reklam kommer upp på Spotify.

Borde skaffa WinAmp i bilen och Torrent i mobiltelefonen istället.