9070 XT lika snabbt som RTX 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag var inte negativ? Jag tycker det är bra om AMD kommer ut och pressar priserna och att det finns kort att få tag i. Men att säga att dom är ifatt tycker jag är lite magstarkt.

Hur får du det till "en generation efter"? Det är ett mellanklasskort som ska konkurrera med Nvidia 5070 (ti). Och det gör den, och till ett pris som är ca 5000kr under. Och som jag skrev tidigare i tråden så var det jämnt lopp mellan Nvidias toppkort (4080) och Amds toppkort (7900XTX) förra generationen.

Skrivet av landahl:

Ifatt gällande fps? Det blir nästan sjukt denna ständiga jakt och hets på lite fler fps.

Oklart vad du menar, självklart vill man ha så mycket prestanda som möjligt, varför skulle man inte vilja ha utveckling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ifatt gällande fps. Det blir nästan sjukt denna ständiga jakt och hets på lite fler fps.

Ett grafikkort är till för att processa så många FPS som möjligt, så ja det är väl huvudsyftet? Mer FPS bättre flyt och upplevelse.
Förstår inte hur man inte kan vilja ha mer FPS?

Skrivet av dlq84:

Hur får du det till "en generation efter"? Det är ett mellanklasskort som ska konkurrera med Nvidia 5070 (ti). Och det gör den, och till ett pris som är ca 5000kr under. Och som jag skrev tidigare i tråden så var det jämnt lopp mellan Nvidias toppkort (4080) och Amds toppkort (7900XTX) förra generationen.

Oklart vad du menar, självklart vill man ha så mycket prestanda som möjligt, varför skulle man inte vilja ha utveckling?

Mig veterligen så fanns även RTX4090 som stod helt utan konkurrens.

Han man inget att konkurrera med i toppsegementet har jag svårt att se att man är ikapp.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll när alla maskiner är inställda på att tillverka datacenterchip? Produktionen är fortfarande otillräcklig för att möta efterfrågan, och bristen - "gpushortage" kvarstår enligt Sam Altmans senaste tweets. Slutresultatet blir att grafikkort ändå kommer vara svåra att få tag på till vettiga priser på medellång sikt, oavsett tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Om han menade det skulle han nog skrivit det. Barnsligt att lägga ord i mun.

Men det är ju hans jämförelse som är barnslig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ett grafikkort är till för att processa så många FPS som möjligt, så ja det är väl huvudsyftet? Mer FPS bättre flyt och upplevelse.
Förstår inte hur man inte kan vilja ha mer FPS?

Mig veterligen så fanns även RTX4090 som stod helt utan konkurrens.

Han man inget att konkurrera med i toppsegementet har jag svårt att se att man är ikapp.

Ingen jämförde Titan-korten med AMDs toppkort när de hette Titan. Och ingen borde göra det nu heller trots att de heter 4090 eller 5090. Det är alltså ett titan-kort med titan-pris (minst dubbelt så dyrt som AMDs toppkort). Nvidias smartaste PR-move.

Permalänk
Medlem

9700xt kommer överlägset bli kungen på kullen gällande bang for the buck.
Tyvärr får jag inte plats med de stora monsterkorten från Nvidia eller Amd i min mini dator =/

FSR4 kommer stå sig bra mot DLLS4 och det räcker.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EdvinR:

Men det är ju hans jämförelse som är barnslig.

Vilken jämförelse, det där speglar bara hur man är som person IRL.
Kaos med såna och sånt går inte räddas, bäst att lämna ifred.. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Lite så kände jag oxå. Hoppas det får samma utmärkelse som 5080, mellanmjölk. Nu har dom sagt att dom ska inte ge sig på toppsegmentet men ändå.

Ett ord för dig här: "Pris".

Om 5080 hade kostat 9000 och inte från 14000, och de flesta varianterna ligger över 16000 och inget går att köpa, så hade det inte varit "mellanmjölk". Om sedan AMD släpper ett grafikkort inom 10% av prestandan, med lika mycket VRAM, kraftiga förbättringar på just de punkter de varit svagare i för halva priset så är det mellanmjölk.

Detta är vad AMD och Intel har att konkurrera med alltså. Blir tufft.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut! Trevligt att se att gamers kan få lite mer krut i burkarna för en rimligare peng...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Priset är för högt, du har helt rätt. Det kommer säkert vara några som köper grisen i säcken, för att sedan skriva spaltmeter här på sweclockers att de ångrar sig för att de bytte lag. RX 9700 4000 kr och RX 9070 XT 5000 kr Max för att man ens ska fundera ett köp och byta lag! Inflationspriser, AMDs höga prissättning och den svaga svenska kronan gör att man får tänka smart och hålla ut tills saker blir normala igen!

Vår svenska krona är körd i botten, handlar du i dollar utan vår kemikalieskatt och hög moms på elektronik så kan du få dem för det priset

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Härligt AMD, det där kan nog röra om en del i grytan för majoriteten av alla gamers som inte ser någon anledning med att köpa xx90-serien på grund av det överdrivna priset

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Tror de flesta kommer kunna få ett 9070 XT i vilket fall med tanke på att tillgången är mycket bättre än Nvidias.
Man slipper sitta där och var på sin vakt samt F5 ständigt etc.

Jag hoppas du har rätt, vore kul att få igenom en beställning innan sidan kraschar. Bara man vet vilken modell man ska ha så kanske det underlättar

Förmodar att många som inte fick tag i ett kort ur 50-serien kanske kommer köpa kommande 9000-serien. Enligt MLID senaste video (om man nu vill tro på det han säger) så verkar tillgången bli betydligt bättre än för 50-serien men då ska man komma ihåg att det knappt var någon tillgång att prata om för 50-serien så ribban var väl relativt låg där redan till att börja med.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magma86:

Jag hoppas du har rätt, vore kul att få igenom en beställning innan sidan kraschar. Bara man vet vilken modell man ska ha så kanske det underlättar

Förmodar att många som inte fick tag i ett kort ur 50-serien kanske kommer köpa kommande 9000-serien.

Man kunde se +50 i lager för vissa modeller på Inets sida igår, nu syns inte dem längre. Oroar dig inte, enligt AMD ska det vara bra på tillgången av korten samt dem fanns redan hos ÅF sedan december.

Dem som inte fick tag i något kort ur 50-serien + dem som överväger att byta till det röda laget p g a en massa problem som har uppstått med den nya serien för Nvidia.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Ett ord för dig här: "Pris".

Om 5080 hade kostat 9000 och inte från 14000, och de flesta varianterna ligger över 16000 och inget går att köpa, så hade det inte varit "mellanmjölk". Om sedan AMD släpper ett grafikkort inom 10% av prestandan, med lika mycket VRAM, kraftiga förbättringar på just de punkter de varit svagare i för halva priset så är det mellanmjölk.

Detta är vad AMD och Intel har att konkurrera med alltså. Blir tufft.

Detta kort kommer med andra ord 3 år för sent. Tänkt om det hade släpps när 4080 kom. Då hade det blivit käppar i hjulet hos Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Vår svenska krona är körd i botten, handlar du i dollar utan vår kemikalieskatt och hög moms på elektronik så kan du få dem för det priset

Men det är inte kemakalieskatt på enskilda datorkomponenter har jag fått lära mig av chatgpt så jag utgår från att det stämmer. Så det är ju en faktor du kan ta bort ur ekvationen.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av anon361937:

Man kunde se +50 i lager för vissa modeller på Inets sida igår, nu syns inte dem längre. Oroar dig inte, enligt AMD ska det vara bra på tillgången av korten samt dem fanns redan hos ÅF sedan december.

Dem som inte fick tag i något kort ur 50-serien + dem som överväger att byta till det röda laget p g a en massa problem som har uppstått med den nya serien för Nvidia.

Ja det är nog inte jättemånga som har bestämt sig för att köpa ett 5090 som sedan tänker "eller näe...jag tar ett 9070 XT istället.

Det blir lite som om man tänker köpa en RS7 men sedan när Audi försäljaren säger att "du får vänta i upp till 6 månader på din bil" tänker "näe! fan heller jag köper mig en Kia Rio idag istället, den har 4 hjul och en ratt med".

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

RX 9070 behöver börja på runt 5500kr för de enklaste modellerna och max 7000kr för high-end.

RX 9700 XT behöver kosta 6200kr för instegsmodell och max 8000kr för high-end.

Tror dock priset kommer hamna högre tyvärr.

Helt omöjligt att de kostar så lite. 8000 är de billigaste. High end som du kallar dem kommer ligga på upp till 1100 USB. Iaf om man ska tro butiker i USA.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Ja det är nog inte jättemånga som har bestämt sig för att köpa ett 5090 som sedan tänker "eller näe...jag tar ett 9070 XT istället.

Det är nog jättemånga som bestämt sig för att inte köpa ett 5090. Precis som 4090.

Hur många sådana säljs? 2-3% av alla kort som säljs?

Helt ovidkommande, speciellt med de priserna som de håller.

5070 Ti är det enda som är något sånär prisvärt. Och det kanske får rn smäll på fingrarna nu.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Ah, ok. Ja, för enligt AMD ska de ha skickat in leveranser sedan i januari så lagren har säkert fyllts på
Ska bli spännande att se både slutgiltigt pris och tillgång inom några dagar. Ska du köpa något kort ur 9000-serien?

Frågan är också om vi kommer få se ett påslag på grund av tarifferna?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnarok:

Det blir lite som om man tänker köpa en RS7 men sedan när Audi försäljaren säger att "du får vänta i upp till 6 månader på din bil" tänker "näe! fan heller jag köper mig en Kia Rio idag istället, den har 4 hjul och en ratt med".

Haha, är du här tracka igen och tracka på mig? 😂
Att du ens ta 5090 (arsenal-kortet) som ett exempel, när jag och den andra syftade på 5070 TI som är egentligen konkurrerande mot 9070 XT.

Varför så mycket negativitet ifrån dig, lilla vän? Har det hänt allvarligt i ditt liv?
Känns som du är bara - rakt igenom..? 😂

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av kelthar:

Det är nog jättemånga som bestämt sig för att inte köpa ett 5090. Precis som 4090.

Eller 100% av alla 5090 som kommer upp hos återförsäljarna säljs inom ett par minuter.

Skrivet av anon361937:

Haha, är du här tracka igen och tracka på mig? 😂
Att du ens ta 5090 (arsenal-kortet) som ett exempel, när jag och den andra syftade på 5070 TI som är egentligen konkurrerande mot 9070 XT.

Varför så mycket negativitet ifrån dig, lilla vän? Har det hänt allvarligt i ditt liv?
Känns som du är bara - rakt igenom..? 😂

Tack som frågar, det är faktiskt helt galet bra
Själv, allt väl min vän?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Detta kort kommer med andra ord 3 år för sent. Tänkt om det hade släpps när 4080 kom. Då hade det blivit käppar i hjulet hos Nvidia.

Det tar tid att utveckla kretsar. Sannolikt påbörjades utvecklingen av RDNA 4 i samband med Turing (som nog tog AMD på sängen helt). Samtidigt är jag inte helt enig här med dig, 50-serien är inte ens millimeters hopp framåt sett till pris och prestanda. AMD är i tid här även om jag tror att de hade kunnat raka av priset lite till för att verkligen skapa lite svallvågor.

Jag antar att $600 är OK och kommer göra att 5070Ti tvingas ner från sitt verkliga pris på ca $900. Om 5070Ti går att faktiskt köpa för $750 och 5070 faktiskt kommer gå att köpa för $550 så kommer inte 90-serien sälja. Det är verkligheten för AMD, det hade krävts priser på under $500 för det tror jag. Alltså att AMD ger xx70Ti/xx80 prestanda för liknande pris som xx60 ffrån Nvidia. Så stark är Nvidias grepp om konsumenterna just nu. Men samtidigt så går det inte att köpa 50-serien alls just nu så det finns en öppning för stunden, vi får hoppas att AMD inte slarvar bort möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Inte lönt att diskutera, för vissa är pris enbart relevant när man jämför olika Nvidiakort (se tråden där 5070Ti diskuteras), i övrigt ska alla kort från AMD ställas mot toppkortet från nVidia oavsett vad de kostar. (Se ryzer, etc)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av kotz:

9700xt kommer överlägset bli kungen på kullen gällande bang for the buck.
Tyvärr får jag inte plats med de stora monsterkorten från Nvidia eller Amd i min mini dator =/

FSR4 kommer stå sig bra mot DLLS4 och det räcker.

Vad händer en månad efter release när Nvidia sänker 5070Ti med 1000 kronor kommer du vara lika mallig då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det var inte dåligt av AMD att matcha ett Nvidia kort som släpptes 12 oktober 2022...

Är väl inte så illa pinkat när Ngreedia uppenbarligen själv har problem att leverera mer än sin förra generation.

Men visst är det otroligt tråkiga "framsteg" denna generation från alla håll och kanter.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Vad händer en månad efter release när Nvidia sänker 5070Ti med 1000 kronor kommer du vara lika mallig då?

Jag är inte en moderator och borde inte mata dig såhär, men du har en märkligt aggressiv ton i dina inlägg. Lägg ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

I vilken världskarta brukar Nvidia sänka sina priser på sina kort? I regel har det varit papperslanseringar som varit som billigast och när dom är "tillgängliga" ligger dom 1500-2000 kronor högre än angett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Är du en profet?

Rätt klart att du är en extrem Nvidia fanboy som försvara precis allt de gör, hur dåligt det än är.
Synd du skippade 5000 serien och väntar till nästa generation så som du hyllar den på alla punkter.

Men ja, dina inlägg är roliga att läsa om inte annat

Permalänk
Medlem

När kommer de första "riktiga" benchmarksen? Är det dagen innan release? Alltså 5 Mars.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magma86:

Ah, ok. Ja, för enligt AMD ska de ha skickat in leveranser sedan i januari så lagren har säkert fyllts på
Ska bli spännande att se både slutgiltigt pris och tillgång inom några dagar. Ska du köpa något kort ur 9000-serien?

Frågan är också om vi kommer få se ett påslag på grund av tarifferna?

Suttit utan GPU med min nybyggda sedan i december, ha mestadels bara jobbat med den men det ska bli kul att kunna få börja spela lite spel igen för jag har en stor backlog.
Egentligen spelade ingen roll, jag är inte för något lag (grön eller röd). Ville köpa 5070 TI först ut, men tillgången var skit och priset bara steg och sist men inte minst spiken i kistan var att fick man höra problemen som uppstod för Nvidia.
Nu blir det definitivt en 9070 XT oavsett, jag är i behov av ett GPU för jag orkar inte vänta mer så länge det inte kostar typ 12 lökar.. 😂

Jag tror både du, jag och de flesta kommer blir super nöjda! Som sagt jag är ingen kräsen person som måste ha det bästa av det bästa.. 😉