Även RTX 5080 tycks lida av tillverkningsfel

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som med handen på hjärtat känner vilket fiasko 5000-serien är? Hypen kring denna generation är ju ett skämt. 3000-serien var extremt lyckad och 4000-serien därtill efter att man ordnat till strömkontakterna och bortser från att 4090 är som en större skokartong.

Det sista grafikkort som 5080 / 5090 skall lida av är kvalitetsproblem i och med dess hysteriska pris och från ett företag som nvidia som borde lärt sig att testa, speca och verifiera sina produkter med fel som tom flög med dess förra generation och deras egna idé att byta ut beprövade 8-pins kontakter.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Kanske skulle ta och ladda ner gpu-z och kolla mitt 4090 av principskäl, saknar inte prestanda.

Inga rapporter om liknande rörande 4090 så du är nog rätt safe. Däremot är det ju bra att kolla temps osv efter ett par år för att se att allt OK såklart.

Permalänk
Medlem

Väldigt udda ändå, detta. Varför är just specifikt 1 ROP-grupp paj på samtliga drabbade kretsar, även av olika sort? Varför inte fler än en i så fall?

Det låter ju lite som ett tillverkningsfel som Nvidia medvetet har valt att acceptera?

Eller så är det eventuell testutrustning som har det egentliga felet, dvs att den inte kan detektera om bara 1 ROP-grupp är trasig?

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Får hem mitt Asus Prime 5080 idag, hoppas verkligen inte jag är drabbad!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem

Med 6000 serien kan de ju strunta i att berätta specifikationerna, och istället säga ungefärlig prestanda +-10%. Då kan ju inte kunderna gnälla.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med 6000 serien kan de ju strunta i att berätta specifikationerna, och istället säga ungefärlig prestanda +-10%. Då kan ju inte kunderna gnälla.

För guds skull, ge dom inga idéer!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Är det bara jag som med handen på hjärtat känner vilket fiasko 5000-serien är? Hypen kring denna generation är ju ett skämt. 3000-serien var extremt lyckad och 4000-serien därtill efter att man ordnat till strömkontakterna och bortser från att 4090 är som en större skokartong.

Det sista grafikkort som 5080 / 5090 skall lida av är kvalitetsproblem i och med dess hysteriska pris och från ett företag som nvidia som borde lärt sig att testa, speca och verifiera sina produkter med fel som tom flög med dess förra generation och deras egna idé att byta ut beprövade 8-pins kontakter.

Alla lanseringar sen 2000-serien har varit dramatiska Som exempel, tre trasiga 50-kort har genererat hundratals nyhetsartiklar och hundratusentals kommentarer. Man kan skämta om att det är ju en tredjedel av alla sålda kort men så är det förstås inte, utan majoriteten spelar ju på och har kul som vanligt.

Ex 3000-serien hade rimligtvis sämst tillgänglighet av alla serier (crypto köpte upp dem) och korten var inkompatibla med många nätagg (strömspikar). 4000-serien å andra hållet ansågs vara för dyr och sålde inte ens slut i hyllorna. 2000-serien var impopulär då den skulle säljas på löften om framtiden, som förvisso infriades, men där och då såg väldigt lessna ut med 2080 likvärdigt ett 1080 Ti i raster.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Haha att du ens orkar.. Du vägrar ju inse att Nvidia har klantat sig.

Det är ju lite lustigt när t.o.m. Nvidia själva säger att deras grafikkort/kretsar har problem.

Att det då finns folk som är så mycket fanboy att de inte tror Nvidia när de erkänner brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Får hem mitt Asus Prime 5080 idag, hoppas verkligen inte jag är drabbad!

Du kan kontakta Gamers Nexus om så är fallet. De söker defekta kort för att testa med.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det är ju lite lustigt när t.o.m. Nvidia själva säger att deras grafikkort/kretsar har problem.

Att det då finns folk som är så mycket fanboy att de inte tror Nvidia när de erkänner brister.

Det är helt i nivå med Apple-fanatism. Även om Apple själva har erkänt problemen så finns dom egentligen inte.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Halloj! Vid skrivande stund hade man ännu inte kommenterat specifikt RTX 5080, utan tidigare drabbade modeller. Säkerligen kommer ett uppdaterat uttalande som förtydligar att det kommer att gälla modeller i 50-serien.

Även om felet skulle ha varit åtgärdat nyligen får man ha i åtanke det antal RTX 5070 som kan ha tillverkats innan felet uppdagades.

Undrar om de kommer försöka reda ut det i förväg, känns som stort projekt? Kan tänka mig att de skickar ut korten i vanlig ordning och sedan tar ut utbyten enbart när folk begär reklamation. Känns som man on ett par år kommer se en del tradera-annonser där folk specifikt har med screenshot från GPU-Z för att visa att de har alla rops

Skrivet av Teddis:

Alla lanseringar sen 2000-serien har varit dramatiska Som exempel, tre trasiga 50-kort har genererat hundratals nyhetsartiklar och hundratusentals kommentarer. Man kan skämta om att det är ju en tredjedel av alla sålda kort men så är det förstås inte, utan majoriteten spelar ju på och har kul som vanligt.

Ex 3000-serien hade rimligtvis sämst tillgänglighet av alla serier (crypto köpte upp dem) och korten var inkompatibla med många nätagg (strömspikar). 4000-serien å andra hållet ansågs vara för dyr och sålde inte ens slut i hyllorna. 2000-serien var impopulär då den skulle säljas på löften om framtiden, som förvisso infriades, men där och då såg väldigt lessna ut med 2080 likvärdigt ett 1080 Ti i raster.

Det är väl framförallt just att de dragit upp priser hela tiden, när man vill motivera att man ska betala mer för varje generationsskifte så svider det lite med en massa strul. Har mer överseende för strul med, säg, Intel-kort som är tydligt budget fokuserade, det suger när det ska vara "premium". Att inte så många är påverkade är ju normalt, något som inte funkar på 50% av korten brukar inte smita igenom QA. Har själv haft en ofantlig mängd grafikkort genom åren med väldigt få som strulat, men har varit ännu färre där man behövt ha i åtanke flera olika kvalitets/design fel innan man ens kan få tag i korten.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Eller så är det eventuell testutrustning som har det egentliga felet, dvs att den inte kan detektera om bara 1 ROP-grupp är trasig?

Då borde den väl isåfall vara påslagen och orsaka problem/krascher? Hela grejen med binning är väl att lista ut vad som funkar och inte, och stänga av det som inte funkar.
Så de kort som saknar ROPs måste väl ha fått dem avstängda?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

AMD:s drivrutiner då?

Har sjukt nog inte haft nästan några problem alls med AMDs drivrutiner sedan jag köpte mitt 6800XT 2021.

Kalendern visar trots allt 2025 och inte 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Eller att ens kommentera troll:eri i två led.

Trist med en marknad där en aktör inte satsat speciellt mycket på mjukvara runt sina produkter och den andra är dyr och har diverse kvalitetsproblem i sin leverans till ”konsumenter”. Finns i.o.f en tredje också, men inte riktigt ”där” ännu…

Permalänk
Medlem

Pheew, alla rop's här och inga smältande kontakter (än).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Eftersom man så enkelt kan kolla detta själv med gpu-z borde definitivt Nvidia och korttillverkarna ha sett detta när de testar kretsarna. För mig förefaller det därför som de har chansat på att det inte skulle upptäckas.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kolla hur många ROPs man har lär det inte vara många som gör Sen kan man tänka sig att majoriteten av de som köpt ett kort ur 5000-serien läser inte SweC eller liknande nyhetssajter.

Inget som säger att de felaktiga batcherna gått till Sverige. Man får väl hoppas svenskarna klarar sig från fel. Mig veterligen så har ingen av oss varit drabbade. Hoppas det förblir så.

Skrivet av Bakwetu:

Eftersom man så enkelt kan kolla detta själv med gpu-z borde definitivt Nvidia och korttillverkarna ha sett detta när de testar kretsarna. För mig förefaller det därför som de har chansat på att det inte skulle upptäckas.

Mest sannolikt har inte Nvidia möjlighet att GPU-Z kontrollera alla chip. Lär vara andra kontroller. Tråkigt hur som helst.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Tur då jag skippade hela denna lineup inför release! Var det inte runt samma med 970 korten back in the days? Dom hade bara 3,5GB vram istället för 4? Aja lär vänta 6 månader eller nåt tills skiten är fixad eller så får man bara punga ut för ett 4070 Ti Super och sälja 3070

Permalänk
Medlem

Finns ju inga kort så det gör ju inte så mycket

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Har sjukt nog inte haft nästan några problem alls med AMDs drivrutiner sedan jag köpte mitt 6800XT 2021.

Kalendern visar trots allt 2025 och inte 2015.

Samma här, kört 2 AMD maskiner nu som inte haft några som helt problem med varken hårdvara eller drivrutiner mer än det som kallas handhavandefel.

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gizm0:

Tur då jag skippade hela denna lineup inför release! Var det inte runt samma med 970 korten back in the days? Dom hade bara 3,5GB vram istället för 4? Aja lär vänta 6 månader eller nåt tills skiten är fixad eller så får man bara punga ut för ett 4070 Ti Super och sälja 3070

Nä, 970 hade en asymmetrisk design, dvs det var byggt så. Detta lär vara tillverkningsfel/QA-fel.

Citat:

[T]he 970 has a different configuration of SMs than the 980, and fewer crossbar resources to the memory system. To optimally manage memory traffic in this configuration, we segment graphics memory into a 3.5GB section and a 0.5GB section. The GPU has higher priority access to the 3.5GB section. When a game needs less than 3.5GB of video memory per draw command then it will only access the first partition, and 3rd party applications that measure memory usage will report 3.5GB of memory in use on GTX 970, but may report more for GTX 980 if there is more memory used by other commands. When a game requires more than 3.5GB of memory then we use both segments.

(Citat från Bryan Del Rizzo från NVIDIA)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Då borde den väl isåfall vara påslagen och orsaka problem/krascher? Hela grejen med binning är väl att lista ut vad som funkar och inte, och stänga av det som inte funkar.
Så de kort som saknar ROPs måste väl ha fått dem avstängda?

Ja, det låter rimligt.

Då måste Nvidia medvetet ha valt att inte sortera bort kretsarna, de kanske resonerade att det är ett så pass litet problem att det kan slinka igenom obemärkt.

Aj aj. Det här bådar i så fall verkligen inte gott för Ngreedia.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Till Nvidia, hälsningar mig

Permalänk
Medlem

Undra när första svensk skall bli drabbad av kontakter och ROPs... Har vi sån jäkla tur i det här landet eller vad? Nån nåste ju vara drabbad...

Mina 5090 och 5070 Ti smälter inte och har rätt antal ROPs med.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, det låter rimligt.

Då måste Nvidia medvetet ha valt att inte sortera bort kretsarna, de kanske resonerade att det är ett så pass litet problem att det kan slinka igenom obemärkt.

Finns väl två scenarion, slarvig QC. Mindre troligt.

Eller så slank den igenom men de underskattade hur stor skillnad felet skulle göra i prestanda

Oavsett vad är det tragiskt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Undra när första svensk skall bli drabbad av kontakter och ROPs... Har vi sån jäkla tur i det här landet eller vad? Nån nåste ju vara drabbad...

Mina 5090 och 5070 Ti smälter inte och har rätt antal ROPs med.

Jo % är det konstigt att vi inte har några fall rapporterade ännu... Speciellt smälta don, om det nu är så vanligt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Framtida markandsföringsmöjlighet? Kommer vi se "Full ROP!" på paketen i från och med nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, det låter rimligt.

Det är inte alls omöjligt. Företag släpper ibland ut felaktiga produkter på marknaden. Ibland medvetet och ibland omedvetet, det förstnämnda är något specägaren får bestämma. Men det är en risk dom kan ta.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo % är det konstigt att vi inte har några fall rapporterade ännu... Speciellt smälta don, om det nu är så vanligt.

Jag har inte ens hört talas om ett 4090 i Sverige än, inte ens med Cablemod adapter.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns väl två scenarion, slarvig QC. Mindre troligt.

Eller så slank den igenom men de underskattade hur stor skillnad felet skulle göra i prestanda

Oavsett vad är det tragiskt

En möjlig orsak skulle kunna vara att en batch med kort blev felkonfigurerad på något sätt och gick igenom QC för att kretsarna fungerade som konfigurationen sa att de skulle. Att det påverkar flera olika GPU-kretsar är dock konstigt.

Men oavsett så tror jag inte Nvidia är så naiva att de trodde att felet inte skulle upptäckas när det är så lätt att kontrollera. Om de faktiskt ville luras så hade de kunnat programmera korten att visa rätt antal ROPs, men även då så är nog sannolikheten stor att det hade kommit fram förr eller senare. Så jag tror mer på Hanlons rakkniv i det här fallet.