Helgsnack: Är det värt att lägga mycket pengar på chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Har också bytt chassin en hel del senaste 10 åren, å nu när ja gick tillbaka en sväng till ATX hade jag just 216:chassit, riktigt välbyggt å riktigt smart.
Har ju katter å är gött å kunna flytta power-knappen till sidan

Nu har jag dock beställt ett Ncase M2, kommer på måndag, första lite dyrare ja köpt

Har detta nu
https://imgur.com/kFIBI3F

Asus prime AP201
Suveränt kvalite och tanka.
Senaste 5 år väljaer ut chassi för deras förmåga till vattenkyning.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Letade efter ett chassi som inte hade HDD platser eftersom jag bestämde mig för att köra endast M2. Det var inte lätt och jag fick backa på den tanken, som annars torde vara genomförbar och kanske kommer mer snart.

Det blev ett Lian-Li O11 Dynamic. Mitt första med dubbla kammare eller vad det nu heter på svenska, och det blev lite intressant. Blir nog mitt första och sista med den lösningen, men det håller väl 5-6 år vilket är rimligt.

Ja just det, frågan, jo ett chassi skall vara genomtänkt och vara fokuserat på luftflöde och bra genomströmning, som så många andra redan skrivit. Dock inte surströmming. Bra bygg kvalitet, lättskruvat, och helst inga special lösningar när det gäller infästning av komponeneter, för om man tillfälligtvis inte använder lösning B så hamnar den i en kartong och när man tre år senare kanske behöver den så är den väck... Jag lägger max 1500 på chassi, men med alla komponenter som kan följa med, tex fläktar och kanske även ny kylning, så kan det lätt bli 1000 till, om inte mer.

Sladd dragning är ett smärre h-e för många och även om jag nu skippada alla SATA kontakter, data och ström, blev jag ändå tvungen att ha SATA strömuttag för alla fläktar och fläktkontroller, vilket jag ärligt inte förväntade mig. Sedan visade sig chassit bara ha utrymme för en 92 eller 80 mm fläkt på baksidan, där de flesta har ett utblås för luften från i processor-höjd av chassit, utöver genom topplocket då alltså, men det finns inte samma fläktar jag redan köpt i den dimensionen. Surt.

Så, det finns många saker att tänka på, de flesta infrias om man köper ett modernt chassi från en stor tillverkare, men, det finns fortfarande utrymme för feltänk och fadäser. Ta bort dammfiltret där luften blåser ut ur chassit.

Så här ser det ut med allt igång ungefär som jag vill ha det. Har dock fortfarande GPU sladden att byta ut.

(Hur tar man en bra bild mot blått ljus?)

stavfel
Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Lite mer (än priserna i budgetklassen) är jag nog beredd att betala för att få det jag vill/behöver ha, men ett chassi får inte kosta hur mycket som helst, tycker jag. Det finns ju chassin för 500-700kr som säkert duger åt dom flesta, men jag har vissa krav som gör att den prisklassen går bort. Mest för att jag avskyr trenden med glassidor och rgb, men även för att chassin i den prisklassen sällan/aldrig har alla portar m.m. som jag behöver.

Har idag ett Fractal Design Meshify 2 Compact med plåtsida och jag är riktigt nöjd med det. Det var väldigt bra/lätt att bygga i, det känns kvalitativt och har allt jag behövde för mitt bygge. Kostade väl nånstans i trakten kring 1500kr när jag köpte det, tror jag. Mycket mer än så är jag nog inte beredd att betala. Jag skulle t.ex. aldrig betala flera tusen för ett lite mer "exklusivt" chassi, det lägger jag hellre på prestanda.

Permalänk

Chassit är väldigt viktigt för mig men behöver inte vara dyrt.

Köpte mitt nuvarande Lian Li A3 för 849:- för att få in mitt rtx 4090 i litet format, riktigt nöjd.

Innan körde jag Lian Li Lancool 216 för 1249:-, kanske det bästa chassi jag ägt när det kommer till temps och funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Mitt Fractal Design R4 chassi höll i 10år. Blev ett Fractal Design North nu efter att man uppgraderat till 9800X3D.

Kör med R4 (edit: förlåt R5 tydligen) fortfarande efter ca 13år på nacken.
Min plan var att köra med Thermaltake the tower 600 för nästa build men det chassit passar inte in i min trånga hörna. Får bli ett Lian Li O-11 Dynamic EVO (finns inte många alternativ för spegelvända chassin idag).

Visa signatur

Fractal Design R5 white / i7 5930K@4.2GHz / Arctic Liquid freezer II 280mm / 32GB Corsair XMP3000MHz DDR4 4x8GB / ASUS X99-Deluxe / ROG Strix PG279Q / GTX 1080 ti / Sennheizer Game One / Corsair K70 LUX RGB / Logitech G502 / Corsair HX1000i / Samsung 980 pro M2 2TB / Samsung SSD 850 PRO 500GB / Samsung 850 EVO 512GB / Seagate XT 500GB /

Permalänk
Medlem

Ett bra chassi överlever länge. Min desktopkärra sitter i ett Fractal Design Arc från 2011 och det lär hänga med i flera år till. Kostade väl runt tusenlappen, så väl investerade kronor skulle jag säga.

Är det värt att lägga mycket pengar på ett chassi? Mjo, jag skulle inte dra mig för att lägga en rejäl slant på ett chassi som lever upp till mina krav och som dessutom skulle piska Arc:en (eller om mitt skulle falla ihop som ett korthus om en kvart), men det är det få som gör.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Jaa det tycker jag. Håller med de flesta i tråden. Ett bra chassi är en långsiktig investering som är bara bättre när den också ser bra ut!

Permalänk
Medlem

Som kontrapunkt så är det inte värt att lägga hur mycket pengar som helst...
Det här är kanske bara jag men när jag bygger nytt så byter jag oftast typ allt.
Dvs byter jag moderkort o CPU mm så vill jag att det verkligen ska bli en NY dator och då vill jag ha ett nytt chassi också!
(Det gör det ju även enklare att gamla datorn kan ärvas vidare till släkt och vänner osv också )

Det brukar tajma med att man tänker om sina prioriteringar, så blir lagom att köpa nytt.
(Tex så hade jag en period för några år sen där SFF lockade och jag köpte en Ncase M2, men efter att ha byggt i den och underhållt den några år så insåg jag att det var för trångt, högljutt och kompromissfyllt för mig - och att jag ville ha ett lite större bygge nästa gång)

Så ens smak har en tendens att ändra sig över tid och det är inte värt att committa för hårt till något superpåkostat menar jag nog

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Om man har ett chassi under flera år så kan det ju vara mer motiverat med ett högre pris.

Men kan man ha ett billigare chassi lika länge så är det ju bättre. 😁

Permalänk
Medlem

Grafikkortet måste ju få plats, det gjorde den inte i förra lådan så blev att uppgradera till ett NZXT H6 Flow som även har bättre kylning.

Jag sparar inte in pengar på någon datordel, visst blir det dyrt i slutändan men så länge jag blir nöjd så.

Permalänk
Medlem

Fick ett chassi här på sweclockers som hade sina små skavanker, men med en lödpenna sam 3dskrivare så är det i fullt fungerande och fint skick. Ett Corsair Obsidian 750D som jag är nöjd med och inte ser anledning till att byta än på länge.
Annars så skulle jag nog kunna sträcka mig upp till ca 1000-lappen då jag tycker att det finns en hel del chassin i den prisklassen som presterar bra (ventilation & ljud) efter mina förväntningar och krav.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr genom åren slängt en del chassin (platsbrist) , annars är det ju sådant som räcker länge. Men jag har bara köpt 1 chassi nytt, och det var för snart 20 år sedan. Tänker annars att chassi kanske kan stå för 10% av kostnaden i ett nytt system. Dvs, inget jag prioriterar. De 3 chassi jag har kvar är jag nöjd med, skulle dock behöva 1 till men får nog köpa en hel begagnad burk på köpet.

Och så skulle jag behöva ett nytt chassi till min Amiga 1200T, skulle gärna köpa ett nytt billigt ATX och modda men möjligt passar AT-chassi bättre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ja det är värt att lägga några kronor extra för att få ett bättre chassi man kan återanvända till framtida uppgraderingar.

Permalänk

Jag använder fortfarande mitt Cooler Master Silencio 650 som jag köpte 2014 från Webhallen för 629 kr. Bortsett från att det är lite trångt för kabeldragningen på baksidan har jag varit väldigt nöjd med det. Idag hade ett motsvarande chassi kostat säkert minst det dubbla.

Om jag skulle köpa ett nytt chassi någon gång hade jag gärna lagt lite mer pengar på det, för att få en behaglig upplevelse när jag uppgraderar i framtiden genom genomtänkt design och kompatibilitet med moderna komponenter. Jag bryr mig dock inte om saker som glaspanel på sidan, RGB, vattenkylning då jag inte överklockar eller speciell design på frontpanelen, utan jag vill bara ha en anonym fyrkantig låda som är lätt att jobba med, med bra luftflöde och dammfilter samt med lättåtkomliga USB-portar på framsidan.

Apropå att slita ut chassin har min dotter till sin dator ärvt ett chassi av mig av absolut billigaste noname modell som jag köpte 2006 som del i en färdigbyggd dator, innan jag började bygga mina datorer själv. Gängorna i sidoplåtens skruvhål har blivit utslitna så att plåten inte sitter ordentligt fast längre och alltid börjar vibrera irriterande när fläktarna drar igång. Det har också fått många smällar genom åren med resulterande stötskador och repor.

Mitt Cooler Master chassi börjar visa sin ålder genom att det har gott om 5,25" platser som jag har svårt att fylla upp, även om jag fortfarande har en DVD-brännare i datorn samt en dockningsstation endast för mekaniska hårddiskar. Den har också en intressant feature med en switch som låter en växla mellan två SATA-diskar för smidigare dual-bootning, men även den funktionen använder jag inte längre eftersom den inte fungerar med moderna NVME diskar. Sedan finns det en del sladdar också till manuell fläktkontroll som jag inte bryr mig om att använda och mest är i vägen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

JA: Om det för bättre luftflöde, lättare kabelhantering och ett smidigt chassi att bygga i.

NEJ: Om det för något annat som t ex glaspartier, ljus eller märkesfixering

Har kört Fractal Design pga byggkvaliteten i mina senaste byggen utan konstigheter, grabben och dottern har ärv två av dessa (även om ungarna vill ha mer "coola" ljus...). Lägger inte mer än dryga 1000kr på ett chassi, brukar alltid gå att hitta något på rea eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ett chassi är ju typ som en soffa eller ett ljudsystem. Köper man en bra modell kan den överleva många komponentbyten och livskriser

Chassit är inget jag vanligtvis köper även om jag ska byta det mesta i datorn

Permalänk
Medlem

Och appropå diskussionen så bytte jag chassi och kylare i helgen. Fractal Design Torrent Nano med Noctua D15.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag har köpt två dyra chassin i mitt liv.

Mitt första egna bygge när jag inte riktigt visste vad jag gjorde, ett Corsair Obsidian 900D tillsammans med ett m-aTX / m-ITX mobo, såg förjävligt ut men jag tänkte större chassi = bättre dator.

Och i nutid ett Louqe Ghost R1, ett till synes riktigt nice m-ITX chassi och då jag aldrig vill ha ett stort chassi igen så hoppas jag på lång livslängd på detta.

Permalänk
Medlem

Bytte från ett FD R4 som jag har haft sen release(2012). Bytte upp mig till ett FD pop air xl(2024). Blev stor skillnad på luftflöde. Nackdelen är att det inte finns dammfilter i fram. Gör inget om man som jag städar ur chassit varje lördag.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

För ca 10år sen resonerade jag att chassit skulle smälta in och vara så dammfritt- och ljudlöst som möjligt.
Men idag har jag insett att ju mer dammfilter man har överallt desto sämre luftflöde och varmare komponenter (mellanåt högre varvtal på fläktarna).

Men nu tänker jag istället gärna så många fläktplatser som möjligt för att få ett bra övertryck i chassit utan dammfilter fast med lägre rpm.
Priset får gärna inte gå över 3500kr.
Men som någon skrev innan att priset avgör ju ofta byggkvalitén i ett chassi.

Alla har vi våra olika preferenser om vad är ett chassi för mig. Vilket också är lite kul tycker jag att få läsa om allas tankar och idéer.

Visa signatur

Fractal Design R5 white / i7 5930K@4.2GHz / Arctic Liquid freezer II 280mm / 32GB Corsair XMP3000MHz DDR4 4x8GB / ASUS X99-Deluxe / ROG Strix PG279Q / GTX 1080 ti / Sennheizer Game One / Corsair K70 LUX RGB / Logitech G502 / Corsair HX1000i / Samsung 980 pro M2 2TB / Samsung SSD 850 PRO 500GB / Samsung 850 EVO 512GB / Seagate XT 500GB /

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Dawelio:

Får man fråga vad för ITX chassin du har i åtanke gällande dem faktorerna som kriterier?

Man får förstås skilja privat och professionellt vad jag har för faktorer, men ett populärt chassi som skulle falla utanför min egen budget är exempelvis det populära Fractal Design Terra. Utan tvekan ett kompetent chassi, men det ligger långt över min egen budget och man har gjort en del materialval som för upp det i premiumsegmentet.

Permalänk

För ett halvår sedan satte jag ihop min första egna bygge. Det var ju främst för spelande i åtanke. Fläktar och luftflöde etc. lät vettigt för att hålla värmen borta från datorn.

Jag satt i månader för att försöka få ihop den bästa av världar mellan snyggt chassi och val av fläktar. Hyte Y60 spanades på en del, och ännu mer tid lades på att klura ut delen med fläktarna. Till slut sket jag i det och körde på ett chassi med färdigmonterade fläktar istället.

Montech King 95 Pro hade precis det jag var ute efter, och en del saker till. 6 st förinstallerade fläktar tillsammans med en förinstallerad hub för ca 1800:-.

Jag var dock inte beredd på hur tungt chassit var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerbomb:

Montech King 95 Pro hade precis det jag var ute efter, och en del saker till. 6 st förinstallerade fläktar tillsammans med en förinstallerad hub för ca 1800:-.

Var inne på detta ett tag:

Men tog ett lite billigare Lian-Li. Vem vet, det blir kanske nästa. Eller så skänker jag mitt Lian-Li till någon och köper det Montech ändå och bygger om det jag precis byggt färdigt.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!