Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackfear:

Tänkte att jag skulle installera Windows 11 här nu utan gpu, men detta kanske inte går utan att ha en gpu? För det står att det inte går att installera Windows 11 på den här datorn 😬

Har du bild så har du en GPU som duger, så det lär vara något annat.
Står det något om varför det inte går?

Om det inte står orsak, hoppa över till BIOS och kolla så att TPM är påslaget, så att det inte är det. Det bör dock vara det som standard, så jag är tveksam till att den står fel.

Denna bör gälla för ditt moderkort, när du väl startat om till BIOS:

Citat:

Go to Advanced\AMD fTPM configuration page and switch "TPM Device Selection" option to "Firmware TPM".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Om jag byggt en låda som skall stå intill tvn så hade jag nog kört Amd på både cpu och gpu för att kunna klämma in steamOS eller motsvarande os.

Varför hade du inte valt NVIDIA?

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Har du bild så har du en GPU som duger, så det lär vara något annat.
Står det något om varför det inte går?

Om det inte står orsak, hoppa över till BIOS och kolla så att TPM är påslaget, så att det inte är det. Det bör dock vara det som standard, så jag är tveksam till att den står fel.

Denna bör gälla för ditt moderkort, när du väl startat om till BIOS:

Det verkar fungera nu, det kom upp något meddelande om CPU och en massa andra saker som jag inte minns men tryckte på Y och nu har den börjat installera 😃

Permalänk

Nu dök nästa problem upp, måste koppla upp mig till mitt nätverk och kan inte välja något nätverk, varken på trådlöst eller via kabel? Vad gör jag nu, kommer inte vidare i installationen 😅

Löst nu, man kunde skriva in något så jag kunde hoppa över detta steg jag har lärt mig lite på vägen nu 😃

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackfear:

Nu dök nästa problem upp, måste koppla upp mig till mitt nätverk och kan inte välja något nätverk, varken på trådlöst eller via kabel? Vad gör jag nu, kommer inte vidare i installationen 😅

Löst nu, man kunde skriva in något så jag kunde hoppa över detta steg jag har lärt mig lite på vägen nu 😃

Härligt, jag höll precis på att skriva ett svar.

Visade den typ "Ethernet: not connected" och en lista över nätverk, eller var det typ tomt? Det kanske var att minnet du installerar Windows från inte hade drivrutiner för dem. Isåfall är det rätt bökigt att fixa (om det inte bara var en gammal version av Windows 11, och en senare hade funkat).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Härligt, jag höll precis på att skriva ett svar.

Visade den typ "Ethernet: not connected" och en lista över nätverk, eller var det typ tomt? Det kanske var att minnet du installerar Windows från inte hade drivrutiner för dem. Isåfall är det rätt bökigt att fixa (om det inte bara var en gammal version av Windows 11, och en senare hade funkat).

Ah nice, det var tomt i rutan bara men nu så har jag installerat win 11 och uppdaterat allt men det är något som är knas, varken wifi eller blåtand dyker upp? Jag har dock inte uppdaterat bios, kan det vara detta som är problemet?

Och hur uppdaterar jag bios på det smidigaste sättet som inte är så krångligt? Synd att det inte finns en knapp inne i bios som man kan trycka uppdatera bios 😅

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdatera BIOS är nog bra, men jag tror inte att det är problemet här. Du saknar nog bara helt enkelt drivrutinerna för de prylarna.
Men antingen före eller efter att det är fixat bör du uppdatera BIOS också.

Ladda ner grejer från ASUS hemsida och lägg på USB-minne, lägg in drivrutinerna på nya datorn, och sen bör du kunna komma online.
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b650...

Skulle rekommendera att du tankar LAN, Wireless, Bluetooth från den sidan.

Sen chipset + grafikdrivrutiner direkt från AMD:
https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html/chipset... (det räcker med "chipset drivers", övriga 3 behövs inte)
Och grafik:
https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html/process...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Uppdatera BIOS är nog bra, men jag tror inte att det är problemet här. Du saknar nog bara helt enkelt drivrutinerna för de prylarna.
Men antingen före eller efter att det är fixat bör du uppdatera BIOS också.

Ladda ner grejer från ASUS hemsida och lägg på USB-minne, lägg in drivrutinerna på nya datorn, och sen bör du kunna komma online.
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b650...

Skulle rekommendera att du tankar LAN, Wireless, Bluetooth från den sidan.

Sen chipset + grafikdrivrutiner direkt från AMD:
https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html/chipset... (det räcker med "chipset drivers", övriga 3 behövs inte)
Och grafik:
https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html/process...

Tusen tack för detta, jag såg att det fanns en app myasus som man kunde ladda ner och uppdatera bios via detta, är detta ett bra alternativ också eller är det bättre med USB?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackfear:

Tusen tack för detta, jag såg att det fanns en app myasus som man kunde ladda ner och uppdatera bios via detta, är detta ett bra alternativ också eller är det bättre med USB?

Har inte erfarenhet av den, men tumregeln är att uppdatera BIOS i BIOS är säkrare än i Windows, om det är så den gör.
I många fall krävs egentligen inte USB-minne nu dock, utan bara att man packar upp ZIP-filen nånstans på C: eller sådär och bläddrar dit i flash-programmet i BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Har inte erfarenhet av den, men tumregeln är att uppdatera BIOS i BIOS är säkrare än i Windows, om det är så den gör.
I många fall krävs egentligen inte USB-minne nu dock, utan bara att man packar upp ZIP-filen nånstans på C: eller sådär och bläddrar dit i flash-programmet i BIOS.

Aha nice grymt!
Men nu har jag lagt in wifi, blåtand och lan på USB har även packat upp detta men när jag ska öppna den och tillåta att köra denna så blir jag utslängd och kommer inte vidare? Många frågor nu när jag är ny på detta 😅

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackfear:

Aha nice grymt!
Men nu har jag lagt in wifi, blåtand och lan på USB har även packat upp detta men när jag ska öppna den och tillåta att köra denna så blir jag utslängd och kommer inte vidare? Många frågor nu när jag är ny på detta 😅

Det är jäkligt mycket man behöver kunna för att få till sånt här smidigt, egentligen, så är det första gången är det inte enkelt.
Efter några gånger blir det ganska rutin dock.

Kör du AsusSetup.exe?
Jag minns inte om jag gjorde det själv (har exakt samma LAN-drivrutin som dig, på annat moderkort), men man kan även installera dem i enhetshanteraren. Jag tror dock inte att det är tänkt så, eller att det ska behövas egentligen.

Om inte AsusSetup.exe funkar, testa att högerklicka och köra som administratör.
Om inte det heller funkar kan du nog följa denna guide som alternativ lösning, scrolla ner till "How to install drivers manually on Device Manager".

De som du ska installera till bör vara markerade med utropstecken eftersom de saknar en drivrutin, så du bör kunna hitta på dem ganska enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det är jäkligt mycket man behöver kunna för att få till sånt här smidigt, egentligen, så är det första gången är det inte enkelt.
Efter några gånger blir det ganska rutin dock.

Kör du AsusSetup.exe?
Jag minns inte om jag gjorde det själv (har exakt samma LAN-drivrutin som dig, på annat moderkort), men man kan även installera dem i enhetshanteraren. Jag tror dock inte att det är tänkt så, eller att det ska behövas egentligen.

Om inte AsusSetup.exe funkar, testa att högerklicka och köra som administratör.
Om inte det heller funkar kan du nog följa denna guide som alternativ lösning, scrolla ner till "How to install drivers manually on Device Manager".

De som du ska installera till bör vara markerade med utropstecken eftersom de saknar en drivrutin, så du bör kunna hitta på dem ganska enkelt.

Ja det är galet mycket att tänka på men det är kul ändå tycker jag! Jag har ingen som heter exe i slutet bara asussetup, har jag gjort något fel eftersom det inte står exe i slutet? Det är nog detta som är felet att den inte heter exe, jag trycker på extrahera alla och när detta är klart så står det inte exe i slutet. Det är något som jag gör fel 😑

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackfear:

Ja det är galet mycket att tänka på men det är kul ändå tycker jag! Jag har ingen som heter exe i slutet bara asussetup, har jag gjort något fel eftersom det inte står exe i slutet? Det är nog detta som är felet att den inte heter exe, jag trycker på extrahera alla och när detta är klart så står det inte exe i slutet. Det är något som jag gör fel 😑

Nä, det är inget konstigt, Windows döljer filändelserna (som exe) som standard.
Är du säker på att den inte har installerats ändå? Hos mig blinkar det bara till ett fönster en sekund när den körs.
Kolla i enhetshanteraren / device manager (högerklicka startknappen så finns den i listan) och kolla efter rader med utropstecken-ikon på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Varför hade du inte valt NVIDIA?

De youtubes jag sett visar att det inte supportas av nvidia. Korten ska ju klara det men nvidia tillhandhåller inte drivrutiner så problem uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

De youtubes jag sett visar att det inte supportas av nvidia. Korten ska ju klara det men nvidia tillhandhåller inte drivrutiner så problem uppstår.

Inga problem att köra windows, kör det på min, blir mest plex, men kör även Launchbox/bigbox på den för emulering/pc-spel, två handkontroller från 8-bitdo som fungerar utmärkt för både nya och gamla spel

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nä, det är inget konstigt, Windows döljer filändelserna (som exe) som standard.
Är du säker på att den inte har installerats ändå? Hos mig blinkar det bara till ett fönster en sekund när den körs.
Kolla i enhetshanteraren / device manager (högerklicka startknappen så finns den i listan) och kolla efter rader med utropstecken-ikon på.

Nu har jag installerat allt förutom bios och allt fungerar bra nu men undrar om bios, räcker det med att ladda ner senaste bios eller måste jag ladda ner alla som finns där och installera rubb o stubb?

Jag har bios 3035 nu kanske ska installera alla efter denna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackfear:

Nu har jag installerat allt förutom bios och allt fungerar bra nu men undrar om bios, räcker det med att ladda ner senaste bios eller måste jag ladda ner alla som finns där och installera rubb o stubb?

Jag har bios 3035 nu kanske ska installera alla efter denna?

Nej då, senaste räcker.
Det finns sällsynta fall där man måste lägga in någon mellan-uppdatering på vägen, men då står det tydligt utskrivet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nej då, senaste räcker.
Det finns sällsynta fall där man måste lägga in någon mellan-uppdatering på vägen, men då står det tydligt utskrivet.

Tack, men det står att jag ska lägga in den på min USB, ska jag packa upp mappen och lägga in den uppackade mappen på USB och hur gör jag sen?

Den senaste bios är beta, är det bra att ta den eller ska jag ta den som är innan?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Använd hellre stabila versioner, inte beta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inga problem att köra windows, kör det på min, blir mest plex, men kör även Launchbox/bigbox på den för emulering/pc-spel, två handkontroller från 8-bitdo som fungerar utmärkt för både nya och gamla spel

Det enda jag saknar är en Steam2controller med touchpads så det blir lättare att navigera Windows.
Nu har jag ju ett tangentbord med touchpad på men skönt att kunna göra allt på en kontroller. Visst, har ett litet program som gör att det fungerar med xbox kontrollern också men inte lika allt i ett smidigt om man tvärt vill doppa tårna på youtube osv.

Permalänk

Jag försöker komma in i bios nu men grejen är att jag kör trådlöst och bt stängs av så jag kommer inte åt bios men kan jag komma åt bios utan att starta om datorn? Tänkte uppdatera bios nu 😃

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackfear:

Jag försöker komma in i bios nu men grejen är att jag kör trådlöst och bt stängs av så jag kommer inte åt bios men kan jag komma åt bios utan att starta om datorn? Tänkte uppdatera bios nu 😃

Har du inget annat tangentbord? Det bör gå att fixa, men jag är mest orolig att det kanske blir strul efteråt istället.
Du kan nog komma in i BIOS genom Windows, t ex genom att trycka Win+R (Run) och köra "shutdown /r /fw", men när du väl uppdaterat kan det hända att du måste trycka några knappar på POST-skärmen, och där kanske bluetooth inte heller fungerar, så du kanske fastnar där med lite otur.

Ang beta-BIOS skulle jag personligen köra senaste i detta fallet, när det är ett flertal säkerhetsfixar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Har du inget annat tangentbord? Det bör gå att fixa, men jag är mest orolig att det kanske blir strul efteråt istället.
Du kan nog komma in i BIOS genom Windows, t ex genom att trycka Win+R (Run) och köra "shutdown /r /fw", men när du väl uppdaterat kan det hända att du måste trycka några knappar på POST-skärmen, och där kanske bluetooth inte heller fungerar, så du kanske fastnar där med lite otur.

Ang beta-BIOS skulle jag personligen köra senaste i detta fallet, när det är ett flertal säkerhetsfixar.

Du menar den som är precis innan betan? Jag tog den som var precis under beta.

Jag har lyckats nu, hittade en kabel till tangentbordet och allt är klart här nu äntligen. Tusen tack för all hjälp, jag hade aldrig löst detta annars med allt 😁

Nu när jag installerade nya bios ver. 3067 så satte jag på expo igen. Är det något mer som jag behövde göra utöver detta?

Eller du kanske menade att jag skulle köra på betan? 😅

Permalänk

Någon som vet varför ljudet försvinner när jag laddar min ps5 kontroll via USB och när jag drar ur kabeln så kommer ljudet tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Någon som vet varför ljudet försvinner när jag laddar min ps5 kontroll via USB och när jag drar ur kabeln så kommer ljudet tillbaka?

Har ps5-kontrollen aux-uttag?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Finns ett uttag som ser ut att vara aux på kontrollen.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Kontrollen har aux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Kontrollen har aux.

Kan det vara så att datorn byter över till kontrollen när du kopplar in den?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Kan det vara så att datorn byter över till kontrollen när du kopplar in den?

När den kopplas in via kabel så kan jag använda den direkt men tycker det är konstigt att ljudet försvinner från mina högtalare. 😅

Permalänk
Medlem

Har du kopplat kontrollen med USB-sladd till datorn? Kanske blir så att kontrollerns ljudport blir vald som ljudkort automatiskt? Är syftet bara att ladda kan du kanske pröva med en USB-laddare i stället?

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja