Tradera blir dyrare nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Hur kan Tradera veta/kontrollera att det går till välgörenhet? Om du menar att det sker i egen regi och att Tradera inte sköter transaktionen (som jag antar att de gör nu om man säljer åt Musikhjälpen).

Däremot välgörenhetsorganisationerna, DE borde inte betala nån provision men det gör de. Det fick jag lära mig när jag var på Röda Korsets Traderasida i stan. Blev uppriktigt förvånad att de betalar provision på allt. Dessutom blev det ibland strul och med många inte sällan äldre medarbetare, så betalade Röda Korset provision för uteblivna köp (då fanns inte knappen "rapportera utebliven betalning" exempelvis). Jag blev så irriterad att jag på privat tid satt och chattade med Tradera via deras konto för att få provisionen struken. Problemet är att de flesta som arbetar på Röda Korset inte är så tekniska eller orkar att de bara betalar provision för även uteblivna köp.

Jag menar när man använder Traderas inbyggda funktion för att skänka vinsten till en välgörenhetsorganisation - där datan syns här: https://www.tradera.com/causes (som säljare
Då går alltså, snart, 15% till Tradera och och 10% till Pennybridge (förmedlar pengarna vidare, https://pennybridge.org/), totalt 25% försvinner längs vägen i absolut BS-kostnader. Jag hade köpt om det var 5% totalt, men 25%. Det är magstarkt.

Permalänk
Kontot avslutas

Blocket borde för övrigt komma med sina egen auktionsfunktion. Det enda som saknas på Blocket liksom omdömen (verkar som omdömen bara kan lämnas på saker som sålts med deras frakt?).

Visa signatur

Vänligen citera mig om ni vill ha svar av mig.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av bimbim:

Jag menar när man använder Traderas inbyggda funktion för att skänka vinsten till en välgörenhetsorganisation - där datan syns här: https://www.tradera.com/causes (som säljare
Då går alltså, snart, 15% till Tradera och och 10% till Pennybridge (förmedlar pengarna vidare, https://pennybridge.org/), totalt 25% försvinner längs vägen i absolut BS-kostnader. Jag hade köpt om det var 5% totalt, men 25%. Det är magstarkt.

Det var illa! Kan man lika gärna skänka direkt till t.ex. Röda Korset i stan. Sanslöst. Tradera är ruttet. Skäms att jag har sålt så mycket där nu. Samtidigt är det ju bra räckvidd på köpare där. Hoppas köparna kan hitta nån ny plattform t.ex. Blocket.

Tänk ändå, när man säljer för att skänka via Tradera. Då blir det dyrare än att skänka det fysiskt och låta välgörenheten sälja via Tradera så man slipper ytterligare avgifter. Absurt.

Visa signatur

Vänligen citera mig om ni vill ha svar av mig.

Permalänk
Medlem

Otroligt hur de de väljer att utnyttja sin dominans. Uppmuntrar alla att lämna omdöme hos Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/www.tradera.com

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Medlem

Trist! Hoppas det kommer en utmanare, brukar köpa en del retro-grejer från Tradera då och då. Blocket känns väldigt rörigt, inga kategorier, och omdömessystemet känns rätt tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Tyvärr är det som med allt annat, folk säger att de ska sluta använda tjänsten men kommer i slutändan ändå stanna kvar. Rösta med plånboken fungerar, om alla hade gjort det. I praktiken funkar det inte eftersom det i stort sett inte finns något alternativ till Tradera om man vill sälja med auktion i Sverige.

Ja de har monopol i sin nisch och kan därför hålla på så här. Man kan fråga sig hur i helvete EBay tilläts köpa upp tradera.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Just nu är det extremt många "företag" som sitter på Tradera och dammsuger upp det mesta eller driver upp begagnatpriser, bra om man vill sälja några saker... men väldigt missvisande "statistik" om man ser till liknande varor på många kategorier då dessa "företag" även budar upp sina egna varor med x antal konton etc. Flertalet säljer/köper även under "privata konton", något skattemyndigheten borde ta sig en titt på... för det är många som försöker runda att klassas som företag eller skatta på inkomster då det understiger x antal sålda/köpta varor samt 50k/år då man växlar mellan olika konton.

Just datordelar har en tendens att gå för riktiga överpriser då "företag" bygger ihop datorer och säljer dem som "nybyggda" för riktiga överpriser till intet ont anade personer som inte har speciellt stor koll på komponenter etc.

Tradera har blivit en riktig "Cesspool" på senare tid och nu vill väl Tradera casha in på detta.

Negativt för de som bedrev/bedriver second hand shops som flyttade från lokaler till Tradera, för nu kommer detta helt klart ge dem mindre pengar för sina varor då köpare kommer lägga in detta tvingade "köpskydd" i sina maxbud.

Det är ok för företag att sälja från vilket konto som helst enligt skatteverket så länge de bokför och skattar för försäljningen. Däremot får man då inte dra av momsen på avgiften. Dessa företag du beskriver kommer hur som helst undan med är att följa distanköplagen då tradera inte kommer hitta något företag registrerat på den som äger kontot. Jag hade kontakt med en företagssäljare för några år sedan som gick över till att sälja via en privat samlarbutik för att slippa returer. Det var då när tradera öppnade för att privatpersoner skulle kunna ha butiker med 10000 annonser. Jag har också sett några säjare som verkar runda förbudet mot att sälja nya varor.
Jag tycker det borde vara svårt för företag att kunna buda upp på sina egna auktioner i någon större omfattning då varje konto på Tradera är knutet till en individ. Så det skulle då innebära att de har ett större nätverk av privatpersoner som budar. Annars borde det ju snart gå att se ett mönster i om samma konton återkommande budar på deras auktioner .

Permalänk

Jag tror Tradera tar en viss risk att många slutar handla på deras site nu. En utländsk site jag läste om förlorade mängder av köpare när de införde avgift för dem som köpte. Finns det inte tillräckligt med köpare och bara en massa säljare försvinner snart säljarna också. Alternativt sjunker försäljningspriset och då förlorar de ju i alla fall då säljprovisionen sjunker. Det kan ju till och med bli så att säljpriserna sjunker mer än vad köparavgiften genererar i intäkt.

Permalänk
Skrivet av sweuser:

Det var illa! Kan man lika gärna skänka direkt till t.ex. Röda Korset i stan. Sanslöst. Tradera är ruttet. Skäms att jag har sålt så mycket där nu. Samtidigt är det ju bra räckvidd på köpare där. Hoppas köparna kan hitta nån ny plattform t.ex. Blocket.

Tänk ändå, när man säljer för att skänka via Tradera. Då blir det dyrare än att skänka det fysiskt och låta välgörenheten sälja via Tradera så man slipper ytterligare avgifter. Absurt.

Men den nya avgiften påverkar ju inte säljaren. Inte direkt i alla fall. Indirekt kan det ju drabba genom att köparna försvinner eller inte längre vill betala lika mycket .

Permalänk
Skrivet av Baxter Blue:

Men den nya avgiften påverkar ju inte säljaren. Inte direkt i alla fall. Indirekt kan det ju drabba genom att köparna försvinner eller inte längre vill betala lika mycket .

Ett annat problem med tradera är frakten är ganska dyr på små saker.

Vinted har ju halva frakt priset mot tradera som ett exempel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxter Blue:

Det är ok för företag att sälja från vilket konto som helst enligt skatteverket så länge de bokför och skattar för försäljningen. Däremot får man då inte dra av momsen på avgiften. Dessa företag du beskriver kommer hur som helst undan med är att följa distanköplagen då tradera inte kommer hitta något företag registrerat på den som äger kontot. Jag hade kontakt med en företagssäljare för några år sedan som gick över till att sälja via en privat samlarbutik för att slippa returer. Det var då när tradera öppnade för att privatpersoner skulle kunna ha butiker med 10000 annonser. Jag har också sett några säjare som verkar runda förbudet mot att sälja nya varor.
Jag tycker det borde vara svårt för företag att kunna buda upp på sina egna auktioner i någon större omfattning då varje konto på Tradera är knutet till en individ. Så det skulle då innebära att de har ett större nätverk av privatpersoner som budar. Annars borde det ju snart gå att se ett mönster i om samma konton återkommande budar på deras auktioner .

Med "företag" menade jag en mängd individer som utger sig för att vara företag, men säljer som privatpersoner då dessa så kallade företag inte existerar. Men man försöker ge sken av ett "tryggt köp" men i själva verket handlar det om att de säljer som privatpersoner och allt är en illusion/bluff.

Även privatpersoner som tjänar över 50.000:-/år eller x antal köp/sälj skall anses vara näringsidkare och betala skatt, detta rundar man lätt genom att just ha flera konton.

Jag kan säga på rak arm utan att behöva tänka att jag skulle kunna skaffa mig 10-15 konton utan problem, och då är jag ändå vad man kan kalla för en "ensamvarg" utan större nätverk. Det gör att man kan dela upp flera sälj/köp konton samt buda upp egna auktioner. Och ja, jag har suttit på Tradera ett tag då jag inte haft mkt bättre för mig och man ser tydliga mönster där detta är mer än vanligt förekommande. Det finns en mängd med individer som drev "lumpsamlare/second-hand/etc" förr i tiden men som flyttade till Tradera. Här kommer man då undan både skatt/moms/hyra etc och bedriver det från egna hemmet istället.

Och det har inte varit ovanligt att man sett: "Se även mina andra konton där jag säljer mer av X".

Ännu en klart skillnad mot "förr" är att de som köper och säljer vidare ökat lavinartat, mycket av så kallade "företag" där de dammsuger upp mängder med saker till överpriser (se bara datordelar) för att sedan sälja "nybyggda datorer" till överpriser till mindre kunniga människor. Som köpare har Tradera därmed blivit ofantligt mycket sämre såvida man inte letar efter kategorier som inte är så populära/lika lätt att kränga vidare, men som säljare (riktig privatperson) har det ju givetvis blivit bättre då chansen är att dessa "företag" (och även riktiga företag som köper som privatpersoner) budar över varandra.

Att riktiga företag även kan sälja inventarier som privatpersoner och få betalt "svarta pengar" så att säga... är lätt. Ta t ex ett företag som refurbed (Nu säger jag inte att just de gör detta) köper upp mobiltelefoner, säljer för 20:- till "Anders" när telefonen egentligen gått för x antal tusen på Tradera där "Anders" sålt den. "Företaget" får in en väldigt liten del men individen bakom kan ta ut "sin lön" och leva på det utan större problem.

Så jag vidhåller att Tradera blivit en riktig grogrund för detta och det har ökat lavinartat de senaste åren där man har sett seriösa "second-hand" handlare packa in och lämnat Tradera.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Med "företag" menade jag en mängd individer som utger sig för att vara företag, men säljer som privatpersoner då dessa så kallade företag inte existerar. Men man försöker ge sken av ett "tryggt köp" men i själva verket handlar det om att de säljer som privatpersoner och allt är en illusion/bluff.

Även privatpersoner som tjänar över 50.000:-/år eller x antal köp/sälj skall anses vara näringsidkare och betala skatt, detta rundar man lätt genom att just ha flera konton.

Jag kan säga på rak arm utan att behöva tänka att jag skulle kunna skaffa mig 10-15 konton utan problem, och då är jag ändå vad man kan kalla för en "ensamvarg" utan större nätverk. Det gör att man kan dela upp flera sälj/köp konton samt buda upp egna auktioner. Och ja, jag har suttit på Tradera ett tag då jag inte haft mkt bättre för mig och man ser tydliga mönster där detta är mer än vanligt förekommande. Det finns en mängd med individer som drev "lumpsamlare/second-hand/etc" förr i tiden men som flyttade till Tradera. Här kommer man då undan både skatt/moms/hyra etc och bedriver det från egna hemmet istället.

Och det har inte varit ovanligt att man sett: "Se även mina andra konton där jag säljer mer av X".

Ännu en klart skillnad mot "förr" är att de som köper och säljer vidare ökat lavinartat, mycket av så kallade "företag" där de dammsuger upp mängder med saker till överpriser (se bara datordelar) för att sedan sälja "nybyggda datorer" till överpriser till mindre kunniga människor. Som köpare har Tradera därmed blivit ofantligt mycket sämre såvida man inte letar efter kategorier som inte är så populära/lika lätt att kränga vidare, men som säljare (riktig privatperson) har det ju givetvis blivit bättre då chansen är att dessa "företag" (och även riktiga företag som köper som privatpersoner) budar över varandra.

Att riktiga företag även kan sälja inventarier som privatpersoner och få betalt "svarta pengar" så att säga... är lätt. Ta t ex ett företag som refurbed (Nu säger jag inte att just de gör detta) köper upp mobiltelefoner, säljer för 20:- till "Anders" när telefonen egentligen gått för x antal tusen på Tradera där "Anders" sålt den. "Företaget" får in en väldigt liten del men individen bakom kan ta ut "sin lön" och leva på det utan större problem.

Så jag vidhåller att Tradera blivit en riktig grogrund för detta och det har ökat lavinartat de senaste åren där man har sett seriösa "second-hand" handlare packa in och lämnat Tradera.

Jag är själv en av de seriösa som överväger att lämna Tradera nu när de infört dessa hutlösa avgifter för köparna. Jag kommer i alla fall att minska min sktivitet där.
Som företagare måste man bedriva näringsverksamhet. Går man inte med vinst så kan skatteverket komma att stänga ner det. Detta bland annat för för att förhindra att privatpersoner startar företag enbart för att dra av moms. Så att börja köpa in sina egna varor billigt och sälja privat blir att bita sig sjölv i svansen. Sen kommer ju skatteverket förstås titta på vad företagaren har sålt på sitt privata tradera också. Det är ju företagssäljare som åkt dit på det och skatteverket har krävt dem på moms när de sålt även enstaka prylar med hög vinst privat. I alla fall om varan är relaterad till det man säljer som företagare .

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Ett annat problem med tradera är frakten är ganska dyr på små saker.

Vinted har ju halva frakt priset mot tradera som ett exempel

Tradera tar ju självklart en del av det priset själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxter Blue:

Tradera tycker nog inte att det är något större problem att priserna blir högre…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxter Blue:

Jag tror Tradera tar en viss risk att många slutar handla på deras site nu. En utländsk site jag läste om förlorade mängder av köpare när de införde avgift för dem som köpte. Finns det inte tillräckligt med köpare och bara en massa säljare försvinner snart säljarna också. Alternativt sjunker försäljningspriset och då förlorar de ju i alla fall då säljprovisionen sjunker. Det kan ju till och med bli så att säljpriserna sjunker mer än vad köparavgiften genererar i intäkt.

Detta är ytterligare en avgift för säljaren som nu betalar 15 procent i provision. Så är det i praktiken om än icke teoretiskt.

Permalänk
Skrivet av bernter:

Detta är ytterligare en avgift för säljaren som nu betalar 15 procent i provision. Så är det i praktiken om än icke teoretiskt.

Ja, eller ännu kanske ännu mer, då folks motstånd mot att gå till köp kanske ökar mer än vad den extra avgiften motsvarar .

Permalänk
Skrivet av jerseph:

Tyvärr är det som med allt annat, folk säger att de ska sluta använda tjänsten men kommer i slutändan ändå stanna kvar. Rösta med plånboken fungerar, om alla hade gjort det. I praktiken funkar det inte eftersom det i stort sett inte finns något alternativ till Tradera om man vill sälja med auktion i Sverige.

Men det kan å andra sidan lägga sordin på folks köplust så att den totala intäkten istället sjunker.

Permalänk
Medlem

Helt missat detta, och såg det först efter jag gjort affär.
Vid bud och köp tycker jag det är otydligt att köparskydd är obligatoriskt numera, det står pris ink. köparskydd under, men inte att det är tvingande!
Köper/säljer en hel del på Tradera, så denna ökade avgift är defenitivt något som nu får mig att söka mig till andra plattformar

Permalänk
Medlem

Idiotiskt krav IMHO. Som nån annan sa, jag har handlat i 20+ år och har inte haft problem.

Lika idiotiskt som att det inte går att söka på auktionsnamnet bara. Säg till exempel att det finns någon som vill köpa böcker om Stockholm. Den personen söker på Stockholm i bok kategorin, då får hen 100 paginerade sidor med sökträffar där Stockholm nämns överallt i annonsen irrelevant med bokens titel. Hur tänkte man här?!

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Anmälde dem till Konsumentverket, för otydligt pris.
Ett vid bud, ett annat vid betalning. Framgår inte att det är det högre priset som står i mindre text, som är det som gäller.

https://anmalan.konsumentverket.se/flow-process/avtal-pris-sa...

Ju fler som anmäler, ju större chans att de kollar på det och gör granskning/föreläggande mot dem. Hoppas de backar, men inte så troligt.
Sålt mycket där och som ni säger är 15% för högt!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Tradera blivit så förbannat giriga, upp som en sol ner som en pannkaka typ.
Jag fick nog idag jag raderade mitt konto hos Tradera, det får vara nog med avgifter 10%
på säljaren och nu en förklädd avgift som man kallar "köpskydd" på 5% måttet är rågat.

Gå gärna till Truspilot och gör din röst hörd:

se.trustpilot.com/review/www.tradera.com

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850