Muskampen 2025: Segraren korad!

Windows 10 som retro speldator?

Permalänk
Medlem

Windows 10 som retro speldator?

Jag har funderat lite på att samla på mig hård och mjukvara för att i framtiden kunna spela "dagens" spel. Lite som dom som idag har en Windows 98 burk för gamla spel osv.

Jag tänker mig en dator med Windows 10, som körs helt offline. Så vad behövs för att det skall funka tro?

Jag har lite överbliven hårdvara. Till exempel en Intel 10900K, tillsammans med ett 2080Ti eller mitt 3090 borde bli en bra kandidat till en skapligt high end Windows 10 maskin?

Iallafall, mina funderingar gäller mest mjukvara, vad skall man spara på? Dom flesta spelen är köpta på GOG, och jag har laddat hem installationsfilerna.

Jag har sedan tidigare en Windows 10 ISO sparad, 22H2. Rekommenderas någon annan version? Jag tänker också att man laddar hem diverse grafikkortdrivrutiner.

Men vad mer? Tips, förslag?

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Jag har lite överbliven hårdvara. Till exempel en Intel 10900K, tillsammans med ett 2080Ti eller mitt 3090 borde bli en bra kandidat till en skapligt high end Windows 10 maskin?

Tänk på att SSD-hårddiskar tappar innehållet om hårddisken blir strömlösa under ett par år, så du bör antingen strömsätta datorn emellanåt, eller helt enkelt ha den inkopplad till vägguttag men avstängd för att inte riskera att förlora eventuellt operativsystem och spel som ligger lagrat på hårddisken. Detsamma gäller USB-stickor, där billiga USB-stickor (QLC nand) kan behålla data i strömlöst skick i 1-3 år och dyrare (MLC nand) kan lagra data 5-10 år strömlöst.

Annars kan du ju alltid sätta i en mekanisk hårddisk i maskinen, vanliga standard-hårddiskar sägs kunna bibehålla data i strömlöst tillstånd i 5-10 år innan innehållet börjar degraderas.

Men jag misstänker att du ändå tänker dig att någon kommer spela lite gamla spel på den då och då, så den lär väl aldrig bli strömlös en längre tid om du inte tänkte göra en tidskapsel av maskinen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

För en framtida retro-maskin så skulle jag förslå att du börjar överväga hamstra reservdelar som du kan tänkas behöva i framtiden, om du kan få tag på dem för en billing peng.

Men om du verkligen vill ha en maskin som reflekterar Windows 10 under dess storhetstid, så skulle jag rekommendera GTX 1080 Ti som grafikkort, kanske rentav ett par stycken.

Kör själv en Windows XP/Windows 10 dator på en Ivy-Bridge plattform, med ett par Titan X kort, som kan spela det mesta från tidigt 2000-tal fram till 2017-2018, med maxade inställningar i 1440p. Och även en hel del nyare spel också, fast med mer konservativa inställningar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Tänk på att SSD-hårddiskar tappar innehållet om hårddisken blir strömlösa under ett par år, så du bör antingen strömsätta datorn emellanåt, eller helt enkelt ha den inkopplad till vägguttag men avstängd för att inte riskera att förlora eventuellt operativsystem och spel som ligger lagrat på hårddisken. Detsamma gäller USB-stickor, där billiga USB-stickor (QLC nand) kan behålla data i strömlöst skick i 1-3 år och dyrare (MLC nand) kan lagra data 5-10 år strömlöst.

Annars kan du ju alltid sätta i en mekanisk hårddisk i maskinen, vanliga standard-hårddiskar sägs kunna bibehålla data i strömlöst tillstånd i 5-10 år innan innehållet börjar degraderas.

Men jag misstänker att du ändå tänker dig att någon kommer spela lite gamla spel på den då och då, så den lär väl aldrig bli strömlös en längre tid om du inte tänkte göra en tidskapsel av maskinen.

Tack för svar. Jag kanske var lite otydlig i mitt första inlägg. Jag har inga planer på att sätta ihop en sådan dator på många år ännu. Alla spel jag är intresserade av i dagsläget går jättebra på min nuvarande dator. Jag tänker snarare om säg 10-15 år, när man kanske har en dator med ARM cpu, och Windows ~14 saknar stöd för gammalt "junk". Rena spekulationer såklart, men det är ju bara att kolla på hur det är att spela 15 år gamla spel idag. En del funkar kalas på ny hårdvara och i Windows 11, medans andra kräver mycket meck för att få att funka.

Så vad jag funderar på nu är vad jag bör spara på för mjukvara inför ett sådant bygge om säg 10-15 år. Det kommer att lagras på mina NAS'ar.

Skrivet av Alexraptor:

För en framtida retro-maskin så skulle jag förslå att du börjar överväga hamstra reservdelar som du kan tänkas behöva i framtiden, om du kan få tag på dem för en billing peng.

Men om du verkligen vill ha en maskin som reflekterar Windows 10 under dess storhetstid, så skulle jag rekommendera GTX 1080 Ti som grafikkort, kanske rentav ett par stycken.

Kör själv en Windows XP/Windows 10 dator på en Ivy-Bridge plattform, med ett par Titan X kort, som kan spela det mesta från tidigt 2000-tal fram till 2017-2018, med maxade inställningar i 1440p. Och även en hel del nyare spel också, fast med mer konservativa inställningar.

Tack för svar. Jag har ganska gott om "gammal" hårdvara, då jag sällan säljer något. Så i dagsläget har jag säkert 7-8 moderkort med processorer som funkar fint med Windows 10. Jag har även en del grafikkort att välja på. Har till exempel 1080TI, 2080Ti och ett 3090. Och diverse minnen med mera. Om grejerna funkar om 15 år? Svårt att veta. Nytt nätaggregat lär man väl få köpa till exempel.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Komponenter brukar inte åldras inte särskilt nämnvärt om de förvaras torrt och inte allt för varmt. Finns ju gott om datorkomponenter från 90-talet som ännu fungerar felfritt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Iallafall, mina funderingar gäller mest mjukvara, vad skall man spara på? Dom flesta spelen är köpta på GOG, och jag har laddat hem installationsfilerna.

Ladda ner så mycket mjukvara som möjligt såsom drivrutiner, överklockningsverktyg, dokumentation osv som du kan tänkas behöva. Intel började exemlvis för några år sedan att ta bort drivrutiner osv för att hårdvara som är äldre än tio år.
Ladda även ner moddar och liknande till de spel som kan vilja ha sådana till.