9070 XT lika snabbt som RTX 4080

Permalänk
Melding Plague

9070 XT lika snabbt som RTX 4080

Stresstest i Furmark visar även att kortet håller sig kring 55 grader.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Ser fram mot de kommande testerna

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Tyckte kylarlösningarna på 9070 XT korten verkade överdimensionerade. De är lika stora som, eller större(!) än 7900 XTX korten. Så jag kan absolut köpa temperatur resultatet. Men Linux skevar absolut resultatet. Kör själv Linux på min gaming burk så det är AMD som gäller här hemma (och Intel) för Nvidia är katastrof pä Linux. Drivrutinerna är bara inte bra, och de vägrar släppa upp det för Linux community:t att hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Lite väl begränsat test kanske? Men låter trevligt, hoppas FSR kan hamna i nivå med DLSS inom kort också. Med ett 4070 på 1440p känner jag mig mer eller mindre tvingad att köra upscaling på alla nya spel som släpps.

Permalänk
Medlem

AMD har redan visat att den är typ lika bra som 5070TI och 5070TI är som en 4080

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Det var inte dåligt av AMD att matcha ett Nvidia kort som släpptes 12 oktober 2022...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Jag får en känsla av att rx 9070 xt kommer sälja slut rätt snabbt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det var inte dåligt av AMD att matcha ett Nvidia kort som släpptes 12 oktober 2022...

Menar du att 5080 inte matchar den gamla 4090? Wow..det var ju inte bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Menar du att 5080 inte matchar den gamla 4090? Wow..det var ju inte bra

Om han menade det skulle han nog skrivit det. Barnsligt att lägga ord i mun.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Nu är jag lite nyfiken vilken skulle ha bättre kylare med Sapphire Nitro+ eller Red Devil?
Båda har samma Honeywell PTM7950.
Och jag är själv osäker om Sapphire nitro+ är smart ide med 12+4 pins (på tanke dessa Nvidia 5k serie melted kablar osv) eller Red Devil med 3x 8pins?

Permalänk
Medlem

55 grader i 100% Furmark låter nästan lite bra för att vara sant. Om det stämmer, så blir det intressant att se var strömbudgeten är satt och hur kretsen skalar med mer kräm.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Ändå lite tråkigt att de inte kunde komma med 20 GB för då hade de ändå inte varit 7900XTX, lokal-LLM-intresserade hade blivit gladare (eller är minnesbandbredden ändå för långsam?), och AMD hade kunna tryckt rejält på detta kontra NVIDIAs numera videominnessnåla grafikkort när det inte är toppklassen.

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Men den typen av kommentar som han skrev är en inbjudan till att lägga ord i mun då det är missvisande. 7900XTX matchade 4080 väl i det mesta förutom RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Första kommentaren är ju barnslig också, 5070Ti matchar ju också 4080, och är dyrare än 9070XT, förstår du varför det är en barnslig/onödig kommentar?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att vissa tester/spel får man i princip 0% bättre prestanda på en 5080 jämfört med en 4080?

Så om den här matcher en RTX 4080 kan man (om man stretchar sanningen lite) säga att den matcher en RTX5080 för halva priset-ish.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Ragnarok:

Nu ska vi inte vara så pessimistisk med den sarkasm!?
Det är inte bara hårdvara som gäller även mjukvara utgör en hel del också..

Skrivet av magma86:

Jag får en känsla av att rx 9070 xt kommer sälja slut rätt snabbt.

Tror de flesta kommer kunna få ett 9070 XT i vilket fall med tanke på att tillgången är mycket bättre än Nvidias.
Man slipper sitta där och var på sin vakt samt F5 ständigt etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du hackar åt fel håll.
Det var ursprungskommentaren som var barnslig.

Permalänk
Medlem

Låter ju lovande, ser fram emot testerna som kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Men du tycker inte hans kommentar var barnslig? Får du också betalt av Nvidia?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att förhoppningsvis få se AMDs framsteg med deras numera ML-stödda uppskalningsteknik FSR 4, samt blir väldigt intressant att se hur den nya kortgenerationen presterar i RT. Personligen saknar RT fortfarande tillräcklig relevans för att betala något särskilt för det, då det i praktiken är spel jag inte spelar och/eller techdemos av befintliga [läs: färdigspelade] titlar, men kommer säkert att vara ett köpargument för en del andra köpare.

Jag tror detta blir generationen när AMD börjar komma ikapp lite mer på allvar, så det var nog ganska bra med Nvidias massiva kalkonlansering trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

RX 7900 XTX kunde redan matcha (och i många fall slå) 4080 Super i "raster". 9070 är alltså ett mellanklasskort som matchar förra generationens toppkort. Och den gör det till halva priset av en 4080.

Se SweC prestandaindex: https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

Lite så kände jag oxå. Hoppas det får samma utmärkelse som 5080, mellanmjölk. Nu har dom sagt att dom ska inte ge sig på toppsegmentet men ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

skulle va kul att ist för överklocking testa undervoltning. hur låg vcore kan man nå o fortfarande ha nära samma clockmhz

vet att min 4070 kan ha samma mhz fast nervoltas från 1.2v till 970mv ist för 300w drar den nu 150w vid full last.
https://imgur.com/a/Omhuhzn
kurvmodifiering är nya saken o du kan få 2-300mhz mer per volt beroende på asic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Och det är 2st kort som lägger sig i samma prisklass som RX 7800 XT, presterar precis som förväntat till lägre strömförbrukning än 7900 GRE/ 7900 XT/XTX som de ska "ersätta*

Dessa kort kommer flyga från hyllorna om priser blir rätt helt enkelt.

RX 9070 behöver börja på runt 5500kr för de enklaste modellerna och max 7000kr för high-end.

RX 9700 XT behöver kosta 6200kr för instegsmodell och max 8000kr för high-end.

Tror dock priset kommer hamna högre tyvärr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ska bli intressant att förhoppningsvis få se AMDs framsteg med deras numera ML-stödda uppskalningsteknik FSR 4, samt blir väldigt intressant att se hur den nya kortgenerationen presterar i RT. Personligen saknar RT fortfarande tillräcklig relevans för att betala något särskilt för det, då det i praktiken är spel jag inte spelar och/eller techdemos av befintliga [läs: färdigspelade] titlar, men kommer säkert att vara ett köpargument för en del andra köpare.

Jag tror detta blir generationen när AMD börjar komma ikapp lite mer på allvar, så det var nog ganska bra med Nvidias massiva kalkonlansering trots allt.

Vet inte om jag kallar det komma ikapp. Är ju fortfarande minst en generation bakom Nvidia.

FSR 4 motsvarar Dlss 3.1?
RT 1-2 generationen bakom
''Native'' prestandan ligger kvar 2 generationer bakom.

Den stora vinsten för AMD här blir förhoppningsvis priset och tillgängligheten.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Lite så kände jag oxå. Hoppas det får samma utmärkelse som 5080, mellanmjölk. Nu har dom sagt att dom ska inte ge sig på toppsegmentet men ändå.

Kostar den lika mycket som en 5080 och drar mer ström än föregående med samma prestanda?

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Och det är 2st kort som lägger sig i samma prisklass som RX 7800 XT, presterar precis som förväntat till lägre strömförbrukning än 7900 GRE/ 7900 XT/XTX som de ska "ersätta*

Dessa kort kommer flyga från hyllorna om priser blir rätt helt enkelt.

RX 9070 behöver börja på runt 5500kr för de enklaste modellerna och max 7000kr för high-end.

RX 9700 XT behöver kosta 6200kr för instegsmodell och max 8000kr för high-end.

Tror dock priset kommer hamna högre tyvärr.

Priset är för högt, du har helt rätt. Det kommer säkert vara några som köper grisen i säcken, för att sedan skriva spaltmeter här på sweclockers att de ångrar sig för att de bytte lag. RX 9070 4000 kr och RX 9070 XT 5000 kr Max för att man ens ska fundera ett köp och byta lag! Inflationspriser, AMDs höga prissättning och den svaga svenska kronan gör att man får tänka smart och hålla ut tills saker blir normala igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vet inte om jag kallar det komma ikapp. Är ju fortfarande minst en generation bakom Nvidia.

FSR 4 motsvarar Dlss 3.1?
RT 1-2 generationen bakom
''Native'' prestandan ligger kvar 2 generationer bakom.

Den stora vinsten för AMD här blir förhoppningsvis priset och tillgängligheten.

Varför så negativ? Det är fps det hela handlar om, den ständiga jakten på lite mer fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför så negativ? Det är fps det hela handlar om, den ständiga jakten på lite mer fps.

Jag var inte negativ? Jag tycker det är bra om AMD kommer ut och pressar priserna och att det finns kort att få tag i. Men att säga att dom är ifatt tycker jag är lite magstarkt.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag var inte negativ? Jag tycker det är bra om AMD kommer ut och pressar priserna och att det finns kort att få tag i. Men att säga att dom är ifatt tycker jag är lite magstarkt.

Ifatt gällande fps? Det blir nästan sjukt denna ständiga jakt och hets på lite fler fps.