Microsoft raderar knep för att kringgå Windows 11-krav

Permalänk
Melding Plague

Microsoft raderar knep för att kringgå Windows 11-krav

Att skaffa en ny dator är återigen Microsofts främsta uppmaning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att veta vilka volymer datorer det rör sig om, och vilken påverkan det kommer ha på miljön att de måste bytas pga ett helt artificiellt systemkrav.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

EOL is EOL. Behöver inte supporta gammalt junk hur länge som helst och kravet på TPM är inte orimligt.
Tyvärr är ju inte Windows 11 värst polerat heller. QA coh vettigt tänk verkar inte finnas hos MS sedan Windows 7 med undantag för enskilda appar.

Permalänk
Medlem

MS leker katt och råtta mrd sig själv. En sak är tydligt, detta är ingen nyhet...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svedinaren:

EOL is EOL. Behöver inte supporta gammalt junk hur länge som helst och kravet på TPM är inte orimligt.
Tyvärr är ju inte Windows 11 värst polerat heller. QA coh vettigt tänk verkar inte finnas hos MS sedan Windows 7 med undantag för enskilda appar.

En dator med Core i7 7700K eller Ryzen 1800X behöver inte vara "junk" i Oktober.
Farsans 2500K funkar fint till honom ännu, och den är 6 år äldre.

Kritiken är väl inte att Windows 10 är EOL utan att Windows 11 lämnar många bakom.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Svedinaren:

Om bara MS hade upphört med bakåtkompatibilitet också. Finns ingen anledning att kunna köra program från 90-00talet.
Är det såviktigt behåll den gamla datoorn för det då. Vilket sorts opertivsystem hade vi haft om vi sluppit allt mök för att kunna köra dessa program. MS borde starta om och rensa ut allt skräp från 90-00talet.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

En dator med Core i7 7700K eller Ryzen 1800X behöver inte vara "junk" i Oktober.
Farsans 2500K funkar fint till honom ännu, och den är 6 år äldre.

Kritiken är väl inte att Windows 10 är EOL utan att Windows 11 lämnar många bakom.

Fast Windows 10 dör inte i oktober, man kommer som privatperson kunna köpa ett års uppdateringar för 30 USD. (3 år för företag för 60+120+240 USD)

Uppgraderade farsans dator precis, dubblade minnet från 4 till 8 GB för 160kr, med planen att betala för ett år extra Win10-uppdateringar och sen köpa nytt hösten 2026.

Permalänk
Skrivet av v3_nazgul:

Om bara MS hade upphört med bakåtkompatibilitet också. Finns ingen anledning att kunna köra program från 90-00talet.
Är det såviktigt behåll den gamla datoorn för det då. Vilket sorts opertivsystem hade vi haft om vi sluppit allt mök för att kunna köra dessa program. MS borde starta om och rensa ut allt skräp från 90-00talet.

Håller med dock om att ev slopa bakåtkompatibilitet. Kan virtualisera gammal hårdvara och api så länge som det behövs men hålla nuvarande API städat. Jobbigt? Japp. Inte ens ms själva kan ta bort gamla kontrollpanelen så det lär ju inte hända i närtid.

Permalänk
Medlem

”Tidpunkten för att ta bort instruktionerna väcker frågor”.
Tyvärr så väcker det inga frågor. Iallafall inte för mig.

Det blir bara mer klart att Microsoft vill att du uppgraderar till 11an, även om du måste köpa ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svedinaren:

Körde in 24H2 i förra veckan, blev 3 dagar innan rollback då datorn hängde sig i 30s stötar utan att ge felmeddelanden, samt att grafikdrivarna kraschade ett flertal gånger och jag fick uppleva blackscreens samt att det tog tiotals sekunder att öppna program. Körde DDU på grafikdrivarna och uppdaterade chipsets+enheters firmware utan att något problem löstes. Detta är också problem som jag inte hade stött på alls under två års användning och som magiskt slutade efter jag rullade tillbaka 24H2 uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Behåll gamla ISO filer och installera utan TP kabel..
Microsoft konto och Bitlocker är något jag aldrig kommer använda

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Härliga kommentarer från somliga här, inget illa menat men…

Ja, det är jättebra att Microsoft vill modernisera mjukvara och hårdvara så det blir säkrare på internet för alla, jag är med på det.
Men vi måste tänka lite större.

Det handlar inte bara om Sverige, där de flesta kanske har råd att uppgradera och hänga med.

Tänk globalt, det finns miljoner, ja hundratals miljoner människor som inte har medel att uppgradera sina datorer.
De kommer att komma på efterkälken desto mera när Windows 10 inte får säkerhetsuppdateringar och då kommer miljontals datorer att bli än värre säkerhetshål.

Då blir Microsoft krav en ganska snedvriden historia.

Jag förstår att Microsoft vill att alla ska hänga med, men hoppas verkligen att de ser problematiken i den stora vida världen.

Jag skulle kunna se ett scenario att privatpersoner får fortsätta använda Windows 10 datorer med säkerhetsuppdateringar och byta när de kan.
Men att Windows, när det gäller för de flesta företagen, att få dem att hänga med om Windows nu garanterar bättre säkerhet med Windows 11.

Permalänk
Medlem

Kravet på TPM-modul går ju ofta att lösa, åtminstone i en stationär dator. Det som stör mig är att CPU-kravet gör att fullt dugliga processorer inte kommer kunna köra OSet. Köpte moderkort med TPM-modul, CPU och RAM för att bygga ihop en billig burk åt grabben, men insåg snabbt att jag var tvungen att köpa nyare grejer då 6700K inte skulle fungera

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Gjorde nyss (en timme sedan) en ny installationssticka m.h.a. Media Creation Tool och installerade Windows 11 på en äldre dator som saknar TPM och med CPU som inte stöds. Både regedit-knepet och oobe\bypassnro fungerade alldeles ypperligt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av s0sdaf:

Gjorde nyss (en timme sedan) en ny installationssticka m.h.a. Media Creation Tool och installerade Windows 11 på en äldre dator som saknar TPM och med CPU som inte stöds. Både regedit-knepet och oobe\bypassnro fungerade alldeles ypperligt!

Jo, nyheten gäller ju att de tog bort instruktionerna från hemsidan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Meeen Rufus då det geniala programmet har ju länge haft en fin lösning på "problemet", vet inte om dessa rader bryter mot några regler här, hur smidigt som.

Läste en kommentar om läget med W10 i världen och jag har tänkt i samma banor typ om några år ett gigantiskt bot-nätverk som jag menar isåfall är pyttemjuks problem genom deras världsherraväldes maner.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, nyheten gäller ju att de tog bort instruktionerna från hemsidan.

Jo jag förstod det, även om rubriken är lite otydlig på den punkten; men ville bara förtydliga, då det dessutom tidigare sagts att bypassnro inte funkar längre

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av s0sdaf:

Jo jag förstod det, även om rubriken är lite otydlig på den punkten; men ville bara förtydliga, då det dessutom tidigare sagts att bypassnro inte funkar längre

Tips för alla;
Använd en AutoUnattend.xml så slipper man sånt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tips för alla;
Använd en AutoUnattend.xml så slipper man sånt också.

Jag confar upp många förinstallerade maskiner, då är Shift+F10 & oobe\bypassnro guld värt eftersom man får jobba med den befintliga miljön som finns på datorn

Men absolut, ska man blåsa om en maskin så är det väldigt smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleBobbyTables:

Fast Windows 10 dör inte i oktober, man kommer som privatperson kunna köpa ett års uppdateringar för 30 USD. (3 år för företag för 60+120+240 USD)

Uppgraderade farsans dator precis, dubblade minnet från 4 till 8 GB för 160kr, med planen att betala för ett år extra Win10-uppdateringar och sen köpa nytt hösten 2026.

Var går man in och förlänger windows 10?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av s0sdaf:

Jag confar upp många förinstallerade maskiner, då är Shift+F10 & oobe\bypassnro guld värt eftersom man får jobba med den befintliga miljön som finns på datorn

Men absolut, ska man blåsa om en maskin så är det väldigt smidigt

Så du behöver göra det 30-hundratals gånger istället för aldrig vid ominstallation?

Permalänk

Förꀍꏂ꒒꒦ꏂ꓄ꏂ

Skrivet av Nyhet:

Att skaffa en ny dator är återigen Microsofts främsta uppmaning.

Läs hela artikeln här

Men förfasen. Det är väl inte alla som har ekonomisk backup för att kunna gå ut och bara köpa en ny dator bara sådär liksom. Så dryga de är 🤬👊🏻👎🏻

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellbound73:

Men förfasen. Det är väl inte alla som har ekonomisk backup för att kunna gå ut och bara köpa en ny dator bara sådär liksom. Så dryga de är 🤬👊🏻👎🏻

Du behöver inte uppgradera till Win 11 överhuvudtaget. Du kan fortsätta använda Win 10 trots att uppdateringarna slutar.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Var går man in och förlänger windows 10?

Det ska komma mer info när End of support närmar sig.

Här är källan:

https://www.theverge.com/2024/10/31/24284398/microsoft-window...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleBobbyTables:

Det ska komma mer info när End of support närmar sig.

Här är källan:

https://www.theverge.com/2024/10/31/24284398/microsoft-window...

Eller så fortsätter man bara gratis och använda det. Finns ingen hacker som kommer vara ute efter Svenne Svensson i nån liten håla i Sverige 😆

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PsyCor:

Du behöver inte uppgradera till Win 11 överhuvudtaget. Du kan fortsätta använda Win 10 trots att uppdateringarna slutar.

Det är väl knappast att rekommendera... Senaste månadspatchen för Windows 10 fixade 159 säkerhetshål. Det blir en rejäl mängd om man låter bli några månader, eller år.

Ingen "hacker" behöver vara ute efter dig. Skadlig mjukvara är i regel inte riktad, de tar emot alla de kommer åt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör idag ett ITX bygge som speldator och HTPC. 3770K med ett 1660ti och 16Gb RAM. Detta duger utmärkt till spelande i 1080 upplösning jämte ett xbox360, en ps4 och en ps3. Jag kommer ju aldrig i helvete att skrota datorn eller min Lenovo laptop från 2015 som fungerar utmärkt. Jag kör win 10 så länge det går sedan Linux. När datorerna går sönder rent fysiskt så byter jag, men det kan ta flera år till. Jag är en retrogamer så jag öser inte pengar i fickorna på tillverkarna i onödan. Bättre att ha pengarna på börsen.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Eller så fortsätter man bara gratis och använda det. Finns ingen hacker som kommer vara ute efter Svenne Svensson i nån liten håla i Sverige 😆

Skrivet av Thomas:

Det är väl knappast att rekommendera... Senaste månadspatchen för Windows 10 fixade 159 säkerhetshål. Det blir en rejäl mängd om man låter bli några månader, eller år.

Ingen "hacker" behöver vara ute efter dig. Skadlig mjukvara är i regel inte riktad, de tar emot alla de kommer åt.

Ja, precis... scenariot är ju snarare att Svenne Svenssons dator senare är med i något enormt botnät och ställer till sattyg och/eller samlar in Svennes kontouppgifter per automatik, och liknande, snarare än att någon lägger tid på Svenne personligen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hoppas ms ändrar sig om detta. Många datorer måste bytas ut helt i onödan, i de flesta fall.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Så sjukt mycket fungerande elektronik som blir skrot. Finns många som bara suckar, slänger och köper nytt. Ett tydligt tecken på att ett företag blivit för stort.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.