Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ErikLtz:

+1 för Biltema - senast i måndags skulle Mac via USB-C-dongel kopplas med rätt lång smal HDMI-sladd till storskärm för ett föredrag. Skärmen blinkar till och visar Mac-bild, men hoppar ur till "Söker källa" och fastnar där. Omstart av skärm, dator, sladd i/ur - inget hjälper utöver det retfulla "blinket" med Mac-bilden. Drar till Biltema och köper deras 3m tygöverdragna för 99,90 - funkar direkt, föredraget räddat.

Nu var det inte 4k i många Hz utan "bara" Mac Air som väl "känner av" och anpassar upplösning i sannolikt 60Hz men tja, Biltemas sladdar brukar funka, hotellets "långa smala" har vid flera tillfällen glappat eller fastnat i "Söker källa". 1m Biltema HDMI i datorväskan kan rekommenderas.

Mac Air känner inte av, utan displayen berättar i detalj vad den vill ha för upplösning. Detta går via metadata/EDID som i grunden är XML som överförs på separata pinnar (DDC) i vad som är serieportshastighet. Det är ett datafält <Preferred Resolution> som bokstavligen säger "Jag föredrar denna här upplösningen" samt "Här du flera rader med alternativa upplösningar vilka också fungerar"

En random presentationsdisplay kommer typiskt begära något av följande:
1080p/60 – 4,5 Gbps och detta är normen för en display som är installerad i PC-läge eller presentationsläge
4K/30 – 9 Gbps vilket är typiskt för en TV ur kartong.
...samt kanske men mer sällan 4K/60 – 18 Gbps

Dessa bandbredder över 2–3 meter är sällan problem med nytillverkade kablar, ens med random kinakabel. En gammal kabel som hängt med i flera år och ryckts in/ut några hundra gånger kan däremot ha mängder av problem, till exempel att den är glapp. Källan följer instruktionen från <Preferred Resolution> och skickar bildsignalen. Men den kommer inte över intakt och det blir bildavbrott.

Det TS är ute efter med 4K/120/10 bit är 40 Gbps vilket är annan historia där det varierar betydligt mer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hattifnatten:

I ett annat liv sålde jag elektronik. Våra kablar i butiken kostade mig max 20 kr styck i personalpris. Kund betalade 199 kr.

Japp! Om det var någon gång man kunde ge rabatter så var det när kunden köpte många och gärna lite dyrare kablar.

Det andra man kan förhandla till sig rabatter på är de varor och varumärken som är butiken egna där de själva tar in eller har agenturen på produkten. Finns ingen mellanhand där.

Och det man inte riktigt kan förhandla rabatter på är främst kända varumärken. Apple är väl extremexemplet där det inte finns mycket marginaler. Rent av en nettoförlust att sälja Apple, men det drar folk till butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp! Om det var någon gång man kunde ge rabatter så var det när kunden köpte många och gärna lite dyrare kablar.

Det andra man kan förhandla till sig rabatter på är de varor och varumärken som är butiken egna där de själva tar in eller har agenturen på produkten. Finns ingen mellanhand där.

Och det man inte riktigt kan förhandla rabatter på är främst kända varumärken. Apple är väl extremexemplet där det inte finns mycket marginaler. Rent av en nettoförlust att sälja Apple, men det drar folk till butiken.

Så sant som det var sagt. Precis så.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Passiva kablar är upp till omständigheterna huruvida de fungerar eller inte. Kabeln är i första hand plast och koppartråd plus kontaktdonet med lödningar etc. Det är upp till källan (source) och mottagaren (sink) att mata kabeln på rätt sätt och även ta emot signalen på rätt sätt då kabeln, särskilt kabelns längd, påverkar vad som landar i sink-änden. Så kabeln måste hålla måttet, source måste hålla måttet och sink måste hålla måttet. Alla tre komponenter påverkar.

Svaret är YMMV: Några svär över den långa kabeln som inte fungerar. Andra är jättenoga med att påpeka att de köpte exakt samma kabel och den minsann fungerar felfritt för dem. ¯\_(ツ)_/¯

Detta YMMV har pågått i snart 20+ år nu med HDMI och 15+ år med Displayport. Vad som ändras är gränsnivån på signalen. I mitten av 00-talet var det svårigheter att få till 1080p/60 (4,5 Gbps) och nu är det 4K/120 (32–40 Gbps) som diskuteras. Så kablarna har definitivt blivit bättre även om diskussionerna låter likadant som om det vore 2005 fortfarande.

Starkaste sambandet är bandbredden på det som ska överföras samt längden på kabeln. 2–3 meter är sällan problem. 5, 10 och 20 meter är i stigande grad YMMV. 1080p/60 är idag närmast problemfritt med en nytillverkad kabel. 4K/60 varierar och 4K/120 varierar ännu mer ifall det kommer igenom.

Certifierade kablar för HDMI, Ultra High Speed (48 Gbps) är den aktuella graden samt DP8K, DP40, DP54 och DP80 för Displayport säkrar att kabeln håller måttet. Detta minskar – fast eliminerar inte graden av YMMV – då det fortfarande kan vara skillnader med source och sink som påverkar vad faktisk kommer igenom. Kabeln är endast en länk av tre i kedjan.

Modern lösning på detta är aktiva kablar, specifikt AOC, Active Optical Cable, där kabeln är riktad och omvandlar datadelen/kanalerna/lanes (det som kräver bandbredd i Gbps) och i source-änden skickar signalen via optisk fiber för att i sink-änden omvandla tillbaka till en pristin, by-the-book, elektrisk signal igen som inte genomgått en YMMV-förändring på vägen.

AOC-kablar är dyrast men också säkrast eftersom de är byggda för ändamålet att överföra en viss bandbredd på den längd kabeln har. Men de behövs som regel endast vi längre kabellängder, 5+ meter där det är svårt eller orimligt att få till passiva kablar som är så pass bra att de kan certifieras.

Så...

• Passiv, random kabel: YMMV

• Passiv, certifierad kabel: betydligt mindre YMMV

• AOC-kabel: väldigt lite YMMV, det som varierar är typiskt att det är fel någonstans

Jag köpte för länge sen en 10 meters Deltaco high speed with ethernet (har ett HDMI klistermärke på sig, som ser officiell ut) och den fungerade för 1080 i alla fall (kunde hände det blinkade till med svart bild, men är kopplad till 15 år gammal dator så är ju inte bara en felkälla). Vet inte om ultra fanns som alternativ då, men är säker på QR inte har kommit än.

I alla fall jag gillar Deltaco just för produkterna har vettigt pris (gäller bra hitta rätt leverantör, för just Deltaco är grossist tyvärr) och bra kvalitet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Broken-arrow:

Jag köpte för länge sen en 10 meters Deltaco high speed with ethernet (har ett HDMI klistermärke på sig, som ser officiell ut) och den fungerade för 1080 i alla fall (kunde hände det blinkade till med svart bild, men är kopplad till 15 år gammal dator så är ju inte bara en felkälla). Vet inte om ultra fanns som alternativ då, men är säker på QR inte har kommit än.

I alla fall jag gillar Deltaco just för produkterna har vettigt pris (gäller bra hitta rätt leverantör, för just Deltaco är grossist tyvärr) och bra kvalitet.

Den första High–Speed-certiferingen (with Ethernet etc) hade ingen QR-kod utan kunde lätt förfalskas eftersom etiketten inte var mer än en jpeg-bild vem som helst bara kunde plocka ned från webben. Premium High Speed (orange) var den första certifieringen med QR-kod och hologram 2015. Ultra High Speed kom till för ändring till 48 Gbps och blev färdig 2020.