Med "företag" menade jag en mängd individer som utger sig för att vara företag, men säljer som privatpersoner då dessa så kallade företag inte existerar. Men man försöker ge sken av ett "tryggt köp" men i själva verket handlar det om att de säljer som privatpersoner och allt är en illusion/bluff.
Även privatpersoner som tjänar över 50.000:-/år eller x antal köp/sälj skall anses vara näringsidkare och betala skatt, detta rundar man lätt genom att just ha flera konton.
Jag kan säga på rak arm utan att behöva tänka att jag skulle kunna skaffa mig 10-15 konton utan problem, och då är jag ändå vad man kan kalla för en "ensamvarg" utan större nätverk. Det gör att man kan dela upp flera sälj/köp konton samt buda upp egna auktioner. Och ja, jag har suttit på Tradera ett tag då jag inte haft mkt bättre för mig och man ser tydliga mönster där detta är mer än vanligt förekommande. Det finns en mängd med individer som drev "lumpsamlare/second-hand/etc" förr i tiden men som flyttade till Tradera. Här kommer man då undan både skatt/moms/hyra etc och bedriver det från egna hemmet istället.
Och det har inte varit ovanligt att man sett: "Se även mina andra konton där jag säljer mer av X".
Ännu en klart skillnad mot "förr" är att de som köper och säljer vidare ökat lavinartat, mycket av så kallade "företag" där de dammsuger upp mängder med saker till överpriser (se bara datordelar) för att sedan sälja "nybyggda datorer" till överpriser till mindre kunniga människor. Som köpare har Tradera därmed blivit ofantligt mycket sämre såvida man inte letar efter kategorier som inte är så populära/lika lätt att kränga vidare, men som säljare (riktig privatperson) har det ju givetvis blivit bättre då chansen är att dessa "företag" (och även riktiga företag som köper som privatpersoner) budar över varandra.
Att riktiga företag även kan sälja inventarier som privatpersoner och få betalt "svarta pengar" så att säga... är lätt. Ta t ex ett företag som refurbed (Nu säger jag inte att just de gör detta) köper upp mobiltelefoner, säljer för 20:- till "Anders" när telefonen egentligen gått för x antal tusen på Tradera där "Anders" sålt den. "Företaget" får in en väldigt liten del men individen bakom kan ta ut "sin lön" och leva på det utan större problem.
Så jag vidhåller att Tradera blivit en riktig grogrund för detta och det har ökat lavinartat de senaste åren där man har sett seriösa "second-hand" handlare packa in och lämnat Tradera.