Permalänk
Medlem

Ny dator, CPU och DRAM "Not detected"

Hej jag har precis byggt ihop en seminy dator och när jag startade så lös dessa två dioder på moderkortet

Röd - CPU not detected
Gul - Dram not detected

spec är enligt följande.

CPU | AMD Ryzen 5 7600X (NY)
Kylare | Fractal Design Lumen S28 V2 (NY)
Mobo | MSI B650 Gaming Plus WIFI (NY)
Minne | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY AMD EXPO/XMP 3.0 (NY)
Grafikkort | MSI Radeon RX 6700 XT 12GB MECH 2X (Återanvänd)
Nätagg | ASUS ROG Strix 750W (Återanvänd)
SSD | Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB (Återanvänd)
Chassi | CHIEFTEC APEX AIR (NY)

tacksam för tips hur jag ska börja felsöka.

Mvh

*Edit*
la till vilka komponenter som är nya och vilka jag har återanvänt.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är nytt och vad är återanvänt?

Har du provat att ta bort cpu och ram, kollat att inget är skadat och återmonterat? Prova även att göra reseta bios.
Har du satt i kabeln/kablarna för cpu_pwr?

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- ASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming
-=- Corsair 4x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av WadE:

Vad är det som är nytt och vad är återanvänt?

Har du provat att ta bort cpu och ram, kollat att inget är skadat och återmonterat? Prova även att göra reseta bios.

Jag uppdaterade första posten med den infon.

Jag tänker prova att flasha bios först innan jag börjar pilla med komponenter.

Men det verar osannorlikt att både RAM och CPU inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Börja med det enklaste, att alla kablar sitter ordentligt. Sedan gör du likadant med minneskorten. På andra rundan så kan du ta ur kabel/minne och stoppar i dom igen.. Om inte detta hjälper så får du plocka ut processorn och varsamt studera om någon pinne ser dålllig ut. Titta efter skräp/damm/kylpasta i sockeln och montera CPUn igen efter konstens alla regler. Tänk också igenom installationen du gjort, satt alla standoffs i chassit där de motsvaras av skruvhål i moderkortet, lätt hänt att någon extra placerats där den inte skall vara med kortslutning som följd. Inspektionen av sockeln bör du göra i dagsljus och titta noga från alla fyra väderstrecken. Är pilen rättvänd?

Permalänk
Medlem

Håller på att flasha Bios nu, får se hur det går. Ungefär hur lång tid kan det tänkas ta?

Har bara uppdaterat Bios i Bios innan, aldrig direkt på moderkortet med "Flash button"

Permalänk
Medlem

5-10 minuter

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- ASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming
-=- Corsair 4x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Det verkade inte lösa problemet att flasha BIOS. jag flashade med alla komponenter installerade, vet ej om det har nån betydelse, men enligt den blinkade led-lampan som visar att bios flashar samt att den rebootade när den var klar så antar jag att det lyckades.

Nu ska jag gå igenom kablarna, men de borde vara inkopplade rätt, annars borde inte moderkortet ha haft ström under flashprocessen.

Permalänk
Medlem

*LÖST*

Efter att ha flashat bios så fungerade det fortfarande inte och då gjorde jag dessa steg. Jag vet inte vilket av dom som löste porblemet men iaf.

1. kontrollerade ATX och power kontaktera till moderkortet ( tröck på dom en extra gång för att säkerställa att de hade kontakt.

2. Tröck en extra g¨ng på RAM-minnena för att säkerställa kontakt.

2. USB kablaget från chassit satt "löst" så det satte jag tillbaka (vet inte varför men det sitter väldigt löst i den kontakten på detta moderkortet, kan vara kass kabel från chassit också.)

3. Bytte plats på 3 kontakter i PSU:t

Det verkar som att just detta moderkortet mår bra av att flasha bios innan man bygger ihop datorn, MSI B650 GAMING PLUS WI-FI

tack alla för support!